فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 42 ( دعا به وقت ختم قران ) ترجمه جواد قيومی اصفهانی


مطلب قبلی دعای 41
دعای 43 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ
در هنگام ختم قرآن
﴿1 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِي عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَهُ نُوراً ، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ.
(1) خدايا! تو مرا بر ختم كتابت يارى نمودى، همان كتابى كه آن را نور و روشنائى فرستادى، و بر هر كتابى كه نازل كردى گواه گردانيدى، و بر هر حديث و سخنى كه فرموده‌اى برترى داده‌اى،
﴿2 وَ فُرْقَاناً فَرَقْتَ بِهِ بَيْنَ حَلَالِكَ وَ حَرَامِكَ ، وَ قُرْآناً أَعْرَبْتَ بِهِ عَنْ شَرَائِعِ أَحْكَامِكَ وَ كِتَاباً فَصَّلْتَهُ لِعِبَادِكَ تَفْصِيلًا ، وَ وَحْياً أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَنْزِيلاً .
(2) و آن را فرقان و جداكننده گردانيدى، كه به وسيله آن حلال و حرام خود را از هم جدا كرده‌اى، و قرآن و خوانده شده‌اى كه به آن راههاى احكامت را هويدا ساخته‌اى، و كتاب و نوشته‌اى كه آن را براى بندگانت تفصيل و شرح داده‌اى، و وحيى كه آن را بر پيامبرت محمد- كه درود تو بر او و بر خاندانش باد- فروفرستادى.
﴿3 وَ جَعَلْتَهُ نُوراً نَهْتَدِي مِنْ ظُلَمِ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ بِاتِّبَاعِهِ ، وَ شِفَاءً لِمَنْ أَنْصَتَ بِفَهَمِ التَّصْدِيقِ إِلَى اسْتَِماعِهِ ، وَ مِيزَانَ قِسْطٍ لَا يَحِيفُ عَنِ الْحَقِّ لِسَانُهُ ، وَ نُورَ هُدًى لَا يَطْفَأُ عَنِ الشَّاهِدِينَ بُرْهَانُهُ ، وَ عَلَمَ نَجَاةٍ لَا يَضِلُّ مَنْ أَمَّ قَصْدَ سُنَّتِهِ ، وَ لَا تَنَالُ أَيْدِي الْهَلَكَاتِ مَنْ تَعَلَّقَ بِعُرْوَةِ عِصْمَتِهِ .
(3) و آن را نور و روشنائى گردانيدى كه ما به پيروى از آن از تاريكيهاى گمراهى و نادانى راه مى‌يابيم، و شفاء و بهبودى براى كسى كه فهميدن آن را از روى تصديق و باور نمودن خواسته و براى شنيدنش خاموش گشته، و ترازوى عدالت كه زباله‌اش از حق و راستى برنمى‌گردد، و نور هدايت و راهنمائى كه حجت و دليل آن از گواهان خاموش نمى‌شود، و نشانه نجات و رهائى كه هر كس قصد آن را بنمايد گمراه نمى‌گردد، و هر كس كه خود را به دستاويز عصمت و نگاهدارى آن بياويزد تباه و هلاك نگردد.
﴿4 اللَّهُمَّ فَإِذْ أَفَدْتَنَا الْمَعُونَةَ عَلَى تِلَاوَتِهِ ، وَ سَهَّلْتَ جَوَاسِيَ أَلْسِنَتِنَا بِحُسْنِ عِبَارَتِهِ ، فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ ، وَ يَدِينُ لَكَ بِاعْتِقَادِ التَّسْلِيمِ لُِمحْكَمِ آيَاتِهِ ، وَ يَفْزَعُ إِلَى الْإِقْرَارِ بِمُتَشَابِهِهِ ، وَ مُوضَحَاتِ بَيِّنَاتِهِ .
(4) خدايا! چون ما را بر خواندن قرآن كمك كردى، و سختى زبانهاى ما را به نيكوئى عبارت و بيان آن آسان گردانيدى، پس ما را از كسانى قرار ده كه آن را چنانكه شايسته حفظ و نگهدارى آنست نگاه مى‌دارند، و با اعتقاد و تسليم در برابر آيات محكم آن تو را اطاعت مى‌نمايند، و با اعتراف به متشابهات و دليلهاى روشن آن پناه مى‌برند.
﴿5 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُجْمَلًا ، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا ، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً ، وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ ، وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ .
(5) خدايا! تو قرآن را بر پيامبرت محمد- كه درود تو بر او و بر خاندانش باد- به طور اجمال فرستادى، و دانش شگفتيهاى آن را به طور كامل به ايشان الهام نمودى، و علم آن را با تفسير و توضيح به ما به ارث رساندى، و ما را بر كسى كه به علم آن نادان است برترى بخشيدى، و بر آن توانائى دادى، تا بر كسى كه توان زير بار رفتن آن را نداشت شرافت و بزرگى دهى.
﴿6 اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً ، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ ، وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ .
(6) خدايا! همچنانكه دلهاى ما را جايگاه نگاهدارى قرآن قرار دادى، و به رحمتت برترى آن را به ما شناساندى، پس بر محمد كه به آن خطبه خواند و پند داد، و بر خاندان او گنجينه‌داران آن درود فرست، و ما را از كسانى قرار ده كه اعتراف دارند قرآن از جانب توست، تا در تصديق آن شك به ما روى نياورد، و لغزشى ما را از راه راستش بازنداشته و جدا نسازد.
﴿7 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ ، وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ ، وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ ، وَ يَهْتَدِي بِضَوْءِ صَبَاحِهِ ، وَ يَقْتَدِي بِتَبَلُّجِ إِسْفَارِهِ ، وَ يَسْتَصْبِحُ بِمِصْبَاحِهِ ، وَ لَا يَلْتَمِسُ الْهُدَي فِي غَيْرِهِ .
(7) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را از كسانى قرار ده كه به ريسمان قرآن چنگ مى‌زنند، و از چيزهائى كه مانند يكديگرند و با هم اشتباه مى‌شوند به پناهگاه محكم و استوارش پناه مى‌برند، و در سايه آن آرام مى‌گيرند، و به روشنى آن راه مى‌يابند، و به درخشش روشنائى آن اقتدا مى‌كنند، و از چراغش پرتو مى‌افروزند، و هدايت و رستگارى را در غير آن نمى‌جويند.
﴿8 اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ ، وَ سُلَّماً نَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَحَلِّ السَّلَامَةِ ، وَ سَبَباً نُجْزَى بِهِ النَّجَاةَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ ، وَ ذَرِيعَةً نَقْدَمُ بِهَا عَلَى نَعِيمِ دَارِ الْمُقَامَةِ .
(8) خدايا! و همچنانكه به وسيله قرآن محمد را براى دلالت و راهنمائى بر خويش نشانه قرار دادى، و به خاندانش راههاى خشنودى به سوى خود را آشكار ساختى، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و قرآن را براى ما دستاويز رسيدن به گرامى‌ترين منزلهاى ارجمند قرار ده، و نردبانى كه براى رسيدن به جايگاه سلامت بر آن بالا رويم، و سببى كه به آن نجات در روز قيامت را پاداش يابيم، و وسيله‌اى كه به آن بر نعمت فراوان سراى ديگر وارد شويم.
﴿9 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْطُطْ بِالْقُرْآنِ عَنَّا ثِقْلَ الْأَوْزَارِ ، وَ هَبْ لَنَا حُسْنَ شَمَائِلِ الْأَبْرَارِ ، وَ اقْفُ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ قَامُوا لَكَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ حَتَّى تُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ دَنَسٍ بِتَطْهِيرِهِ ، وَ تَقْفُوَ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ اسْتَضَاؤُوا بِنُورِهِ ، وَ لَمْ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ عَنِ الْعَمَلِ فَيَقْطَعَهُمْ بِخُدَعِ غُرُورِهِ .
(9) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و به وسيله قرآن بار سنگين گناهان را از ما فرود آور، و اخلاق نيكوى نيكوكاران را به ما ارزانى دار، و ما را پيرو نشانه‌هاى كسانى كه در ساعات شب و صبح و شام قرآن را برايت بپا داشتند قرار ده، تا به سبب پاك كردن آن ما را از هر چركى پاك نمائى، و پيرو كسانى گردانى كه به روشنائى قرآن روشنى يافته، و آرزوها آنان را از كار بازنداشته، تا فريبهاى فريبنده‌اش آنان را در خود فروبرده و هلاك نمايد.
﴿10 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً ، وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً ، وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً ، وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً ، وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الآْثَامِ زَاجِراً ، وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الِاعْتِبَارِ نَاشِراً ، حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ ، وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتَِمالِهِ .
(10) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و قرآن را براى ما در تاريكيهاى شب مونس و آشنا، و از تباهكاريهاى شيطان و از وسوسه‌هاى بد حافظ و نگاهبان، و براى گامهايمان از كشيده شدن به سوى گناه بازدارنده، و براى زبانهايمان از فرورفتن در باطل بدون آنكه به سبب بيمارى باشد لال‌كننده، و براى انداممان از بجا آوردن گناهان مانع، و براى تفكر در عبرت گرفتن كه غفلتمان آن را درهم پيچيده گشاينده قرار ده، تا دانستن شگفتيها و مثالها و داستانهاى نهى‌كننده آن را، كه كوههاى استوار و محكم از زير بار رفتن آن ناتوانند، را به دلهايمان برسانى.
﴿11 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَدِمْ بِالْقُرْآنِ صَلَاحَ ظَاهِرِنَا ، وَ احْجُبْ بِهِ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ عَنْ صِحَّةِ ضَمَائِرِنَا ، وَ اغْسِلْ بِهِ دَرَنَ قُلُوبِنَا وَ عَلَائِقَ أَوْزَارِنَا ، وَ اجْمَعْ بِهِ مُنْتَشَرَ أُمُورِنَا ، وَ أَرْوِ بِهِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ظَمَأَ هَوَاجِرِنَا ، وَ اكْسُنَا بِهِ حُلَلَ الْأَمَانِ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فِي نُشُورِنَا .
(11) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و به وسيله قرآن خير و نيكى و آراستگى ظاهر ما را استمرار بخش، و وسوسه‌هاى بد را از سلامتى درون ما بازدار، و چركى دلهايمان و علاقه‌منديمان به گناه را بزداى، و كارهاى پراكنده ما را گرد آور، و در هنگام قرار گرفتن در پيشگاهت تشنگى ما را در مكانهاى بسيار گرم برطرف فرما، و در روز ترس بزرگ هنگام زنده شدن ما را به جامه‌هاى امان بپوشان.
﴿12 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْبُرْ بِالْقُرْآنِ خَلَّتَنَا مِنْ عَدَمِ الْإِمْلَاقِ ، وَ سُقْ إِلَيْنَا بِهِ رَغَدَ الْعَيْشِ وَ خِصْبَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ ، وَ جَنِّبْنَا بِهِ الضَّرَائِبَ الْمَذْمُومَةَ وَ مَدَانِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنَا بِهِ مِنْ هُوَّةِ الْكُفْرِ وَ دَوَاعِي النِّفَاقِ حَتَّى يَكُونَ لَنَا فِي الْقِيَامَةِ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ قَائِداً ، وَ لَنَا فِي الدُّنْيَا عَنْ سُخْطِكَ وَ تَعَدِّي حُدُودِكَ ذَائدا ، وَ لما عندك بتحليل حلاله و تحريم حرامه شاهدا .
(12) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و به وسيله قرآن فقر و بى‌چيزى ما را به بى‌نيازى اصلاح فرما، و گشايش زندگانى و بسيارى روزى را به سويمان جارى نما، و ما را از صفات زشت و اخلاق ناپسند دور كن، و از دره عميق كفر و امورى كه سبب نفاق مى‌گردد نگاهدار، تا در روز رستاخيز قرآن ما را به سوى خشنودى و بهشتت كشانده، و در دنيا از خشمت و تجاوز از احكامت ما را بازدارد، و براى آنچه در حكم توست به حلال دانستن حلال آن و حرام شمردن حرامش گواهى‌دهنده باشد.
﴿13 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَوِّنْ بِالْقُرْآنِ عِنْدَ الْمَوْتِ عَلَى أَنْفُسِنَا كَرْبَ السِّيَاقِ ، وَ جَهْدَ الْأَنِينِ ، وَ تَرَادُفَ الْحَشَارِجِ إِذَا بَلَغَتِ النُّفُوسُ التَّرَاقِيَ ، وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ وَ تَجَلَّى مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِهَا مِنْ حُجُبِ الْغُيُوبِ ، وَ رَمَاهَا عَنْ قَوْسِ الْمَنَايَا بِأَسْهُمِ وَحْشَةِ الْفِرَاقِ ، وَ دَافَ لَهَا مِنْ ذُعَافِ الْمَوْتِ كَأْساً مَسْمُومَةَ الْمَذَاقِ ، وَ دَنَا مِنَّا إِلَى الآْخِرَةِ رَحِيلٌ وَ انْطِلَاقٌ ، وَ صَارَتِ الْأَعْمَالُ قَلَائِدَ فِي الْأَعْنَاقِ ، وَ كَانَتِ الْقُبُورُ هِيَ الْمَأْوَي إِلَي مِيقَاتِ يَوْمِ التَّلَاقِ
(13) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و به وسيله قرآن هنگام مرگ اندوه جان كندن و سختى ناله نمودن، و پياپى بودن ناله‌هاى جان كندن را بر ما آسان فرما، آنگاه كه جانها به گردن رسد و گفته شود چه كسى او را بالا مى‌برد، و فرشته مرگ براى گرفتن آن جانها از حجابها آشكار شود، و آنان را به تيرهاى جدائى از كمان مرگها بزند، و براى آن جانها جامى كه زهرآلود است و با زهر مرگ آميخته شده را به آنان بچشاند، و رفتنمان به سوى آخرت نزديك شود، و اعمال به گردنها آويزان گردد، و تا روز فرارسيدن قيامت و اجتماع مخلوقات گورها آرامگاه گردد.
﴿14 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَارِكْ لَنَا فِي حُلُولِ دَارِ الْبِلَى ، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى ، وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا ، وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِي ضِيقِ مَلَاحِدِنَا ، وَ لَا تَفْضَحْنَا فِي حَاضِرِي الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا .
(14) خدايا! بر محمد و خاندانش درود فرست و فرود آمدن به خانه فرسوده، و توقف بسيار در ميان طبقات خاك را برايمان نيكو و مبارك گردان، و پس از مفارقت از دنيا قبرها را برايمان بهترين منزل قرار ده، و تنگى لحدهايمان را به وسيله رحمت و لطفت گشاده گردان، و ما را در ميان افراد بسيارى كه در قيامت گرد هم مى‌آيند به گناهان هلاكت‌بار رسوا مكن،
﴿15 وَ ارْحَمْ بِالْقُرْآنِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ذُلَّ مَقَامِنَا ، وَ ثَبِّتْ بِهِ عِنْدَ اضْطِرَابِ جِسْرِ جَهَنَّمَ يَوْمَ الَْمجَازِ عَلَيْهَا زَلَلَ أَقْدَامِنَا ، وَ نَوِّرْ بِهِ قَبْلَ الْبَعْثِ سُدَفَ قُبُورِنَا ، وَ نَجِّنَا بِهِ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ شَدَائِدِ أَهْوَالِ يَوْمِ الطَّامَّةِ
(15) و به وسيله قرآن در جايگاه قيامت در برابر تو بر خوارى و پست بودن ارزشمان رحم نما، و هنگام لرزيدن پل جهنم در هنگام گذشتن از آن لرزش گامهايمان را ثابت گردان، و پيش از برانگيخته شدن تاريكى قبرهايمان را به روشنى مبدل ساز، و ما را در روز قيامت از هر اندوهى و نيز از ترسهاى سخت آن روز نجات ده،
﴿16 وَ بَيِّضْ وُجُوهَنَا يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوهُ الظَّلَمَةِ فِي يَوْمِ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ ، وَ اجْعَلْ لَنَا فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ وُدّاً ، وَ لَا تَجْعَلِ الْحَيَاةَ عَلَيْنَا نَكَداً .
(16) و در روز افسوس و پشيمانى و در روزى كه چهره‌هاى ستمگران سياه مى‌شود چهره‌هايمان را سفيد گردان، و زندگى را بر ما سخت و دشوار مگردان.
﴿17 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَمَا بَلَّغَ رِسَالَتَكَ ، وَ صَدَعَ بِأَمْرِكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ .
(17) خدايا! بر محمد بنده و فرستاده‌ات درود فرست، همچنانكه پيامت را رسانيد، و فرمانت را با صداى بلند و آشكار بيان كرد، و بندگان را پند داد.
﴿18 اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِيَّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِيِّينَ مِنْكَ مَجْلِساً ، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً ، وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً .
(18) خدايا! پيامبر ما- كه درودهاى تو بر او و خاندانش باد- را در روز قيامت از جهت مقام و مرتبه نزديكترين پيامبران به خود، و از جهت شفاعت برترين ايشان، و از جهت قدر و منزلت بزرگترين آنان، و از جهت جلالت آبرومندترين ايشان نزد خود قرار ده.
﴿19 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ ، وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ ، وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ ، وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ
(19) خدايا بر محمد و خاندانش درود فرست و بنيان او را بلند گردان، و دليلش را بزرگ نما، و ترازوى او را سنگين كن، و شفاعتش را بپذير، و جايگاهش را نزديك و چهره‌اش را سفيد فرما، و نورش را كامل ساز، و مرتبه‌اش را بلند نما،
﴿20 وَ أَحْيِنَا عَلَى سُنَّتِهِ ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ ، وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ
(20) و ما را بر روش او زنده بدار، و بر دينش بميران، و در راه آشكارش حركت ده، و بر طريقه‌اش به حركت درآور، و از فرمانبران او قرار ده، و در گروه او بشمار آور، و به حوض او واردمان نما، و از جام آن حوض سيرابمان گردان.
﴿21 وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا يَأْمُلُ مِنْ خَيْرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ ، إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ ، وَ فَضْلٍ كَرِيمٍ .
(21) خدايا! و درود فرست بر محمد و خاندانش، درودى كه او را به برترين مرحله‌اى كه از خير و فضل و كرامتت آرزو دارد او را برسانى، به درستى كه تو داراى رحمتى گسترده و فضل بسيارى.
﴿22 اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا َ بَلَّغَ مِنْ رِسَالَاتِكَ ، وَ أَدَّى مِنْ آيَاتِكَ ، و نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ ، أَفْضَلَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ الْمُصْطَفَيْنَ ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ .
(22) خدايا! او را در برابر اينكه پيامهاى تو را رسانيد و آياتت را بيان فرمود، و بندگانت را پند داد، و در راهت كوشش كرد، پاداش ده، و به بهترين پاداشى كه به يكى از فرشتگانت كه از نزديكان درگاهت مى‌باشد، و پيامبران فرستاده شده برگزيده‌ات داده‌اى، و درود و رحمت خداوند بر او و خاندان پاك و پاكيزه‌اش.

برچسب:

دعای چهل و دو صحیفه سجادیه

-

دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه

-

دعای 42 صحیفه سجادیه

-

دعای ۴۲ صحیفه سجادیه

-

چهل و دومین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^