فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 4
100% این مطلب را پسندیده اند

در این فراز دعای کمیل"اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیّر النعم"استغفار از چه گناهانی است که باعث تغییر نعم می شوند؟

در این فراز دعای کمیل"اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیّر النعم"استغفار از چه گناهانی است که باعث تغییر نعم می شوند؟

خداوند آنچه از نعمت ها در زمین و آسمان است برای بهره برداری انسان آفریده است وگاه نعمتهای ویژه را نیز به انسان عنایت می کند. ولی گاه این نعمت ها را از انسان می گیرد نه بخاطر این که خزانه الهی تمام شده باشد، که تمام شدنی نیست، و نه بخاطر بخل و امثال آن که ذات پاک او از هر عیب و نقصی مبرّا می باشد. بلکه گناهی و یا گناهانی از انسان صادر می شود که نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد. درروایت معتبرآمده است: ابی خالد کابلی می گوید: از امام زین العابدین شنیدم که همیشه می فرمود گناهانی که نعمتها را تغییر می دهد پنج تاست :

1-البغی علی النّاس؛ ظلم و ستم کردن بر مردم.پس حکومت و سلطنت با کفر پیشگی دوام می آورد ولی با ظلم و ستم پیشگی دوام نخواهد آورد. خصوصاً ظلم در حق افرادی که پناهی جز خداوند ندارد به سرعت برق، آه مظلوم می گیرد و نعمت را تغییر می دهد.

 

2 -الزّوال عن العادة فی الخیر؛ از دست دادن عادت به کار خیر و نیک گاه انسان عادت های خوبی دارد، مانند خرج دادن برای امام حسین(ع)، کمک به فقرا، عادت به خواندن قرآن و دعا و نماز شب، ترک این عادات نیک که به راحتی به دست نیامده نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد.

 

3 -واصطناع المعروف؛ از دست دادن عمل معروف ( شناخته شده نزد عقل و شرع) ممکن است مراد ترک عادت اختیار معروف و عمل شناخته شده در نزد عقل و شرع باشد، شاید مقصود این است که امر به معروف نکند و خود بدان عمل ننماید.

 

4 -کفران النّعم؛ کفران نعمت نمودن. خداوند نعمتهای بیشماری به ما داده است از نعمت بعثت و امامت گرفته تا نعمت های عادی و معمولی همچون سلامتی، عقل، انواع خوردنی ها و پوشیدنی ها. کفران این نعمت ها نیز تغییر نعمت و یا زوال آن را به دنبال خواهد داشت.

 

5 -ترک الشّکر؛ترک شکر نعمت. برترین شکر آن است که انسان نعمت را در مسیر خودش به کار ببرد، و ترک آن به این است که در غیر مسیر صحیح استفاده کند، مثلاً انسانی جوانی را در مسیر گناه و فساد، ومال را در مسیر حرام و لهو و باطل به کار برد. در ادامه حضرت سجاد به آیه قرآن استناد نموده: قال اللّه تعالی انّ اللّه لایغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم؛(رعد/11) خداوند نعمتهای خود را تغییر نمی دهد مگر آنکه مردم (بر اثر اعمال و رفتار و اندیشه ناسالم) درخود تغییر بوجود آورند. استاد شهید مطهری پیرامون آیه الیوم یئس الذین.... و اخشون می فرماید: فلاتخشوهم یعنی دیگر از ناحیه آنها بیمی نداشته باشید واخشون، از من بترسید. بعد از این که دینتان از بین برود یا ضعیف شود و هرچه که بر سرتان بیاید، باید از من بترسید از من بترسید یعنی چه؟ مگر خدا دشمن دین خودش است؟ نه! این آیه همان مطلبی را می گوید که در آیات زیادی از قرآن به صورت یک اصلی اساسی هست راجع به نعمتهایی که خداوند بر بنده اش تمام می کند، می فرماید: ان اللّه لایغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم(رعد-11) یا ذلک بانّ اللّه لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم. (انفال/53) مضمون این است: خداوند هر نعمتی را که بر قومی ارزانی بدارد، آن نعمت را از آنها نمی گیرد مگر وقتی که آن مردم خودشان را از قابلیت بیندازند یعنی مگر اینکه آن مردم خودشان به دست خودشان بخواهند آن نعمت را ذایل کنند. این مطلب اساساً یک اصل اساسی در قرآن مجید است.


منبع : پایگاه عرفان
  • تغییر نعمت ها
  • نعم
  • گناهان از بین برنده نعمت ها
  • تغیر النعم
  • 0
    100% (نفر 4)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    آيا امكان شهادت در جهاد اكبر وجود دارد؟
    چه چیزهایی باعث خشکی چشم در مصیبت اهل بیت می شود؟
    علّت گرفتار شدن حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ...
    آیا کسی از زمان مرگ خود اطّلاع و آگاهی دارد؟
    چرا امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا برد؟
    خدا چگونه به بوجود آمده است؟
    چرا عقل ما انسانها بعضی از احادیث معصومین را درک ...
    قبر کدام یک از پیامبران غیر از پیامبر اسلام(ص) ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
    راه هاي خودشناسي چيست؟

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
    چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
     معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    چرا مثل گذشته نمی توانم برای امام حسین گریه کنم؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^