فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پوست کجا و مغز کجا؟

پوست کجا و مغز کجا؟

 - پوست سیب، پوست گلابی یا پوست خیار خاصیت دارند اما هرگز خاصیت سیب و گلابی و خیار را ندارند.

- تازه اگر هم خاصیتی دارند از همان سیب و گلابی و خیار است.
- و حکایت واژه ها و الفاظ قرآنی نسبت به معنا و مفهوم آنها همان حکایت پوست و سیب است.
- خواندن واژه ها و الفاظ، هزار البته که نافع و مفید است و سودمند و ثمر بخش، اما واژه ها کجا و معانی آنها کجا!
کسی که در ماه مبارک رمضان رحل را پیش رو گذاشته و قرآن را بر آن نهاده و تنها به مرور و خواندن واژه ها بسنده می کند، همچون کسی است که بشقابی از پوست های سیب سرخ پیش رو دارد و مصرف می کند!
- و راستی، پوست کجا و مغز کجا؟ لفظ کجا و معنا کجا؟
- پوست سیب و خود سیب چیزی شبیه پوست گوسفند و گوشت آن است، با گوشت است که می توان تغذیه کرد و رشد نمود و نیازها بدن را تامین و تضمین نمود و انرژی و نیرو گرفت، اما با پوست نه؟
- البته پوست منفعت بسیار خود را دارد، با پوست می توان دف ساخت و با طبل و از آنها صداهایی خوش و طرب انگیز پدید آورد اما این همه تنها گوش را نوازش می دهند بی آنکه برای جان و دل رشدی در پی داشته باشند.
- و الفاظ قرآن چیزی شبیه همان پیوست خواهد بود، که البته می توان با آنها نغماتی دلنشین و آهنگ هایی خوش پدید آورد و می توان با آنها عبدالباسط و با منشاوی و با حصری شد اما سلمان و ابوذر و مقداد نه، زیرا که آهنگ، جان را فربه و نیرومند نخواهد ساخت. 

- اینجاست که گفته اند قرآن را نه قرائت که تلاوت کنید!
- و تلاوت در زبان عرب به معنای چیزی در کنار چیزی قرار دادن است
- یعنی کسی که الفاظ قرآن را مرور می کند باید چیزی در کنار آن قرار دهد و آن توجه به معناست، وگرنه مثل کسی می ماند که تنها پیاله های خالی از شراب را سر کشد!
- از پیاله یاد کردم چون در نگاه عارفانی همچون حافظ، آیات قرآنی همچون پیاله اند و معانی و مفاهیم آنها همچون شراب ، این است که می گفت و چه خوش می گفت:
ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم
- یا به جای آنکه بگوید قرآن را با کفنم همراه کنید می گفت:
پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر                      به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز
- و گاه هم از آن به صُراحی- یعنی جام شراب- یاد می کرد، و می گفت: قرآن برای من صراحی و جامی از شراب است که در خلوت و خلوت خانه خود آن را سر می کشم اما مردم آن را دفتر و کتاب می‌ انگارند.
صُراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند
و صائب هم می گفت:
بگذار ز کف سُبحه و بردار صُراحی                    یک چند چنان بودی و یک چند چنین باش
منبع: محمدرضا رنجبر/ نشریه با من بیا


منبع : پایگاه تبیان
  • قرآن مجید
  • عمل
  • ابوذر
  • سلمان، ابوذر، مقداد
  • سلمان فارسی
  • پوست کجا و مغز کجا؟
  • پوست
  • مغز
  • علم و عمل
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اگر نیازمندید هم انفاق کنید
    نمازشب و نوافل
    سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر

    بیشترین بازدید این مجموعه

    محروميت از رحمت حق
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    دوستی و محبت اهل بیت (ع) از دیدگاه علی (ع)
    زنده نگهداشتن یاد شهیدان
    علل تضعیف جوامع اسلامی از منظر آیات الهی
    هنرمندانه ترین راه برای بیشترین تأثیرگذاری
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    طهارت امام حسین(ع) و یارانشان
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^