فارسی
شنبه 27 شهريور 1400 - السبت 11 صفر 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
[ویرایش]

تهران- حسینیه همدانیها – رمضان 95 -  جلسه دهم


ارزش شیعه و نشانه های آن - شب یازدهم پنج شنبه*دعای کمیل* (27-3-1395) - رمضان 1437 - حسینیه همدانی ها -  

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

دعا بین عبد و رب یعنی گدایی یک موجود ندار، دست خالی از منبع خیر بینهایتی که اخلاق رد کردن گدا را ندارد و نداشته و نخواهد داشت. سابقه ندارد در تاریخ خلقت انسان گدایی که به حقیقت گدا بوده و نسبت به پروردگار ذره ای تکبر و احساس داشتن و احساس ملکیت نداشته، او دست رد به سینه اش بزند. حتی ابلیس یک بار گدایی کرد بعد از اینکه طرد شد و لعن شد و بیرونش کردند از آن جایگاه معنوی، یقین داشت که اگر با زبان و دل گدایی گدایی کند با اینکه مخالفت کرده ردش نمی کند در قرآن مجید است که به پروردگار گفت قٰالَ أَنْظِرْنِي إِلىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ  ﴿الأعراف‏، 14﴾ تا روزی که مرده ها را زنده می کنی به من مهلت بده. خطاب رسید قٰالَ إِنَّكَ مِنَ اَلْمُنْظَرِينَ  ﴿الأعراف‏، 15﴾ قبول کردم مهلت دادم. این است گدایی واقعی.

گدا برای چه گدایی می کند؟ می خواهد جیبش را پر کند می خواهد مشکلش را حل کند می خواهد دردش را درمان کند خب آنی که قدرت دارد مشکل حل کند درد را درمان کند نیازی هم به گدا ندارد چرا درد را دوا نکند؟ چرا مشکل را حل نکند؟ بالاترین روش گدایی همین است که امیرالمومنین یادمان داده گدایی با دعای کمیل که فقر کامل ما را در این دعا بیان کرده غنای مطلق حق را هم بیان کرده. گدا هم باید خیلی زرنگ باشد که گداییش تمام شد خواست برود دنبال کارش برود خانه اش احساس کند که جیبش را پر کردند یعنی دعا نخواند دعا خواندن حرکت زبان است با این دعا دل را جان را روح را باطن را عین دو دست خالی در پیشگاه خدا باز کند و با گردن کج و گریه بگوید پر کن حالا چرا گریه؟ چرا با گردن کج؟ با خواری با ذلت با ناله؟ برای اینکه در قرآن می گوید اگر اینطور دعا نبود من اصلا محل به شما نمی گذاشتم چون من متکبر را دوست ندارم من گدای ذلیل را خوار پیش خودم را نه پیش مردم را، گدای اصرار کننده را دوست دارم اگر بخواهم همان لحظه اول جیبتان را پر کنم می توانم اما دوست دارم پیشم بمانید نمی خواهم زود بروید نمی خواهم صدایتان زود قطع شود یادمان هم داده که در شب جمعه در تاریکی کامل برویم گدایی آن وقت همه خوابند فقط او بیدار است همه درها بسته فقط آن در باز است خودش هم همین کار را کرده خودش هم از اول دعای کمیل در تاریکی محض تا آخر دعا. البته ما که نمی توانیم مثل او دعا بخوانیم ولی ما هم می توانیم با دعا بازی نکنیم دعا را وسیله ی خودمان قرار ندهیم دعا را وسیله ی پول قرار ندهیم ما می توانیم با ذلت و خواری باطنی دعا کنیم اما خود او حتی از نظر بدن بدنی را که در دعای کمیل می برد این بود که قبل از شروع دعا صورتش را می گذاشت روی خاک به حالت سجده تا آخر دعا گریه اش هم بند نمی آمد. ما علی نیستیم که آنطور دعا بخوانیم اما پشت سر علی می توانیم بنشینیم او در سجده بخواند ما هم دلمان سجده کند بدنمان طاقت ندارد یک ساعت یک ساعت و رب بیافتد روی خاک چون نشان داده در تاریکی مطلق هم خوانده شما هم عنایت کنید البته یک چندتا هر هفته اینطور هستند این تاریکی را نگهش دارید نشکنیدش یک ساعت حوصله کردن خیلی مهم نیست که چراغ تلفنتان را روشن نکنید مزاحم بغل دستیتان نشوید من را از چهارچوب دعا خارج نکنید این ظلم است این خلاف دعا خواندن امیرالمومنین است تحمل اگر کسی ندارد نیاز دارد چراغ بزند تا چراغ ها را خاموش نکردند برود در خیابان بنشیند آنجا هم چراغ های خیابان روشن است هم می تواند همراهش را تا آخر روشن نگه دارد برای امشب برای جمعه ی دیگر برای سه شب احیا، کمک بدهید به دوستانتان. خیلی ها می آیند به من می گویند می گویند ما رویمان نمی شود در مردم گریه کنیم دلمان می خواهد گریه کنیم می خواهیم کسی ما را نبیند خب چراغ برای چه می زنید این یک ساعته چه نیازی به چراغ زدن است؟ من هم که جانم به لبم رسیده تا این دعاها را حفظ کردم نیازی ندارد مفاتیح نگاه کنید یا در همراهتان دعا را نگاه کنید بالاخره یکی نوکری شما را کرده زجر کشیده این دعا را حفظ کرده و با این سنش هم که سن فراموشی است دائم باید تمرین کند که دعا کم گذاشته نشود این محبت را به دوستانتان به شب های جمعه ی دیگر به شب های احیا داشته باشید امشب اولین شب دهه ی دوم ماه رمضان است خدا می داند در این شب یازدهم خدا با بندگان گدایش چه کار می کند. من روایات را دیدم بخواهم برایتان بگویم باید از دعا چشم بپوشم آن روایات و آن محبت خدا و آن لطف خدا را همینطوری در روشنایی باید روایات را بخوانم با هم گریه کنیم و جلسه تمام شود.

اما ما دوتا گدایی می کنیم یکی از امیرالمومنین دعا را گدایی می کنیم یکی با این دعا از خدا گدایی می کنیم یعنی ما وصل به دو منبع هستیم علی، اعلی. علی، عالی یا عالی به حق علی، یعنی یک گدایی دو برابر اگر هم به خاطر بعضی از گوشه های پرونده مان بخواهند نگاهمان نکنند آنی امیرالمومنین برایتان دست بلند می کند این چیزی است که یقین است برای من.


0% ( نفر 0 )
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
سخنرانی های مرتبط
پربازدیدترین
سخنرانی استاد انصاریان سخنرانی مکتوب استاد انصاریان سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه همدانی ها سخنرانی استاد حسین انصاریان سخنرانی استاد انصاریان در تهران تهران- حسینیه همدانیها – رمضان 95 -  جلسه دهم
امتیاز شما به این مطلب ؟

گزارش خطا