فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مگر یک دختر سه ساله چقدر تحمل دارد؟

مگر یک دختر سه ساله چقدر تحمل دارد؟

روز عاشورا فقط يك رويداد نيست كه در زمان مانده باشد و در دل تاريخ دفن شده باشد. عاشورا زنده است و قلب تپنده تاريخ به دست عاشورا مي تپد. روزي كه حق با تمام توان در مقابل باطل با همه قامتش مي ايستد و درس عبرت آموزي براي بيداران كل عالم مي آفريند.
عاشورا آفرينش حيات طيبه به دست حسين بن علي است .تجلي عشق و عاشقي و عطش واقعي وصل محبوب است.حال اين سوال در ذهن همه نقش مي بندد كه چگونه مي شود امام و يارانش چنين تاريخ را تغيير مي دهند ؟جريان سازان اصلي واقعه عاشورا چه كساني بودند؟ اين جريان سازان از كدام چشمه آب حيات نوشيده اند كه هنوز زنده اند و دست مباركشان در حال تغيير سرنوشت ها و هدايت انسان هاست؟
ايام شهادت حضرت رقيه (سلام الله علیها) است. دختر كوچكي كه در جريان حماسه عاشورا صحنه هاي زيبايي را مي آفريند و با دستان كوچك خود، گره هاي بزرگي را باز مي كند. دختري كه در مكتب پدر درس شهامت و شجاعت و صبر و تحمل ياد گرفته تا به جهانيان اين پيام عظيم را تبليغ كند
بلا و ابتلاء
در قيام عاشورا مساله اي كه درخشش خاصي دارد و رنگ و بوي عشق مي دهد بحث صبر و تحمل است كه بايد مورد تامل قرار گيرد. مسير زندگي براي همه پر از سختي و بلا و آزمايش است قرآن می فرماید: سختي ها زمينه و بستر مناسب براي رشد و كمال هستند و هيچ انساني در آسايش و راحتي به مراتب رشد نمي رسد و بالواقع سختي ها مربي اصلي انسان هستند و استعدادها و توانمندي هاي انسان در بستر مناسب مشكلات بالفعل مي شوند اما آيا گوهر گرانبها وجود همه انسان ها تحمل استقامت در برابر شدائد را دارند؟
قدرت روحي انسان فقط در اتصال به ذات لايزال الهي تقويت مي گردد و آستانه تحمل افراد را بالا مي برد. آنان كه تكيه گاه محكمي در مسير زندگي دارند مأيوس و نااميد نمي شوند و از همه امتحانات سربلند بيرون مي آيند.

داستان ذغال سنگ
كوچك كه بودم داستاني را مي خواندم كه برايم بسيار جالب و شيرين بود .قصه الماس هايي كه در معادن بدست انسان ها استخراج مي شدند اينان همان ذغال سنگ هايي بودند كه در اعماق زمين بر اثر فعل و انفعالات شيميايي و حرارت زياد و سوخت و سازهاي خاص از سياهي زغال سنگ به سپيدي و درخشندگي الماس تبديل مي شدند اما راز مهم اين بود كه همه ي ذغال سنگ ها به اين كمال نمي رسيدند.
داستان انسانها هم همين است مقاومت و تحمل وجود انسان را صيقل مي دهد و مس وجود را به طلا تبديل مي كند، آنان كه در راه مانده اند هيچ گاه به نهايت كمال نمي رسند. پس سرّ ماندن ، ساختن، موفق بودن در يك كلمه تحمل و مقاومت است .
آستانه تحمل
چگونه مي شود بعضي ها اندكي تحمل سختيي ها را ندارند و با بروز كوچكترين سختي و مانع در زندگي دچار ياس و نوميدي مي شوند و دست از زندگي مي شويند؟ عده اي به بيماري هاي رواني دچار مي شوند، عده اي دست به خودكشي مي زنند، عده اي هم به قول امروزی ها هارد زندگیشان هنگ كرده و زندگيشان را تعطيل مي كنند؟ فقط قليلي از انسانها هستند كه اين موانع را برطرف مي كنند و پله هاي رشد را طي كرده و به مقامات عالي دنيوي و اخروي مي رسند.
چه عاملي باعث مي شود اينان انقدر قوي و آن گروه كثير ضعيف عمل كنند؟ آيا قدرت بدني باعث استقامت مي شود يا قدرت روحي؟ آستانه تحمل اين دو گروه يكسان است؟
صحنه كربلا پر است از زنان و كودكاني كه بعد از عصر عاشورا به اسارت در آمده و زير تازيانه ها و آزار دشمن مقاومت كرده يكي از اين كودكان حضرت رقيه (سلام الله علیها) مي باشد كه با سن كم، تحمل بالايي دارد .همه سختي ها را به جان مي خرد و دم نمي زند. مگر يك دختر سه ساله چقدر تحمل دارد ؟
قدرت روحي
انسان موجودي دو بعدي مي باشد؛ بعد روحي و مجرد و بعد جسمي و مادي كه هر دو بايد به كمال برسند. بعد جسمي نياز به غذا و ماده دارد .از طرفي روح نيز براي رشد و كمالش بايد از روزي هاي معنوي و ملكوتي ارتزاق كند. مهمترين امري كه باعث رشد و كمال روح مي شود دين است.
قدرت روحي انسان فقط در اتصال به ذات لايزال الهي تقويت مي گردد و آستانه تحمل افراد را بالا مي برد. آنان كه تكيه گاه محكمي در مسير زندگي دارند مأيوس و نااميد نمي شوند و از همه امتحانات سربلند بيرون مي آيند.
انسان موجودي دو بعدي مي باشد؛ بعد روحي و مجرد و بعد جسمي و مادي كه هر دو بايد به كمال برسند. بعد جسمي نياز به غذا و ماده دارد .از طرفي روح نيز براي رشد و كمالش بايد از روزي هاي معنوي و ملكوتي ارتزاق كند. مهمترين امري كه باعث رشد و كمال روح مي شود دين است.

عاشورا درس استقامت
صحنه هاي عاشورا پر از دقيقه هاي نفس گيري است كه شدائد آن هر انسان قوي و محكمي را خرد مي كند و اين وقايع آنچنان عظيم است كه مصيبت آن يك شبه جواني را پير مي كند اما ما حضرت زينب (علیها السلام) را مي بينيم شير زني است كه يك تنه رهبري كاروان اسيران را به دوش مي كشد و براي به تصوير كشاندن عظمت مصيبت عاشورا و قدرت روحي خود فقط اشاره مي كند كه نماز شب را نشسته خواندم.
حضرت رقيه (سلام الله علیها) دختر سه ساله ي اباعبدالله (علیه السلام) كه صحنه كربلا ،اسارت و خرابه شام را تحمل مي كند. مسير اسارت از كربلا تا كوفه از كوفه تا شام سر بريده پدر را بالاي نيزه مي بيند و صبر مي كند و در برابر اين آزمايش و صحنه هاي مصيبت سربلند بيرون مي آيد .
علت استقامت
چه قدرتي انسان را تا اين حد مقاوم مي كند و آستانه صبر و تحمل آدمی را بالا مي برد؟ اين وجود مقدس اهل بيت وقرآن است كه توان روحي آدم را تقويت کرده و او را در برابر سختي ها قوي مي گرداند
جواناني كه با هزار اميد و آرزو مدافع حرم مي شوند و دست از همه زيبايي هاي دنيا و تعلقات مي شويند و خود را در سخت ترين شدائد قرارمي دهند، چگونه توانايي كنترل و مهار نفس خود را دارند ؟ اين نيرو و قدرت خارق العاده فقط و فقط در قرآن و اهل بيت مي باشد كه مس وجود را چون كيميا تبديل به طلا کرده و راه هدايت را براي انسان ها فتح مي كنند.
بالواقع صبر و تحمل همان هدايت انسان ها به سوي كمال الي الله است. آنان كه حسيني ترند استقامت و تحملشان در شدائد بيشتر است.
ايام محرم و صفر روزهاي استعانت از حضرت ارباب است تا ما را ياري كنند در مسير سخت و پر پيچ و خم زندگي مايوس و نااميد نشويم و تسليم دشمن نگرديم .. ان شاء الله


منبع : پایگاه تبیان
  • عاشورا
  • روز عاشورا
  • حضرت رقیه علیه السلام
  • تحمل رنج و سختی
  • تحمل مصائب‏
  • مگر یک دختر سه ساله چقدر تحمل دارد؟
  • دختر سه ساله
  • تحمل
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر
    رعایت حقّ مجلس و هم صحبت
    شَبيب بن جَراد
    چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
    امام باقر(ع) و تربیت فرزند
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
    حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
    امر به معروف و نهی از منکر در سیره، سخن و قیام ...
    وداع با ماه مبارک رمضان
    احادیث پیرامون صلوات
    انصاف؛ بالاترین فضیلت اخلاقی
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^