فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شناخت اجمالي امام حسين(ع)

شناخت اجمالي امام حسين(ع)

سومين امام معصوم، در سوم (يا چهارم) شعبان سال چهارم هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود. او دومين ثمره پيوند فرخنده علي ـ عليه السلام ـ و حضرت فاطمه دختر پيامبر اسلام (ص) بود.
حسين بن علي در دوران عمر خود به شجاعت و آزادگي و ايستادگي در برابر ظلم و ستم شهرت داشت.
 
مراحل زندگي حسين بن علي ـ عليه السلام ـ
 
حسين بن علي ـ عليه السلام ـ مدت شش سال از دوران کودکي خود را در زمان جد بزرگوار خود سپري کرد و پس از آن حضرت، مدت سي سال در کنار پدرش اميرمومنان ـ عليه السلام ـ زندگي کرد و در حوادث مهم دوران خلافت ايشان به صورت فعال شرکت داشت. پس از شهادت امير مومنان (در سال 40هجري) مدت ده سال در صحنه سياسي و اجتماعي در کنار برادر بزرگ خود حسن بن علي ـ عليه السلام ـ قرار داشت و پس از شهادت امام حسنـ عليه السلام ـ (در سال 50هجري) به مدت ده سال، در اوج قدرت معاويه بن ابي سفيان، بارها با وي پنجه درافکند و پس از مرگ وي نيز در برابر حکومت پسرش يزيد قيام کرد و در محرم سال 61 هجري در سرزمين کربلا به شهادت رسيد.
آخرين بخش زندگي امام حسين، يعني دوران امامت آن حضرت، مهمترين بخش زندگي او به شمار مي رود و در اين کتاب، بيشتر پيرامون همين بخش سخن خواهيم گفت.
  
مبارزات حسين بن علي ـ عليه السلام ـ در دوران قبل از امامت
 
حسين بن علي ع از دوران نوجواني که شاهد انحراف دسگاه حکومت اسلامي از مسير اصلي خود بود، از موضعگيريهاي سياسي پدر خود پيروي و حمايت مي کرد؛ چنانکه در زمان خلافت عمر بن خطاب، روزي وارد مسجد شد و ديد عمر بر فراز منبر نشسته است، با ديدن اين صحنه، بالاي منبر رفت و به عمر گفت: از منبر پدرم پايين بيا و بالاي منبر پدرت برو!
عمر که قافيه را باخته بود، گفت: پدرم منبر نداشت! آنگاه او را در کنار خود نشانيد، و پس از آنکه از منبر پايين آمد، او را به منزل خود برد و پرسيد: اين سخن را چه کسي به تو ياد داده است؟ او پاسخ داد: هيچ کس!(1)
 
در جبهه هاي نبرد با ناکثين و قاسطين
 
حسين بن علي ـ عليه السلام ـ در دوران خلافت پدرش، اميرمومنان ع،در صحنه هاي سياسي و نظامي در کنار آن حضرت قرار داشت. او در هر سه جنگي که در اين دوران براي پدر ارجمندش پيش آمد، شرکت فعال داشت.(2)
  
در جنگ جمل فرماندهي جناح چپ سپاه امير مومنان ـ عليه السلام ـ به عهده وي بود(3) و در جنگ صفين، چه از راه سخنرانيهاي پرشور و تشويق ياران علي ـ عليه السلام ـ جهت شرکت در جنگ، و چه از رهگذر پيکار با قاسطين، نقشي فعال داشت (4)در جريان حکميت نيز يکي از شهود اين ماجرا از طرف علي ـ عليه السلام ـ بود.(5)
  
حسين بن علي ـ عليه السلام ـ پس از شهادت علي ـ عليه السلام ـ در کنار برادر خويش، رهبر و پيشواي وقت، حسن بن علي ع قرار گرفت، و هنگام حرکت نيروهاي امام مجتبي (ع) به سمت شام، همراه آن حضرت در صحنه نظامي و پيشروي به سوي سپاه شام حضور داشت، و هنگامي که معاويه به امام حسن ـ عليه السلام ـ پيشنهاد صلح کرد، امام حسن، او و عبدالله بن جعفر را فراخواند و درباره اين پيشنهاد، با آن دو به گفتگو پرداخت (6) و بالاخره پس از متارکه جنگ و انعقاد پيمان صلح، همراه برادرش به شهر مدينه بازگشت و همانجا اقامت گزيد.(7)
 
پی نوشتها:
  
(1) . ابن حجر العسقلاني، الاصابه في تمييز الصحابه، ط1، بيروت، دارحيأ التراث - العربي، 1328 ه.ق، ج1، ص -333 حافظ ابن عساکر، تاريخ دمشق، (جلد مربوط به شرح حال حسين بن علي)، تحقيق: شيخ محمد باقر محمودي، ط 1، موسسه المحمودي للطباعهو النشر، 1398 ه.ق،ص 141
(2) . ابن حجر، همان کتاب، ص 333.
(3). حافظ ابن عساکر، همان کتاب، ص 164.
(4) .نصر بن مزاحم، وقعه صفين، ط 2، قم، مکتبه بصيرتي، صفحات: 114 و 249 و 530.
(5) . نصر بن مزاحم، همان کتاب، ص 507.
(6) . ابن اثير، الکامل في التاريخ، بيروت، دارصادر، ج 3، ص 405.
(7) . ابن حجر، همان کتاب، ص 333.

 

 


منبع : منبع: سیره پیشوایان، مهدي پيشوايي، ص 143
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


 
نظرات کاربر




گزارش خطا  

^