فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 9
100% این مطلب را پسندیده اند

داستان فطرس ملک چه بود؟  

قصه فطرس ملک در احادیث متعددی وارد شده و از قضایای بسیار معروف و مشهور است و هیچگونه مخالفتی هم با عقل و برنامه فرشتگان ندارد. بنابر این نمی توان آنرا کذب دانست.
داستان فطرس ملک چه بود؟   

قصه فطرس ملک در احادیث متعددی وارد شده و از قضایای بسیار معروف و مشهور است و هیچگونه مخالفتی هم با عقل و برنامه فرشتگان ندارد. بنابر این نمی توان آنرا کذب دانست.

 

امام صادق (ع) فرموده است: چون حسين بن على (ع) متولد شد، خداوند به جبريل فرمان داد همراه هزار فرشته به زمين فرود آيد و به پيامبر (ص) از سوى خداوند و از سوى خود شاد باش بگويد. جبريل آمد و از كنار جزيره‌ اى در دريا گذشت كه در آن فرشته اى به نام فطرس افتاده بود. اين فرشته از فرشتگانى بود كه فرمان خداوند را ابلاغ مى‌كرد و خداوند او را براى انجام كارى گسيل فرمود و چون تأخير كرد بالهاى او شكسته شد و در آن جزيره افتاد و هفتاد سال بود كه به عبادت خداوند در آن جزيره مشغول بود.

 

و چون امام حسين متولد شد و جبريل فرود آمد، فطرس از او پرسيد: اى جبريل! كجا مى‌روى؟ جبريل گفت: خداوند به محمد (ص) نعمتى ارزانى داشته و مأمور شده‌ام از سوى خداوند و خودم به ايشان شاد باش بگويم. فطرس گفت: اى جبريل! مرا هم با خود ببر، شايد محمد (ص) براى من دعا كند. جبريل او را با خود برد و چون به حضور پيامبر رسيد و از سوى خداوند متعال و خود به ايشان شاد باش گفت و موضوع فطرس را به اطلاع رساند. پيامبر فرمودند: به او بگو دست بر اين مولود بكشد و به جاى خويش باز گردد.

 

فطرس چنان كرد و بال گشود و برخاست و گفت: اى رسول خدا! همانا امت تو به زودى او را مى‌كشد و براى حسين (ع) بر عهده من است كه هر زائرى او را زيارت كند و هر مسلمانى به او سلام دهد و هر كس به اودرود فرستد به او ابلاغ كنم و به آسمان پركشيد.

 

منابع:

1- بحارالأنوار: 43 / 243 باب11حديث 18؛الأمالي صدوق: 137 حديث8؛روضةالواعظين:1/ 155   ؛كامل‌الزيارات:66 ؛المناقب ابن شهرشوب:4 /74  


منبع : پایگاه عرفان
  • داستان فطرس ملک چه بود؟
  • فطرس ملک
  • حسين بن على (ع)
  • 1
    100% (نفر 9)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برای درمان و رهایی وسواس چه باید کرد؟
    عشق يعني چه و عاشق واقعي كيست؟
    صبر یعنی چه؟
    کنیه به چه معنا است؟ و کنیه پیامبر اسلام (ص) به ...
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    چرا خداوند انسان را ضعیف آفریده است؟
    اگر گرايش به نيكي و فضيلت هاي اخلاقي در نهاد ...
    از کجا بفهميم که دین ما بهترین دین است؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    اینکه می‌گویند آبروی مؤمنی را نبرید باید دارای ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فرشتگان چه نوع موجوداتی هستند و چگونه خلق شده ...
    از کجا بفهميم که دین ما بهترین دین است؟
    براي رسيدن به اعلی عليين و سير و سلوک چه بايد كرد؟
    غيور كيست و غيرت چيست؟
    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
    میخواستم بدونم ترک گناه بدون پشیمونی توبه محسوب ...
    چگونه محبت خود را به امام حسین افزایش دهم؟ مدتی ...
    آیا اعمال خوب غیبت کننده به غیبت شونده می رسد؟ چه ...
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟

     
    نظرات کاربر

    مؤذنیان
    سلام علیکم 1- فرشتگان الهی به تصریح قرآن کریم مکلف هستند و معصوم. البته علامه طباطبایی ره در تفسیر المیزان جلد 19 (ذیل آیه 6، سوره تحریم) می فرماید که تکلیف فرشتگان، تکلیف تکوینی است نه تشریعی؛ در نتیجه عقاب و ثواب برای فرشتگان وجود ندارد و با این حساب تمرّد و عصیان هم برای آنان متصوّّر نیست. 2- داستان فطرس بدین گونه که در بعضی کتب روایی ذکر شده است با ظواهر قرآن از جمله آیه 50 سورۀ مبارکۀ نحل، آیه 64 سورۀ مبارکۀ مریم (سلام الله علیها)، آیه 27 سورۀ مبارکۀ انبیاء و آیۀ 6 سورۀ مبارکۀ تحریم سازگاری ندارد و در نتیجه نمی توان معنای ظاهری آن را قبول کرد. 3- همچنین علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) در این زمینه مى فرماید: باید دانست تمام فرشتگان، به تصریح قرآن و روایات متواتر معصومند. تنها در پاره اى روایات مربوط به قصه هاروت و ماروت، خلاف آن بیان شده که روایات دیگر آن را رد کرده است. نیز در روایتى که از طریق اهل سنّت در مورد قصهء دردائیل نقل شده است، در روایت دیگرى که قصهء فطرس را بیان مى کند،خلاف این معنا بیان شده است و این روایات علاوه بر آن که خبر واحدند، خالى از ابهام نیستند. (رسائل توحیدى، ص ۱۹۳) با تشکر فراوان
    پاسخ
    0     0
    7 اسفند 1401 ساعت 08:42 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^