فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اخلاق اسلامی، کافر ذمی را مسلمان می کند!

اخلاق اسلامی، کافر ذمی را مسلمان می کند!


خوب است میزبان، مهمان را تا در منزل بدرقه کند و ضمن خداحافظی ، از توفیق میزبان بودن اظهار خوشحالی کند و آرزو کند مهمان دوباره به منزل آنها بیاید تا صمیمیت آنها زیادتر شود.

لغت بدرقه در لغتنامه دهخدا به معنای: رهبر، راهنما، جماعتی که راهبر قافله باشد، پاسبان و نگهبان، جمعی مسلح که با کاروان همراهی کرده و از آنان محافظت می کنند، و ... آمده است.
بدرقه کردن در آداب معاشرت اسلامی اهمیت بسیاری دارد و در روایات ائمه معصومین علیهم السلام به این مقوله تاکید زیادی شده است.
خوب است میزبان مهمان را تا در منزل بدرقه کند و ضمن خداحافظی، از توفیق میزبان بودن اظهار خوشحالی کند و آرزو کند مهمان دوباره به منزل آنها بیاید تا صمیمیت آنها زیادتر شود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: یکی از حقوق مهمان بر میزبان این است که همراه او برود ، تا از منزل خارج گردد. (وسائل الشیعه، ج 16، ص 433، ح 4)
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: یکی از حقوق مهمان بر میزبان این است که همراه او برود، تا از منزل خارج گردد. (وسائل الشیعه، ج 16، ص 433، ح 4)
پیغمبر (صلی الله علیه و اله) وقتی با مومنی وداع می کرد می فرمود: «خداوند به شما توشه تقوغا دهد و شما را به همه خوبى ها متوجه سازد، و حاجتتان را برآورد، و دین و دنیاى شما را سالم بدارد و به سلامت بسوى من باز گرداند.» و در روایت دیگری آمده است که: پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، چون مى خواست مسافرى را تودیع کند، دست او را مى گرفت، و می فرمود: «خداوند همراهان خوبى نصیب تو کند، و معونه تو را کامل سازد، و ناملایمات را بر تو آسان گرداند، و دور را بر تو نزدیک گرداند، مهمات تو را کفایت نماید، و دین و امانت ترا نگهبانى کند، و عمل تو را ختم بخیر نماید، و تو را به همه نیکى ها متوجه سازد. بر تو باد به تقوا و ترس از خدا، تو را به خدا ودیعه میدهم، به برکت خدا حرکت نما.» (مكارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج 1، ص476و477)
اهمیت بدرقه کردن در خانواده
از موثرترین چیزهایی که سبب دوستی و استحکام روابط زوجین می شود اظهار علاقه و محبت بر زبان است ولی برخی افراد به گمان اینکه علاقه باید قلبی باشد و در عمل جلوه گر شود، از اظهار علاقه و محبت پرهیز می کنند و آن را نوعی ریا می شمارند.
پیغمبر (صلی الله علیه و اله) وقتی با مومنی وداع میکرد می فرمود: «خداوند به شما توشه تقوى دهد و شما را به همه خوبى ها متوجه سازد، و حاجتتان را برآرود، و دین و دنیاى شما را سالم بدارد و به سلامت بسوى من باز گرداند.»
زن باید هنگام بیرون رفتن شوهر از خانه او را بدرقه کند و چند قدمی پشت سرش برود و با مرد خداحافظی کند و نیز هنگام وارد شدن مرد به خانه با چهره ای گشاده و خندان به استقبال او برود و اگر چیزی در دست دارد با تکریم از او تحویل بگیرد که این عمل، محبت و صفا و صمیمیت زوجین را مستحکمتر می کند که در این رابطه در روایات آمده است که؛ مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) آمد و عرض کرد همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید و چون خارج می شوم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گوید: اگر برای روزی (مخارج زندگی) غصه می خوری بدان که دیگری (خداوند متعال) آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت غصه می خوری خدا اندوهت را زیاد کند (بیشتر به فکر آخرت باش) رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: خداوند در روی زمین عاملان و کارگزارانی دارد و این زن یکی از عاملان خداست او نصف پاداش شهید را دارد.
اهمیت بدرقه دیگران در سیره امیرالمومنین علیه السلام
امام علی علیه السلام به سمت كوفه حركت می كرد كه با یك كافر ذمی همراه شد. آن مرد به امام علی علیه السلام عرض كرد به كجا می روی؟ حضرت علیه السلام فرمود: به كوفه می روم . وقتی بر سر دو راهی رسیدند و خواستند از یكدیگر جدا شوند امام علیه السلام از مسیر خود خارج شد و در مسیر او حركت كرد. مرد ذمی گفت: مگر به كوفه نمی روی؟ امام علیه السلام فرمود: بله به كوفه می روم. مرد ذمی گفت: پس چرا راه كوفه را رها كردی؟ امام علیه السلام فرمود: این كمال حسن همراهی است كه مرد رفیق راهش را در هنگام جدائی چند قدمی بدرقه كند و این دستوری است كه پیامبر صلی اللّه علیه و آله به ما داده است. مرد ذمی گفت: پیامبر شما چنین دستوری داده است؟ امام علیه السلام فرمود: آری. مرد ذمی گفت: پس هر كس از او پیروی كرده است بخاطر همین رفتارهای بزرگوارانه بوده است و من تو را گواه می گیرم كه پیرو دین تو باشم . آنگاه همراه امام علیه السلام به كوفه رفت و چون او را شناخت اسلام آورد.

منابع:
سایت اندیشه قم
قصه های تربیتی چهارده معصوم (علیهم السلام) / محمد رضا اکبری
سایت حوزه
رسانه تی وی
افکار نیوز

فرآوری: آمنه اسفندیاری


منبع : پایگاه عرفان
  • اهمیت بدرقه کردن در خانواده
  • اخلاق اسلامی، کافر ذمی را مسلمان می کند
  • اهمیت بدرقه دیگران در سیره امیرالمومنین علیه السلام
  • سیره امیرالمومنین علیه السلام
  • اهمیت بدرقه
  • بدرقه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آثار اخروی نماز
    كلام اميرالمؤمنين عليه السلام در باب حرص‏
    دعا؛ اسلحه مؤمن‏
    نگاهی به واپسین روزهای عمر امام حسن مجتبی (علیه ...
    برتري امام حسين(ع) بر امامان ديگر
    شما چقدر به عهد خود وفا می کنید؟
    تاثیر صلوات در حسابرسی آخرت!
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^