فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 27 ( دعا برای مرزداران ) ترجمه حسین عماد زاده اصفهانی


مطلب قبلی دعای 26
دعای 28 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَهْلِ الثُّغُورِ
دعاء براى اهالى سرحدات‌
﴿1 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ .
(1) اللهم صل على محمد و آل محمد (ص)، پروردگارا رحمت فرست بر محمد و آل او و مرزهائى كه ميان اسلام و اهل كفر است به عزت خود نگاهدار و نگهبانان و حافظان سر حدات را تاييد كن و قلعه‌هاى مسلمين را تقويت ده و زياد كن عطاى آنها را به توانائى و توانگرى خود،
﴿2 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ .
(2) خدايا رحمت فرست بر محمد و آل محمد (ص) خدايا جماعت مسلمين را زياد گردان و سلاح و تجهيزات آنها را بران كن تا آنكه بر كفار در نگهبانى مرزها غلبه نمايند و حدود و جوانب ممكلت را حفظ كنند. پروردگارا جمعيت آنها را استوار و محل آنها را امن و مرزهاى آنها را محكم بدار تا كفار داخل كشور اسلام نشوند آنها را امن و مرزهاى آنها را محكم بدار تا كفار داخل كشور اسلام نشوند آنها را تو كفايت كن تا تدبير امور توانند كرد و به تنهائى كفايت دشمن بنمايند. احتياج آنها را برآور و آنها را به نصرت و غلبه بر دشمن قوت و نيرو بخش و به صبر و لطف در مكر و تدبير با دشمن اعانت فرما و در قتال و مبارزه و جنگ، آنها را تدابير لطيف بياموز تا فائق شوند.
﴿3 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا يَعْلَمُونَ ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا يُبْصِرُونَ .
(3) پروردگارا رحمت فرست برمحمد و آل محمد (ص). بارالها آنها را به آنچه در فن خود جاهل هستند دانا گردان و بياموز آنچه نمى‌دانند و بيناگردان به آنچه نمى‌بينند.
﴿4 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْيَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ ، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْيُنِهِمْ ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الَّثمَرِ حَتَّى لَا يَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْاِدْبَارِ ، وَ لَا يُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ .
(4) پروردگارا رحمت فرست بر محمد و آل محمد (ص) خدايا در موقع جنگ با دشمن آنها را از ياد دنيا فراموش ساز كه در معركه قتال ياد دنيا نكنند و فريب دشمن نخورند و مغرور به جاه و جلال يا مال و منال نشوند. خدايا از دل نگهبانان انديشه مال دوستى و دنيا خواهى بزداى كه در رهگذر خيال مال و منال سستى در جنگ نكنند و اسباب شكست نشوند بارالها بهشت را در نظر آنها بدار تا به طمع و شوق آن بكوشند و از مرگ نهراسند در چشم آنها آنچه مهيا ساخته‌اى و آماده نموده‌اى ظاهر ساز و خانه‌هاى جاويد بهشت را به آنها بنما و منزلهاى با كرامت و حوريان نيكو و قصور رفيع را به نظر آنها بياور جويهاى روان به انواع شرابها و درختهائى كه شاخه‌هايش به انواع ميوه‌ها آويخته در مقابل آنها بدار تا از معركه پشت برنگردانند و از ملايم طبع خود و ياد همسر خويش متزلزل نشوند تا روحيه آنها قوى گردد
﴿5 اللَّهُمَّ افْلُلْ بِذَلِكَ عَدُوَّهُمْ ، وَ اقْلِمْ عَنْهُمْ أَظْفَارَهُمْ ، وَ فَرِّقْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَسْلِحَتِهِمْ ، وَ اخْلَعْ وَثَائِقَ أَفْئِدَتِهِمْ ، وَ بَاعِدْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَزْوِدَتِهِمْ ، وَ حَيِّرْهُمْ فِي سُبُلِهِمْ ، وَ ضَلِّلْهُمْ عَنْ وَجْهِهِمْ ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ الْعَدَدَ ، وَ امْلَأْ أَفْئِدَتَهُمُ الرُّعْبَ ، وَ اقْبِضْ أَيْدِيَهُمْ عَنِ الْبَسْطِ ، وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ ، وَ شَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ وَ نَكِّلْ بِهِمْ مَنْ وَرَاءَهُمْ ، وَ اقْطَعْ بِخِزْيِهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ .
(5) بارالها دشمن اسلام را هزيمت ده و حافظين ثغور و حدود كشور اسلام ثبات قدم عنايت فرما و در معركه جنگ آنها را بر دشمن نصرت ده. خدايا ناخن دشمن را بگير كه به روى مسلمانان چنگ نزنند. (كنايه از معيوب شدن و از كار افتادن اسلحه آنها است) و جدائى افكن ميان آنها و اسلحه جنگ آنها، پيوند آنها را قطع كن و دلهاى آنها را بيمناك ساز تا از مسلمين بترسند و بهراسند و آنها را از توشه‌هاى خود دور افكن تا ضعيف شوند و نيروى جنگ با مسلمانان را نداشته باشند. خدايا آنها را در جنگ گمراه ساز و مسير راهشان مضطرب فرما و سرگردانشان گردان تا راه گم كنند و به مقصد نرسند و مسلمين از شر آنها مصون بمانند. خدايا كسى را به مدد آنها مفرست و عدد آنها را كم كن و در ميان آنها تفرقه انداز، دل دشمنان اسلام را به ترس متزلزل ساز و دست آنها را از بسط جنگ بگير يعنى دستهايشان را كوتاه و زبانشان را لال فرما تا فرمان جنگ ندهند و آتش حرب نيفروزند و آنها را به عقوبت ستم‌پيشگى و بيدادگرى پراكنده ساز و آنها را به عذابى گرفتار كن كه مورد عقوبت و عبرت گردند و آنها را به سبب طمعشان خوار و رسوا فرما.
﴿6 اللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ ، وَ يَبِّسْ أَصْلَابَ رِجَالِهِمْ ، وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ ، لَا تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِي قَطْرٍ ، وَ لَا لِأَرْضِهِمْ فِي نَبَاتٍ .
(6) بار پروردگارا زنان آنها را عقيم و نازا بدار و پشت و صلب مردان آنها را خشك كن تا اولادى از آنها باقى نماند و نطفه آنها متكون نگردد همچنين نسل اسبها و چهارپايان آنها را قطع كن و باران در آسمان آنها نباران و در زمين آنها گياه نرويان و درختان آنها ميوه ندهد تا مسلمين از شر آنها مصون بمانند. پروردگارا آنها را زير دست و خواردار و مسلمين را به سبب اين تقاضاها قوت و نيرو بخش تا از نكبت كفار و عقيم شدن زنانشان و خشك شدن اصلاب مردانشان بر آنان تسلط يابند.
﴿7 اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلَامِ ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِيَارَهُمْ ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ ، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّى لَا يُعْبَدَ فِي بِقَاعِ الْأَرْضِ غَيْرُكَ ، وَ لَا تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ .
(7) و مسلمين را به همين جهات كه درخواست كردم بركت ده و فارغ گردان اهل اسلام را از كارزار نمودن با كفار تا عبادت تو كنند و براى پيكار با آنها با تو خلوت نموده و با ياد تو باشند تا در روى زمين غير از تو معبودى نباشد و پيشانى كسى جز براى تو به خاك ماليده نشود.
﴿8 اللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِينَ حَتَّى يَكْشِفُوهُمْ إِلَى مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلًا فِي أَرْضِكَ وَ أَسْراً ، أَوْ يُقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ .
(8) در هر ناحيه‌اى كه مسلمانان با كفار و مشركين در مرزها مقابله مى‌كنند مسلمين را به ملائكه و فرشتگان خود نصرت ده تا بر مشركين فائق آيند و آن قدر عدد مسلمين را به ملائكه خود زياد گردان كه كفار از كثرت آنها بگريزند تا جائى كه زمين بر آنها تنگ شود و ديگر جايى نباشد كه مشركين در آن جاى گيرند. آن قدر بر آنها سخت گير تا اعتراف كنند جز تو معبودى نيست و غير تو قابل پرستش نيست. تو آن كسى هستى كه شريك و همتا ندارى.
﴿9 اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِي أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ ، الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ ، وَ قَدْ أَحْصَيْتهم بِمَعْرِفَتِكَ ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمَ بِقُدْرَتِكَ .
(9) بارالها به آنچه عرض شد بر عموم دشمنان اسلام توسعه ده و اين بساط را بر همه آنها در تمام سرحدات مسلمين و ثغور كشور اسلام از هند، روم، ترك، خزر ايران، حبشه، نوبه زنگبار، سقالبه و ديالمه و جميع امم اسلام بگشا و آنها را بر مشركين و كفار نصرت و غلبه ده. ملسمين را بر آنها كه نامشان بر ما مخفى و ناشناس است نيز نصرت و يارى ده تو همه را مى‌شناسى و جاى همه را مى‌دانى و قدرت و توانائى دارى‌
﴿10 اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِينَ ، وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ ، وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الِاحْتِشَادِ عَلَيْهِمْ .
(10) خدايا مشركين را به خودشان مشغول‌دار تا از انديشه غلبه بر مسلمانان فارغ نشينند و به مال و اموال خود مشغول باشند و از مسلمانان كم نكنند. خدايا آنها را پراكنده ساز تا جمع نشوند و نتوانند بر مسلمين تعرضى كنند.
﴿11 اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الِاحْتِيَالِ ، وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ ، وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ .
(11) خدايا دل كفار را از امنيت و آسايش خالى‌دار و بدنشان را از قوت و توانائى و فكرشان را از حليه و مكر دوردار و اعضايشان را از پيكار و قتال سست گردان و آنها را به شمشير زدن براى مسلمانان بى‌ميل كن و بر كفار از لشگر فرشتگان خود عذابى از عذابهاى خود بفرست همان‌گونه كه در روز بدر هزارها ملائكه به مدد پيغمبر خود فرستادى و به سبب آنها مسلمين بر مشركين نصرت و ظفر يافتند خدايا به وسيله‌ى فرشتگان خود ريشه آنها را قطع كن و درخت وجودشان را از جاى بركن و عدد آنها را همچون شاخه از هم جدا و متفرق ساز.
﴿12 اللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِيَاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ ، وَ أَطْعِمَتَهُمْ بِالْأَدْوَاءِ ، وَ ارْمِ بِلَادَهُمْ بِالْخُسُوفِ ، وَ أَلِحَّ عَلَيْهَا بِالْقُذُوفِ ، وَ افْرَعْهَا بِالُْمحُولِ ، وَ اجْعَلْ مِيَرَهُمْ فِي أَحَصِّ أَرْضِكَ وَ أَبْعَدِهَا عَنْهُمْ ، وَ امْنَعْ حُصُونَهَا مِنْهُمْ ، أَصِبْهُمْ بِالْجُوعِ الْمُقِيمِ وَ السُّقْمِ الْأَلِيمِ .
(12) خدايا آب آنها را به وبا بياميز كه همه كفار را فرا گيرد و طعام‌هاى ايشان را نيز بدردهاى اثر بخش كه هر چه بخورند مريض شوند و شهرهاى آنها را به فرو رفتن بدار تا در زمين اثرى از كفار و مشركين نماند و سخت‌گير بر آنها به خرابى ويرانى و دورى از آبادى و سنگ بر ديارشان به باران و بلاد و شهرهاى ايشان را به شدايد و سختيها و تنگى و قحطى دچار فرما تا شايد متنبه شوند و روى نياز به درگاه بى‌نياز تو آرند (اين جنگها نمونه‌اى از اثر اين دعاها است). خدايا توشه و غذاى آنها را از زمين بگردان تا زمين روئيدنى و ميوه بر آنها كمتر دهد و آنها را به قلعه‌ها و حصن‌هاى بلند راه مده تا از گرسنگى و بى‌توشگى خراب و بدحال شوند. خدايا گرسنگى آنها را پايدار و بيمارى آنها را دردناك گردان‌
﴿13 اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِكَ لِيَكُونَ دِينُكَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُكَ الْأَقْوَى وَ حَظُّكَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْيُسْرَ ، وَ هَيِّىْ لَهُ الْأَمْرَ ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ ، وَ تَخَيَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ ، الظَّهْرَ ، وَ أَسْبِغْ عَلَيْهِ فِي النَّفَقَةِ ، وَ مَتِّعْهُ بِالنَّشَاطِ ، وَ أَطْفِ عَنْهُ حَرَارَةَ الشَّوْقِ ، وَ أَجِرْهُ مِنْ غَمِّ الْوَحْشَةِ ، وَ أَنْسِهِ ذِكْرَ الْاَهْلِ وَ الْوَلَدِ .
(13) بارالها اين دعاها را در حق هر غازى و جنگ كننده‌اى كه با ملت كفر بجنگند يا هر مجاهد و جنگاورى از پيروان طريق و راه تو كه با آنها بجنگد، مستجاب كن تا سنت و طريقى بهتر و بالاتر از سنت تو نباشد. بهره و نصيب دين اسلام وافى‌تر و رساتر از نصيب و بهره ساير اديان باشد. خدايا كار مسلمين را آسان ساز و آنها را بر دشمنان ظفر ده و براى آنها ياورانى نيرومند برگزين و پشت آنها را به اسباب كار در كارزار قوت بخش. آنها را از نفقه و نعمت خود بهره‌مند ساز و از معيشت برخوردار گردان و نشاط و شادى بخش و آرزوهاى جهان را بر ايشان سرد گردان تا از مرگ نترسند و آرزوى شهادت كنند. خدايا آنها را از غم و اندوه وحشت و تنهايى وجدان و غربت و دورى از زن و فرزند و اقربا نجات بخش‌
﴿14 وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ ، وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ ، وَ أَصْحِبْهُ السَّلَامَةَ ، وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ ، وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ ، وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ ، وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ ، وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ ، وَ سَدِّدْهُ فِي الْحُكْمِ، وَ اَعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ ، وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ ، وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ اِقَامَتَهُ ، فِيِكَ وَ لَكَ .
(14) و انديشه و نيت نيكو به آنها ارزانى بخش تا با عزم صحيح و نيت پاك در ميدان كارزار قدم گذارند و جهاد كنند. خدايا تو نگهبان آنها هستى و تو مجاهدين اسلام را از گزند و بد دلى عافيت مى‌دهى و به سلامت مى‌دارى. سختى آنها را برطرف گردان و سستى آنها را به زور و قوت مبدل كن و آنها را از نادانى و جهالت و توانائى هدايت و ارشاد فرما و طريق نيكو را به آنها بنما، احكام و شريعت و سنن اسلام را از جهاد و عادات نيكو به آنها نشان ده. خدايا از مسلمين ريا را دور كن و خلوص نيت به آنها ده تا با گوش شنوا و ديده بينا بشنوند و عمل كنند انديشه آنها را در سفر به سوى خود انداز تا هر آنچه كنند براى رضاى تو كنند.
﴿15 فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِي عَيْنِهِ ، وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِي قَلْبِهِ ، وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ ، وَ لَا تُدِلْهُمْ مِنْهُ ، فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ ، وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ ، وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ ، وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ .
(15) بارالها هرگاه مسلمين در مقابل دشمن قرار گرفتند دشمن را در چشم آنها ناچيز و اندك دار تا بر دشمن غلبه كنند. بارالها اگر سعادت مسلمين و مجاهدين در شهادت و مرگ آنها در ميدان جنگ فرا رسيده باشد، پس از آنكه دشمنان را متهور و اسير كنند و مرزهاى كشور را حفظ نمايند و پس از آنكه بلاد اسلام از شر دشمنان ايمن گشته باشد و پس از آنكه دشمنان تو به هزيمت و شكست رو كردند آنها را به سعادت خود برسان.
﴿16 اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِياً أَوْ مُرَابِطاً فِي دَارِهِ ، أَوْ تَعَهَّدَ خَالِفِيهِ فِي غَيْبَتِهِ ، أَوْ أَعَانَهُ بِطَائِفَةٍ مِنْ مَالِهِ ، أَوْ أَمَدَّهُ بِعِتَادٍ ، أَوْ شَحَذَهُ عَلَى جِهَادٍ ، أَوْ أَتْبَعَهُ فِي وَجْهِهِ دَعْوَةً ، أَوْ رَعَى لَهُ مِنْ وَرَائِهِ حُرْمَةً ، فَآجِرْ لَهُ مِثْلَ أَجْرِهِ وَزْناً بِوَزْنٍ وَ مِثْلًا بِمِثْلٍ ، وَ عَوِّضْهُ مِنْ فِعْلِهِ عِوَضاً حَاضِراً يَتَعَجَّلُ بِهِ نَفْعَ مَا قَدَّمَ وَ سُرُورَ مَا أَتَى بِهِ ، إِلَى أَنْ يَنْتَهِيَ بِهِ الْوَقْتُ إِلَى مَا أَجْرَيْتَ لَهُ مِنْ فَضْلِكَ ، وَ أَعْدَدْتَ لَهُ مِنْ كَرَامَتِكَ .
(16) بارالها هر بنده و مسلمانى كه نايب و خليفه مجاهدى داشته باشد يعنى براى نگهبانى محل سكونت آنها اولاد خلف مسلمانى باقى بماند و نگهبان مرز گردد تا دفع كفار و حفظ ثغور اسلام نمايد پس او را به سعادت خود يا به درجه شهادت برسان. خدايا هرگاه باقيماندگان جنگجوى مسلمان وظايف او را تعهد كنند و از مال و جان در راه انجام وظيفه بكوشند يا از جهت اسلحه و تجهيزات جنگ، مانند چادر و شمشير و غيره كمك و مدد نمايند، يا پشت سر او دعا كنند و احترام او را در غيابش حفظ نمايند و حفظ الغيب او را داشته باشند و يا تفكل اهل و عيال او را مى‌نمايند، خدايا اين كسان را كه مددكار هستند اجر و ثوابى ده مانند اجر و ثواب جنگجويان و مجاهدين اسلام و آنها را از كار خير عوض نيكو بخش و احسان و ثواب كافى ده تا آنها به آن درجه برسند كه تو براى آنها خواسته‌اى و به آن كرامتى كه به آنها اختصاص داده‌اى.
﴿17 اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ أَهَمَّهُ أَمْرُ الْإِسْلَامِ ، وَ أَحْزَنَهُ تَحَزُّبُ أَهْلِ الشِّرْكِ عَلَيْهِمْ فَنَوَى غَزْواً ، أَوْ هَمَّ بِجِهَادٍ فَقَعَدَ بِهِ ضَعْفٌ ، أَوْ أَبْطَأَتْ بِهِ فَاقَةٌ ، أَوْ أَخَّرَهُ عَنْهُ حَادِثٌ ، أَوْ عَرَضَ لَهُ دُونَ إِرَادَتِهِ مَانِعٌ فَاكْتُبِ اسْمَهُ فِي الْعَابِدِينَ ، وَ أَوْجِبْ لَهُ ثَوَابَ الُْمجَاهِدِينَ ، وَ اجْعَلْهُ فِي نِظَامِ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ .
(17) بار خدايا هر مسلمانى كه غم مسلمانان خورد و براى مجاهدين به فكر فرو رود بر اهل شرك و كفر نصرت ده تا به جنگ كفار قيام كنند و بر آنها استيلا يابند. هر كسى عزم بر جنگ كفار كرد و قصد جهاد نمود ولى امور زندگى او به او مهلت و فرصت نداد يا ضعف و فتورى بر او مستولى شد يا فقر و فاقه او را ناتوان كرد يا حادثه‌اى عارض شد كه نتوانست به كارزار برود يا مانعى پيش آمد و از شركت در جهاد باز ماند نام او را در جمله عابدان بنويس و براى آنها ثواب مجاهدين را بنويس و آنها را در زمره شهدا و صالحين محسوب دار.
﴿18 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، صَلَاةً عَالِيَةً عَلَى الصَّلَوَاتِ ، مُشْرِفَةً فَوْقَ التَّحِيَّاتِ ، صَلَاةً لَا يَنْتَهِي أَمَدُهَا، وَ لَا يَنْقَطِعُ عَدَدُهَا كَأَتَمِّ مَا مَضَى مِنْ صَلَوَاتِكَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ الْمُبْدِئُ الْمُعِيدُ الْفَعَّالُ لِمَا تُرِيدُ .
(18) اللهم صلى على محمد و آل محمد. خدايا رحمت فرست بر محمد و آل محمد (ص). كه بنده و فرستاده تو است و بر خاندان او كه از رتبه و شرف بر همه مخلوق تو برترى دارند. رحمتى فرست كه قطع نشود و از شماره در احصاء درنيايد. رحمتى كه برگذشتگان و اولياء و دوستان پيشين خود فرستاده‌اى. خدايا تو نعمت بخشى و پديد آورنده اشياء از نيستى به هستى، و توئى كه هر موجودى را از مبداء به معاد برمى‌گردانى. از بس كه غم به روى غم و درد روى درد راه برون شد ز دلم نيست آه را

برچسب:

دعای بیست و هفت صحیفه سجادیه

-

دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه

-

دعای 27 صحیفه سجادیه

-

دعای ۲۷ صحیفه سجادیه

-

بیست و هفتمین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^