فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
4
نفر 42
78% این مطلب را پسندیده اند

شب لیله الرغائب چه فضیلت و اعمالی دارد؟

شب لیله الرغائب چه فضیلت و اعمالی دارد؟

از پیامبر اکبر (ص) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید، زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند، مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند. آنگاه خداوند به طور غیرمنتظره ای بر آنان وارد شده و می فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می فرماید: این کار را انجام دادم. بهتر است کسی که این حدیث را می شنود در این شب، زیاد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تکلیفی را که آیه تحیت به عهده ما گذاشته به اندازه توانایی انجام داده باشد.

 

سپس رسول خدا (ص) فرمودند: روز پنجشنبه، اول رجب را روزه گرفته و سپس بین نماز مغرب و عشا 12 رکعت نماز به جا آورده و به ترتیب زیر نماز بخوانید.

الف) در هر رکعت بعد از حمد 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره اخلاص.

ب) بعد از نمازها 100 مرتبه بگوید: اَللّهمَ صَلَ عَلی مُحَمَدِ النَبِی الْاُمَیِ وَ آلِه

ج) پس سجده کنید و 70 مرتبه بگویید: سُبُوحُ قُدُوسُ رَبُ الْمُلائِکَةِ وَ الرُوحِ. سپس از سجده برخیزد و بگوید: رَبَ اغْفِرُ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَما تَعْلَمُ اِنَکَ اَنْتَ الْعَلِیُ الْعَظیمُ.

د) بار دیگر به سجده بروید و 70 مرتبه بگویید: سُبُوحُ قُدُوسُ رَبُ الْمَلآئِکَةِ وَ الرُوحِ و در خاتمه نیازمندی های خویش را از خداوند طلب کنید.

 

 سپس رسول خدا فرمودند: قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده ای از بندگان خدا این نماز را به جا نمی آورد، مگر اینکه خداوند گناهان او را می بخشد؛ گرچه گناهان او مثل کف دریا و به عدد شن و به وزن کوه ها و به عدد برگ های درختان باشد و روز قیامت 700 نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند، شفاعت می کند.

 

و در شب اول قبر، خداوند ثواب آن را به بهترین صورت با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او می فرستد که می گوید: ای محبوب من! مژده بده؛ از هر سختی نجات پیدا کردی. می پرسد: تو کیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می دهد: ای محبوب من! من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال به جا آوردی؛ امشب آمده ام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم و زمانی که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد.

  • لیله الرغائب
  • شب آرزوها
  • اولین شب جمعه ماه رجب
  • نماز لیله الرغائب
  • 4
    78% (نفر 42)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام موسی کاظم (ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
    تزكيه و تهذيب نفس يعني چه؟
    سر مطهر امام حسین(ع) در چه مکانی دفن شده است؟
    تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
    درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
    آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    منظور از خشوع و خضوع در نماز چيست؟
    راه رسيدن به خوش بختي چيست؟
    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    ناشناس
    ⚠️ لیلة الرغائب. هیچ اسم و اثر و نام و نشانی از لیله الرغائب جز یک روایت عامی در احادیث ما نیست. با سندی به غایت ضعیف به روایت متهمی صوفی از 8 طبقه مجهول از شخصی عامی از انس بن مالک که خود انس در روایات امامی از کذابین شمرده شده است! خود عامه هم راوی حدیث را متهم به جعل همین حدیث می دانند. (الجرح و التعديل ،ج3 ، ص 219 و ر.ک الموضوعات ابن الجوزی) حتی برخی از سنی ها هم نماز لیله الرغائب را که از میان خود آنان برخاسته بدعت می دانند. (ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129؛ ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410؛ لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122؛ فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44؛ شربینی، الاقناع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312؛ نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰.) رجالی مشهور، جناب آقای مددی نیز این خبر را موضوع دانسته است: bayanbox.ir/download/885859832230452167/Madadi-900720.mp3 dorous.ir/persian/qa/11993/ عالمانی مانند آقایان امینی، تستری، سبحانی و میلانی هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را پذیرفته اند. (امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303.) علامه مجلسی نیز آن را غیر معتمد می داند و به عمل به آن اشکال می کند. (زادالمعاد ص42) این خبر در منابع شیعه در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏2، ص: 632 بدون ذکر سند و در بحار الانوار، ج 95، ص 395 به نقل از اجازات علامه با همان سند عجیب عامی آمده است. مرحوم سید در اقبال از این گونه مسامحات فراوان دارند، چنانکه خود ایشان اشاره فرموده اند آن را با نام احتیاط آورده اند! و اگرچه بعضی ها از باب ادله تسامح به آن اخذ کرده اند. اما برخی از فقهای قدیم و بسیاری از محققین معاصر در دلالت این ادله نسبت به این گونه اخبار اشکالات فراوانی مطرح نموده اند. (مثلا می توانید بحث شیخ یوسف بحرانی را در الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ ج‌4، ص: 197 نسبت به این ادله ببینید. و یا تحقیق مفصل شیخ محمد جواد فاضل در مورد موافقین و مخالفین قاعده تسامح در ادله سنن: yon.ir/bAZwI و نیز کتبی همچون «اخلاق اسلامي و كاربست قاعده تسامح در ادله سنن» نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و...) شاید بدعت بودن و البته سنت بودن این نامگذاری، هیچ یک دلیل روشنی نداشته باشد؛ اما احتیاط در اجتناب از اعتقاد به خصوصیت شرعی این شب است.
    پاسخ
    0     0
    18 اسفند 1397 ساعت 00:10 صبح
    حسین
    توضیح آیت الله مکارم شیرازی در این باره به نظر کامل و واضح هست. از اعمال ماه رجب، اعمال اولین شب جمعه ی این ماه به نام «لیلة الرغائب» است. در این زمینه مرحوم سید بن طاووس آن را به بعضی از کتب اصحاب استناد می دهد. مرحوم علامه ی مجلسی نیز آن را در بحار الانوار نقل می کند. مرحوم علامه ی حلی حتی به استحباب آن فتوا می دهد. لیکن اخیر عده ای در مورد این عمل به بیراهه رفته اند و گفته اند که روایت آن در کتب اهل سنت وجود دارد و ابن جوزی آن را مجعول می داند. ابن تیمیه نیز آن را بدعت می داند. این شائبه در حالی است که سه نفر از بزرگان شیعه آن را نقل می کنند.و حتی امروزه بعضی از اهل سنت نیز این نماز را به جا می آورند. در پاسخ به این شبهه باید گفت در اینجا یک قاعده ی کلی برای دعاها و نمازهای مستحب ذکر می کنیم و آن اینکه برای مشروعیت این اعمال سه راه وجود دارد غالب این دعا و نمازها و زیارات مسند نیست بلکه مرسله می باشد. مثلا سید بن طاووس و دیگران در کتب خود ذکر کرده اند و سند متصل صحیح برای آن ذکر نکرده اند. لذا یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله ی سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد همچنان می توان به دلیل روایات «من بلغ» به آنها عمل کرد. البته مادامی که یقین به بطلان آن روایات مستحبه نداشته باشیم. راه دوم این است که احادیث «من بلغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاءا» و یا «التماسا ذلک الثواب» انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. ما نیز قبول داریم که می توان رجاءا آنها را به جا آورد. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله ی نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می خواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند و یا اینکه نماز بهترین موضوع است. بنا بر این به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد
    پاسخ
    1     1
    14 فروردين 1397 ساعت 4:16 بعد از ظهر
    پاسخ : سلام نظر شما در سایت قرار گرفت
    مهدی
    سلام به نظرم این حرف درست نیست. اتفاقا سنی ها شدیدا روایت شب لیله الزغائب رو ضعیف و جعلی می دونن چطور این رو اونها ساختن در حالی که خودشون قبولش ندارن؟
    پاسخ
    1     0
    14 فروردين 1397 ساعت 4:09 بعد از ظهر
    ناشناس
    سلام روایتی که در برای لیله الرغائب برای شب اول جمعه ذکر شده از منابع اهل سنت هستند و لیله الرغائب واقعی در شب میلاد حضرت امیر (ع) هست که سنی ها برای این منظور عظمت شب میلاد حضرت را که لیله الرغائب هست با جعل حدیث از پیامبر (ص) به شب اول جمعه ماه رجب منسب کرده اند. میتونید یک تحقیق کوچولو در این مورد بکنید. التماس دعا
    پاسخ
    1     0
    14 فروردين 1397 ساعت 11:14 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^