فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 17 ( دعای پناه بردن به خداوند از شر شیطان ) ترجمه جواد فاضل


مطلب قبلی دعای 16
دعای 18 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا ذُكِرَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَعَاذَ مِنْهُ وَ مِنْ عَدَاوَتِهِ وَ كَيْدِهِ
وقتى كه از شيطان ياد مى‌فرمود
﴿1 اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ ، وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ .
(1) اى آفريدگار بزرگ! از شيطان رجيم كه ما را به سوى لغزش و سقوط وسوسه همى كند و به هواى گمراهى ما حيله‌ها به كار همى برد و نيرنگ همى زند به درگاه تو پناه مى‌آوريم. پروردگارا! اهريمن ناپاك در گوش ما سخنهاى فريبنده گويد و در چشم ما چشم‌اندازهاى فريبنده به جلوه درآورد. اصرار بسيار ورزد كه ما به وعده‌ها و نويدهايش اعتماد كنيم و به آنچه گويد و نمايد ايمان آوريم. پروردگارا! اين ديو نابكار دامهاى جوراجور و رنگارنگ در راه ما بگذارد. اين ديو نابكار فكرهاى ابلهانه، غرور و خودبينى را در مغز ما فرو برد تا خودبين و مغرورمان بدارد.
﴿2 وَ أَنْ يُطْمِعَ نَفْسَهُ فِي إِضْلَالِنَا عَنْ طَاعَتِكَ ، وَ امْتِهَانِنَا بِمَعْصِيَتِكَ ، أَوْ أَنْ يَحْسُنَ عِنْدَنَا مَا حَسَّنَ لَنَا ، أَوْ أَنْ يَثْقُلَ عَلَيْنَا مَا كَرَّهَ إِلَيْنَا .
(2) اين ديو نابكار به خويشتن وعده همى دهد كه دمار از روزگار ما برآورد. خواه و ناخواه جان ما را از صراط مستقيم، از راهى كه به رحمت بى‌انتهاى تو منتهى شود باز گرداند و به دنبال خويش به بيغوله‌ها و بيراهه‌ها سوقمان دهد. اغرا كند و اغوا كند و عشق طاعت و شرف عبادت تو را از چشم و دلمان بردارد و به عوض لذت گناه را در كاممان صد چندان نمايد. و بدين ترتيب معصيت را شيرين و ساده و سبك جلوه دهد و عبادت را تلخ و ناگوار و منفور بنماياند و بالاخره از جوار بركت و مرحمت تو دورمان سازد.
﴿3 اللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنَّا بِعِبَادَتِكَ ، وَ اكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنَا فِي مَحَبَّتِكَ ، وَ اجْعَلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ سِتْراً لَا يَهْتِكُهُ ، وَ رَدْماً مُصْمِتاً لَا يَفْتُقُهُ .
(3) پروردگارا! اين ديو نابكار را همچون سگى كه در برابر سنگ و عصا رانده شود از محراب عبادت ما بران و خورشيد عشق خويش را در دل ما آنچنان بدرخشان كه چشم ناپاك بين شيطان كور و از كنارمان دور گردد. پروردگارا! ميان ما و اين عنصر خبيث پرده‌اى فرو آويز كه هرگز چاك نشود و گوهر ايمان و عبادت ما را در پناه حصارى استوار جاى ده كه هرگز فرو نريزد.
﴿4 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِكَ ، وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَايَتِكَ ، وَ اكْفِنَا خَتْرَهُ ، وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ ، وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ .
(4) پروردگارا! به روح مقدس محمد و آل محمد رحمت فرست و آنچنان كن كه شيطان مطرود دور از ما همواره با دشمنان تو همدم و همنشين باشد و هيچگاه از ما ياد نياورد. آنچنان كن كه در پرده‌هاى عصمت آسمانى از اضلال و اغواى وى ايمن بياراميم و در قلعه‌ى عصمت و عفاف از انحطاط و انحراف به دور مانيم. مقدر فرماى كه شيطان هميشه پشت به ما و روى با دشمنان ما بدارد و افسونهاى خانمان براندازش در دل و جان ما باطل و بيهوده ماند.
﴿5 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَى بِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ ، وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَى ضِدَّ غَوَايَتِهِ ، وَ اسْلُكْ بِنَا مِنَ التُّقَى خِلَافَ سَبِيلِهِ مِنَ الرَّدَى .
(5) پروردگارا! به روان نازنين محمد و آل محمد رحمت فرست و از پرتو مشعل هدايت ظلمات ضلالت را در هم بشكن و آنچنانكه گمراهان از گناهان خويش لذت مى‌برند كام ما را نيز از لذت صلاح و پارسائى سرشار ساز و بازار توشه تقوى ما را از وعده‌هاى شيطان بى‌نياز دار و راه ما را كه به جانب سداد و ثواب كشيده شود از راه او كه منتهى به كفر و الحاد گردد بركنار دار.
﴿6 اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ لَهُ فِي قُلُوبِنَا مَدْخَلًا وَ لَا تُوطِنَنَّ لَهُ فِيما لَدَيْنَا مَنْزِلاً .
(6) پروردگارا! شيطان را در دل ما جاى مبخش و در خانه‌ى ما را به روى سياه وى مگشاى.
﴿7 اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ ، وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ ، وَ بَصِّرْنَا مَا نُكَايِدُهُ بِهِ ، وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ ، وَ أَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ ، وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ .
(7) پروردگارا! پرده از فضايح و قبايح ابليس برانداز چنان كه به هدف منحوس و ملعون وى پى ببريم و از وسوسه‌ها و دغدغه‌هايش بگريزيم. به چشم و گوش ما فروغ آسمانى بخش كه درست ببينيم و درست بشنويم. دشمن خويش را بشناسيم و از مكائد و حيله‌هايش برحذر بمانيم. به قلب ما الهام فرماى كه راه بدو ندهد و از خواب غفلت بيدارمان دار تا كار ما به شقاوت و مذلت نيفتد. به ما كمك كن كه با وى بجنگيم و در اين جنگ پيروزى را نصيب ما ساز و مسكنت و ملعنت را به جاى وى درانداز.
﴿8 اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ ، وَ الْطُفْ لَنَا فِي نَقْضِ حِيَلِهِ .
(8) پروردگارا! جان ما را از محبت و طاعت شيطان بيزار كن و رشته‌هاى دام وى را با پنجه‌ى ما فرو بگسل و ما را از خطر سقوط ايمن فرماى.
﴿9 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنَّا ، وَ اقْطَعْ رَجَاءَهُ مِنَّا ، وَ ادْرَأْهُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنَا .
(9) اللهم صل على محمد و آله. و چنان كن كه سيطرت و سلطنت شيطان به محيط زندگانى ما راه نيابد و اميدش براى هميشه از اغرا و اغواى ما به نوميدى گرايد و دست تجاوزش از دامان عصمت ما كوتاه بماند.
﴿10 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلَادَنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ ذَوِي أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِيرَانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فِي حِرْزٍ حَارِزٍ ، وَ حِصْنٍ حَافِظٍ ، وَ كَهْفٍ مَانِعٍ ، وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِيَةً ، وَ أَعْطِهِِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً .
(10) به روان محمد و آل محمد رحمت فرست و مقدر فرماى كه پدران و مادران ما و فرزندان ما و خويشاوندان ما و دوستان ما و آشنايان ما و همسايگان ما از مومنين و مومنات در پناه تو از شر شيطان ايمن بمانند و هرگز به دام وى نيفتند. پروردگارا! تو مى‌توانى كه ما را در قلعه‌ى متين و حرز مبين خود جاى بخشى و به جان ما جوشنى بپوشانى كه تيرهاى جانگزاى شيطان را باز گرداند و به دست ما حربه‌اى دهى كه دمار از لشگر شيطان برآورد. پروردگارا! مرا و كسان مرا در آن جوشن نجات بخش از طعنه‌هاى شيطان ايمن دار و با آن حربه‌هاى آسمانى چيرگى ما را بر لشكر شيطان مسلم فرماى.
﴿11 اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ ، وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِي مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ .
(11) پروردگارا! هم آن كسان را از گذشتگان و آيندگان كه به يگانگى تو ايمان دارند و با اخلاص و صميميت به طاعت و عبادت تو برمى‌خيزند و در دوستى تو شيطان را دشمن مى‌دارند از شر شيطان به دور دار. پروردگارا! اين قوم بندگان تو باشند كه جز در پناه تو نتوانند از وسوسه‌هاى نفس ايمن بمانند و جز با دست تو يارا ندارند كه شياطين را از ساحت عصمت و ايمان خويش برانند. پس چنان كن كه دست تواناى تو از كمون غيب به حمايتشان پيش آيد و با فروغ معارف آسمانى ظلمات جهل و غفلت در محيط حياتشان از هم بشكافد.
﴿12 اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ ، وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ ، وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ ، وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ ، وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ .
(12) پس اى آفريدگار متعال! آن گره‌ها را كه با انگشت شيطان فرو بسته شد بگشاى و دوخته‌هايش را از هم بشكاف و تدبيرش فرو بگسل و اساس عزمش را به هم بريز و حصار فسادش فرو بشكن.
﴿13 اللَّهُمَّ وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ ، وَ أَبْطِلْ كَيْدَهُ وَ اهْدِمْ كَهْفَهُ ، وَ أَرْغِمْ أَنْفَهُ
(13) پروردگارا! جمعش را پريشان ساز و نقشش را بر آب انداز و پناهگاهش را ويران كن و بينى‌اش را به خاك مذلت فرومال.
﴿14 اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ أَعْدَائِهِ ، وَ اعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِيَائِهِ ، لَا نُطِيعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا ، وَ لَا نَسْتَجِيبُ لَهُ إِذَا دَعَانَا ، نَأْمُرُ بِمُنَاوَاتِهِ ، مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا ، وَ نَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا .
(14) پروردگارا! ما را در صف دشمنان شيطان بنشان و روا مدار خدايا كه نام ما در جريده‌ى دوستان نگون بختش نگاشته آيد. چنان كن كه در برابر وسوسه‌ها و فريبهاى وى استوار بمانيم و هرگز به دلبريها و فريبندگيهاى وى دل نسپاريم و هرگز دعوتش لبيك اجابت نگوئيم. به زبان ما توش و توان بخش تا بر ضد شيطان سخن گوئيم و ديگران را از هواجس و وساوس وى برحذر داريم. و بكوشيم كه همگان به جنگ او برخيزند و پشت به پشت هم‌ داده بر وى بستيزند.
﴿15 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتِمِ النَّبِيِّينَ وَ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ، وَ أَعِذْنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِمَّا اسْتَعَذْنَا مِنْهُ ، وَ أَجِرْنَا مِمَّا اسْتَجَرْنَا بِكَ مِنْ خَوْفِهِ
(15) پروردگارا! به روح مقدس محمد كه خاتم النبيين و سيدالمرسلين است رحمت بى‌منتها فرست و فرزندان طيبين و طاهرينش را خوشنود بدار و ما را با كسان ما... ما را با برادران و خواهران و پدران و مادران ما... ما را و عموم مومنين و مومنات را از آنچه پرهيز جسته‌ايم در جوار عظمت و قدرت خويش پناه ده و از آن مهالك و مشكلات كه همى ترسيم ايمن دار.
﴿16 وَ اسْمَعْ لَنَا مَا دَعَوْنَا بِهِ ، وَ أَعْطِنَا مَا أَغْفَلْنَاهُ ، وَ احْفَظْ لَنَا مَا نَسِينَاهُ ، وَ صَيِّرْنَا بِذَلِكَ فِي دَرَجَاتِ الصَّالِحِينَ وَ مَرَاتِبِ الْمُؤْمِنِينَ . آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ .
(16) پروردگارا! اى خداوند رئوف و رحيم دعاى ما را بشنو و حاجت ما را برآور و آن سخنها را كه از قلب ما به زبان ما نيامده ناگفته بدان و آن مسئلتها را كه فراموش مانده ناخواسته به اجابت مقرون دار. پروردگارا! كرامتى فرماى كه با بندگان صالح و پرهيزكار تو در ملكوت مقدس تو همسايه باشيم و در رديف پرهيزگاران و پارسايان قرار گيريم. آمين يا رب العالمين.

برچسب:

دعای هفده صحیفه سجادیه

-

دعای هفدهم صحیفه سجادیه

-

دعای ۱۷ صحیفه سجادیه

-

دعای 17 صحیفه سجادیه

-

هفدهمین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^