فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 68
86% این مطلب را پسندیده اند

 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر شوم" منیت نیست؟

نیت روح عبادت است؛ چنان که پیامبر گرامى اسلام(ص) فرمودند: «لا عمل الا بنیة»؛ اصول کافى، ج ۱، ص ۷۰. «هیچ عملى نیست [یعنى داراى ارزش نیست] مگر اینکه به واسطه نیت باشد». همه اعمال و کردار آدمى، تنها در صورتى ارزش دارد که هدفدار باشد.
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر شوم" منیت نیست؟

از رسول خدا(ص) نقل شده است: «إنّما الأعمال بِالنّیات» «عمل انسان ارزشی ندارد مگر به نیت» کلینی به سند معتبر از حضرت صادق(ع) روایت نموده که رسول خدا(ص) فرمود: «نیت مؤمن بهتر از عمل اوست و هر عمل کننده موافق نیت خود عمل می‌کند.»


در معنی نیت اشتباه زیاد واقع شده و اکثرا به اصل حقیقت آن راه نیافته‌اند. برخی گمان می‌کنند که نیت همان لفظی است که در هنگام شروع کردن به وضو و نماز تلفظ می‌شود. برخی از این درجه ترقی نموده نیت را به خاطر گذرانیدن آن الفاظ و تعقل به آن معانی می‌دانند. که این معانی از نیت خطاست.


نیت به دو معنی‌ است که یکی آسان و دیگری دشوار است. آنکه آسان است این است که مقارن فعل قصد انجام دادن خصوص آن فعل را داشته باشد و از روی سهو و غفلت به جا نیاورد. مثل شخصی که به قصد غسل جنابت به حمام رود و در حمام فراموش کند که جنب است و به قصد دیگر سر در آب فرو برد ، این سر در آب فرو بردن غسل جنابت نیست.


معنی دوم نیت علت و باعثی که برای انسان محرک و داعی بر انجام فعل می‌شود. مثل اینکه به کسی بگویند کجا می‌روی؟ بگوید: به بازار می‌روم. این معنای اول نیت است. بعد بپرسند برای چه به بازار می روی؟ بگوید: می‌روم که متاع بگیرم . این نیت به معنی دوم است. زیرا چیزی که باعث حرکت او شده همین امر است. اصل این نیت مشکل نیست اما اخلاص در این نیت و اینکه انسان عمل را تنها و تنها برای نزدیکی به خداوند انجام دهد، در غایت صعوبت است.


بنابراین نیت به معناى مقصد داشتن و انگیزه و آگاهى و توجه به هدف است. نیت روح عبادت است؛ چنان که پیامبر گرامى اسلام(ص) فرمودند: «لا عمل الا بنیة»؛ اصول کافى، ج ۱، ص ۷۰. «هیچ عملى نیست [یعنى داراى ارزش نیست ] مگر اینکه به واسطه نیت باشد». همه اعمال و کردار آدمى، تنها در صورتى ارزش دارد که هدفدار باشد؛ زیرا رفتار آدمى بر دو قسم است:


یک. برخى رفتارشان مبتنى بر عادت صرف است؛ یعنى، انسان بدون اینکه بداند چه مى کند و بدون توجه به آن؛ عملى را انجام دهد، مثل نمازهاى بسیارى از ما که ابتداء تا انتهاى نماز را بدون توجه به آن انجام مى دهیم. چنین عملى ارزش ندارد، زیرا اگر چه در ظاهر با نیت انجام شده است، اما در واقع عمل بدون نیت؛ یعنى، بدون انگیزه و آگاهى و هدف و توجه به مضمون و مقصد و مقصود آن است.


دو. برخى رفتار و کردارشان با توجه و آگاهى بدان عمل است که از آن به عمل با نیت تعبیر مى شود. چنین عملى داراى ارزش است، زیرا از روى توجه است نه صرف عادت.
توضیح این نکته ضرورى است که نیتى ارزش دارد که مبتنى بر اخلاص باشد، یعنى، انگیزه انسان فقط خدا و نزدیکى به او باشد، حال که چنین است، روشن مى شود که در قیامت به ظاهر، رفتار و کردار آدمیان نگاه نمى شود؛ بلکه به باطن و حقیقت و انگیزه درونى بنده توجه مى شود و سنگینى و سبکى اعمال به میزان توجه و اخلاص ما بر مى گردد.

 

از طرف دیگر رابطه نیت با وجودانسان و کمالات او امرى قراردادى نیست؛ بلکه نیت خالص، حاصل معرفت و باورهاى صحیح و محکم انسانها است، هر قدر یقین نسبت به خداوند متعال و حاضر و ناظر بودن او و باور مرگ و معاد و مسؤولیت هاى اخروى درجان آدمى ریشه دارتر شود؛ نیت او هم خالص تر شده و در نتیجه به کمال و قرب الهى نزدیک تر خواهد شد. البته نیت در کنار اعمال صالح است که انسان را به مراتب عالى مى رساند 

 

 


منبع : پرسمان
  • خدا
  • خداى مهربان
  • معنای قربه الی الله
  • خودپسندی
  • تقرب
  • نزدیکی
  • 1
    86% (نفر 68)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    راه رسيدن به خوش بختي چيست؟
    امام موسی کاظم (ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
    تزكيه و تهذيب نفس يعني چه؟
    سر مطهر امام حسین(ع) در چه مکانی دفن شده است؟
    تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
    درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
    آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
    واژه کربلا در کلام اهل بیت به چه معناست؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
    منظور از چاه ویل چیست؟

     
    نظرات کاربر

    علی اصغر
    سلام آقاخسته نباشيدیه سوالی داشتم خدمتتون اگه جوابشوندونیدمشکلی نیست چون فکرمیکنم خارج ازفقه باشه من روزای چهرشنبه بدمیارم هرکاری روشروع کنم باشکست مواجه میشه کاراداری یاهرکارمهمی داشته باشم نبایدانجام بدم چون نمیشه مطمئنم چون صدهابارامتحان کردم امابازم بااینکه دنبال کارام نمیرم بازم بدم میادسراغم بااینکه صدقه میدم واجباتم روهم انجام میدم خیلی دوستدارم حکمتشوبدونم ممنون اززحماتی که میکشیدخدانگهدار
    پاسخ
    17     2
    25 فروردين 1396 ساعت 00:18 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^