فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

محرم و عاشوراي حسيني از منظر امام خميني(ره)

محرم و عاشوراي حسيني از منظر امام خميني(ره)

امام خمينی(ره) با بهره گیری از مفهوم عاشورا و آموزه های این نهضت عظیم در مبارزات خود عليه رژيم پهلوی، انقلاب ایران را به سوی پیروزی نهایی رهنون ساختند.
 
 رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ابتدا با بيان فلسفه قيام عاشورا و نهضت امام حسين (ع) و زدودن غبار تفسير كهن كه رنگ و صيغه‌ای انفعالی به آن بخشيده بود به زنده كردن و امروزی ساختن آن همت گماشتند.
 
در مرحله بعد با مقايسه شرايط سياسی دوران نهضت انقلابی مردم ايران با شرايط نهضت امام حسين (ع) هوشمندانه نتايج آن قيام بزرگ را با شرايط و مقتضيات زمانه پيوند زدند كه اين خود برانگيخته شدن احساسات مذهبی توده‌های مردم را در پی داشت.
 
امام خميني (ره) كه فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسي ديني وپشتوانه فرهنگ غني و انسان ساز اسلام مي‌دانست با بهره‌گيري از آموزه‌هاي عاشورايي، حماسه حسيني را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داده به احياي دين پرداخت.
امام با شناخت دقيق از سياستهاي استكبار جهاني در تحميل و حمايت رژيم پهلوي در ايران و مشابهت‌هاي فراوان اين رژيم با حاكمان اموي با الهام از فرهنگ احياگر عاشورا و بهره‌گيري از دو عنصر تحرك آفرين ديني، يعني "امر به معروف و نهي از منكر" و "تكليف الهي" شالوده و اساس شكل‌گيري حماسه عاشوراي حسيني را پايه ريزي كرد و رژيم دو هزار و ‪ ۵۰۰‬ساله شاهنشاهي را فرو ريخت و مكتب انسان ساز اسلام را حيات مجدد بخشيد و غبار تحريف و بدعت را از چهره دين زدود.
 
يكي از نقاط برجسته زندگاني امام خميني (ره)عشق و ولاي او نسبت به اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، به ويژه ساحت مطهر حضرت سيدالشهدا(ع) بود.
 
امام مي‌فرمايند: محرم ماهي است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قيام كرده و به اثبات رسانده كه در طول تاريخ، هميشه حق بر باطل پيروز شده است.
 
* محرم ماهي است كه به وسيله سيد مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شد و از توطئه عناصر فاسد و رژيم بني‌اميه، كه اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهايي بخشيد.
 
* اين خون سيدالشهداست كه خون‌هاي همه ملت‌هاي اسلامي را به جوش مي‌آورد.
 
* ماه محرم براي مذهب تشيع، ماهي است كه پيروزي، در متن فداكاري و خون به دست آمده است.
 
* محرم ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور اولياي خداست كه با قيام خود در مقابل طاغوت، تعليم سازندگي و كوبندگي به بشر داد و راه فناي ظالم و شكستن ستمكار را به فدايي دادن و فدايي شدن دانست و اين، خود سرلوحه تعليمات اسلام است براي ملت‌ها تا آخر دهر.
 
با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و ماه فداكاري آغاز شد، ماهي كه خون بر شمشير پيروز شد. ماهي كه قدرت حق، باطل را تا ابد محكوم و داغ باطله، برجبهه ستمكاران و حكومت‌هاي شيطاني زد. ماهي كه به نسل‌ها، در طول تاريخ، راه پيروزي بر سرنيزه را آموخت، ماهي كه شكست ابر قدرت‌ها را در مقابل كلمه حق، به ثبت رساند.ماهي كه امام مسلمين، راه مبارزه با ستمكاران تاريخ را به ما آموخت.
 
* سيدالشهدا را كشتند، اسلام ترقي اش بيشتر شد.
 
* سيدالشهدا سلام‌الله عليه با همه اصحاب و عشيره‌اش قتل عام شدند، لكن مكتب‌شان را جلو بردند.
 
* شهادت حضرت سيدالشهدا، مكتب را زنده كرد.
 
* زنده نگه داشتن عاشورا، يك مساله بسيار مهم سياسي - عبادي است.
 
* انقلاب اسلامي ايران، پرتويي از عاشورا و انقلاب عظيم الهي آن است.
 
* كربلا، كاخ ستمگري را با خون درهم كوبيد و كربلاي ما، كاخ سلطنت شيطاني را فرو ريخت.
 
* كربلا را زنده نگه داريد و نام مبارك حضرت سيدالشهدا را زنده نگه داريد كه با زنده بودن او اسلام، زنده نگه داشته مي‌شود.
 
* مساله كربلا، كه خودش در راس مسائل سياسي هست، بايد زنده بماند.
 
* ملت بزرگ ما بايد خاطره عاشورا را با موازين اسلامي، هرچه شكوهمندتر حفظ نمايد.
 
* اين محرم را زنده نگه داريد، ما هر چه داريم از اين محرم است.
 
* محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.
 
* تمام اين وحدت كلمه‌اي كه مبدا پيروزي ما شد، براي خاطر اين مجالس عزا و تبليغ و ترويج اسلام شد. اين مجالس سوگواري واين مجالس بزرگداشت سيد مظلومان و سرور آزادگان، كه مجالس غلبه سپاه عقل برجهل، و عدل بر ظلم  و امانت بر خيانت، و حكومت اسلامي بر حكومت طاغوت است، بهتر است محرم هر چه با شكوهتر و فشرده‌تر برپا شود و بيرق‌هاي خونين عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بيشتر افراشته شود.
 
* ماه محرم، ماهي است كه مردم آماده‌اند براي شنيدن مطلب حق.
 
* گريه كردن بر عزاي امام حسين، زنده نگهداشتن نهضت و زنده نگهداشتن همين معنا كه يك جمعيت كمي در مقابل يك امپراطوري بزرگ ايستاد، دستوراست.
 
* بايد سينه زدن هم محتوا داشته باشد.
 
* عاشورا روز عزاي عمومي ملت مظلوم است، روز حماسه و تولد جديد اسلام و مسلمانان است.
 
* روضه سيدالشهدا براي حفظ مكتب سيدالشهداست. آن كساني كه مي‌گويند روضه سيدالشهدا را نخوانيد، اصلا نمي‌فهمند مكتب سيدالشهدا چه بوده و نمي‌دانند يعني چه، نمي‌دانند اين گريه‌ها و اين روضه‌ها حفظ كرده اين مكتب را.
الان ‪ ۱۴۰۰‬سال است كه با اين منبرها با اين روضه‌ها و با اين مصيبت‌ها و با اين سينه‌زني‌ها ما را حفظ كرده‌اند.
 
سيدالشهدا را اين گريه‌ها حفظ كرده است مكتبش را، اين مصيبت‌ها و داد و قالها حفظ كرده ، اين سينه زني‌ها و اين دستجات ... اينها حفظ كرده... هياهو مي‌خواهد، هر مكتبي هياهو مي‌خواهد، بايد پايش سينه بزنند، هر مكتبي تا پايش سينه زن نباشد، تا پايش گريه كن نباشد، تا پايش توي سر وسينه زدن نباشد حفظ نمي‌شود ... اين گريه ها زنده نگه داشته مكتب سيدالشهدا را، اين ذكر مصيبت‌ها زنده نگه داشته مكتب سيدالشهدا را.
 
ما بايد براي يك شهيدي كه از دستمان مي‌رود علم (پرچم) به پا كنيم، نوحه‌خواني كنيم، گريه كنيم، فرياد كنيم...اين يك ميتينگ و فريادي است براي احياء (زنده نگاه داشتن) مكتب سيدالشهدا... اين روضه خواني‌ها و مصيبت و گريه است كه كشور شما را حفظ كرده ... با اين هياهو، با اين گريه، با اين نوحه خواني، با اين شعر خواني، با اين نثر خواني، ما مي‌خواهيم مكتب را حفظ كنيم، چنانچه تا حالا هم حفظ شده است.
 
* عاشورا با "نه" خود، يزيديان را در طول تاريخ نفي كرد.
 
* ما ملتي هستيم كه با همين گريه‌ها يك قدرت ‪ ۲۵۰۰‬ساله را از بين برديم.
 
* اگر قيام حضرت سيدالشهدا نبود، امروز هم ما نمي‌توانستيم پيروز شويم، تمام اين وحدت كلمه‌اي كه مبدا پيروزي ما شد، براي خاطر اين مجالس سوگواري و اين مجالس تبليغ و ترويج اسلام شد.


منبع : منبع: سایت خیمه نیوز
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


 
نظرات کاربر




گزارش خطا  

^