فارسی
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - الاربعاء 14 شعبان 1441

  1099
  0
  0

طلاق در جهان معاصر    

طلاق در جهان معاصر      

 

آزادى بى‌ حساب، رواج فحشاء، استقلال مالى زنان، اشتغال آنان در ادارات، نهادها، كارخانجات، ضعف ايمان و باورهاى دينى، امكان صورت گرفتن غريزه جنسى از بازار آزاد، از دست رفتن روح تعقل و سپرده شدن زمان امور به دست‌ احساسات تظاهر به روشن فكرى و رهائى از قيود دينى و اخلاقى و سنت‌هاى صحيح خانوادگى و اجتماعى، انتقام‌گيرى از عوامل ممنوعيت كلى طلاق و .... امورى هستند كه در درجه اول جوامع غربى و در مرحله دوم تابعان فرهنگ آنان را به انحلال كانون خانواده و طلاق كشانيده، تا جائى كه در برخى از كشورها از هر سه ازدواج و در برخى ديگر از هر دو ازدواج، بلكه از يك ازدواج، بيشتر به طلاق مى‌انجامد، و طبعاً اين امر از يك سو مردان و زنان از هم جدا شده را به وادى فساد و بى‌بند و بارى بيشتر مى‌كشاند، و رواج امراض مقاربتى و ايدز را افزايش مى‌دهد، واز سوى ديگر فرزندان آنان را به بى‌خانمانى و ولگردى و فساد و اعتياد و آلودگى‌هاى جنسى و جنايت و خشونت و سرقت و غيره سوق داده مشكل عظيم ديگرى براى جوامع بشرى به بار مى‌آورد!! از سال 1996 تا سال 2002 آمار طلاق از 68% در پاره‌اى از كشورها و كمترينش در كشورهاى اسلامى تا 5% ثبت شده است.

 

1 طلاق منفورترين حلال و راه كم كردن آن‌

حضرت صادق (ع) از قول رسول خدا روايت مى‌كند كه آن حضرت فرمود:

«ما من شيئ احب الى الله عزوجل من بيت يعمر بالنكاح، و ما من شيئ ابغض الى الله عزوجل من بيت يخرب فى الاسلام بالفرقة يعنى الطلاق:» «1»

چيزى نزد خدا محبوب‌تر از خانه‌اى نيست كه با ازدواج آباد مى‌شود، و هيچ چيز نزد خدا منفورتر از خانه‌اى نيست كه با طلاق خراب مى‌شود.

و نيز پيامبر فرمود:

«ما احل الله شيئاً ابغض اليه من الطلاق:» «2»

خداوند چيزى را حلال نفرمود كه مبغوض‌تر از طلاق نزد او باشد.

و نيز آن حضرت فرمود:

«ابغض الاشياء عندى الطلاق:» «3»

منفورترين اشياء نزد من طلاق و جدائى است.

رسول خدا فرمود: كسى كه در جدائى ميان زن و همسرش بكوشد، خشم خدا بر اوست، و او را در دنيا و آخرت لعنت مى‌كند. «4»

و نيز فرمود: كسى كه در راه جدائى انداختن ميان زن و شوهر برود، هر چند موفق نگردد، در معرض سخط خدا و لعنت او در دنيا و آخرت است، و حضرت حق لطف خود را بر او حرام مى‌كند. «5»

نگاه اسلام درباره طلاق از روايات ذكر شده معلوم مى‌شود، و از اين شديدتر درباره بدى و زشتى و غير انسانى بودن طلاق بى‌علت نمى‌توان بيانى رساتر بيان كرد: طلاق مورد نفرت خداست و سعيكننده براى جدائى زن و شوهر مورد سخط حق و لعنت اوست.

 

2- دادگاه صالحه در خانه‌

كتاب خدا به همه خانواده‌ها طرح مى‌دهد: زمانى كه ميان زن و شوهر اختلاف افتاد، ريش سپيدان دو خانواده نبايد زن و شوهر را رها كنند، بلكه لازم است دادگاه و محكمه خانوادگى تشكيل و آنان را با هنرمندى، و يادآورى‌ نيكى‌هاى زن و شوهر به يكديگر، و فراهم آوردن ترس از قيامت و عذاب ستمكار به صلح و سازش و اجتناب از طلاق وادار نمايند.

قرآن در اين رابطه مى‌فرمايد:

وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما: «6»

 

3- براى اين كه اين امر منفور و مبغوض خدا كمتر اتفاق بيفتد،

اسلام حضور دو عادل را كه گواه بر وقوع طلاق باشند شرط لازم مى‌داند، و طبعاً دو عادل هرگز بر كار ظالمانه و خلاف عدالت اگر طلاق بخواهد بى‌علت و ظالمانه انجام بگيرد شاهد و گواه نخواهند شد، به ويژه كه احراز عدالت شهود امر آسانى نيست.

 

4- طهارت زن وقت طلاق‌

هنگام اجراى صيغه طلاق، زن بايد در طهر غير مواقعه باشد، و از آنجا كه وقوع اين شرط مستلزم گذشت زمانى است كه رابطه زناشوئى ميان آن دو صورت نگرفته باشد، و اين خود عامل خوبى است كه اشتياق و علاقه آنان را نسبت به يكديگر تشديد و از اجراى طلاق منصرفشان سازد.

 

5- بيرون رفتن زن از خانه شوهر در عدّه رجعيه‌

در آيه دوم سوره طلاق آمده: شوهران زن‌هاى طلاق داده شده به طلاق رجعى را حق ندارند از خانه‌هايشان بيرون كنند و زنان نيز نبايد به اختيار خود از خانه شوهران بيرون روند، و لازم است در طول دوران عدّه كه حدود سه ماه و ده روز مى‌شود در خانه‌هايشان بمانند:

لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ.

و طبعاً بودن زن در خانه آن هم در اين مدت طولانى در خانه شوهر كه سببى است كه زن و شوهر هر روز بتوانند يكديگر را ببينند، و محبت‌هاى گذشته را به يادآورند، چنانچه از روى احساسات زودگذر تصميم به طلاق گرفته بودند به خود آمده، عهد شيرين مودت را پاس خواهند داشت، و از دام شيطان بيرون آمده به زندگى مشترك باز خواهند گشت.

در هر صورت اين سه ماه و ده روز كه از مقررات اسلام در امر طلاق است، فرصتى براى بازگشت طرفين از تصميم عجولانه و تجديد زندگى مشترك است، به ويژه كه اندك تمايلى از ناحيه شوهر موجب اعاده وضع زناشوئى خواهد شد، چنانكه در فقه آمده است.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- وسائل ج 22، ص 7.

(2)- كنز العمال ج 9، ص 661، حديث 27871.

(3)- قرآن و مقام زن 163.

(4)- وسائل ج 15، باب الطلاق.

(5)- بحار ج 76، ص 368.

(6)- نساء 40.

 

 

مطالب فوق برگرفته شده از 

کتابتفسیر حکیم جلد ششم

نوشته: استاد حسین انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
  • دادگاه الهی
  • دادگاه
  • طلاق
  • طلاق در جهان معاصر
  • طلاق منفورترين حلال
  • طهارت زن وقت طلاق‏
  • جراى صيغه طلاق
  •   1099
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

        علل و آثار غیبت امام زمان(عج) از دیدگاه امیرمؤمنان(ع)
        جلوه های محبت امام مهدی (عج)
        فضیلت دعا برای امام زمان (عج)
        وظیفه منتظران واقعی امام زمان(عج)
        چرا نباید امام زمان(عج) را با نام «محمد» بخوانیم؟
        امام زمان (عج) فريادرس انسان‏‌ها
        ده پله برای شناخت امام زمان (عج)
        روزگار امام دوازدهم
        نیمه شعبان، لیلة القدر منتظران ظهور
        40 راهکار اُنس کودکان با حضرت ولیّ عصر (عج)

    بیشترین بازدید این مجموعه

          راهبردهاي روان شناختي حفظ قرآن
          اقسام طمع در قرآن‏
          مخلوط كردن حق به باطل‏
          عوامل استحکام خانواده در فرهنگ قرآن
          کربلا و غلبه ي جنود عقل بر جنود جهل (2)
          نیمه شعبان، لیلة القدر منتظران ظهور
          برهوت کجاست؟
          صبر، زمینۀ رسیدن به سعادت و پیروزی
          پیروی از «امام المتعصّبین»!!
          اسلام، دین سهولت

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز