ديگر سحر دنيا آن است كه ظاهر خويش را آراسته دارد و هر چه بلا و محنت است پوشيده دارد، تا جاهل به ظاهر وى نگردد و غرّه شود و مثل وى چون پيرزنى است زشت كه روى دربندد و جامههاى ديبا و پيرايه بسيار بر خود كند، هر كه از دور وى را ببيند فتنه شود و چون چادر از ...
با توجه به موقعيتى كه انسان در ميان موجودات زمين و بلكه موجودات عالم دارد ، اگر از نعمت لباس ظاهر محروم بود چه مىكرد و چه صحنهاى در زندگى داشت و حيات پرقيمت و اصيل او به كجا مىكشيد ؟ !لحظهاى فكر كنيد و در نظر بگيريد كه اگر ميدان زندگى كه داراى ...
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «ملا زاده» مفتی وهابی در شبکه «وصال فارسی» بار دیگر به تحریف کردن وقایع عاشورا پرداخت و ادعاهای جدیدی مطرح کرد.
«عبدالرحیم ملا زاده» تلاش کرد که واقعه عاشورا را به گردن ابن زیاد بیندازد و تنها به انتقادی مختصر ...
انسان كه در حقيقت ، والاترين موجود جهان است و قدرت اين را دارد كه اشرف تمام مهمانان عالم هستى گردد وجودش مركب از چهار عنصر بسيار مهم است كه با توجه به اين چهار عنصر ، راه برتر شدن بر تمام موجودات عالم را خواهد يافت :1 ـ جسم .2 ـ نفس .3 ـ عقل .4 ـ قلب .جسم ...
با اينكه دو كلمه مباركه «الرحمن الرحيم» در «بسم اللّه» بود، ولى تكرارش بعد از «رب العالمين» لطف مخصوصى دارد كه ربوبيت حق از جهت قهر و غلبه و فشار بر موجودات نيست، بلكه از جهت رحمت عام و خاص است، به اين معنى كه تمام موجودات در پرتو اين دو حقيقت پرورش ...
1 ـ کنز العمال : 1 / 164 .
2 ـ خصال: 1 / 27، حدیث 95; روضه الواعظین: 2 / 386; بحار الانوار: 65 / 16، باب 15، حدیث 20.
3 ـ لهوف : 4 .
لهم نفوس على الرمضاء مهمله *** و انفس فى جوار اللّه یقریهاکـانّ قاصدها بالضّر نافعها *** و انّ قاتلها بالسّیف محییها4 ـ عن فضیل بن الزبیر...... ...
حاج ملا هادى سبزوارى در اسرار غسل مىفرمايد : غسل ترتيبى سلوك را ماند و ارتماسى جذبه را كه جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الْحَقِّ تُوازى عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ .فيض كاشانى مىفرمايد : در غسل بايد تمام بدن شسته شود ؛ زيرا نزديكترين حالات انسانى و ...
توبه آغوش رحمت
انصاریان ، حسین ، 1323 ـ توبه آغوش رحمت / مولف حسین انصاریان . ـ قم : دار العرفان ، 1382 . 441 ص . 25000 ریال ISBN 964 - 94738 - 2 - 3 فهرستنویسى بر اساس اطلاعات فیپا .پشت جلد به انگلیسى : Hussain Ansariyan Repentance the Bosom of mercy کتابنامه: ص. 437 ـ 441 ; همچنین ...
خوردن و آشامیدن ، پوشیدن و سود بردن ، و بهره گیرى از هر نعمتى بدون توجه به اینکه نعمت به اراده ى چه کسى به وجود آمده ؟ چگونه پدید آمده ؟ براى چه بر سر سفره ى حیات قرار داده شده ؟ چه عواملى در رنگ و مزه و بو و انرژى آن در عرصه گاه هستى دخیل بوده و خلاصه ...
در عهدنامه مالک اشتر نوشت : مالک ! کارى کن که در خیمه حیات از حداقل زندگى خوب تمام مردم برخوردار باشند ، چه این که مردم هم دین تو باشند یا هم دین تو نباشند ، براى تو فرقى نکند . یک وقت نگویى چون اینها مومن هستند به اینها بیشتر برسم ، ولى اینها چون یهودى ، ...
( وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَاَسِیراً )(2) . و پیوسته در عین دوست داشتن طعام براى خودشان آن را به تهیدست و یتیم و اسیر مى خورانند .در این آیه ى شریفه خداى مهربان اطعام به یتیم را از اعمال قابل تقدیر اهل بیت (علیهم ...
از صریح آیات قرآن مجید ، به ترتیب در سوره ى اسراء آیه ى 83 ، قصص آیات 76 تا 79 ، الفجر آیات 17 تا 20 و اللیل آیات 8 تا 10 استفاده مى شود که امور زیر باعث زوال نعمت ، و تهیدستى و تنگدستى و ضیق معیشت و خوارى و ذلت است :مست شدن از نعمت ، گرفتار آمدن به غفلت ، فراموش ...
قرآن مجید نسبت به مسئله نفس فوقالعاده عنایت به خرج داده است. خیلى نمىگوید مردم به عقلشان برسند، مردم بالاخره در حدّ لازم در مسیر زندگى به معلوماتى دست پیدا مىکنند، البته تنها غذاى مناسب عقل انسان علم است، علم هم این گونه نیست که همه مردم عالَم ...
آن چهره هاى منحوس و تاریک دل ، که به تعداد سى هزار نفر ، در میدان نینوا به دستور یک بچه سر راهى که پدرى براى او نبود ، و مادرش با هر بى پدرى هم بزم مى شد ، یعنى : عبید اللّه ، براى کشتن برترین مردم و پاک ترین انسان ها از شیرخواره و جوان و پیر ، و آتش زدن ...
در رنگ پذیرى از حضرت حسین (علیه السلام) و یاران با وفایش ، امکان دارد انسان به بلاى بدنى یا مالى یا روحى و یا خانوادگى و اجتماعى دچار شود ; چون هدف رنگ پذیر ، هدف بسیار مقدّس و والایى است ، و آن به دست آوردن رشد و کمال و تعالى است ، و رسیدن به رضاى محبوب ; ...
مدیر عامل موسسه دارالمعارف الشیعی با انتقاد از رواج عرفان های نوظهور درجامعه اسلامی گفت: تنهاعرفان ناب اسلامی زمینه ساز تعالی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه دارالمعارف الشیعی آیت پیمان با هشدار نسبت به گسترش عرفان های نوظهور ...
عارف بزرگ ، سيد حيدر آملى پس از بيان وضو بر طبق مسائل شرعى و فقهى مىگويد :وضو در نزد اهل راه پس از وضوى فقهى عبارت است از پاك كردن نفس از رذايل اخلاقى و برنامههاى پست و فرومايه و پاك كردن عقل از افكار هلاك كننده و آنچه باعث گمراهى و گمراه كردن است و ...
رادیو اینترنتی «معارف» توسط مؤسسه دارالمعارف الشيعی و با هدف نشر معارف اهل بیت علیهم السلام راهاندازی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل مؤسسه دارالمعارف الشيعی، آیت پیمان مدیر مؤسسه دارالمعارف الشيعی از راه اندازی رادیو ...
عرفاى بزرگ اسلامى مىگويند : در انسان ، عنصرى هست كه عبارت از روح شهوانى و خور و خواب اوست و اين عنصر مايه هوى و هوس و شهوت است كه آن را نفس مىنامند .نفس ، آدمى را به پيروى از لذّات و شهوات حسيّه وامىدارد و منبع اخلاق ذميمه و مفاسد و شرور است . نفس ...