همانطور که مستحضر هستید علت بر چند قسم است که دو قسم از آن یکی علت فاعلی و یکی علت غایی است در علت فاعلی همانطور که شما فرمودید معنا ندارد علت اولی خلق نشود معلول او بوجود آید ولی در علت غایی مطلب اینطور نیست بعنوان مثال میوه یک درخت علت غایی برای غرس درخت است و خود باغبان علت فاعلی غرس درخت می باشد واشکالی ندارد که علت فاعلی خودش معلول علت غایی باشد. یعنی چون میوه میخواهد درخت می کارد. حضرت علی(علیه السلام) علت غایی خلقت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود یعنی خداوند پیامبر خلق کرد تا بوسیله پیامبر(صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) بوجود آید پس غرض خداوند و غایت از خلقت رسول بوجود آمدن و ساخته شدن علی به دست پیامبر بود و علت غایی هر دو باز وجود مبارکه صدیقه کبری، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بوده است و لذا معروف است که علت غایی کون و مکان زهرا(سلام الله علیها) است و این است معنای این کنیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) که او را ام ابیها میخواندند یعنی علت غایی خلقت پدر.