فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 13
92% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 20 ارديبهشت 1400 ساعت 10:20 صبح

استاد انصاریان تبیین کردند

چهار راهکار برای دوری شیطان از انسان

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی با بیان این‌که خدا محبتی به بندگانش کرده و آن این است ‌که همهٔ درهای دشمنی موجودات را می‌توان با توبه بست، گفت: طبق فرموده پیامبر(ص) با چهار راهکارِ روزه گرفتن، صدقه در راه خدا، عشق‌ورزی به خداوند و طلب استغفار و آمرزش از پروردگار می‌توانیم شیطان را از خود دور کنیم.  
چهار راهکار برای دوری شیطان از انسان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی شب‌های ماه مبارک رمضان در حسینیهٔ هدایت، اظهار کرد: قرآن مجید وحی است یا به معنای دیگر کلام‌الله، طلوع علم و حکمت الهی است. هیچ‌گونه شک و تردیدی در آیات این کتاب وجود ندارد. هر کسی در آیات قرآن شک کند، دلش بیمار است و شک از خودش هیچ ارتباطی با قرآن مجید ندارد. قرآن مجید ساختمانی الهی است و می‌فرماید: اگر شک دارید که این کتاب، وحی خداست، تنها یک سوره مانند قرآن بیاورید. در طول این 1500 سال، هیچ عالِم و آگاهی، هیچ معاند و مخالفی، نتوانسته است دعوت خدا را اجابت کند. وقتی انسان یقین کند قرآن وحی، مِن‌اللّه، علم‌الله، رحمت‌الله و نورالله است و قلب به این پایه رسید، همهٔ قرآن مجید را باور می‌کند، تسلیم می‌شود و تمکین می‌کند.

 

معرفی چهار عبادت موجودات عالم

وی به چهار عبادت موجودات عالم اشاره و تصریح کرد: پروردگار عالَم یک خبر در قرآن از کل موجودات جهان می‌دهد و آن این‌که تمام موجودات جهان، بدون استثنا چهار عبادت شامل تسبیح پروردگار، ستایش‌گوی خداوند، آگاهی به نماز و سجده را دارند.

 

لباس تن شما یا لقمه‌ای که برمی‌دارید، تسبیح‌گوی خداوند است

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی، درخصوص تسبیح پروردگار و ستایش‌گوی خداوند، گفت: قرآن در سورۀ جمعه دربارۀ تسبیح پروردگار توسط موجودات، می‌فرماید: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» حتی از رسول خدا(ص) نقل شده است: لباس تن شما یا لقمه‌ای که برمی‌دارید، تسبیح‌گوی خداوند است. عبادت دیگر موجودات، حمد است؛ یعنی ستایش‌گوی خداوند هستند. آن‌کسی که اهل تسبیح و حمد است، حتماً شعور دارد به اینکه او مملوک، حقیر و تهی‌دست و مالکش ربّ و غنی است و به همین دلیل تسبیح و حمد می‌گوید.  

استاد انصاریان در مورد آگاهی به نماز و سجده به عنوان دیگر عبادات موجودات، تصریح کرد: قرآن مجید می‌فرماید: این موجودات به نمازشان آگاه هستند و می‌دانند که چه‌کار می‌کنند. در واقع، اینان دانای به نمازشان هستند و سجده می‌کنند. 

 وی با بیان اینکه موجودات عالَم، موجوداتی باشعور و اهل عبادت هستند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ»(سورهٔ نور، آیهٔ 41) ما موجود نفهم در موجودات خلقت نداریم. اگر می‌بینیم که کلمهٔ جهل در قرآن یا روایات در حق انسان به‌کار گرفته شده، بدین‌ معناست که این انسان توانایی دانا و عالم‌شدن را دارد، اما به‌دنبال علم و دانایی نرفته است. 

مبلغ برجسته بین‌الملل افزود: انسان ذاتاً قدرت بر علم و دانایی دارد. در قرآن می‌خوانیم: «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(سورهٔ نحل، آیهٔ 78) وقتی از مادر به‌دنیا آمدید، هیچ‌چیزی نمی‌دانستید. گوش، چشم و دل برایتان قرار دادم تا بفهمید؛ وقتی فهمیدید، از پروردگارتان سپاسگزاری کنید. سپاس شما هم به این است که تسبیح و حمد کنید، نماز بخوانید و دیگر عبادات را به‌جا بیاورید.

 

 اگر اهل عبادت نباشیم، در کنار کل موجودات عالَم هستی بیگانه هستیم

استاد انصاریان گفت: این حقیقت را بدانیم که اگر اهل عبادت نباشیم، در کنار کل موجودات عالم هستی بیگانه هستیم و موجودات از بیگانه رضایت ندارند. وقتی روایات اهل‌بیت(ع) را می‌خوانیم، می‌بینیم که می‌فرمایند: «بعضی روی زمین حرکت می‌کنند، زمین لعنتشان می‌کند؛ چون زمین موجود زنده و باشعوری است». شعور دارد که خداوند در قرآن می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا»(سورهٔ زلزال، آیهٔ 4) قیامت روزی است که زمین تمام جریانات پیش خودش را بیان می‌کند. معلوم می‌شود زمین شعور دارد که جریانات را می‌فهمد و در خودش حفظ می‌کند. مگر ما از خاک آفریده نشده‌ایم؟! هرچه در ما هست، در این خاک هست؛ شعور، آگاهی، دانایی، حفظ کردن، دیدن و شنیدن است، در این جهان هم هست؛ یعنی جهان نیز چشم، گوش، بینایی، عقل و شعور دارد. وقتی می‌بیند که یک نفر، چه مرد و چه زن، اهل عبادت و خدا نیست و به پروردگار روی نمی‌آورد، او را بیگانه می‌بیند و خوشش نمی‌آید. موجوداتی که لباس این عالَم را آماده کرده‌اند، می‌گویند: لباسی که از این عالَم پوشیده‌ای و آنچه خورده‌ای، حلالت نباشد؛ برای این‌که روی منِ زمین راه می‌روی، خدا لعنتت کند.

 

درهای دشمنی موجودات را می‌توان با توبه بست

نویسنده کتاب ارزشمند «توبه آغوش رحمت»، توبه را فرصتی از لطف و محبت خداوند به بندگان دانست و عنوان کرد: خدا محبتی به بندگانش کرده و آن این‌که همهٔ درهای دشمنی موجودات، لعنت موجودات و این را که موجودات از آدم بیگانه خوششان نمی‌آید، می‌توان با توبه بست. وقتی آدم آشنای خدا بشود، آشنای کل موجودات می‌شود و در حد خودشان، می‌تواند لیاقتِ تصرف پیدا کند.

 

چهار راهکار پیامبر(ص) برای دوری شیطان از انسان 

وی برای فرار از شیطان به راهکاری در کلام پیامبر(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: انسان در عبادت، با خدا و کل موجودات آشنا می‌شود؛ ولی با دشمن باید چه کرد؟ دشمن درنده‌ای که خیز برداشته تا به عبادات، معنویات، حال ما، تسبیح‌، حمد، رکوع و سجودمان ضربه بزند. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: شخصی از پیغمبر(ص) پرسید چه‌ کنیم تا شیطان از ما دور شود، پیغمبر(ص) برای سؤال کننده چهار راهکار تبیین کردند.

 

روزه بندگان شیطان را روسیاه، ضعیف، ناتوان و غمگین می‌کند

استاد انصاریان گفت: پیامبر(ص) یکی از راهکارهای دور شدن شیطان از انسان را «روزه گرفتن» عنوان کردند و فرمودند: «اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ؛ روزه بگیر، آن‌ هم در ماه رمضان». روزهٔ تو او را روسیاه، ضعیف، ناتوان و غمگین می‌کند. آنگاه خدا از تو خوشحال می‌شود. وقتی روزه گرفتی، دشمن از دست تو بدحال می‌شود و این روزه گرفتن هم هماهنگی در عبادت با همهٔ موجودات جهان هستی است.

 

صدقه در راه خدا کمر شیطان را می‌شکند

مبلغ برجسته بین الملل صدقه در راه خداوند را از دیگر راهکارهای دوری شیطان دانست و افزود: پیامبر(ص) می فرمایند: «وَالصَّدَقَةُ تَـکْسِرُ ظَهْرَهُ» وقتی در جیبت دست می‌کنی و برای خدا هزینه می‌کنی، یعنی به مستحق، ضعیف، ناتوان، مقروض، بدهکار و کار خیر کمک می‌رسانی، کمر شیطان می‌شکند و به زمین می‌‌خورد و به‌سراغ تو نمی‌آید.

 

شیطان توانایی نفوذ بر عاشقان خداوند را ندارد

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: پیامبر(ص) عاشق خدا بودن و عشق‌ورزی در راه خدا را از دیگر راهکارهای دوری شیطان از انسان عنوان کردند و فرمودند: «وَالْحُبُّ فِى اللّه ِ وَالْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ يَقْطَعانِ دابِرَهُ» این‌که انسان عاشق خدا بشود و در راه خدا عشق‌ورزی کند و مراقب عمل صالح باشد، ریشه شیطان را قطع می‌کند. در حقیقت، کاری با عاشق ندارد و با بیگانه کار دارد. روز اولی هم که شیطان با خداوند درگیر شد، به خداوند گفت: «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ؛ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ»(سورهٔ ص، آیات 82 و83) زور من به همه نمی‌رسد.

 

طلب استغفار و آمرزش از خداوند رگ شیطان را قطع می‌کند

استاد انصاریان به چهارمین راهکار دوری از شیطان با استناد به کلام پیامبر(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: طلب استغفار و آمرزش از خداوند کنید. پیامبر می‌فرماید: «وَالاِسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَتينَهُ» اینکه در روز و شب ماه رمضان، دست گدایی به‌سوی خدا برداری و بگویی: خدایا! من مستحق مغفرت و آمرزش تو هستم. همین که در پیشگاه خدا ناله‌ات درآمد و گفتی من مغفرت می‌خواهم، رگ شیطان را قطع می‌کنید و دیگر قدرت ندارد که کاری‌به‌کار شما داشته باشد.

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • روزه‏ گرفتن
  • محبت خداوند
  • شعور موجودات
  • طلوع علم
  • تسبیح پروردگار
  • اهل عبادت
  • طلب استغفار
  • 0
    92% (نفر 13)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    كشف ويرانه‌های يك مسجد 1000 ساله در تاتارستان
    ادامه درگیری های شدید در جاکارتا در اعتراض به ...
    اهانت زندانبان صهيونيست به قرآن کريم
    برگزاری جشن مبعث رسول اكرم(ص) در قطيف
    ممنوعیت پخش اذان در مساجد جمهوری آذربایجان
    ترجمه قرآن به 112 زبان زنده دنيا
    افزایش شمار زندانیان مسلمان در امریکا
    عکس خبری/ جشن میلاد حضرت رقیه(س) در دمشق
    گزارش تصویری/ احیاء شب بیست و سوم رمضان در حرم ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^