سيماى بدان نيز در قرآن به همين ترتيب وصف شده است؛ مثلا، مى فرمايد:
«من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا و نحشره يوم القيامة اعمى».
و هركس از هدايت من كه سبب ياد نمودن از من در همه امور است روى بگرداند، براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود و روز قيامت او را نابينا محشور مى كنيم.
اين عده دچار زندگى محدود و پرمضيقه اى هستند كه براى آگاهى از ميزان آن بايد پاى درد دل بدان حرفه اى نشست تا معلوم شود دچار چه مصائبى هستند و چه بلاهايى را تحمل مى كنند. در قيامت هم آن ها كور محشور مى شوند و مرگشان هم مرگ بدى است، زيرا پروردگار به ملائكه اى كه جان آن ها را مى گيرند قسم ياد كرده و فرموده است:
«و النازعات غرقا».
سوگند به فرشتگانى كه روح بدكاران را به شدت از بدن هايشان بر مى كنند.
نازعات از نزع و به معنى كندن است. سبب اين تعبير آن است كه فرشتگان مرگ وقتى براى قبض روح بدكاران مى آيند، وسايلى را با خود مى آورند به شكل قلاب كه ساخت دوزخ است. اين قلاب ها در روح اين افراد فرو مى روند و روح آن ها را از بدنشان جدا مى كند.
برزخ و قيامت اين گروه نيز آن چنان كه در سوره غافر آمده سخت و طاقت فرساست و مرتب به آن ها آتش دميده مى شود:
«النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم تقوم الساعة أدخلوا آل فرعون أشد العذاب».
عذابشان آتش است كه صبح و شام بر آن عرضه مى شوند، و روزى كه قيامت برپا شود ندا رسد: فرعونيان را در سخت ترين عذاب در آوريد.
طبق فرمايش اين آيه، همه فرعونيان تاريخ گرفتار سخت ترين عذاب ها مى شوند. همه اين ها در قرآن كريم آمده و جاى هيچ شك و شبهه اى ندارد. پس عاقل كسى است كه از فرصت عمر خويش به نحو احسن استفاده كند و آن را به سادگى را دست ندهد و ماند اولياء خدا و انبياء و ائمه بيدار فرصت ها باشد، زيرا آنان در غنيمت شمردن فرصت ها به راستى هنرمند بودند و لحظه كوتاهى را نيز از دست نمى دادند.
منبع : پایگاه عرفان