فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تلاش برای رد ادعای مهدویت سید محمد نوربخش

تلاش برای رد ادعای مهدویت سید محمد نوربخش

سید محمد نوربخش که در استان تهران مدفون و به عنوان امام‌زاده دارای گنبد و بارگاهی است، از سران فرقه صوفیه بوده و از جمله مدعیان دروغینی است که با توجه به نام و موقعیتی که داشت توانست ادعای مهدویت کند و عده ای زیادی را فریب دهد. برخی نیز اگرچه ادعای مهدویت او را دروغ خوانده‌اند ولی رساله الهدی که تألیف خود ایشان است گویای تمام حقیقت است.

 

بعضی از اقطاب صوفیه با توجه به‌ویژگی‌های شخصی که برخوردار بودند و موقعیت زمانی که داشتند از ادعای اول خود یعنی "ولایت جزئیه" پا را فراتر نهاده و مدعی "مهدویت شخصیه" شدند. سید محمد نوربخش ازجمله این افراد است که در استان تهران دارای گنبد و بارگاهی است، چراکه مردم او را به‌عنوان امام‌زاده می شناسند و مردمی که از صوفی بودن و ادعای مهدویت او بی‌اطلاع هستند به زیارت او می‌روند.

 

صوفی: این دروغ است. سید محمد نوربخش امام زاده‌ای واجب‌التعظیم است که از اولیاء خدا و از بزرگان صوفیه بوده است و هیچ‌گاه ادعای امامت نکرد.

 

من: همواره بعضی سعی داشته‌اند که بگویند نوربخش ادعای مهدویت نداشته است، ولی ادعای گزاف او بارها از زبان خودش و یارانش شنیده‌ شده و در کتب مختلف نوشته‌ شده است. ازجمله در رساله‌ای به‌نام "الهدی" که خود نوربخش برای اثبات این باور خیالی نوشته است. نوربخش در این رساله می‌گوید: «ای مؤمنان بر شماست مرا بشناسید! زیرا رسول‌الله (صلی الله عليه و آله) فرمود: کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است و بر شماست محبت من! چراکه خداوند فرمود: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی».[1]

 

صوفی: از این مطلب ادعای امامت نوربخش برداشت نمی‌شود. درواقع ایشان می‌خواهد بگوید که من هم فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستم و باید به من و خانواده‌ام به عنوان ذریه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مودت داشته باشید.

 

من: پس چرا می‌گوید: ای مومنان برشماست من را بشناسید و بعدش حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را درباره شناخت امام می‌آورد؟

 

صوفی: نوشته‌های شما برطبق فقط يک کتاب، که منسوب به حضرت مير سيد محمد نوربخش است می‌باشد. شما کتاب‌های ديگرشان را نخوانده‌ايد .ایشان فقط يک کتاب ندارند بلکه بيش از بيست کتاب ايشان در کتابخانه‌های جهان و به‌ويژه کتابخانه‌های ايران موجود است. شما از جایی ديگر اين مقامله را نقل کرده‌ايد.

 

من: ادعای مهدویت توسط سید محمد نوربخش در رساله "الهدی" مطرح شده است که توسط آقای، رسول جعفریان به نام "من مهدی هستم"، ترجمه و چاپ شده است. محققین بزرگ دیگر همچون زرین‌کوب و داود الهامی و محقق مشهور، کامل مصطفی الشیبی که خود صوفی مسلک است به ادعای مهدویت سید محمد نوربخش اشاره کرده‌اند و برای آن دلائلی نیز ذکر کرده‌اند.

 

صوفی: به هر حال فقط همین مطلب نمی‌تواند دلیل بر ادعای مهدویت سید محمد نوربخش باشد.

 

من: اگر کل رساله "الهدی" را بخوانید، متوجه تمام دلایل ادعای مهدویت نوربخش خواهید شد. ایشان در این رساله می‌گوید: «زمانی که خداوند اراده کرد تا مرا ظاهر سازد، در این زمان، این خصوصیت را ویژه من قرار داده، از دیگر مردمان روزگار ممتاز کرد. به‌طوری‌که اگر در تمام روی زمین، از مشرق گرفته تا مغرب، کسی یافت شود که مشکلات شریعت و طریقت و حقیقت را بتمامه، جز من، بتواند حل کند، امامت من باطل خواهد بود». [2] این از بارزترین جملات سید محمد نوربخش در ادعای مهدویتش است.

---------------------------------------------------------------

پی نوشت:

[1]. نوربخش، سید محمد، رساله الهدی (من مهدی هستم)، ترجمه رسول جعفریان، مجله پیام بهارستان، 1391، دوره دوم، سال پنجم، شماره 17، ص 709

[2]. همان، ص 708

 

منبع :پایگاه جامع فرق و ادیان


  • تصوف
  • بدعتها
  • انحرافات
  • سید محمد نوربخش
  • امامزاده سیتا
  • مدعیان مهدویت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    عقاید فرقه اهل حق
    تحلیـلی ازتصـوف سـنتی(2)
    اولین صوفی
    تشریح جایگاه قطب از منظر حقوقی
    بدعت بودن یا نبودن عشریه در تصوف
    آشنایی با فرقه صوفیه
    تصوف از دیدگاه اهل بيت عليهم السلام
    اصول اعتقادی اهل حق
    نقد اندیشمندان شیعی بر ابن عربی
    تلاش برای رد ادعای مهدویت سید محمد نوربخش

    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^