فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

محرم و فرصت تبلیغ دین در بیانات مقام معظم رهبری

محرم و فرصت تبلیغ دین در بیانات مقام معظم رهبری

به‌همه‌ى آقايان محترم، علما، فضلا، اساتيد محترم حوزه و آقايان ائمه‌ى محترم جماعات تهران و قم كه تشريف دارند؛ همچنين به طلاب عزيز، بخصوص طلاب عزيز غيرايرانى كه در قم مشغول تحصيل علم و معارفند، خوشامد عرض مى‌كنم. در آستانه‌ى سال جديد هجرى قمرى و ورود در عرصه‌ى بى‌نهايت ماه محرم و دهه‌ى عاشورا و ماه پيروزى خون بر شمشير، دو، سه مطلب را لازم مى‌دانم عرض كنم. بخصوص كه با توجه به اين جلسه و اين جمع محترم، بعضى از آن مسائل، ضرورت و اهميت بيشترى هم پيدا مى‌كند.


   
اما موضوع دوم، موضوع محرم و تبليغات است. اساس دين با عاشورا پيوند خورده و به بركت عاشورا هم باقى مانده است. اگر فداكارى بزرگ حسين‌بن‌على عليه‌السلام نمى‌بود كه اين فداكارى، وجدان تاريخ را به كلى متوجه و بيدار كرد در همان قرن اول يا نيمه‌ى قرن دوم هجرى، بساط اسلام به كلى برچيده مى‌شد. قطعا اين‌گونه است. اگر كسى اهل مراجعه به تاريخ باشد و حقايق تاريخى را ملاحظه كند، اين را تصديق خواهد كرد. چيزى كه وجدان جامعه‌ى اسلامى را در آن زمان برآشفت و اسوه و الگويى براى بعديها شد، همين حادثه‌ى عجيبى بود كه تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظاير بسيارى پيدا كرد؛ اما هيچ كدام از آن نسخه‌ها، مطابق اصل نبود. امت اسلام، شهيدان زيادى داد. شهداى دستجمعى داد. اما هيچ كدام به پاى حادثه‌ى عاشورا نرسيد.
   
حادثه‌ى عاشورا، در اوج قله‌ى فداكارى و شهادت باقى ماند و همچنان تا قيامت باقى خواهد ماند. «لا يوم كيومك يا اباعبدالله.» ما شيعيان، از اين حادثه، خيلى بهره برده‌ايم. البته غير شيعه هم، استفاده كرده‌اند.
   
امروز، در كشور مصر، مسجد «رأس الحسين» آن‌جا كه خيال مى‌كنند سر مقدس آن بزرگوار مدفون است محل تجمع عواطف مردم محب‌ اهل بيت مصر است. ملت مصر، ملت خوبى است. كار به رژيم و دولت آن كشور نداريم. ملت محب اهل بيت است. همه‌جاى دنيا، متأثر از اين واقعه‌اند؛ اما شيعه از اين واقعه يك استفاده‌ى فوق‌العاده كرده است. ما دين را به‌وسيله‌ى اين حادثه حفظ كرديم؛ احكام را براى مردم بيان كرديم؛ عواطف مردم را در خدمت دين و ايمان قرار داديم. «ما» كه مى‌گوييم يعنى طايفه‌ى روحانيون و مبلغين، در طول چند قرن گذشته. آخرين بركت عظيم حادثه‌ى كربلا همين انقلاب شكوهمند ماست. اگر حادثه‌ى كربلا و اسوه‌گيرى از آن نبود، اين انقلاب پيروز نمى‌شد. امام بزرگوارمان كه در محرم سال 57 فرمودند «ماهى كه خون بر شمشير پيروز است»، اين خط و اين درس را از محرم دادند. سراغ جنگ هم كه برويد همين است.


   
آقايان مبلغين، وعاظ، گويندگان مذهبى، خوانندگان و مداحان مذهبى، فراموش نكنند كه در زمان ما، نمونه‌ى كاملى از حوادث عاشورا، همين بسيجيهايند. همين بچه‌ها و جوانان بسيجند. اين يادتان نرود. عده‌اى از آنها شهيد شدند، عده‌اى هم هستند. اينهايى كه هستند، اگر شهيد نشدند به خاطراين نبود كه از شهادت گريختند. به سراغ شهادت رفتند؛ اما شهادت به سراغشان نيامد. فراموش نشود كه ماجراى عاشورا و محرم، با شهداى ما و با بقاياى آن بسيجيها كه امروز بحمدالله از پير و جوان در جامعه‌ى ما زيادند پيوند دارد. اين ماه تبليغ، مقابل ما و شماست. مواظب باشيد از اين ماه، حداكثر بهره را در راه دين و براى خدا ببريد.


منبع : منبع: بيانات در جمع علما، طلاب و روحانيان، در آستانه‌ى ماه «محرم» 26/03/1372.
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


 
نظرات کاربر




گزارش خطا  

^