فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 5 ارديبهشت 1401 ساعت 00:00 صبح

استاد انصاریان در حسینیه همدانی‌ها مطرح کرد:

دل هیچ بنده‌ای را نسوزانید

استاد انصاریان با تاکید بر اینکه "دل‌سوزاندن هنر نیست بلکه شیطنت و اقتدا به ابلیس است"، اظهار داشت: دل در باطن انسان و به خدا وصل است پس دل هیچ بشری را اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ... را نسوزانید.
دل هیچ بنده‌ای را نسوزانید

استاد حسین انصاریان، استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه همدانی‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه بحث حقوق در اسلام بسیار گسترده و کامل است، اظهار داشت: در هیچ یک از ادیان و مذاهب دیگر نمی‌توان بحث حق و حقوق را همچون دین اسلام مشاهده کرد. حق خدا، حق جهان، حق نفس، حق پدر و مادر، حق زن و بچه، حق ارحام، حق ملت و ... از جمله این حقوق می‌باشد و حبس حقوق سبب می‌شود که خداوند در روز قیامت انسان را از رحمت و مغفرت محروم کند. در روایات آمده اگر پیغمبر(ص) می‌شنید که مرد یا زنی حق همسر خود را تعطیل کرده و ادا نمی‌کند، آن شخص را لعنت می‌کرد.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرموده‌اند که خدا حق بندگانش را بر حق خود مقدم کرده است. به عنوان نمونه فردی وعده داده که در روز معینی بدهی خود را بپردازد و در همان حین رو به قبله در حال ادای نماز واجب است؛ ناگهان فرد طلبکار وارد می شود، طبق احکام اسلامی واجب است که نماز شکسته شود و دین مردم پرداخت شود و یا پروردگار به فردی نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند می‌گوید که حق تو بر من مقدم است و می توانی نشسته نماز بخوانی یعنی اول حق خودت را رعایت کن و بعد سراغ من بیا.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در نهج البلاغه آمده است حلال نیست که کسی را آزرده کنید مگر اینکه پای دین در کار باشد یعنی در غیر دین آزار رساندن به مردم، خانواده، فرزند و ... حلال نیست. در همین باره امام علی(ع) فرموده‌اند به خدا سوگند اگر همه آنچه در هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا یک پوست دانه جو را به ظلم از مورچه‌ای بگیرم و دل او را بسوزانم، این کار را نخواهم کرد. هرکس با علی(ع) جنگید و با نیت کشتن او به رویش شمشیر کشید،  وقتی پشیمان شد و گفت اشتباه کردم، بلافاصله حضرت فرمود خدا تو را بخشید.

 

استاد انصاریان با تاکید بر اینکه "دل‌سوزاندن هنر نیست بلکه شیطنت و اقتدا به ابلیس است"، اظهار داشت: دل در باطن انسان و به خدا وصل است پس دل هیچ بشری را اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ... را نسوزانید. خانواده‌‌ها مواظب باشید دل عروس و داماد را زخم نزنید چرا که در این زمینه‌‌ها خدا سختگیر است؛ این دل‌‌سوختن‌‌ها جمع می شود و در نهایت تمام بدن را با بیماری‌هایی مانند سرطان آتش می‌زند.

 

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی، غش در معامله را از جمله گناهان کبیره برشمرد و بیان کرد: به این موضوع در دین توجه بسیاری شده و پیغمبر اکرم(ص) از این مسئله بسیار رنجیده‌اند. اینکه عده‌ای برنج ایرانی را با برنج خارجی مخلوط می‌کنند و به عنوان برنج ایرانی می‌فروشند حرام است، روغن ایرانی را با روغن نباتی مخلوط کردن و فروختن حرام است. حرام‌خواری، نجاست‌خواری است، پس چرا برای این دو روز عمر دنیا، نجاست‌‌خوار شویم؟! خداوند ما را پاک آفریده و معده‌‌ی ما را برای نجاست‌خواری قرار نداده است.

 

وی ادامه داد: گناه، مخالفت با خدا، انبیاء، امامان، اولیاء‌الهی و همه‌ی نعمت‌های الهی است چرا که نمی‌خواهند ما به جهنم برویم و در اثر گناه کردن من، دل آنها می‌سوزد. اما با تمام گناهانی که بنده می کند خدا می گوید درجا جریمه‌‌ات نمی‌کنم و تا آخر عمر مهلت داری که آشتی کنی.

 

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات قرآنی، خاطرنشان کرد: در سوره نساء آمده است که جایگاه منافقین در پایین ترین طبقه جهنم قرار دارد و هیچ کس دست آنها را نمی گیرد اما اگر توبه کنند، به خدا متوسل شوند و ایمان و عبادتشان را خالص کنند در پیشگاه من جزء مومنین خوب دنیا محسوب می‌شوند. همچنین در روایات آمده که زن و مرد زناکار حتی اگر با من حرف نزنند و گریه هم نکنند، چنانکه تنها از عمل خود پشیمان شوند، گناهانشان بخشیده می‌شود.

 

0
100% (نفر 10)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
عمل مومن، خیرالعمل است

بیشترین بازدید این مجموعه

جديدترين نوع كاسبي با وجهه ديني
برگزاری همايش «نقش اديان در همكاری بين‌المللی» ...
نصب بزرگترین لوسترهای جهان در حرم امام حسین (ع)
بازداشت يک گروه تروريستي بهايي
مراکش دو هزار مسجد قديمي را پلمپ مي کند
برگزاری جشن ميلاد امام حسن مجتبی(ع) در مركز ...
محکومیت اقدامات ضد شیعی در بحرین
کسی نمی‌تواند زمان ظهور را تعیین کند
از سه چيز دوري كنيد.
استاد انصاریان بیان کردند؛ عقل با ارزش‌ترین ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^