فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 18 مهر 1400 ساعت 09:19 صبح

 استاد انصاریان

مجالس روضه و وعظ باغی از باغ‌های بهشت هستند

دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، دو نگاه و رویکرد متفاوت انسان‌ها به دنیا را به تصویر کشید و بیان کرد: انسان به عنوان خلیفةالله و ظرف هدایت‌الله خلق شده، اما برخی از انسان‌ها در دنیا با آتش شکم و شهوت، درخت سبز وجودشان را که باید در بهشت کاشته می‌شد، خشک کردند و تبدیل به هیزم برای آتش جهنم شدند.   
مجالس روضه و وعظ باغی از باغ‌های بهشت هستند

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ هدایت با تأکید بر اینکه انسان، آینه‌دار صفات خدوند است، گفت: پروردگارِ مهربانِ عالَم اعلام کرد که توانمندی و قدرت -در ابتدای خلقت حضرت آدم(ع)- به انسان عنایت کرده است تا مانند آینه‌ای پاک و صاف، صفات وجود مقدس او را به‌ اندازهٔ سعهٔ وجودی‌‌اش منعکس کند. به قول حافظ، انسان «آینه‌دار طلعت جمال اوست».

 

«رئوف» و «رحیم» دو صفت جدانشدنی از خداوند

وی ادامه داد: در دعای جوشن‌کبیر دو اسم از جمالیهٔ حق یعنی «رئوف» و «رحیم» را می‌خوانیم که این دو لغت نسبت به پروردگار، صفت مشبهه است؛ یعنی رئوف‌بودن و رحیم‌بودن از او جدا نمی‌شود و همیشگی و دائمی است. 

 

وی بیان کرد: پروردگار در وجود انسان‌ها، جایی که جای رأفت و رحمت باشد، هزینه می‌کند؛ چنان‌که در دعای افتتاح می‌خوانیم: «أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ». البته جا و ظرفیت آن باید در وجود انسان‌ها پیدا شود، مانند حربن‌یزید که وقتی ظرفیت نشان می‌دهد، رأفت و عفو تجلی می‌کند.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه دو صفت «مِنَ اللّه» برای خداست و در هیچ موقعیتی مستقلاً ظهور نکرده است؛ اظهار کرد: خداوند دربارهٔ پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام در پایان سورهٔ توبه می‌فرماید: «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ». پیغمبر(ص) انسان است، ولی پروردگار این دو صفت خود را در حق او عنوان کرده و فرموده است: پیغمبر من در مهرورزی و نیز در مهربانی و رحمت، در حدّ نهایی است.   

 

وی افزود: کافی است یک انسان نشان دهد که آینهٔ انعکاس صفات جمال است. وقتی از نوع ما یک نفر این‌گونه باشد، باقی افراد هم می‌توانند این‌گونه باشند. این صفات به‌صورت اختصاصی نیست که فقط در یک فرد طلوع داشته باشد و در باقی  افراد طلوع نداشته باشد. زمانی که در یک نفر طلوع کرد، دلیل بر این است که می‌تواند بر هم نوعش هم طلوع کند.

 

هر جوانی می‌تواند در پاکی بماند

استاد انصاریان با اشاره به اینکه حضرت یوسف(ع)، نمونه‌ای زیبا از پاکان تاریخ است، عنوان کرد: یک جوان که در اوج غریزهٔ جنسی است، اگر با دختر زیبایی در محل خلوتی قرار بگیرد، می‌تواند خودش را نگه دارد و آلودهٔ به زنا و حرام نشود؟ قرآن مجید زیباترین جوان را در خلقتش، در سوره‌ای از قرآن نشان می‌دهد. او تا روزی که به زندان افتاد یعنی حدوداً هفت سال در خلوت کاخ بالاجبار با زلیخا قرار گرفت؛ تمام درها را می‌بست و نمی‌گذاشت که یوسف(ع) بیرون برود. این در حالی است که قرآن مجید می‌گوید: بعد از هفت سال، از خلوتِ با آن زن، صدیق و پاک بیرون آمد. یوسف(ع) نه فقط غریزهٔ جنسی و پاکی خودش را حفظ کرد، بلکه پروردگار دربارهٔ او می‌فرماید: «إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ» در آن هفت سال خلوت، یک بار هم هوس گناه نکرد. امروز هم هر جوانی در خیابان، کوچه، اداره، خلوت یا آشکار می‌تواند در پاکی بماند.

 

حکایتی شنیدنی از جوان زیبا و زن هوس‌ران

نویسنده کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» به حفظ حیا و پاکی جوانی در برخورد با زنی زیبا چهره اشاره و خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: جوانی آراسته و زیبا بود که گذرش هر روز از یک محله بود؛ خانهٔ خانمی در گذر این جوان بود، این خانم این جوان را دید و سرانجام عاشق او شد. زن جوان، نقشه‌ای کشید. روزی پیرزنی را دَم درب خانهٔ خود قرار داد و این خانم ایستاد و به این جوان گفت که تشریف بیاورید، من یک مسئله دارم. جوان آمد. زن در را بست، یک قفل بزرگ هم زد، جوان دید در دام یک زن زیباچهره افتاده است، به زن گفت: هوا خیلی سرد است. این اتاقی هم که من باید تا صبح کنار تو باشم، برای من خیلی سرد است. زن دستور داد که منقل پر از آتشی فراهم کنند. این جوان انگشتان خود را روی آتش گرفت که ناگهان زن فریاد کشید و گفت: دیوانه، چه‌کار می‌کنی؟! جوان گفت: من دیوانه نیستم. اکنون حرارت یک ‌ذره زغال را به خودم می‌چشانم و بعد به خودم در دلم می‌گویم تو که طاقت این آتش را نداری، چطوری می‌خواهی طاقت عذاب دوزخ را داشته باشی؟! زن گفت: در را باز و بیرونش کنید. این دیوانه و مجنون است.

 

«آتش» جایگاه مردمِ خوش‌گذران و شکم‌پرست است

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی با تأکید بر اینکه «آتش» جایگاه مردم خوش‌گذران و شکم‌پرست است، گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: مردم به مؤمنان آخرالزمان می‌گویند که دیوانه و مریض هستند، گویی نمی‌دانند که دنیا تغییر کرده و تمدن جدید شده، فیلم‌هایی از غرب و ماهواره‌هایی آمده است! اما شما خیلی عاقل هستید و آنها دیوانه هستند که با خدا، خودشان، زندگی، مردم و نعمت‌های پروردگار ارتباط ندارند و تمام ارتباطشان با زندگی از دو طریق شکم و شهوت است. 

 

وی ادامه داد: قرآن دربارهٔ این قوم می‌فرماید: «وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ» کسانی خوش‌گذران دائمی هستند و دائم به‌دنبال شکم می‌باشند، در صورتی که وجودشان برای خوش‌گذرانی و شکم نبود و من آنها را برای خوش‌گذرانی و شکم خلق‌ نکرده بودم. آنها را خلق‌ کرده بودم که خلیفهٔ من، هدایت شده و مؤمن باشند و ولیّ من و معدن خیر برای دیگران شوند؛ اما آنان به هدف آفرینش من پشت کردند و به دعوت من «نه» گفتند.

 

دعوت پروردگار از بندگان، عاشقانه‌ترین دعوت

استاد انصاریان بیان کرد: خداوند در سورهٔ بقره می‌فرماید: «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ» دعوت دائم من این است که بیایید تا شما را بیامرزم و شما را با دست خودم به بهشت بفرستم؛ قرآن مجید هم نامه و کارت دعوت خداست چون در قرآن می‌فرماید: «يُوحَىٰ إِلَيَّ» این وحی، گفتار، نور، سخن، دعوت و نامهٔ من به سوی شماست. 

 

 وی با اشاره به اینکه انسان، ظرف هدایت‌الله و خلیفة‌الله است، عنوان داشت: کسانی که زندگی‌شان فقط خوش‌گذرانی و شکم است، در آتش می‌روند چون دعوت من را نپذیرفتند و گفتند: ما شکم و شهوت داریم و نیازی به تو نداریم؛ چنین انسانی که دعوت خداوند به مغفرت و بهشت را نمی‌خواهد، جایی جز آتش ندارد و این آتش را هم خود با هیزمِ شکم و شهوت فراهم کرده است. 

 

استاد انصاریان افزود: «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ» بپرهیزید از آتشی که خود مردم کل هیزم هفت طبقه‌اش هستند. من شما را هیزم خلق نکرده‌ام، بلکه انسان را خلیفةالله و ظرف هدایت‌الله آفریده‌ام. خودتان در دنیا با آتش شکم و شهوت، درخت سبز وجودتان را که باید در بهشت کاشته می‌شد، خشک کردید و هیزم شدید.

 

سرمایهٔ عجیب مردم مؤمن در دنیا و آخرت

وی در مورد موقعیت انسان در بهشت، گفت: خداوند در سورهٔ نساء می‌فرماید: در بهشت چهار نوع رفیق، همدم و هم‌نشین در کنارتان هستند: «النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ». چون لیاقت دارید و دعوت من، انبیاء، اهل‌بیت(ع) و دعوت به مغفرت و بهشت را قبول کردید.

 

مجالس روضه و وعظ باغی از باغ‌های بهشت

مبلغ برجسته بین الملل به اطلاع پیامبر(ص) از اوضاع جهان اشاره و بیان کرد: علی‌بن‌ابراهیم قمی در تفسیر دو جلدی از قرآن، روایتی هفت‌صفحه‌ای در جلد دوم عربی آورده که می‌گوید: پیغمبر(ص) در سال آخر عمرش دستش را به حلقهٔ درِ کعبه گرفتند و بخش‌بخشِ تمام اوضاع امروز جهان را خبر دادند. سلمان کنار دستشان بود و هر بخش را که پیغمبر(ص) می‌گفتند، با تعجب می‌گفت: آیا شدنی است؟ حضرت نیز می‌فرمودند: به آن‌کسی که جانم در دست اوست، شدنی است! مثلاً یک خبر این بود که انواع وسایل لهو و لعب و زمینه‌های زنا در مدینه و مکه و کنار مسجدالحرام فراوان می‌شود. به همین دلیل پیامبر(ص) بیان کردند «رَوضةً مِن رياضِ الجنّةِ» مجالس روضه و وعظ باغی از باغ‌های بهشت است و خوش‌گذرانی مؤمنین در دنیا همین مجالس هستند.

 

ویژگی کسانی که هرگز به جهنم نمی‌روند

استاد انصاریان در پایان به وعده خداوند که فرمود «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ» اشاره و بیان کرد: کسانی که در دلشان توحید و عشق به خدا و اهل‌بیت(ع) است، ممکن نیست به جهنم بروند چرا که امام صادق(ع) نیز فرمودند: به عزت و جلالم سوگند! اگر کسی در دنیا با من پیوند داشته و مرا قبول داشته باشد، او را به جهنم نمی‌برم.

 

انتهای پیام /

 

برای مشاهده مطالب بیشتر  اینجا کلیک نمایید.

  • حکایتی شنیدنی
  • آینه‌دار صفات
  • ظرفِ هدایت
  • پاکان تاریخ
  • مردم خوش‌گذران
  • مردم شکم‌پرست
  • عاشقانه‌ترین دعوت
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^