فارسی
پنجشنبه 19 تير 1399 - الخميس 18 ذي القعدة 1441

تهران_ مسجد امیر رمضان 94 سخنرانی دوازدهم


امیرالمومنین علی (ع) - جلسه دوازدهم _ 14 رمضان - رمضان 1436 - مسجد حضرت امیر -  

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین صلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

برای تامین خیر دنیا و آخرت قرآن کریم مسئله بسیار مهم اثرگذاری را ارائه کرده است. و آن معرفی سرمشق نیک، کامل و جامع به انسان‌هاست. در حقیقت وجود این سرمشق جنبه یک نقشه جامع  مهندسی را دارد که مرد و زن درونشان را، برونشان را، زندگیشان را، خانواده‌شان را براسا س این نقشه جامع بسازند.

طراح نقشه حکیم است، علیم است، رحیم است، به تمام مصالح و مفاسد انسان آگاه است. اگر این مسئله از قدیمی‌ترین روزگار به وسیله همه مردم پذیرفته می‌شد، و مردم این سرمشق‌های الهی را طرح جامع مهندسی انسانی را قبول می‌کردند و به اجرا می‌گذاشتند، یقینا در همه امور دنیایشان آبادترین دنیا را داشتند و در امور آخرتشان هم آبادترین آخرت را.

ولی مردم اغلب، اکثر در طول تاریخ عجله کردند جهل به خرج دادند، گول شکم و  غریزه جنسی و پول را خوردند دیگران را سرمشق خودشان قرار دادند که آنها کلنگ و تیشه به جان زندگی آنها بود، یعنی اجرا کردن آنچه که در وجود و افکار آنها بود در وجود و افکار خودشان بنای انسانیت آنها را تخریب کردند به سویی حرکت  کردند که خدا فرمود اولئک کالانعام.

اما آنهایی که از طرح جامع الهی که به صورت انسانی به آنها ارائه شده بود پیروی کردند به سوی نقطه‌ای حرکت کردند که پروردگار فرمود أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ اَلْبَرِيَّةِ  ﴿البينة، 7﴾، این انسان‌ها از همه جنبندگانی که من آفریدم بهترند، شاید ماها امروز شاید که نه قریب به یقین مصداق همین آیه باشیم، ما به فرموده قرآن مجید که می‌گوید هر انسان آگاه به خودش است، هر انسانی. ما الان نمی‌توانیم باور بکنیم که اولئک کالانعام شامل ما هم می‌شود، ما کجایمان به انعام می‌ماند؟ ما نه شکم‌پرست هستیم نه شهوت‌پرست هستم، نه لانه‌پرست هستیم، نه پول‌پرست هستیم، نه اهل لگد انداختن هستیم نه اهل گاز گرفتن هستیم، نه اهل زهر ریختن و نه اهل اینکه به  مال و جان و آبروی مردم تجاوز کنیم پس ما اولئک کالانعام نیستیم، اگر اولئک کالانعام نیستیم با توجه به همین مقدار عباداتمان، تقوایمان، اخلاقمان، مقید بودنمان به حلال مالی، ظلم نکردن به دیگران زیر چتر اولئک هم خیر البریه هستیم.

گروه سومی که خدا در قران معرفی نکرده ممکن است شما بگویید چرا معرفی کرده شما توجه ندارید، فَأَصْحٰابُ اَلْمَيْمَنَةِ مٰا أَصْحٰابُ اَلْمَيْمَنَةِ  ﴿الواقعة، 8﴾ یک گروه، وَ أَصْحٰابُ اَلْمَشْئَمَةِ مٰا أَصْحٰابُ اَلْمَشْئَمَةِ  ﴿الواقعة، 9﴾ یک گروه، وَ اَلسّٰابِقُونَ اَلسّٰابِقُونَ  ﴿الواقعة، 10﴾ أُولٰئِكَ اَلْمُقَرَّبُونَ  ﴿الواقعة، 11﴾ گروه سوم، ولی ما باید برویم سراغ پیغمبر که خدا او را معلم قرآن قرار داده  که آیات مبهم را برای ما روشن کند.

ابن عباس می‌گوید من از پیغمبر پرسیدم بعد از نزول سوره واقعه که اهل سنت هم نقل کردند این روایت را، اصحاب المیمنه را من نمی‌فهمم کی هستند اینها ؟ اصحاب المشئمه منظور چه کسانی هستند؟ و السابقون السابقون چه کسانی هستند؟ فرمود اصحاب مشئمه منافق و کافر و معاند و منکر و متکبر از مسائل الهی این یک گروه، بعد دستش را گذاشت روی شانه امیر المومنین فرمود ابن عباس اصحاب المیمنه اقتداکنندگان به این هستند السابقون هم خودشان یک طایفه هستند زیر چتر اولئک خیر البریه جمع هستندپیشوا و مقدم بر همه علی است اینها هم اقتداکننده به علی هستند دو طایفه نیستند.

در بین سرمشق‌هایی که معرفی کرده قرآن تا جایی که من قرآن مجید را دقت کردم دو تا زن و دو تا مرد را  معرفی کرده، البته این دو تا خانم را نه برای خانم‌ها و این دو تا مرد را نه برای ما مردها، درباره آن خانم‌ها می‌گوید اینها سرمشق هستند هر دو برای کل مردم مومن تا روز قیامت، این دو تا خانم، یعنی خدا می‌خواهد بگوید این دو تا خانم نقشه جامع ساختن انسانیت و یک انسان الهی هستند، طرح این نقشه برای من است ولی نقشه روی کاغذ و صفحه نیست به صورت انسان است نقشه انسانی، یکی آسیه همسر فرعون، این سرمشق. خیلی مقام است، یکی مریم دختر عمران مادر مسیح این دو تا سرمشق، نقشه کامل، برای اینکه شما مطابق این نقشه خودتان و دنیا و آخرتتان را بسازید، درون و برونتان را بسازید، وَ ضَرَبَ اَللّٰهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا  ﴿التحريم‏، 11﴾ تا قیامت اِمْرَأَتَ فِرْعَوْنَ آیه بعدش در سوره تحریم وَ مَرْيَمَ اِبْنَتَ عِمْرٰانَ اَلَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهٰا فَنَفَخْنٰا فِيهِ مِنْ رُوحِنٰا ﴿التحريم‏، 12﴾ این دو تا زن. هم برای ما مردها سرمشق هستند و نقشه هم برای خانم‌ها.

چرا سرمشق هستند؟ چون ارزشهای الهی به صورت جامع در وجود این دو تا زن طلوع دارد، اما دو تا مرد یکیش حضرت ابراهیم است، قَدْ كٰانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرٰاهِيمَ وَ اَلَّذِينَ مَعَهُ ﴿الممتحنة، 4﴾ ابراهیم برای شما در همه امور زندگی و آنهایی که با ابراهیم معیت روحی و فکری و اخلاقی و عملی دارند که در قرآن می‌گوید و الذین معه چه کسانی هستند. اینها برایتان سرمشق است، چه کسی هستند و الذین معه، خود قرآن تفسیر می‌کند، إِنَّ أَوْلَى اَلنّٰاسِ بِإِبْرٰاهِيمَ لَلَّذِينَ اِتَّبَعُوهُ وَ هٰذَا اَلنَّبِيُّ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ اَللّٰهُ وَلِيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ  ﴿آل‏عمران‏، 68﴾ و الذین اتبعوه ابراهیم قرآن صریحا می‌گوید این پیغمبر و امامان کنار این پیغمبر. اینها سرمشق هستند.

خب ابراهیم چی دارد که خدا می‌گوید سرمشق بگیرید، ان ابراهیم آخرهای سوره نحل است إِنَّ إِبْرٰاهِيمَ كٰانَ أُمَّةً، ابراهیم یک نفره همه بود، یعنی آنچه خوبان همه داشتند ابراهیم به تنهایی داشت، قٰانِتاً لِلّٰهِ فقط مطیع خدا بود، نمرود چی می‌گوید، هامان چی می‌گوید، عمویش آزر چه  می‌گوید، مردم چه می‌گویند یک جو برایش ارزش نداشت. محور زندگی‌اش این بود خدا چه می‌گوید و خدا چه می‌خواهد، قانتا لله.

دو حَنِيفاً به تمام معنا موحد بود وَ لَمْ يَكُ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ  ﴿النحل‏، 120﴾ یک ذره تاریکی شرک در ابراهیم وجود نداشت، چهار شٰاكِراً لِأَنْعُمِهِ یک دانه نعمت خدا را تا آخر عمر ناسپاسی نکرد، ناسپاسی نعمت یعنی چی؟ روایاتمان توضیح دادند یعنی یک دانه نعمت خدا را خرج گناه نکرد، اِجْتَبٰاهُ من او را به عنوان یک بنده ویژه انتخاب کردم، وَ هَدٰاهُ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ  ﴿النحل‏، 121﴾ خودم دست ابراهیم را گرفتم آوردم در صراط مستقیم، اگر هدایت به  معنی ایصال به مطلوب باشد که به احتمال قوی هست. یعنی خودم دستش را گرفتم آوردم در مسیر تکلیف در مسیر عبادات، در مسیر کار خیر تا به خودم رساندم. وَ آتَيْنٰاهُ فِي اَلدُّنْيٰا حَسَنَةً هر چی خوبی در دنیا بود بهش دادم، زن خوب، مال خوب، اولاد خوب، نسل خوب، وَ إِنَّهُ فِي اَلْآخِرَةِ لَمِنَ اَلصّٰالِحِينَ  ﴿النحل‏، 122﴾ او در آخرت در نقطه شایستگان قرار دارد این سرمشق. این یک مرد و مرد دوم.

لَقَدْ كٰانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اَللّٰهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كٰانَ يَرْجُوا اَللّٰهَ وَ اَلْيَوْمَ اَلْآخِرَ وَ ذَكَرَ اَللّٰهَ كَثِيراً  ﴿الأحزاب‏، 21﴾ مردم من پیغمبرم را برای شما به نفع شما، سرمشق نیکو قرار دادم. اگر بخواهی از بیگانگان از من سرمشق بگیری کج و کوله می‌شود روحت، قلبت، فکرت، اخلاقت، عملت، دنیایت هم ویران می‌شود آخرتت هم به باد می‌رود، اینقدر این الگوسازی مهم است من که ندارم ببینم، من هم می‌شنوم که هر شب ماهواره‌های وابسته به صهیونیسم و امریکا و اروپا به زنان و به دختران تمام کشورهای اسلامی با زبان خودشان سرمشق نشان می‌دهند، آلوده‌ترین زنان را معروف می‌کنند در اروپا بعد او را به عنوان سرمشق جا می‌اندازند. آلوده‌ترین جوانان خواننده را معروف می‌کنند با عمد نه اینکه معروف بشود، نه آنها یک شگردشان معروف کردن  چهره‌هاست.

من به رئیس دانشگاه پاپی ایتالیا گفتم پنجاه میلیون دانشجو زیر دستش است در کره زمین، بهش گفتم اینهایی که شما در دنیا شهرت دادید کشف نیوتون است، کشف کخ است، کشف پاستور است، کشف کوپرنیک است، کشف گالیله است گالیله با یک دوربین نگاه کرد و اعلام کرد زمین به دور خورشید می‌چرخد ساکن نیست، گفتم اینها هم در قرآن هزار و پانصد سال پیش ماست این آیاتش و هم در روایات ما، گفتم حضرت رضا ما از موجودات ذره‌بینی خبر دادند، یکی از حضرت پرسید  خدا لطیف است یعنی چی؟ یعنی خدا دارای موجودات ریزی است که با چشم دیده نمی‌شود همه جا هم هستند حتی در آب که حضرت فرمود فاضلاب بدنتان را در آب نریزید ظلم به موجودات زنده خدا  نکنید.

گفتم ولی شما اینها را به نام این هفت هشت ده تا گفتم قانون انکسار نور که شما در کره زمین شهرت دادید برای فرماست، این قانون انکسار نور حرفهای امام صادق به ابوشاکر دیسانی است، گفتم گردش خون را شما نسبت دادید به یک  عالمتان و فراگیر در دنیا کردید در حالی که گردش خون را صریحا امام صادق به ابوشاکر دیسانی گفت. هیچی نگفت، چی دارد بگوید، اینها یک شگردشان این است، که اینها را  معروف کنند شخصیت ما را خورد کنند، که شما هیچی نداشتید شما  جاهل بودید علم و اختراع و کشف برای ماست، همین مسلمان‌ها اولین کسانی بودند که ساعت را اختراع کردند و در بغداد روی کاخ هارون گذاشتند، اروپایی‌ها درخواست ساعت کردند بردند آنجا نصب کردند وقتی زنگ زد به خدا با بیل و کلنگ ریختند ساعت را خرد خرد کردند گفتند این جعبه شیطان است، شیطان می‌رود در اینجا صدا  درمی‌آورد، آن زمان می‌گفتند ساعت جعبه شیطان است.

 و خیلی مسائل علمی دیگر. اینها کارشان این است، یک مرتبه یک دختر زیبای جوان آلوده به فحشاء و منکرات را شهرت می‌دهند اسمش به گوش جوان‌های ایران، عراق، جاهای دیگر می‌رسد، بعد می‌آورند در ماهواره او را تحمیل می‌کنند به افکار نسل به عنوان الگوی زندگی، شما هر هفته هر ماه می‌بینید این دختران و زنان بی‌دین مملکت ما و جوانان بی‌دین مملکت ما شکل عوض می‌کنند، این  همان الگودهی آنهاست. صهیونیست برای جدا کردن کره زمین از طرح‌های خدا و اسوه‌های خدا سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. که به جای سرمشق‌های الهی کثیف‌ترین و آلوده‌ترین سرمشق‌ها را بگذارند، سرمشق خیلی موثر است، خب وقتی آدم عاشق پیغمبر بشود می‌زند که هم اخلاق معشوق بشود، می‌زند هم دنیای معشوق بشود، می‌زند همراه معشوق باشد. اسوه الگو سرمشق اثر عجیبی در جریانات درونی و برونی انسان دارد.

سوال، این سوال خیلی مهم است، آیا جریانات فکری، جریانات روحی، جریانات قلبی، جریانات عملی، اخلاقی، بعد از حضرت ابراهیم متوقف شد که فقط اسوه ابراهیم باشد، نه چون بعد از ابراهیم جریانات جدید فکری، روحی، قلبی، اخلاقی در کار افتاد خدا پیغمبر را اسوه قرار داد، آیا زمان پیغمبر کل انسان‌ها از نظر روحی، فرهنگی، فکری، قلبی، حوادث متوقف شدند یا حوادث نوع به نوع جریانات، جریانات نوع به  نوع جاری در زندگی بود، جاری بود که تا الان صدها مکتب انحرافی درست شده برای دزدیدن فکر و دل مردم، امان مردم، اعتقاد مردم، اخلاق مردم، پیغمبر برای بعد از خودش چه فکری کرد؟ آیا امت را به خود رها کرد گفت ما که عمرمان تمام شد مردیم بین شما نیستیم  خودتان می‌دانید و خودتان، این کار را کرد؟ اگر این  کار را می‌کرد که بالاترین ظلم را به امت می‌کرد که  امت را بدون چراغ راه زنده رها بکند، خودش که نبود که در پیشامدهای نو، جریانات نو، حوادث نو، مکتب‌های نو، افکار نو بهش مراجعه کنند خودش که بدنش در قبر بود در مسجدش و روحش هم که پیش پروردگار بود، حالا برو سر قبرش جریانات جدید را سوال کن، جواب نمی‌شنوی، برای بعد از خودش به دستور خدا سرمشق معرفی کرد، برای بعد از آن هم سرمشق معرفی کرد تا رسیده به دوازدهمی، تا زمانی که در غیبت صغری می‌شد با او رابطه بگیرند خب رابطه می‌گرفتند و سوال می‌کردند و جواب می‌گرفتند، الان که غایب است آنی که باید بهش مراجعه کرد عالم ربانی واجد شرائط بریده دل از دنیا و بریده دل از ریاست است، ممکن است ریاست داشته باشد ولی ریاست اسیرش نکرد، قرار داده است، این جریان سرمشق از قدیمی‌ترین روزگار به وسیله خدا جاری هست تا روز قیامت، حالا ببینیم این سرمشقی که پیغمبر قرار داده است در روایات مهم و کتابهای ریشه‌ای بزرگان اهل سنت هم هست، یا نه. خیلی زیبا هست، خیلی روشن هست.

کتاب مجمع هیتمی جلد نه صفحه صد و دو، مناوی عالم بزرگی است در کتاب فیض الغدیر جلد 4 صفحه سیصد و پنجاه و هشت، کنز العمال شانزده جلد است من دارم، جلد شش صفحه صد و پنجاه و شش، عجب روایتی است، عن ابی ذر و سلمان قالا  این بزرگواران نقل می‌کنند سلمان و ابوذر علمای بزرگ اهل سنت هم از این دو تا نقل می‌کنند این هر دو گفتند اخذ النبی بید علی، پیغمبر دست علی را گرفت فقال رو کرد به مردم، ان هذا اول من آمن بی، این اولین کسی است که با تمام وجودش به من مومن شد، و هذا اول من یصافحنی یوم القیامة، وقتی خدا من را وارد قیامت بکند اولین کسی که می‌آید دستش را در دست من می‌گذارد علی است، و هذا الصدیق الاکبر، یوسف هم صدیق است، در قرآن است یوسف ایها الصدیق، خیلی‌ها را قرآن صدیق می‌داند، پیغمبر می‌گوید علی صدیق بزرگتر از همه صدیق‌هاست، و هذا فاروق هذه الامة، علی فاروق این امت است، فاروق یعنی چی؟ یفرق بین الحق و الباطل، هر کسی طرف علی است نشانه واقعی این است که در صراط مستقیم است هر کسی از علی جداست نشانه روشنی است که در باطل است، علی میزان حق و باطل است، سرمشقی که هر کسی از او سرمشق بگیرد حق است، و هر کسی از او سرمشق نگیرد باطل است، این خیلی سنگین است، که پیغمبر بگوید بدون علی به همه چیز مهر باطل بزنید، و هذا یحصوه دین، آن سوال یادتان نرود که آیا خدا پیغمبر را اسوه قرار داد کافی بود؟ یعنی دیگر حادثه جدیدی، فکر جدیدی، مکتب و افکار جدیدی، وسوسه‌های جدیدی دیگر پیش نمی‌آمد که اسوه بودن به پیغمبر ختم شود؟ نه پیش آمده هزار دوز و کلک بعد از پیغمبر تا حالا پیش آمده افکار باطل پیش آمده، صدها فرهنگ‌های ایسم ایسم پیش آمده، ما در این طوفان پیغمبر رهایمان کرده یا نه گفته رجوعتان در همه امور به علی باشد، فکر بعد از علی را هم کرد، فکر بعد از امام زمان راهم کرد، یک خط مستقیمی پیغمبر تا قیامت برای ما ترسیم کرده که ما به شک نیفتیم به تردید  نیفتیم ثابت قدم باشیم، هر کسی با علی است حق است، هر کسی بی‌علی است باطل است و هذا یعصوب المومنین، علی امیر تمام مردم مومن است، و مال یعصوب الظالمین، دلار امیر ستمکاران است. یعنی اوباما و فرهنگش حق نیست، یعنی اروپا و فرهنگشان حق نیست، یعنی شرق لائیک فرهنگش حق نیست چون همه کاره اینها دلار است، اینها الان جنگ هم که می‌کنند جنگ دلار است نه جنگ اسلحه، الان آمریکا روسیه را در همه چیز دارد تحریم می‌کند پریروز هم کل نفت نفت‌کش‌ها و فروش نفت روسیه را  تحریم کرد، جنگ دلار است امیر دلار است، اما امیر شما مردم مومن پیغمبر فرمود علی است دلار برای ما چی کار می‌کند نهایتا؟ الان بر اثر دلار تمام جهان آشوب است، آشوب دلار است، به عربستان می‌گویند به یمن حمله  کن عامل حمله سبب حمله، علت حمله چیست؟ مردم یمن گرسنه و پابرهنه چه فشاری به عربستان داشتند؟ گفته حمله کن اسلحه‌ها خرج شود حالا جدیدا چند میلیارد دلار قرارداد اسلحه با امریکا بسته و اسرائیل.

و المال یعصوب الظالمین، کتاب تاریخ بغداد جلد هفت صفحه چهارصد و بیست و یک عن جابر ابن عبدالله قال رسول الله علی خیر البشر علی بهترین انسان در این عالم است بعد از خودش، و امتراح، کسی که در بهتر بودن علی نسبت به کل انسان‌ها شک داشته باشد فقد کفر، بنده‌ای است بسیار ناسپاس، تاریخ بغداد جلد سه صفحه صد و نود و دو این روایت به خدا برای من خیلی عجیب است، از کوه دماوند سنگین‌تر است، قال رسول الله من لم یقل علی خیر الناس فقد کفر کسی که اعتقاد نداشته باشد علی بهترین انسان عالم است کافر شده، اعتقاد نداشته باشد. آخرین روایت کنز العمال جلد شش صفحه سیصد و نود و هشت، مجمع الزوائد جلد نه صفحه صد و پنجاه و هشت، قال رسول الله لفاطمه من در کتابهای خودمان مقداری که در اختیارم است گشتم این روایت نبود این روایت در این دو کتاب بسیار مهم است اهل سنت نقل کردند به فاطمه فرمود دخترم، زوجتک خیر امتی، شوهر تو بهترین فرد امت من تا قیامت است، اعلمهم علما از نظر علمی شوهر تو اعلم امت من است، و ا فضلهم حلما از نظر بردباری برترین بردبار امت من است و اولهم سلما، فاطمه جان در تمام امت من اولین کسی که با تمام هستی‌اش تسلیم خدا شده شوهر تو علی است. فاطمه مَرَجَ اَلْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيٰانِ  ﴿الرحمن‏، 19﴾ بَيْنَهُمٰا بَرْزَخٌ لاٰ يَبْغِيٰانِ  ﴿الرحمن‏، 20﴾ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اَللُّؤْلُؤُ وَ اَلْمَرْجٰانُ  ﴿الرحمن‏، 22﴾.

آیات قرآن یقینا تاویل دارد وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ ﴿آل‏عمران‏، 7﴾، خود خدا می‌گوید آیات تاویل دارد، خب بحرین دو دریا، این تاویلش به کیست؟ بحرین دو دریا یک دریا زهراست یک دریا علی است، یخرج منهما الولو و المرجان، از این دو تا دریا لولو و مرجان آمده بیرون لولو کیست امام مجتبی، مرجان کیست ابی عبدالله الحسین علیه السلام. لولو و مرجان.

من چون فردا ولادت به روز پنجشنبه خورده و شب جمعه است و شب شانزدهم رمضان است می‌خواهم یک قطعه کمیل بخوانم و طبق عادتم که ولادت و شهادتی به شب جمعه می‌خورد حتما باید روضه ابی عبدالله بخوانم، لذا با اجازه حضرت مجتبی فردا را یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به امیر المومنین را از کتب اهل سنت برایتان می‌گویم آدم ماتش می‌برد، امام حسن هم واقعا اجازه می‌دهد می‌داند که مظلوم‌ترین فرد دنیا پدرش است، خب فردا با اجازه حضرت مجتبی از ا میر المومنین حرف می‌زنم بعد یک قطعه  کمیل و بعد هم کنار گودال قتله‌گاه به این خاطر دیگر من امروز به مناسبت شب ولادت روضه نمی‌خوانم.

خدایا به حقیقت امام مجتبی دل مردم مسلمان را هر جا هستند با نابودی آل سعود و داعش خوش کن.

خدایا به حقیقتت ما و زن و بچه‌ها و نسل ما را ابراهیمی و محمدی و علوی قرار بده.

خدایا نمی‌دانم شاید برگردی به ما بگویی بنده من اینجا دیگر توقعت خیلی زیادی است شاید هم نگویی، چون در ماه رمضان است، اینقدر محبت به روزه‌دار داری که آدم می‌خواهد این دعا را نکند و می‌ترسد برگردی بگویی بنده من حواست جمع باشد اما حالا دعا می‌کنیم به حقیقت امام مجتبی کل گناهان گذشته ما را بیامرز.

حیات و مرگ ما را حیات و مرگ محمد و آل محمد قرار بده.

شب عید است خدایا اگر گذشتگان ما در برزخ گرفتارند به آبروی امام مجتبی گره از گرفتاری برزخی‌شان باز کن.

وجود مبارک امام زمان را دعاگوی ما و زن و بچه‌ها و نسل  ما قرار بده.

 

 

سخنرانی های مرتبط
پربازدیدترین
مساجد مسجد امیر تهران مسجد حضرت امیر سخنرانی استاد انصاریان سخنرانی مکتوب استاد انصاریان سخنرانی ها
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز