فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

غفلت در روايات

توجه در كلام گهربار ائمه عليهم السلام كه برخواسته از قلوب نورانى و خالى از غفلت و گمراهى است ، موجب روشنى قلوب زنگار گرفته و پى بردن به حقايق هستى است . در ميان كلمات مقدسه اى كه آن اولياى عظام در جهت برطرف كردن حجاب غفلت از قلوب آدميان فرموده اند ، كلام حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در جواب سائلى كه تقاضاى موعظه از حضرتش را مى نمايد از جايگاه خاصى برخوردار است ، تا آنجا كه گردآورنده كتاب پر قيمت « نهج البلاغة » مرحوم سيد رضى اعلى اللّه مقامه نسبت به اين گفتار حضرت مى گويد : اگر در « نهج البلاغة » به غير از اين موعظه سودمند و حكمت عالى و روشنگر هر روشن خواه و عبرت هر ناظر انديشمند ، نبود ، براى بيدارى همگان كافى بود . امام عليه السلام فرمود : از آن هايى نباش كه آخرتِ آباد و عيش عالى فردا را بدون عمل بخواهند و با آرزوهاى طولانى ، اميد توبه داشته باشند ، چون درباره دنيا سخن گويند ، گويى از بهترين زاهدانند ، اما در عمل به دنيا آن ها را بهترين خواهان برنامه هاى مادّى مى بينى ! هرچه از دنيا به دستشان آيد سير نمى شوند و اگر در حدّ لازم به آنان برسد قناعت نمى ورزند . از شكر آنچه به آنان داده شده عاجزند و نسبت به آنچه مانده براى بدست آوردنش در تكاپو و كوششند . ديگران را نهى از بدى ها مى كنند ، اما خود از منكرات كناره گيرى ندارند ؛ امر به خوبى ها دارند ، اما خودشان اهل عمل نيستند . نيكان را دوست دارند ، ولى به نيكى آنان آراسته نيستند و نسبت به گنهكاران كينه دارند ، ولى خودشان از آنانند . به خاطر گناه زياد از مردن ناراحتند ، اما در عين حال مقيم كوى معصيتند ! چون مريض شوند ، به بدرفتارى هاى خود در روزگار سلامتى پشيمان شوند ، ولى پس از عافيت يافتن خود را مأمون از عذاب فردا مى بينند ! چون به نعمت و سلامت و عافيت دست يابند اعجاب به نفس و خودبينى پيدا كرده ، اما به محض مريض شدن و مبتلا شدن به آزمايش هاى الهى نااميد مى شوند . اگر به بلا دچار شوند ، چون يك فرد بيچاره بى نوا به دعا برخيزند و به هنگامى كه توانگر گردند مغرور مى شوند . به طور قطع مى داند كه سعادت در زهد و شرف و كرامت و عبادت و فضيلت است ، ولى خود را وادار به كسب اين حقايق نمى كند ، اما در برخورد به لذّات امروز و عيش و نوش زود گذر ، تسليم شده گرچه باعث هلاكت گردد .چون گناه كمى از ديگرى ببيند ، به او اعلام وحشت مى كند كه آه ! با اين گناه در قيامت چه مى كنى ؟ ولى با اين كه خودش غرق در گناهان زيادى است و عمل نيكش نسبت به معصيتش كم است به نجات خود اميدوار است . چون توانگر شود و مالى بدست آرد ، به مرز كفر كشيده شود و به نعمت مغرور گردد ، ولى به وقت از دست رفتن نعمت نااميد شده و ضعف و سستى بر او چيره گردد . در عمل به فرمان هاى حق كوتاهى كند و كوشش در خواسته هاى نامشروعش را از حد بگذراند ، چون ميدان شهوتى برايش فراهم گردد ، به سرعت در آن وارد شده و براى توبه از گناه ، امروز و فردا كند .اگر محنت و بلايى رخ دهد ، براى خلاص از آن صبر و استقامت نكند . بهترين مطالب عبرت آموز را مى گويد ، ولى خود عبرت نمى گيرد . به بهترين وجه مردم را موعظه مى كند ، اما خود از موعظه اثر برنمى دارد ! به گفتار حق و كلام نيك مسلّط است ، ولى در عمل كم قدرت و ناتوان . امور فانى و از دست رفتنى را به هر قيمتى كه شده مى خواهد ، امّا نسبت به آخرت ابدى و اعمال صالحه مسامحه كار است . عالى ترين برنامه هاى الهى را كه غنيمت خردمندان است ضرر دانسته و شهوات و بدكردارى ها را غنيمت و منفعت مى داند !!
از مرگ مى ترسد ، ولى براى حفظ فرصت ها و جلوگيرى از انقضاى مهلت ها عجله نمى كند .
آنچه از معصيت خود كم مى داند ، براى ديگران زياد به حساب مى آورد و آنچه از طاعت ديگران كم مى داند ، براى خود فراوان حساب مى كند . به مردم نسبت به اعمالشان طعنه مى زند ، ولى نسبت به خود توجهى ندارد . لغو با ثروتمندان برايش محبوب تر از ذكر با فقرا است .
به نفع خودش به ضرر ديگران حكم مى كند ، ولى به نفع ديگران به ضرر خود حكم نمى نمايد . ديگرى را هدايت مى كند ، ولى خود را به گمراهى مى كشد . مى خواهد كه ديگران از او پيروى كنند ، ولى خودش نسبت به مردم نافرمان است .
علاقه دارد ديگران نسبت به او به وعده هايشان عمل كنند ، ولى خود وفاى به عهد نمى كند . از ترس مردم براى غير خدا خوب عمل مى كند ، امّا در ميان خلق ازخداى خود نمى ترسد . آنجا كه بايد براى خدا به مردم نفع برساند نمى رساند و آنجا كه بايد از زيان زدن به مردم به خاطر خدا بگريزد نمى گريزد !! آرى ، بهتر از اين امكان معرفى چهره غافل براى احدى وجود ندارد و اين اميرالمؤمنين عليه السلام درياى موّاج علم الهى است كه به طور كامل ، غافلان را معرفى فرموده است .
در اين باب روايات متعددى در آثار اسلامى به چشم مى خورد كه به بعضى از روايات اشاره مى شود :

قالَ الصَّادِقُ عليه السلام : إِنْ كانَ الشَّيْطانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَةُ لِماذا وَإِنْ كانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِماذا.
اگر شيطان ، يك دشمن ( شناخته شده است ) ، پس غفلت ( شما از واقعيت ها و حقايق ) براى چيست و اگر مرگ ( براى شما يك مسئله ) حتمى است ، پس خوشحالى ( شما از آنچه نبايد نسبت به آن خوشحال شويد ) چه علّت دارد ؟
رُوىَ عَنِ الْحَسَنِ الْبَصْرى فى حَديثٍ أَنَّ أَميرَالْمُؤْمِنينَ عليه السلام دَخَلَ سُوقَ الْبَصْرَةِ ، فَنَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَبيعُونَ وَيَشْتَرونَ ، فَبَكا بُكاءً شَديداً ، ثُمَّ قالَ : يا عَبيدَ الدُّنْيا وَعُمّالَ أَهْلِها ! إِذا كُنْتُمْ بِالنَّهارِ تَحْلِفُونَ وَبِاللَّيْلِ فى فراشِكُمْ تَنامُونَ وَفى خِلالِ ذلِكَ عَنِ الاْخِرَةِ تَغْفُلُونَ ، فَمَتى تَجَهَّزُونَ الزَّادَ وَتَفَكَّرُونَ فى الْمَعادِ .
از حسن بصرى در حديثى روايت شده : اميرالمؤمنين عليه السلام وارد بازار بصره شد و ديد مردم مشغول خريد و فروشند ، پس به شدّت گريست ، سپس گفت : اى بندگان دنيا و عمله هاى دنياپرستان ، روز خود را كه به خريد و فروش تمام مى كنيد و شب را در رختخواب به صبح مى رسانيد و در خلال اين امور از آخرت غافل هستيد ، پس چه وقت براى آخرت زاد و توشه برمى داريد و كى به فكر معاد مى افتيد ؟!
قالَ عَلِىٌّ عليه السلام : مَنْ غَفَلَ غَرَّتْهُ الأَمانِىُّ وَأَخَذَتْهُ الْحَسْرَةُ إِذَ انْكَشَفَ الْغِطا وَبَدا لَهُ مِنَ اللّهِ مالَمْ يَكُنْ يَحْتَسِبُ.
حضرت امام على عليه السلام فرمود : آدم غافل مغرور آرزوها مى شود و پس از آشكار شدن قيامت دچار حسرت مى گردد و چيزهايى كه به حساب نمى آورد برايش ظاهر مى شود كه در پرونده او به حساب آمده .
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أَغْفَلَ النَّاسِ مَنْ لَمْ يَتَّعِظْ بِتَغَيُّرِ الدُّنْيا مِنْ حالٍ إِلى حالٍ. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود : غافل ترين مردم كسى است كه از دگرگونى هاى دنيا پند نگيرد . قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : وَأَمَّا عَلامَةُ الغافِلِ فَأَرْبَعَةٌ : العَمى ، وَالسَّهْوُ ، وَاللَّهْوُ ، وَالنِّسْيانُ .
پيامبر بزرگ صلى الله عليه و آله فرمود : نشانه غافل چهار چيز است : كوردلى ، اشتباه كارى ، بازيگرى ، فراموشى از حق .



منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حدّ لباس زن در اسلام
نسخه جالینوس حکیم
نماز، علاج خودپرستى‏
دعا علت گشايش‏
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
ركوع، توحيد اسما و صفات‏
ارزش اهل بصیرت
ساخت صحن بزرگ امام جواد(ع) در کاظمین
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
طلب علم

بیشترین بازدید این مجموعه

براى خدا بین مردم باش
ارزش اهل بصیرت
فرار انسان از چهره واقعى خود
عجب نماز شبى
مال حلال در قرآن و روايات
طلب علم
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
ركوع، توحيد اسما و صفات‏
دعا علت گشايش‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^