فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 4 آذر 1393 ساعت 10:57 صبح

استاد انصاریان: اگر کتاب اصول کافی را مطالعه نکنید از فرهنگ اهل بیت(ع) بی اطلاع می مانید!

استاد انصاریان: اگر کتاب اصول کافی را مطالعه نکنید از فرهنگ اهل بیت(ع) بی اطلاع می مانید!

 

وارث:  سخنرانی حضرت استاد حسین انصاریان و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام در مسجد شهید بهشتی برگزار شد.

 

در ادامه متن سخنان حضرت استاد انصاریان را می خوانید:

 

در کتاب اصول کافی جلد دوم شماره ی دوازدهم حدیثی نقل کرده است که این حدیث از مفصل ترین احادیث از امام معصوم چشمه جوشان علم پروردگار مهربان عالم به ما رسیده است و چه خدمت عظیمی کردند آن چهره های ایمانی و ملکوتی که هر وقت به محضر مبارک ائمه طاهرین رسیدند حقایقی را از آن بزرگواران و هادیان راه شنیدند و همان جا ثبت کردند و این مجموعه نوشته ها بعد ها به کتاب تبدیل شد و خداوند کمک کرد باقی ماند که تا به حال روایات و احادیث ائمه طاهرین که تفسیر قرآن کریم است به جا مانده و حجت خدا با قرآن و روایات در کل مردم دنیا مخصوصاً در زمان ما که گوش همه اسلام در ضیاع تشیع را شنیدند تمام است و دیگر کسی در قیامت عذری ندارد در این روایت طولانی حضرت موسی ابن جعفر علیه‌السلام بخشی از مطلب برای خود ایشان است و بخشی مربوط به آیات شریفه قران، آیات مربوط به عقل کمک گرفته است. در این آیاتی که حضرت نقل میکنند هر کدام درس هایی برای مردم دارد چرا که آیاتی را حضرت نقل میکنند که آثار عقل و خرد و ارزش خردمندان را بیان میکند.بخشی از روایت هم مطالبی است که حضرت از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل میکند یک قطعه از روایت هم از وجود مبارک حضرت زین العابدین علیه‌السلام نقل شده است. ایشان میفرمایند: همنشینی با مردم شایسته، مردم شایسته کیستند؟ ما از آیات قرآن میتوانیم بفهمیم در درجه اول انبیا و ائمه ی طاهرین اند و در درجه بعد آن مردمی هستند که از ایمان کامل و عمل بر اساس ایمان برخوردارند. در قرآن ارزشی که به صالحین داده شده است به قومی محول نشده. در سوره ی بقره در دعاهای حضرت ابراهیم علیه‌السلام میبینید درخواستش از خداوند متعال این است که " رب هب لی حکما و الحقنی بالصالحین " عظمت بزرگی است که برای صالحین بیان شد و یا در سوره ی یوسف میخوانید: " تَوَفَّنی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنی بِالصَّالِحینَ " . یعنی انبیا خدا با این دعا نشان میدهند که مردم صالح و گروه صالحین از چه مقام و موقعیتی در پیشگاه خداوند قرار دارند. امروز انبیا در بین ما نیستند و از امامان بی نظیر و معصوممان هم نفر دوازدهم غایب اند ما از معاشرت با ایشان محرومیم ولی خداوند متعال هیچ وقت بدون حجت نیست. در بین مردم افراد شایسته و پاک و درستکار و افراد الهی مسلک هستند در هر لباس هم در لباس ما هم در لباس شما که آدم از پروردگار آنها را باید گدایی کند و بگوید خدایا این مدتی که از عمرم باقی مانده این بندگان شایسته ات را به من بنمایان و آنها را به من بشناسان ، حضرت می فرمایند همین معاشرت اصلاح گر است.

 

هر شیعه ای کتاب اصول کافی را حداقل یک بار مطالعه نکند اصلاً از فرهنگ اهل بیت علیه‌السلام و زحماتشان نمی تواند اطلاع پیدا کند که آنها برای دست گیری مردم چه کردند و چه مطالبی را به یادگاری گذاشتند. در باب دوم جلد عشرة یک شخصیت والا و بی نظیر همانند امیر المؤمنین علیه‌السلام زمان حکومتش خارج از کوفه تنها به سوی کوفه می آمدند و چون طرز پوشش حضرت همانند مردم عادی بود کسی وی را نمی شناخت. در بین راه شخصی را دیدند که کسل و ناراحت نشسته است امام فرمودند: غصه داری؟ گفت: بله در بین راه بار سنگینی را به مقصد می بردم که بر زمین افتاد و توانایی بلند کردن آن را ندارم حضرت فرمود: برخیز تا کمکت کنم و بارت را بر دارم حضرت بار را بلند کرد و او هم بار را بست و را افتادند. به امیرالمؤمنین گفت: مقصد شما کجاست؟ حضرت فرمودند: کوفه، گفت کارتان چیست؟ فرمودند: از بندگان خدا رسیدند به سر یک دو راهی که جاده ای مسیر ده آن شخص بود و جاده ی دوم مسیر کوفه شخص قاطر خویش را به سمت ده خود هدایت کرد و دید که حضرت همراه او رفت گفت: مگر مقصدت کوفه نیست؟ فرمود: چرا قصدم کوفه است گفت: این مسیر کوفه نیست نکند مسیر را بلد نیستید فرمود: مسیر را هم بلدم گفت: پس چرا همراه من می آیی؟ فرمود: پیامبر ما دستور داده است که اگر با کسی سلام و احوال پرسی میکنید اگر در جاده ای میخواهید از هم جدا شوید به احترام رفیقت سه، چهار قدم همراهش برو من هم دستور پیامبرم را عمل میکنم گفت: آدرسی میخواهم تا به کوفه نزد شما آیم عجب پیامبری دارید فرمودند: نمیتوانم شما را با پیامبرمان آشنا کنم گفت: چرا؟ فرمودند: آشنا شدن با پیامبر سخت است بگو " اشهدان‌لا‌اله‌الا‌الله " گفت: می گویم، من مسیحی هستم فقط بگو چگونه با پیامبر آشنا شوم؟ فرمودند: شهادتین بگو. گفت: مایل هستید آدرسی به من بدهید تا در کوفه به نزدتان آیم؟ فرمودند: محل کار من مسجد کوفه است نام من علی‌ابن‌ابی‌طالب است. وی متعجب شد! که امیرالمؤمنین علیه‌السلام بارش را بلند کرده و به وی یاری رسانده عجب دین و اخلاقی!

 

امام صادق علیه‌السلام میفرمایند: اگر میخواهید مردم را با اسلام و ایمان آشنا کنید با زبان کار نکنید با عملتان تفهیم کنید.

 


منبع : وارث
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
تبلیغ گسترده مسیحیت در شمال تهران
برپایی نمايشگاه «عصر طلايی علوم در سرزمين اسلام» ...
تاکید مجلس علمای بحرین بر بازسازی مساجد تخریب ...
کشف جسد "بدون سر" یک زن در منطقه شیعه‎نشین عراق
گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
ممنوعیت تدریس اسلام در مدراس کاتولیک انگلیس
استاد انصاریان: عبادت؛ جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، ...
پخش مستند زندگی‌نامه استاد حسین انصاریان در ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^