فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1400 ساعت 09:08 صبح

استاد انصاریان:

خاطره‌ای از تمجید یک "کشیش" از مجالس عزاداری در ایران

دارالعرفان/ مفسّر، مترجم و پژوهشگر قرآن کریم می‌گوید باید بدانیم ائمه اطهار(ع) نسبت به ماه محرم چه احساسی داشتند، چه حساسیتی داشتند، چه موضعی داشتند؟
خاطره‌ای از تمجید یک "کشیش" از مجالس عزاداری در ایران

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارلعرفان، استاد حسین انصاریان در برنامه "کوی محبت" که به مناسب ماه محرم بود، اظهارکرد: پرچم اباعبدالله بیرقی است که با دست مبارک اباعبدالله به حضرت عباس(ع) سپرده شد و ایشان علمدار شد. خداوند ضامن این پرچمی شد که حضرت عباس با دست پاک و علوی و ملکوتی خویش و با اذن امام برافراشت؛ یعنی این پرچم که حقیقتش پرچم عزت توحید و ولایت و پرچم حریّت و آزادگی است، به وسیله پروردگار ماندگار است و بقای دائمی دارد. هیچ قدرتی هم پس از ماجرای کربلا در عالم پیدا نشد که بخواهد این پرچم برافراشته را یا نیمه‌افراشته و یا زمین بزند. ضمانت آن، اراده پروردگار است؛ یک روز این پرچم دست حضرت عباس بود،‌ اما اکنون همگان ملاحظه می‌کنند امروز این بیرق تبدیل به میلیاردها پرچم در کشورهای مختلف جهان شده است. در همین ایران ما هیچ کس دیگری را تشویق به بیرق زدن نمی‌کند، اما می‌بینیم هر کوچک و بزرگی با اراده خود اقدام به این کار می‌کند.

 

استاد انصاریان و خاطره ای از آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) 

استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه با ذکر خاطره‌ای از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی(ره) گفت: ایشان نقل می‌کرد به کشورهای اروپایی سفرهای متعددی داشتم. روزهای یکشنبه در بهترین کلیساهای اروپا 80 نفر می‌دیدم. آن کشیش به آیت الله مرعشی گفته بود شما لازم نیست کارت دعوت به مردم بفرستید، فقط روی پرچم سیاه می‌نویسید «یا اباعبدالله الحسین» و آن را بالاسر خانه‌ها و مساجدتان که می‌زنید، دعوت عام شکل می‌گیرد که ای مردم، این در به رویتان باز است. می‌گفت شما با این پرچمتان یک ملت را به مدت 10 روز دعوت به مراسم می‌کنید.


مفسّر قرآن کریم و نهج البلاغه درباره برخی دستاوردهای مراسم‌های مذهبی گفت:  مردم در این مراسم‌ها زیر همین پرچم، با حلال و حرام خدا و با مسائل خانوادگی آشنا می‌شوند. بخل و حسدشان و بیماری‌های اخلاقی‌شان علاج می‌شود. برای افراد مستحق و گرفتار زیر همین پرچم دست به جیب می‌شوند. خدا می‌داند در این محرم و صفر چه کارهای خیری از این مجالس طلوع می‌کند. ما آمار مساجد و حسینیه‌ها و دار الایتام‌ها را نمی‌دانیم، اما من که 60 سال بین مردم منبر می‌روم، خودم هزینه تعدادی مسجد، قرض‌الحسنه، درمانگاه و حسینیه را از همین مجالس اباعبدالله تأمین کردم.


ایشان  درباره برخورد ائمه با محرم گفت: باید بدانیم ائمه(ع) نسبت به ماه محرم چه احساسی داشتند، چه حساسیتی داشتند، چه موضعی داشتند؟ از امام رضا(ع) روایت است که فرمود: به محض اینکه هلال محرم در افق دیده می‌شد، احدی پدرم موسی بن جعفر(ع) را خندان نمی‌دید. وقتی یار بزرگوار امام یعنی «ابن‌شبیب» به محضر مبارکشان مشرف شد، امام چکار کردند؟ اندازه 2 صفحه‌ کاغذ روضه خواندند و فرمود «ای پسر شبیب،‌ در امر ما رعایتی از رسول خدا نکردند و عزیز ما را در زمین کربلا خوار و ما را دچار گرفتاری و بلا نمودند». هر یک از اهل‌بیت(ع) پس از بازگشت از کربلا مجالسی داشتند. روایت از امام صادق است که فرمود کار گریه امام سجاد(ع) بر پدرش حسین به جایی رسید که یکی از غلامانش به وی گفت: ای پسر رسول خدا، فدای تو شوم، من می ترسم تو خود را (به واسطه کثرت گریه) هلاک کنی. فرمود: چاره ای نیست جز اینکه از غم و اندوه خود به خداوند شکایت کنم. من چیزهایی را می‌دانم که شما نمی دانید. من یادآور قتلگاه فرزندان فاطمه (س) نمی شوم مگر اینکه گریه راه گلویم را مسدود می‌کند».


استاد انصاریان با اشاره به روایتی درباره گریه بر امام حسین(ع) گفت:‌ امام صادق(ع) فرمود امیرالمؤمنین به حسین نظر کرد و فرمود: اى اشک هر مؤمنى «یَا عَبْرَةَ کُلِّ مُؤْمِن ». یعنی گریه با امام حسین گره خورده است. در همان روایت امام رضا (ع)‌ داریم که خطاب به ابن‌شبیب فرمود «وَ لَقَدْ بَکَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ» یعنی آسمان‌های هفتگانه و زمین‌ها برای قتلش گریستند. گریه آسمانها و زمین استناد قرآنی هم دارد، آنجا که فرمود  «فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرینَ؛ و آسمان و زمین بر آنان (فرعونیان) زارى نکردند و مهلت نیافتند» (29 دخان) معلوم می‌شود آسمانها و زمین گریه خاص خودشان را دارند.

انتهای پیام /

  • استاد انصاریان
  • مفسر قرآن
  • ماه محرم 1400
  • نگاه ائمه به محرم
  • رسانه ملی
  • امام حسین(ع) و یاران باوفا
  • 0
    100% (نفر 5)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عرضه نخستين قرآن معطر جهان عرب در نمايشگاه ...
    استقبال مسلمانان فرانسه از يک مستند
    آبرو ريزي مفتيان سعودي و لزوم پايان سكوت علماي ...
    برگزاری اولین همایش بین‌المللی گردشگری اسلامی ...
    آیت الله انصاریان : تواضع از ویژگی های مهم آیت ...
    استاد حسین انصاريان:عاشورا بزرگترين عبرت تاريخ ...
    ایران‌شناس سوییسی: معماری بارگاه امام رضا(ع) ...
    استاد انصاریان: بعضی عشق‌ها بت‌پرستی است/ راضی ...
    استاد انصاریان: «کفر» خطرناک‌ترین حجاب قلب/ 3 ...
    استاد انصاریان: در مقابل هیچ یک از نعمت‌های ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^