فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 8 ارديبهشت 1401 ساعت 00:00 صبح

استاد انصاریان در حسینیه هدایت مطرح کرد:

اسلام، دین عشق و محبت است/ خدا، عاشق علی(ع) بود

استاد انصاریان اظهار داشت: صبر، ولایت و امامت، سخاوت و صدق، از خصائلی بود که از افق وجود علی(ع) طلوع کرد چرا که خدا عاشق او بود. عشق خدا به علی(ع) به اندازه‌ای بود که در قیامت به او می‌­فرماید هرکس را که دلت می‌خواهد از جهنم آزاد کن.
اسلام، دین عشق و محبت است/ خدا، عاشق علی(ع) بود

استاد حسین انصاریان، استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه هدایت به مناسبت ماه مبارک رمضان، به بیان خصائل و ویژگی‌های معنوی و اخلاقی امیرالمومنین (ع) پرداخت و اظهار داشت: وجود مبارک رسول خدا (ص)، در یک روایت بی‌‌نظیر حقایقی را بیان فرمودند که این حقایق به صورت اکمل از مشرق وجود امیرالمومنین (ع) طلوع کرد و همچنین از مشرق وجود هر مومنی به اندازه‌ ظرفیتش طلوع خواهد کرد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند وقتی خداوند عاشق بنده‌‌اش شود، او را برای آراسته شدن به هشت خصلت کمک کرده و راه را برای او باز می‌‌کند. خصلت اول این است که از هرچه که برای کرامت مردم زیان دارد، کاملاً چشم می‌‌پوشد.

استاد انصاریان افزود: محمد بن ابوبکر، استاندار امیرالمومنین (ع) در مصر را کشتند و مردم هم در این زمینه سکوت کردند. خبر شهادت محمدابوبکر که به امیرالمومنین (ع) رسید، فرمود فرزند و برادر بچه‌‌هایم را کشتند؛ حتی قاتلان به جنازه‌ او هم رحم نکردند و آتش زدند. اطرافیان امام علی (ع) از این اتفاق رنجیده خاطر بودند و به ایشان فشار می‌‌آوردند که به مصر حمله کن و مردم را ادب کن اما حضرت فرمودند: مصری‌ها برادران دینی ما هستند؛ چه کسی را بکشم؟! اصلاً در دنیا سابقه ندارد که کسی در مقابل جنایت مردم یک استان چه قاتلان و چه سکوت‌‌کنندگان، این‌گونه موضع بگیرد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اسلام دین عشق و محبت است، بیان کرد: روزی ۳۰۰ درهم به پیامبر (ص) رسیده بود که ایشان، این پول را به امیرالمومنین (ع) دادند. امام علی (ع) در کوچه‌های مدینه به یک خانم بدکاره برخورد کرد و صد درهم از آن پول را به این خانم داد. کمی بعد به دزدی رسید که قصد دزدی داشت؛ در تاریکی با آن دزد سلام و علیک کرد و صد درهم به او داد. در ادامه به یک مستحق رسید و صد درهم هم به او داد. خبر کمک‌های علی (ع) به پیغمبر (ص) رسید. آن زن بدکاره که پول را گرفته بود گفت علی (ع) چنین پول پاکی به من داده است، آیا درست است که گناهم را ادامه دهم؟! فردا جواب علی (ع) و خدا را چه باید بدهم؟! آن زن در نهایت توبه کرد.

وی ادامه داد: آن دزد هم پول را به سرمایه‌ شغلی حلال تبدیل کرد و فرد مستمند هم از فقر نجات پیدا کرد. آیه نازل شد کسانی که شب و روز و در آشکار و نهان انفاق می‌‌کنند، از بندگان واقعی من هستند.

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی افزود: خصلت بعدی این است که اگر خدا عاشق بنده‌‌اش باشد، دلش را از خوف عظمت خود پر می‌‌کند. حیای کامل سومین خصلتی است که خداوند به بنده‌اش عطا می‌کند. روزی برای امیرالمومنین (ع) یک غذای خیلی خوشمزه آوردند. حضرت فرمود حلال و عالی است اما مدتی که با پیغمبر (ص) بودم، ندیدم یک همچنین غذایی بخورد حیا می‌‌کنم و نمی‌‌خورم. روزی امیرالمومنین (ع) اشتها پیدا کرده بود جگر پخته گوسفند بخورد اما یک سال این اشتها نگه داشت و سپس به امام مجتبی (ع) و ابی‌عبدالله (ع) فرمود من به جگر گوسفند اشتها کردم. انگار در خانه‌ علی (ع) عروسی شد که او می‌‌خواهد جگر بخورد، چرا که تاکنون چنین چیزی ندیده بودند. بچه‌‌ها دویدند یک جگر گوسفند خریدند، آن را پختند و در یک سینی چوبی مقابل امیرالمومنین (ع) قرار دادند. علی (ع) نان را گرفت و نگاهی به این لقمه کرد و گفت حسن جان! آیا در کوچه‌ ما کسی هست که نتواند این غذا را بخورد؟ گفت بله بابا! فرمود حیا می‌‌کنم که این غذا را بخورم و آن را بردار.

استاد انصاریان اظهار داشت: خصلت چهارمی که خداوند به بنده خود عطا می‌کند، این است که به او کمک می‌‌کند تا آراسته به اخلاق شایستگان یعنی انبیاء و اولیاء شود. برهمین مبنا یک روز پیامبر (ص) فرمود هرکس دلش می‌‌خواهد خصلت و فضائل انبیاء را ببیند به علی (ع) نگاه کند.

وی تصریح کرد: صبر، ولایت و امامت، سخاوت و صدق، از دیگر خصائلی بود که از افق وجود علی (ع) طلوع کرد چرا که خدا عاشق او بود. عشق خدا به علی (ع) به اندازه‌ای بود که در قیامت به او می‌‌فرماید هرکس را که دلت می‌خواهد از جهنم آزاد کن.

0
100% (نفر 10)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
عمل مومن، خیرالعمل است

بیشترین بازدید این مجموعه

پانزدهمين نمايشگاه سالانه آثار و هنرهای اسلامی ...
احداث مرکز بزرگ اسلامی در دانمارک
مسدود شدن 17 پايگاه اطلاع‌رسانی به دليل محتوای ضد ...
آمار تکان دهنده طلاب وهابي در سراسر جهان
راه‌اندازی نخستين شبكه ماهواره‌ای اسلامی ...
برگزاری همايش «قرآن در زندگی مسلمانان» در ...
حمله کننده به قدیمی ترین مسجد آلمان بازداشت شد
سرکوب تظاهرات مردمی توسط پلیس امارات
چند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^