فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه



فراز 23 از دعای 6 ( درخواست بزرگترین پاداش برای پیامبر(ص) )

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، أَكْثَرَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ ، وَ آتِهِ عَنَّا أَفْضَلَ مَا آتَيْتَ أَحَداً مِنْ عِبَادِكَ ، وَ اجْزِهِ عَنَّا أَفْضَلَ وَ أَكْرَمَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ أَنْبِيَائِكَ عَنْ أُمَّتِهِ
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، بیش از آنچه بر احدی از آفریده‌هایت درود فرستاده‌ای و از سوی ما بهترین چیزی که به یکی از بندگانت داده‌ای، به او عنایت کن و از ناحیۀ ما برترین و کریمانه‌ترین پاداشی که به یکی از پیامبرانت از طرف امّتش داده‌ای، به او بده.

دعاهاى هفته در كلام امام سجّاد (عليه السلام)‌

در مفاتيح الجنان براى هر روز دعايى از امام سجّاد (عليه السلام) آمده است؛ كه در سطور زير به آن اشاره مى‌شود:


روز يكشنبه‌

پروردگارا! نماز و روزه‌ام را بپذير و فردايم و پس از آن را بهتر از اين ساعتم و روزم قرار ده، در عشيره و قومم مرا عزيز كن و در بيدارى و خواب از من محافظت فرما، با عنايت خاصّت از من نگهدارى كن و با انقطاع از غير خودت و بريدن از ما سوايت و مشمول شدن مغفرتت عمرم را به پايان بر، كه تو آمرزنده و رحيمى.


روز دوشنبه‌

الهى! آغاز اين روزم را صلاح و ميانه‌اش را رستگارى و پايانش را كاميابى قرار ده.

الهى! در اين روز پيامبرت را از من خشنود كن و رحمتت را به من ارزانى ده.

خداوندا! در روز دوشنبه دو نعمت به من ارزانى ده: خوشبختى به طاعت و عبادت در آغازش و رسيدن به مغفرتت در انجامش، اى آن كه اوست معبود و جز او كسى گناهان را نيامرزد.


روز سه‌شنبه‌

الهى! اصلاح ده بر من دين مرا؛ زيرا دين است كه مرا از جميع خطرات حفظ مى‌كند و اصلاح كن بر من آخرتم را؛ زيرا كه آن جا خانه هميشگى من است.

پروردگارا! حيات و زندگى مرا مايه زيادتى خير قرار ده و مرگم را آسوده شدن از هر شرّى مقرّر فرما.

در اين روز سه شنبه بر من سه چيز ببخش: گناهى را مگذار مگر آن كه آن را ببخشى، اندوهى را مگذار مگر آن كه آن را از من ببرى، دشمنى را مگذار مگر آن كه شرّش را از من دفع نمايى و خاتمه كارم را غفران خود قرار ده، اى صاحب احسان.


روز چهارشنبه‌

پروردگارا! شفاعت و مصاحبت با رسولت را در قيامت نصيب من كن.

و در اين روز چهارشنبه چهار برنامه به من عنايت فرما: تواناييم را در طاعت و عبادت قرار ده، نشاطم را در بندگى خودت بگذار، رغبتم را متوجّه ثواب آخرت كن و زهدم را در آنچه سبب عذاب دردناك مى‌شود قرار ده.


روز پنج‌شنبه‌

پروردگارا! در اين روز و ساير روزها و شب‌ها به ارتكاب حرام و اكتساب گناهان دردناكم مكن، خير اين روز و ساير روزها را نصيبم كن و شرّ اين روز و ساير روزها را از من دور فرما.

در اين روز پنج برنامه به من مرحمت كن: روزم را احاطه نكند مگر كرمت و به من نرسد جز نعمتت، سلامتم صرف طاعتت شود. به عبادتى موفّق گردم كه مستحق ثواب شوم و از رزق حلال برايم فراوانى قرار ده.

الهى! در اين روز مرا از مواقف وحشت و ترس امان ده و از برخورد با غصّه‌ها و هموم و حوادث حفظم كن، بر محمّد و آلش درود فرست و توسّلم را به حضرتش شفاعت سود دهنده‌اى براى قيامتم قرار ده، اى بهترين رحم كنندگان.


روز جمعه‌

الهى! تا زنده‌ام مرا بر دينت پابرجا و استوار و ثابت قدم قرار ده، دلم را بعد از هدايتت ملغزان و از پيشگاه مباركت براى من رحمت قرار ده كه تو بخشنده فوق‌العاده هستى.

الهى! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مرا از متابعان و شيعيان آن بزرگوار قرار ده و در زمره آنان محشورم كن.

خداوندا! بر واجبات و فرائض روز جمعه موفّقم فرما كه تو عزيز و حكيمى.


روز شنبه‌

الهى! از شكر نعمت‌هايت آن را به من عطا كن كه نهايت رضا و خشنوديت به من برسد.

الهى! در طاعت و التزام به عبادت مرا يارى ده و به لطف و عنايتت استحقاق ثوابم مرحمت كن.

الهى! تا زنده‌ام با حفظ از گناه مورد رحمت و محبتم قرار ده و تا هستم به آنچه براى من منفعت دارد موفّقم گردان. با اتصال به قرآن مجيد شرح صدرم بده، با تلاوت كتابت گناهانم را بريز، سلامت در دين و نفس عطايم كن، اهل انسم را از من هراسان مگردان و در بقيه عمر احسانت را بر من تمام كن چنانكه در گذشته از عمر، مرا از احسانت بهره‌مند فرمودى، اى بهترين رحم كنندگان.


انتخاب شرح:
- حسین انصاریان - محمد رضا آشتیاني - محمد جعفر امامی - حسن ممدوحی کرمانشاهی - سید احمد فهری - محمد بن سلیمان تنکابنی - محمد علي مدرسی چهاردهی - ابراهیم سبزواری - بدیع الزمان قهپائی - سید عليخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید علیخان حسينی حسنی مدنی شيرازی - سید محمد باقر حسينی (داماد) - سید محمد باقر موسوی حسينی شيرازی - سید محمد حسین فضل الله - سید محمد شيرازی - سید نعمة الله جزائری - عباس علی موسوی - محمد جواد مغنیه - محمد دارابی - نبیل شعبان
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^