فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عاشورا و ده‏پيام

عاشورا و ده‏پيام

السلام عليك يا ابا عبدالله ( عليه السلام)

محرم براى ما «فروردين جان » است و عاشورا براى ما «بهار ايمان » .
هرجا كه شيعه اى زندگى مى كند، در اين ايام با عطر عاشورا معطر مى شود ودلش بى قرار كربلا مى گردد و با حضور در مجالس حسينى و دسته هاى عزادارى و حسينيه ها و باسوگوارى و عرض ادب به ساحت حضرت اباعبدالله ( عليه السلام) جان تازه اى مى گيرد و با اهل بيت عصمت و سالار شهيدان و شهداى كربلا پيوند مى خورد .
مكتب عاشورا، دانشگاه عزت و حماسه و ايمان است و ما هم افتخار مى كنيم كه در اين مدرسه عشق وايثار، ثبت نام كنيم و درس هاى آن را بياموزيم و در زندگى به كار بنديم .
عاشوراى حسينى براى ما درس ها و پيام هاى بسيارى دارد . ده پيام از اين قيام را مرور مى كنيم:

  • 1 . عزت و سربلندى مسلمان، در سايه جهاد و شهادت ومبارزه در راه حق و عدالت است . مرگ شرافتمندانه در اين راه، «حيات ابدى » است و زندگى با خوارى و خفت تن دادن به زبونى و ذلت، «مرگ تدريجى » است .
  • 2 - تكليف يك مسلمان متعهد، دفاع از ارزش هاى دينى، دعوت به پاكى و نيكى، «امر به معروف ونهى ازمنكر» ، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد ومنكرات و انحرافات است واگر اين فريضه ترك شود، بدان مسلط مى شوند و سقوط جامعه حتمى است . قيام كربلا براى عمل به همين تكليف بود .
  • 3 - شهادت طلبى، سلاحى است كه هر امتى به آن مسلح شود، شكست ناپذير مى گردد . خون بر شمشير پيروز است و شهيدان راه خدا زندگان هميشه تاريخ و سرمايه هاى الهام بخش جوامعند . پس براى عزت يك جامعه، بايد «فرهنگ شهادت طلبى » را ترويج كرد .
  • 4 - فلسفه قيام كربلا، احياى دين و ترويج نماز وگسترش معنويات ومبارزه با منكرات است . پيروان اباعبدالله ( عليه السلام) با ايمان و عمل و تقوا و جهاد خويش، نشان مى دهند كه اين فلسفه را شناخته و آن را پذيرفته اند و در راه آن تلاش مى كنند .
  • 5 - براى يك مسلمان، بالاتر از هر چيز، عمل به وظيفه و انجام تكليف است، هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامى، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فرياد، چه با سكوت، قيام براى خدا شكست ندارد و هركه به «وظيفه » عمل كند، پيروز است، هرچند در ظاهر شكست بخورد .
  • 6 - مدعيان مسلمانى بسيارند . اما در صحنه امتحان است كه مؤمنان صادق و مدعيان دروغين و منافق شناخته مى شوند . آنان كه در جبهه نبرد حق و باطل، به هر بهانه اى امام حق را يارى نكنند و خود را كنار بكشند و به گوشه عافيت و راحت بخزند، مردود شدگان اين امتحانند، هرچند سابقه درخشان ايمانى و انقلابى داشته باشند .
  • 7 - اگر چهره هاى شاخص و افراد نافذ و مورد توجه جامعه - «خواص امت » - در لحظه هاى حساس به وظيفه خود عمل نكنند، جامعه را به ذلت و حيرت وافكار را به انحراف واسلام و تشيع را به انزوا مى كشانند . «رسالت خواص » ، بسى سنگين است و تكليف آگاهان، بسى خطير و حساس!
  • 8 - شيعيان حسين ( عليه السلام) و پيروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمين سازنش نمى كنند و عزت و سربلندى خود را به زندگى حقيرانه و بردگى ستمكاران و جباران نمى فروشند . جان مى دهند، ولى دين و ايمان و شرافت را از دست نمى دهند .
  • 9 - عزادارى براى امام حسين ( عليه السلام) و شهداى كربلا و اهل بيت مظلوم، نشانه همدلى و همراهى و همگامى با حماسه آفرينان عاشوراست . زنده نگه داشتن عاشورا، رمز بقاى اين حماسه جاويد است و سلاح اشك، فرياد مظلوميت بر ضد ظالمان است .
  • 10 - آنان كه به حكومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحريف، سكوت و سازش كنند و جان خود را بيش از دين و عزت و شرف، دوست بدارند، ذلت دنيوى و عذاب اخروى و خشم خدا و نفرين خلق خدا را براى خود مى خرند . شعار عاشوراييان «هيهات منالذله » است و مدالشان عزت و آزادگى .

خدايا! ... ما را در شناخت درس ها و پيام هاى قيام عاشورا و عمل به وظيفه، موفق بدار .
افتخار همدلى با اهل بيت ( عليهم السلام) و همراهى با قرآن و عترت را از ما مگير .
ما را به زيارت و شفاعت «حسين بن على » ( عليه السلام) برسان .
سلام برحسين ( عليه السلام) و يارانش،
درود بر دوستان و پيروان و عزادارانش .

نويسنده:جواد محدثى


منبع : ماهنامه دیدار آشنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


 
نظرات کاربر




گزارش خطا  

^