فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پیشوایان خردسال؛ از حضرت عیسی تا امام عصر(عج)

پیشوایان خردسال؛ از حضرت عیسی تا امام عصر(عج)


بعثت دو تن از انبیای الهی در سن کودکی و همچنین به امامت رسیدن امام جواد و امام عصر(عج) در سن خردسالی ریشه در باور به الهی بودن انتصاب پیشوایان دینی دارد.

همزمان با شهادت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع‌الاول سال، منصب ولایت ظاهری فرزند خردسال او از ناحیه خداوند متعال به منصه ظهور رسید و شیعیان باید از آن پس در برابر فرامین امام زمان خود متابعت و مطاوعت می‌کردند.

یکی از پرسش‌هایی که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، مسئله به امامت رسیدن کودک پنج‌ساله است. با بررسی اجمالی تاریخ دویست و پنجاه ساله صدر اسلام در خواهیم یافت که هنگام به امامت رسیدن امام جواد(ع) در سن خردسالی، اولین زمزمه‌های تشکیک در این امر از میان برخی شیعیان شنیده شد.

در روایتی که ثقه‌الاسلام کلینی از محمد بن حسن بن عماد نقل می‌کند، علی بن جعفر برادر امام رضا(ع) به دلیل تکریم و ادای احترام به امام جواد(ع) در سن خردسالی مورد نکوهش قرار می‌گیرد. محمد بن حسن چنین روایت می‌کند: من در حضور علی بن جعفر نشسته بودم که ناگاه دیدم حضرت جواد(ع) در خردسالی به نزد علی بن جعفر آمد. علی بن جعفر تا آن حضرت را دید، شتابان برخاست و با پای برهنه و بدون ردا به سوی حضرت جواد(ع) رفت و دست او را بوسید و به او احترام شایان نمود. حضرت جواد(ع) به او فرمود: «ای عمو، بنشین خدا تو را رحمت کند» . علی بن جعفر گفت: ای آقای من چگونه بنشینم با این که تو ایستاده ای؟ هنگامی که علی بن جعفر به مجلس درس خود بازگشت، اصحاب و شاگردانش او را سرزنش کردند و به او گفتند: «تو عموی پدر حضرت جواد(ع) هستی، در عین حال با این سن و سال، این گونه در برابر حضرت جواد(ع) که خردسال است فروتنی می‌کنی و دستش را می‌بوسی و آن همه احترام شایان می نمایی.» علی بن جعفر (ع) گفت: ساکت باشید. آن گاه محاسن خود را به دست گرفت و گفت: « اگر خداوند صاحب این ریش سفید را شایسته (امامت) ندانست، و این نوجوان را سزاوار دانست، و به او چنان مقامی داد، آیا من فضیلت او را انکار کنم؟ پناه به خدا از سخن ناروای شما. من غلام و برده او هستم و او مولای من است».

باید دانست که برگزیده شدن کودک خردسال به عنوان پیام‌آور الهی و امام امت، در اقوام گذشته نیز سابقه داشته است. حضرت عیسی(ع) از جمله انبیای اولوالعزم الهی بود که در گهواره به رسالت خود اقرار کرد: «فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‌ نَبِيًّا؛ (مريم) به او اشاره كرد؛ گفتند: چگونه با كودكى كه در گاهواره است سخن بگوييم؟ (ناگهان عيسى زبان به سخن گشود و) گفت: من بنده خدايم او كتاب (آسمانى) به من داده و مرا پيامبر قرار داده است.»

همچنین حضرت یحیی دومین پیامبر الهی است که قرآن کریم به خردسالی سن او در زمان مبعوث شدن تصریح می‌کند: «يا يَحْيى‌ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا؛ اى يحيى كتاب را بقوّتت بگير و در همان سنّ كودكى به او نبوّت بخشيديم.» حضرت جواد(ع) برای اثبات امامت خود به جریان نبوت این دو پیامبر الهی استناد و استشهاد می‌جست. همچنین مناظرات علمی امام جواد(ع) با دانشمندان زمان خود و آشکار شدن فضیلت علمی آن حضرت منجر به این شد که شیعیان به خاطر کودکی سن آن حضرت دچار انحراف نشوند. این موضوع به خوبی نشانگر این مطلب است که کودکی امام جواد(ع) در میان شیعه مسئله‌ای هضم شده بود. در آن زمان شیعه به خوبی درک کرده بود که امامت، مقامی است که از ناحیه خداوند اعطا می‌شود و ارتباطی به سن و سال ندارد. خداوند متعال نیز در قرآن کریم می‌فرماید: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ؛ خدا بهتر مى‌‌داند رسالتش را كجا قرار دهد».

در نتیجه تجربه زمان امامت امام جواد(ع)، اندیشه شیعیان را به مرتبه‌ای از بلوغ و کمال رسانده بود که از در برابر امامت کودک خردسال دچار تحیر نشوند. از سویی دیگر امام حسن عسکری(ع) از زمان ولادت امام زمان(عج) ایشان را به خواصی از شیعیان نشان ‌دادند و امامت ایشان را اعلام ‌کردند. مجموع این عوامل باعث شد که شیعیان امامت آن حضرت را بپذیرند و زنجیره هدایتی بشریت که از زمان آدم تا خاتم امتداد یافته بود در وجود خاتم اوصیا حضرت بقیه‌الله(عج) به آخرین مرتبه خود برسد.

 


منبع : خبرگزاری بین المللی قرآن
  • امام عصر(عج)
  • پیشوایان خردسال؛ از حضرت عیسی تا امام عصر(عج)
  • پیشوایان خردسال
  • حضرت عیسی (ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت ازفواد کرمانی
    فواید توبه و دعا برای تعجیل درفرج
    فضيلت و اعمال ماه شعبان المعظم
    سه پيام تهديدآميز
    تعزيه ؛ بدعت يا سنت ؟
    تقریر غایت گرایانه از علم دینی
    امام حسین(ع) وارث انبیای الهی
    با صحیفه سجادیه، «زبور آل محمد» آشنا شویم
    شاه بیت غزل بندگی در بیان حضرت زهرا (علیهاالسلام)
    نقش حضرت علی (ع) در جنگ های پیامبر (ص) در برابر ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    گوهر دوم: حيا
    حضرت علی اکبر علیه السلام الگوی شجاعت و ایمان
    استخاره در قرآن و روایات
    آداب و اعمال روز دحوالارض
    لزوم هزینة جانی و مالی براي مجالس عزاداری سرور ...
    امام جواد علیه السلام پاسدار حریم وحی  
    آثار فردی و اجتماعی ایمان از منظر قرآن
    آیه‌ای که دزد را هم مومن می‌کند!
    خدا؛ خریدار خون شهدا
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^