فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نظر امت نسبت به امام باقر (ع)

نظر امت نسبت به امام باقر (ع)


آمدن امام (ع) مقدمه ای بود برای اقدام به وظایف دگرگون سازی امت . زیرا امت ، او را فردی منحصر از فرزندان کسانی می شناخت که جان خود را فدا کردند تا موج انحراف که نزدیک بود معالم اسلام را از میان ببرد متوقف گردد . پس ، آنان ازینرو قربانی شدند تا مسلمانان بدانند که حکامی که به نام اسلام حکومت میکنند ، از تطبیق اسلام با واقعیت آن به اندازه ای دورند که مفاهیم کتاب خدا و سنت رسول اکرم (ص) در یک طرف قرار داردو آن حاکمان منحرف در طرف دیگر .

وظیفه کشف سرپرست حاکمان و واقعیت منحرف آنان و نشاندادن دوری آنان از اسلام از وظایف پیشوایان مرحله نخستین بود و از خلال مساعی و فداکاری آنان ، آن وظیفه انجام گرفت و آن مهم تحقق یافت .

اینک امام باقر (ع) بر آن شد تا آن معانی و مساعی را بارور گرداند و برای مسلمانان آشکار سازد که چنان اموری که تحقق یافته است و آن قربانیها و فداکاریهای بزرگ ، مجرد اعمال دلخواه نبود که عده ای برای پیروزی اسلام به آن برخاسته باشند و غیرت و حمیتی که نسبت به اسلام داشته اند آنان را برانگیخته باشد . بلکه آن فعالیتها ، صورت منحصر فعالیتهائی است که با آن مواجه شده اند تا بنیان توده ای آگاه را پی افکنند که به اسلام ، ایمان صحیح و آگاهانه داشته باشند . چنین توده ای را ، معالم و منطق و شرایط مخصوصی است و باید دارای دیدی متمایز باشند که آن را در شئون گوناگون حیات اسلامی بکار برند .

اینجا امکان یافت که کوششهای امام باقر (ع) به فزونی روی گذارد تا آنچه نیاکان گذشته او (ع) آغاز کردند ، بنیان گذارد و از دستاوردهایی که درین میدان به آن صورت تحقق بخشیدند ، فایده برد .

پس ، خط تاریخی که با فداکاریها و کوششهای امامان مرحله نخستین تجسم یافته بود ، برای امام باقر (ع) و نزد امت اسلام مکان و منزلتی والاایجاد کرد و ما این منزلت و مقام را از خلال مسلمات بسیار تاریخ می شناسیم .

هشام خلیفه وقتی به امام (ع) اشارت میکند و می پرسد که این شخص کیست ؟ به او میگویند او کسی است که مردم کوفه شیفته و مفتون اویند . این شخص امام عراق است .

در روایت حبابة الوالبیه آمده است که گفت : « در مکه مردی را دیدم که بین « باب » و « حجر » بر بلندی ایستاده بود . . مردم پیرامون وی انبوه شده بودند و در مشکلات خود ازو نظر میخواستند و باب پرسشهای دشوار را بر اومی گشودند و او را رها نکردند تا در هزار مساله را به آنان فتوی داد . آنگاه برخاست و میخواست رهسپار شود که یکی با آوائی آهسته بانک برآورد که هان ، این نور درخشان ... و جمعی نیز که میگفتند این کیست ؟ جواب شنیدند که او محمد بن علی باقر ، امام محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام است .

از ابرش روایت است که وقتی هشام به امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت این کیست که مردم عراق پیرامون او گرد آمده اند و ازو پرسش میکنند ؟ گفت : این پیمبر کوفه و فرزند رسول الله و باقر العلوم است و مفسر قرآن . پس مساله ای را که نمیدانست از او پرسید .

در موسم حج ، از عراق و خراسان و دیگر شهرها هزاران مسلمان از او فتوی میخواستند و از هر باب از معارف اسلام از او می پرسیدند و این امر دلیل آن بود که او در دل توده های مردم جای داشت . این واقعه اندازه نفوذ وسیع او را در قلوب توده های مردم نشان میداد .

از سوی فقیهان بزرگ که وابسته به حوزه های فکری و علمی بودند ، مسائل دشوار در محضر او مطرح و گفتگوهای بسیار با امام (ع) بعمل آمد .

ازو پاسخ میخواستند تا ویرا در تنگنا قرار دهند و در مقابل مردم به خاموشی وا دارند . کسانی بودند که از شهری به شهری سفر میکردند تا ازو (ع) پرسش کنند و در محضرش سؤالی طرح نمایند . همه این امور به این معنی اشارت میکند که در برنامه امام (ع) دقت بسیار به کار رفته بود و مردم او را دوست میداشتند و او به مردم علاقمند بود و در امت نفوذی گسترده داشت و این امر در بسیاری از شهرها واکنش پدید آورده بود . از پاره ای از نصوص چنین استنباط میشود که رهبری مردمی او فراتر از جهان اسلام و تقسیمات گروهی و قبیله ای بود . نه اینکه رهبری گروهی را بر عهده داشت و رهبری برخی رانداشت . بلکه اگر گروههای جدیدی به اسلام میگرویدند ، آنان نیز به رهبری او معترف بودند و روحا با وی پیوند داشتند . با وجود این که کشت و کشتارنژادی و قبیله ای در مدت خلافت امویان بین قبیله « مضر » و « حمیر » شعله ور بود ، با اینهمه می بینم ، اهل هر دو قبیله ، یاران امام (ع) بودند . چندان که شاعران رسمی شیعه از هر دو سوی مانند فرزدق تمیمی مغیری و کمیت اسدی حمیری در دوستی امام (ع) و اهل بیت اتفاق داشتند .

این اندازه عاطفه توده ای و نفوذ وسیع ، امام باقر (ع) را وارث کوششها و فداکاریهائی کرده بود که در اعمال پیشوایان مرحله نخستین تجسم یافته بود .

آن کوششها و فداکاریها ، به پیشوایان آن مرحله فرصت داد تا به بیان و ارائه چهار چوب تفصیلی و واضح تشیع پردازند .


منبع : پایگاه حوزه
  • نظر امت نسبت به امام باقر (ع)
  • امام باقر (ع)
  • نظر امت
  • حبابة الوالبیه
  • هزار مساله
  • امام محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر
    رعایت حقّ مجلس و هم صحبت
    شَبيب بن جَراد
    چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
    امام باقر(ع) و تربیت فرزند
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
    حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
    امر به معروف و نهی از منکر در سیره، سخن و قیام ...
    وداع با ماه مبارک رمضان
    احادیث پیرامون صلوات
    انصاف؛ بالاترین فضیلت اخلاقی
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^