فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 22 آذر 1400 ساعت 10:02 صبح

استاد انصاریان در مسجد جامع زاهدان مطرح کرد:

محبت پروردگار نسبت به تمام عالم فراگیر است

استاد حوزه علمیه گفت: اگر محبت و مهر نبود عالم به وجود نمی‌­آمد و اگر موج محبت در عالم کار نمی­‌کرد، فساد همه هستی را فرا می‌­گرفت و می‌­پوساند. شما در زندگی معمولی خودتان هم می­بینید که محبت به پدر و مادر، زن، فرزند و خانواده چه نقش عظیمی را در زندگی ایفا می‌­کند.
محبت پروردگار نسبت به تمام عالم فراگیر است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان طی سخنانی در مسجد جامع زاهدان پیرامون مِهر و محبت پروردگار نسبت به عالمیان اظهار داشت: صاحبدلان و اهل بینش براساس آیات قرآن و روایات فرموده‌اند که عالم هستی با مهر، محبت و عشق پروردگار شروع شده و جایی در این عالم خالی از محبت، مهر و عشق نیست.

 وی افزود:  اگر محبت و مهر نبود عالم به وجود نمی‌‌آمد و اگر موج محبت در عالم کار نمی‌‌کرد، فساد همه هستی را فرا می‌‌گرفت و می‌‌پوساند. شما در زندگی معمولی خودتان هم می‌بینید که محبت به پدر و مادر، زن، فرزند و خانواده چه نقش عظیمی را در زندگی ایفا می‌‌کند.

استاد انصاریان ادامه داد: حقیقت قرآن مجید رحمت «الله» می‌باشد و با رحمانیت و رحیمیت آغاز شده است. کلمه «رحمان» از رحم به معنی مِهر است، «الرحمان» یعنی وجود مقدسی که مهر، محبت و عشق او، نسبت به تمام عالم فراگیر است و با این مهر به مومن، مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی، بودایی، لائیک و تمام موجودات زنده روزی می‌‌دهد و هیچ کسی را از سر سفره رحمانیت خود محروم نمی‌‌کند. آثار و نشانه‌‌های رحمانیت به اندازه گستردگی آفرینش است. 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اخلاق خداوند این نیست که دشمن را از امور تکوینی و مادی محروم کند، تصریح کرد: پیغمبر در مکه از آب و غذا میل می‌کند و از نور خورشید هم استفاده می‌‌کند، از آن طرف ابولهب و ابوجهل هم استفاده می‌کنند؛ پیغمبر در مکه از روزی خدا بهره می‌‌برد، بدترین انسان‌‌ها هم در مکه از روزی خدا بهره می‌‌برند. 

 استاد انصاریان ادامه داد: یزید در شام می‌خورد، هفتاد و دو نفر هم در کربلا با یک غذای مختصر خود را اداره می‌‌کردند و در حالی که آب روزی آنها بود، دشمن جلوی روزی‌شان را گرفته بود و سه شبانه روز تشنه ماندند مانند زمان کنونی که آمریکا، انگلیس، فرانسه و سردمداران کفر و نفاق در بعضی از کشورها مثل عربستان جلوی روزی بندگان خدا را گرفتند. 

وی افزود: روزی در عربستان بر سر مزار ابوذر می‌رفتم که دیدم هنوز مردم این کشور در دهات‌ها با یک لنگ و یک دانه شال روی شانه زندگی می‌کنند در حالی‌که آل سعود میلیارد میلیارد می‌دزدد و لباس‌های گرانقیمت‌ به تن می‌کنند. 

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی تصریح کرد: این وضعیت به این معناست که دزدان سر گردنه کره زمین جلوی رزق مردم ضعیف را گرفته‌اند؛ اسلام هم به مردم ضعیف می‌گوید گرسنه نمانید و علیه سیران طاغوتی کافر قیام کنید و حق‌تان را بگیرید. در حال حاضر بیداری در کره زمین کامل نیست، امریکا سیصد میلیون جمعیت دارد ولی شصت میلیون گرسنه‌ی شب‌‌خواب در کوچه‌‌ها و خیابان‌‌ها دارد. خیال نکنید اینها روزی ندارند، خداوند متعال از باب محبتش به همه در حد خودشان روزی داده است اما غارتگران در زمین روزی آنها را غارت کرده‌اند.

استاد انصاریان ادامه داد: اما در خصوص واژه «رحیم» در روایات آمده است که «رحیم» یک مِهر اختصاصی است که این مِهر از نظر ظاهر با رحمان خیلی تفاوت داشته و این تفاوت هم مربوط به خدا نیست بلکه مربوط به انسان است. در رحمانیت کل عالم سر سفره هستند، اما خداوند در رحیمیت سفره‌‌ای را قرار داده که تنها، دارندگان ایمان و عمل صالح حضور دارند، آن هم ایمانی که از قرآن و تعلیمات پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) گرفته شود.

استاد انصاریان با بیان اینکه یکی از جلوه‌‌های سفره رحیمیت پروردگار در قیامت هشت بهشت است، خاطرنشان کرد: البته جلوه رحیمیت خداوند در دنیا هم فراوان است و آن این است که اگر کسی پاک بماند، با گناه رفیق نشود و باطنش آلوده به بخل، حرص، کبر، حسد و دوروئی نباشد، یقینا ظاهری پاک، باطنی نیکو و فیوضات غیبی به او می‌رسد.

  • محبت
  • رحمت
  • پیامبر(ص)
  • رحمان
  • رحمت خدا
  • 0
    67% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    استاد انصاریان در دیدار با اسقف ارامنه: نگاه ...
    عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^