فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 42 ( دعا به وقت ختم قران ) ترجمه لطیف راشدی


مطلب قبلی دعای 41
دعای 43 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ
دعاى آن حضرت عليه‌السلام در هنگام ختم قرآن
﴿1 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِي عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَهُ نُوراً ، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ.
(1) خداوندا! تو مرا در ختم قرآن- كه نور و روشنى است- يارى دادى و آن را بر هر كتابى كه نازل فرمودى، گواه قرار دادى و بر هر گفته‌اى كه نقل نموده‌اى، فضيلت داده‌اى.
﴿2 وَ فُرْقَاناً فَرَقْتَ بِهِ بَيْنَ حَلَالِكَ وَ حَرَامِكَ ، وَ قُرْآناً أَعْرَبْتَ بِهِ عَنْ شَرَائِعِ أَحْكَامِكَ وَ كِتَاباً فَصَّلْتَهُ لِعِبَادِكَ تَفْصِيلًا ، وَ وَحْياً أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَنْزِيلاً .
(2) (قرآن) كتاب فرقان است و با آن بين حلال و حرام فرق انگاشتى، قرآنى كه با آن شرايع احكام خود را بيان نمودى و آن را بر بندگان خود تفصيل نمودى و همان وحى است كه بر پيامبرت حضرت محمد- كه درود و رحمت تو بر او و خاندان او باد- فرستادى.
﴿3 وَ جَعَلْتَهُ نُوراً نَهْتَدِي مِنْ ظُلَمِ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ بِاتِّبَاعِهِ ، وَ شِفَاءً لِمَنْ أَنْصَتَ بِفَهَمِ التَّصْدِيقِ إِلَى اسْتَِماعِهِ ، وَ مِيزَانَ قِسْطٍ لَا يَحِيفُ عَنِ الْحَقِّ لِسَانُهُ ، وَ نُورَ هُدًى لَا يَطْفَأُ عَنِ الشَّاهِدِينَ بُرْهَانُهُ ، وَ عَلَمَ نَجَاةٍ لَا يَضِلُّ مَنْ أَمَّ قَصْدَ سُنَّتِهِ ، وَ لَا تَنَالُ أَيْدِي الْهَلَكَاتِ مَنْ تَعَلَّقَ بِعُرْوَةِ عِصْمَتِهِ .
(3) قرآن را نورى قرار دادى كه با پيروى از آن از تاريكى گمراهى و نادانى به هدايت راه يابيم و آن را شفا قرار دادى براى كسى كه از روى صداقت به آن گوش دهد و آن را ترازوى عدل قرار دادى كه زبانه‌اش از حق برنگردد و نور هدايتى ساختى كه براى شاهدان، هيچ وقت از روشنايى برهانش خاموش نمى‌شود و (قرآن) پرچم نجاتى (است) كه هر كس قصد پيروى از سنت آن نمايد، گمراه نمى‌شود و دست‌هاى هلاك‌بار به كسى كه به دستگيره‌ى عصمتش چنگ زند، نرسد.
﴿4 اللَّهُمَّ فَإِذْ أَفَدْتَنَا الْمَعُونَةَ عَلَى تِلَاوَتِهِ ، وَ سَهَّلْتَ جَوَاسِيَ أَلْسِنَتِنَا بِحُسْنِ عِبَارَتِهِ ، فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ ، وَ يَدِينُ لَكَ بِاعْتِقَادِ التَّسْلِيمِ لُِمحْكَمِ آيَاتِهِ ، وَ يَفْزَعُ إِلَى الْإِقْرَارِ بِمُتَشَابِهِهِ ، وَ مُوضَحَاتِ بَيِّنَاتِهِ .
(4) خدايا! چون ما را در تلاوت قرآن كمك نمودى و عقده‌هاى زبانمان را به عبارات زيبايش آسان نمودى، پس ما را از كسانى قرار بده كه حق آن را آن چنان كه شايسته است رعايت كنند و با اعتقاد تسليم در مقابل آيات محكمش، تو را بندگى مى‌نمايند و با اعتراف كردن به آيات متشابه آن و دلايل روشن آن پناه مى‌برند.
﴿5 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُجْمَلًا ، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا ، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً ، وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ ، وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ .
(5) خداوندا! تو قرآن را بر پيامبرت محمد- كه درود و رحمتت بر او و خاندانش باد- سر بسته نازل فرمودى و علم عجائب آن را به طور كامل به او الهام نمودى و به ما علم قرآن را به همراه تفسير آن به ارث گذاشتى و ما را نسبت به كسانى كه از علم قرآنى بى‌خبرند، برترى عطا فرمودى و قدرت آگاهى از آن را به ما عطا نمودى تا بر آن كسى كه طاقت زير بار رفتنش را نداشت، برترى دهى.
﴿6 اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً ، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ ، وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ .
(6) خداوندا! همان گونه كه دل‌هاى مرا حامل قرآن نمودى و با رحمت خود ما را به شرافت و برترى آن آشنا نمودى، پس بر محمد صلى الله عليه و آله كه گوينده‌ى قرآن بود و بر خاندان او كه خزانه‌داران آن هستند، درود و رحمت بفرست و ما را جزء كسانى قرار بده كه معترف هستند كه اين كتاب از جانب تو نازل شده است، تا هيچ شكى در مورد راستى آن به سراغ ما نيايد و انحراف از راه راست.
﴿7 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ ، وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ ، وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ ، وَ يَهْتَدِي بِضَوْءِ صَبَاحِهِ ، وَ يَقْتَدِي بِتَبَلُّجِ إِسْفَارِهِ ، وَ يَسْتَصْبِحُ بِمِصْبَاحِهِ ، وَ لَا يَلْتَمِسُ الْهُدَي فِي غَيْرِهِ .
(7) خداوندا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، ما را از كسانى قرار بده كه به ريسمان قرآن چنگ مى‌زنند و از امور شبهه‌انگيز آن به پناهگاه آيات آن پناه مى‌آورند و در سايه‌ى بال رحمت آن ساكن مى‌شوند و از نور صبحگاهى آن هدايت مى‌شوند و به درخشش آن اقتدا مى‌كنند و از نور آن چراغ ايجاد مى‌نمايند و هدايت را از غير آن نمى‌خواهند.
﴿8 اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ ، وَ سُلَّماً نَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَحَلِّ السَّلَامَةِ ، وَ سَبَباً نُجْزَى بِهِ النَّجَاةَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ ، وَ ذَرِيعَةً نَقْدَمُ بِهَا عَلَى نَعِيمِ دَارِ الْمُقَامَةِ .
(8) خداوندا! همان طور كه حضرت محمد را به وسيله‌ى قرآن، نشانه‌اى براى دلالت خود قرار دادى و با خاندان او راه‌هاى جلب رضايت خود را روشن نمودى، پس بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست و قرآن را براى ما وسيله‌اى براى دست يافتن به سوى شريف‌ترين منازل كرامت، و نردبانى جهت رسيدن به جايگاه سلامتى قرار ده و سببى ساز كه توسط آن در قيامت (از حوادث) نجات يابيم، و وسيله‌اى براى ورود ما بر نعمتهاى سراى دائمى قرار بده.
﴿9 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْطُطْ بِالْقُرْآنِ عَنَّا ثِقْلَ الْأَوْزَارِ ، وَ هَبْ لَنَا حُسْنَ شَمَائِلِ الْأَبْرَارِ ، وَ اقْفُ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ قَامُوا لَكَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ حَتَّى تُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ دَنَسٍ بِتَطْهِيرِهِ ، وَ تَقْفُوَ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ اسْتَضَاؤُوا بِنُورِهِ ، وَ لَمْ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ عَنِ الْعَمَلِ فَيَقْطَعَهُمْ بِخُدَعِ غُرُورِهِ .
(9) خداوندا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست و به وسيله‌ى قرآن بار سنگينى گناهان را از دوش ما بردار و اخلاق خوب نيكويان را به ما عطا فرما و ما را پيرو راه كسانى كه در ساعات شب و روز به آن مشغول شده‌اند، موفق بدار و ما را به سبب پاك كنندگى آن، از هر آلودگى پاك نما و ما را پيرو افرادى قرار ده كه به نور قرآن روشنايى گرفتند و آرزوها آنان را از انجام دادن كار بازنداشت تا فريب نيرنگ‌هايشان آنان را از طاعت تو بازدارد.
﴿10 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً ، وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً ، وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً ، وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً ، وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الآْثَامِ زَاجِراً ، وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الِاعْتِبَارِ نَاشِراً ، حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ ، وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتَِمالِهِ .
(10) خدايا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، قرآن را در ظلمات شب، مونس ما قرار ده و از نيرنگ‌هاى شيطان و خطورات وسوسه‌هاى او نگهبان ما فرما، (خداوندا!) چنان كن كه قرآن قدم‌هاى ما را از حركت به سوى گناهان بازدارد و زبان‌هايمان را از فرورفتن در گفتار باطل لال كند و اعضاى ما را از انجام گناهان منع كند و طومار عبرت را كه دست غفلت، آن را درهم پيچيده بگستراند، تا كه درك فهم عجائب آن و پندها و امثال بازدارنده‌اش را كه كوه‌هاى استوار با آن همه سختى و صلابت از تحمل آن عاجز هستند، به قلوب ما برساند.
﴿11 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَدِمْ بِالْقُرْآنِ صَلَاحَ ظَاهِرِنَا ، وَ احْجُبْ بِهِ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ عَنْ صِحَّةِ ضَمَائِرِنَا ، وَ اغْسِلْ بِهِ دَرَنَ قُلُوبِنَا وَ عَلَائِقَ أَوْزَارِنَا ، وَ اجْمَعْ بِهِ مُنْتَشَرَ أُمُورِنَا ، وَ أَرْوِ بِهِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ظَمَأَ هَوَاجِرِنَا ، وَ اكْسُنَا بِهِ حُلَلَ الْأَمَانِ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فِي نُشُورِنَا .
(11) خدايا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست و با قرآن، صلاح ظاهر ما را دوام ببخش و با آن، خطورات وسوسه‌ها را از باطن سالم ما بازدار و آلودگى قلوبمان و علائقمان به گناهان را به وسيله‌ى آن شستشو بده و كارهاى پراكنده‌ى ما را به سبب آن، متمركز نما و در جايگاهى كه در روز قيامت در برابرت قرار مى‌گيريم و بسيار گرم است به وسيله‌ى قرآن، آن گرما را از بين ببر و در روز وحشت بزرگ، به سبب قرآن، لباس امان از آتش بر قامت ما بپوشان.
﴿12 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْبُرْ بِالْقُرْآنِ خَلَّتَنَا مِنْ عَدَمِ الْإِمْلَاقِ ، وَ سُقْ إِلَيْنَا بِهِ رَغَدَ الْعَيْشِ وَ خِصْبَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ ، وَ جَنِّبْنَا بِهِ الضَّرَائِبَ الْمَذْمُومَةَ وَ مَدَانِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنَا بِهِ مِنْ هُوَّةِ الْكُفْرِ وَ دَوَاعِي النِّفَاقِ حَتَّى يَكُونَ لَنَا فِي الْقِيَامَةِ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ قَائِداً ، وَ لَنَا فِي الدُّنْيَا عَنْ سُخْطِكَ وَ تَعَدِّي حُدُودِكَ ذَائدا ، وَ لما عندك بتحليل حلاله و تحريم حرامه شاهدا .
(12) خدايا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، به سبب قرآن، فقر ما را به بى‌نيازى جبران و معيشت وسيع و رزق و روزى فراوان به طرف ما روانه ساز و ما را از صفات ناپسند و اخلاق پست دور نما و ما را از منجلاب كفر و آنچه كه نفاق است، حفظ نما تا در قيامت اين قرآن، راهبر ما به سوى رضوان و بهشت باشد و در دنيا از غضب تو تعدى از حدود تو ما را نگاه دارد و به درگاهت شاهد باشد كه حلال را حلال و حرام را حرام دانستيم.
﴿13 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَوِّنْ بِالْقُرْآنِ عِنْدَ الْمَوْتِ عَلَى أَنْفُسِنَا كَرْبَ السِّيَاقِ ، وَ جَهْدَ الْأَنِينِ ، وَ تَرَادُفَ الْحَشَارِجِ إِذَا بَلَغَتِ النُّفُوسُ التَّرَاقِيَ ، وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ وَ تَجَلَّى مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِهَا مِنْ حُجُبِ الْغُيُوبِ ، وَ رَمَاهَا عَنْ قَوْسِ الْمَنَايَا بِأَسْهُمِ وَحْشَةِ الْفِرَاقِ ، وَ دَافَ لَهَا مِنْ ذُعَافِ الْمَوْتِ كَأْساً مَسْمُومَةَ الْمَذَاقِ ، وَ دَنَا مِنَّا إِلَى الآْخِرَةِ رَحِيلٌ وَ انْطِلَاقٌ ، وَ صَارَتِ الْأَعْمَالُ قَلَائِدَ فِي الْأَعْنَاقِ ، وَ كَانَتِ الْقُبُورُ هِيَ الْمَأْوَي إِلَي مِيقَاتِ يَوْمِ التَّلَاقِ
(13) خدايا بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست و به وسيله‌ى قرآن، هنگام مرگ، سخت جان دادن و ناله‌هاى آن را بر ما آسان نما و به شماره افتادن نفس‌ها در هنگامى كه جان‌ها به حلقوم مى‌رسد و گفته مى‌شود چه كسى معالجه مى‌كند؟ و ملك الموت از پشت پرده‌ها براى گرفتن جان‌ها ظاهر مى‌شود و تيرهاى هراسناك جدايى را به سمت جان‌ها پرتاب مى‌نمايد و تلخى شربت مرگ را همچون جام زهرآلود در كام جان‌ها مى‌ريزد و در اين زمان، سفر ما به آن دنيا نزديك مى‌شود و اعمال ما همچون طوقى به گردنمان است و قبور، جايگاه آرامش تا روز رستاخيز مى‌شود.
﴿14 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَارِكْ لَنَا فِي حُلُولِ دَارِ الْبِلَى ، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى ، وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا ، وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِي ضِيقِ مَلَاحِدِنَا ، وَ لَا تَفْضَحْنَا فِي حَاضِرِي الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا .
(14) خدايا بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، درود ما را به خانه‌ى پوسيدگى و مدت زمان اقامت ما در ميان طبقات خاك بر ما مبارك گردان و قبور را بعد از جدايى و فراق از اين دنيا بهترين خانه‌ى ما قرار بده و لحدهاى تنگ ما را به رحمت خود بر ما گشاده نما و در برابر حاضرين در روز قيامت، ما را به گناهان مهلكمان رسوا مكن.
﴿15 وَ ارْحَمْ بِالْقُرْآنِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ذُلَّ مَقَامِنَا ، وَ ثَبِّتْ بِهِ عِنْدَ اضْطِرَابِ جِسْرِ جَهَنَّمَ يَوْمَ الَْمجَازِ عَلَيْهَا زَلَلَ أَقْدَامِنَا ، وَ نَوِّرْ بِهِ قَبْلَ الْبَعْثِ سُدَفَ قُبُورِنَا ، وَ نَجِّنَا بِهِ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ شَدَائِدِ أَهْوَالِ يَوْمِ الطَّامَّةِ
(15) خداوندا! هنگامى كه اعمالمان را بر تو عرضه مى‌نماييم، به حرمت قرآن بر ما رحم كن و هنگامى كه پل دزوخ مى‌لرزد، قدم‌هاى ما را بر روى آن ثابت و استوار گردان و قبل از برانگيخته شدن در روز قيامت، تاريكى قبور ما را با نور قرآن نورانى فرما و به وسيله‌ى آن از اندوه روز قيامت و سختى‌هاى آن، ما را نجات ده.
﴿16 وَ بَيِّضْ وُجُوهَنَا يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوهُ الظَّلَمَةِ فِي يَوْمِ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ ، وَ اجْعَلْ لَنَا فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ وُدّاً ، وَ لَا تَجْعَلِ الْحَيَاةَ عَلَيْنَا نَكَداً .
(16) (بار پروردگارا!) در آن روز كه روز حسرت و ندامت است و صورت ستمكاران تيره است، چهره‌ى ما را سفيد بگردان و محبت ما را در سينه‌هاى مؤمنين جاى ده و زندگانى ما را دشوار و سخت مگردان.
﴿17 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَمَا بَلَّغَ رِسَالَتَكَ ، وَ صَدَعَ بِأَمْرِكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ .
(17) خداوندا! بر محمد بنده و فرستاده‌ات درود بفرست، همان طور كه رسالتت را ابلاغ كرد و امر تو را آشكار ساخت و بندگانت را نصيحت كننده و خيرخواه بود.
﴿18 اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِيَّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِيِّينَ مِنْكَ مَجْلِساً ، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً ، وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً .
(18) خداوندا! پيامبر ما را- كه درود و رحمت تو بر او و خاندانش باد- در روز قيامت، نزديكترين پيامبران به محضر خود قرار بده و قدرتش را بر شفاعت از همه بيشتر و قدر و منزلتش را نزد خود از همه والاتر و آبرومندترين افراد نزدت قرار بده.
﴿19 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ ، وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ ، وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ ، وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ
(19) خدايا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، بنيانش را شرافت ببخش و دليل و برهانش را بلند و قوى بنما و ميزانش را سنگين گردان و شفاعت او را بپذير و وسيله‌اش را مقرب گردان و چهره‌اش را سفيد نما و نورش را كامل فرما و درجه‌ى او را بالا ببر.
﴿20 وَ أَحْيِنَا عَلَى سُنَّتِهِ ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ ، وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ
(20) (خداوندا!) ما را به وسيله‌ى سنت و روش او زنده بدار و بر دين او بميران و ما را در راه و مسير او قرار ده و ما را از اطاعت كنندگان امرش قرار بده و در دسته‌ى پيروان آن حضرت محشور كن و ما را به حوض او وارد نما و ما را از جام او سيراب نما.
﴿21 وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا يَأْمُلُ مِنْ خَيْرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ ، إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ ، وَ فَضْلٍ كَرِيمٍ .
(21) خداوندا! بر محمد و خاندان او درود و رحمت بفرست، چنان درودى كه بهترين چيزى را كه اميد داشته از خير و فضيلت و كرامت خود نائل بفرمايى، زيرا كه تو صاحب رحمتى وسيع و فضلى بزرگ هستى.
﴿22 اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا َ بَلَّغَ مِنْ رِسَالَاتِكَ ، وَ أَدَّى مِنْ آيَاتِكَ ، و نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ ، أَفْضَلَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ الْمُصْطَفَيْنَ ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ .
(22) خداوندا! به پيامبرت به خاطر ابلاغ پيام‌هايت و رساندن آيات به مردم و نصيحت كردن بندگانت و جهاد در راهت، تو پاداش بده، پاداشى كه به هريك از فرشتگان مقربت و پيامبران مرسل و برگزيده‌ات دادى، به او عنايت فرما و بر او و به خاندان پاك و پاكيزه‌اش درود و رحمت و بركات خداوند باد.

برچسب:

دعای چهل و دو صحیفه سجادیه

-

دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه

-

دعای 42 صحیفه سجادیه

-

دعای ۴۲ صحیفه سجادیه

-

چهل و دومین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^