فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 29 آذر 1400 ساعت 3:10 بعد از ظهر

استاد انصاریان در مسجد رسول اکرم(ص) مطرح کرد:

گنجی با ارزش‌تر از عبادت در عالم وجود ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: این دو رکعت نمازی که صبح می‌خوانیم یعنی خودمان را با کل آفرینش هماهنگ کرده‌ایم و در همان مداری قرار می‌گیریم که تمام عالم قرار گرفته است.
گنجی با ارزش‌تر از عبادت در عالم وجود ندارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان، به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد رسول اکرم(ص) تهران پیرامون موضوع عبادت بندگان اظهار داشت: براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) گنجی در عالم با ارزش‌تر از عبادت وجود ندارد. 

 

وی ادامه داد: پروردگارِ مهربان عالم در قرآن مجید، جهان را به عنوان مطیع معرفی کرده است. همچنین در بخش دیگری از قرآن آمده است که تمام موجودات از زمان خلقت در عبادت هستند، البته عبادت کل موجودات عالم اجباری است و نمی‌توانند مطیع نباشند اما انسان و اجنه عبادت اختیاری دارند و می توانند مطیع نباشند.

 

 این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن می‌فرمایند که اگر می‌خواهید شُکر من را به جا آورید، عبادت کنید یعنی اگر نماز می‌خوانید، روزه‌ می‌گیرید و از گناهان کبیره دوری می‌کنید، بندگان شاکری هستید. اکثر مردم خیال می‌کنند شُکر به این معناست که انسان با هر نعمتی، "الحمدلله رب العالمین" بگوید؛ در حالی‌ که این ذکر، شکر زبانی است اما شکر عملی «عبادت» است، یعنی آدمی که نماز نمی‌خواند، بنده ناشکری است و به قول قدیمی‌‌ها، نمک یکی دیگر را می‌خورد و نمکدان می‌شکند.

 

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: پس این دو رکعت نمازی که صبح می‌خوانیم یعنی خودمان را با کل آفرینش هماهنگ کرده‌ایم و در همان مداری قرار می‌گیریم که تمام عالم قرار گرفته است. وقتی که با عبادتمان با تمام هماهنگ عالم شویم، در روز قیامت، زمین، آسمان‌ها، فرشتگان و انبیای الهی ما را می‌شناسند چون در راه و عمل با آنها بودیم.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه بندگانِ مخلص خدا به همراه انبیاء و ائمه(ع) در یک طایفه بوده و یکدیگر را در روز قیامت می‌شناسند، تصریح کرد: همین که وارد محشر شویم چشمان ما بیناست و با همه چیز آشنا هستیم چون هماهنگ با همه هستی، انبیاء و ائمه طاهرین(ع) بوده‌ایم. خودتان را کوچک نبینید؛ گاهی مردم با خودشان فکر می‌کنند که ما کجا حساب می‌شویم، اگر شما را حساب نکرده بودند، یک "یا رب" نمی‌توانستید بگویید. از طرفی افرادی که با انبیا بیگانه هستند، طبق فرموده قرآن کریم، در قیامت کوردل هستند و تنها دوزخ را احساس می‌کنند.

 

این استاد اخلاق به مسئله شفاعت در قیامت اشاره کرد و اظهار داشت: شفاعت در قیامت شامل حال کسی که از خدا، قرآن، عبادت، پیغمبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) بیگانه است، نمی‌شود چرا که هیچکس به سراغ چنین فردی نمی‌آید.

 

وی افزود: در اصول کافی نقل شده که فردی نزد امیرالمومنین(ع) آمد و به ایشان گفت که من عاشق تو هستم. امیرالمومنین(ع) چند لحظه سر خود را پایین انداختند و سپس به آن شخص فرمودند دروغ می‌گویی! آن شخص گفت از کجا فهمیدید که من دروغ می‌گویم؟! امام علی(ع) فرمودند: من در این لحظه از زمان حضرت آدم تا قیامت ارواح عاشقانم را نگاه کردم و تو در بین آنان نبودی پس دروغ می‌گویی و بیگانه هستی.

 

استاد انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: پس آنان که با عبادت بیگانه ‌می‌باشند، از پرونده معرفتی انبیاء و ائمه بیرون هستند و کسی به  آنان نظر ندارد، این افراد در دنیا خیلی ضرر کرده و در آخرت هم ضرری عظیم‌تر شامل حال آنان می شود که قابل قیاس نیست.

  • عبادت
  • شفاعت
  • امام علی
  • قیامت
  • 0
    100% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
    برپایی همایش اعجاز علمی و پزشكی قرآن در مكه مكرمه
    افتتاح كرسی خط عربی در دانشگاه اسلامی نيجر
    حمله به زنان محجبه در فرانسه
    بازداشت طلبه روسی‏ که یک تالار عروسی را آتش زد!
    قاتل مسلمانان میانمار نامزد جایزه نوبل شد
    تشریح نقش بارگاه بانوی کرامت در شکل‌گیری حوزه ...
    عکس خبری/ عزاداری عاشورای حسینی در شهر «سیدنی» ...
    استاد انصاریان: تجلی حیات معنوی موحد در گرو فهم ...
    استاد انصاریان: انسانی که حق الناس به گردن دارد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^