فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 5
80% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 20 دى 1399 ساعت 1:08 بعد از ظهر

استاد انصاریان تبیین کرد

پوشش یا حجاب دستورى قرآنى و تكليفى انسانى است

دارالعرفان/ مفسّر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم در نوشتاری پیرامون حجاب و پاکدامنی زن از منظر آیات نورانی قرآن کریم و روایات ائمه هدی(ع) نکاتی را ارائه کرد.
پوشش یا حجاب دستورى قرآنى و تكليفى انسانى است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در بخشی از کتاب ارزشمند «نظام خانواده در اسلام» پیرامون حجاب و عفاف آورده‌اند؛ پوشش يا حجاب، به‌صورتى كه زیبایی‌ها و زينت زن را بپوشاند و او را از چشم‌چرانی مردم هرزه و بی‌تربیت، و آلودگان به شهوت حيوانى و حالات شيطانى حفظ كند دستورى قرآنى، قانونى الهى، تكليفى انسانى و برنامه‌اى اخلاقى است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حجاب و پوشش اسلامى كه بهترين نوع آن چادر است، چادرى كه يادگار منبع عصمت و عفتى چون فاطمه زهرا(س) است، هيچ مانعى در راه دانش‌طلبی، رشد و كمال زن ايجاد نمى‌كند، بلكه او را از بسيارى از خطرات و دام‌هائى كه حيوان صفتان در راه زيبارويان و دختران و زنان جوان قرار داده‌اند حفظ می‌کند و پاک‌دامنی، سلامت، عفت و حياى او را براى شوهرش يا اگر ازدواج نكرده، براى مرد آینده‌اش محفوظ می‌گذارد.

 

مترجم قرآن کریم افزود: گوهر گران‌بها و زيبا و پرقيمتى چون زن وقتى در صندوق الهى حجاب قرار داشته باشد، از دستبرد دزدان و غارتگران، و آلودگان به لجن معصيت و گناه در امان خواهد بود. زيبارويان جوان وقتى ديده نشوند و چهره پاک و معصوم آنان در معرض ديدگان مردم قرار نگيرد، شعله هوس‌ها و هواها، آتش اميال و غرایز به سركشى و سوزاندن پاكى يک ملت و خراب كردن بناى معنويت يک مملكت برنمی‌خیزد.

استاد انصاریان بیان داشت: پسران جوان وقتى گوهر زیبایی و زينت، و طنّازى و عشوه‌گرى دختران و زنان را در كوچه و بازار، پارک و خيابان، معابر عمومى، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات، مراكز تجارتى نبينند، دچار چشم‌چرانى، هوس، دختربازى، تجاوز به ناموس مردم، كندى ذهن، در هم شكستن اعصاب، بلوغ زودرس، استمناء، لواط، زنا، افكار پريشان، غصه و نگرانى، بى‌ميلى به درس، عشق و عاشقى، بيمارى روانى و درنهایت تعطيل شدن نيروى انسانى خود نمى‌شوند.

بر اين اساس بايد گفت: حجاب و پوشش براى جنس زن امرى واجب و فريضه‌اى شديد است و بدون ترديد منكر آن با آگاهى به اينكه از ضروريات اسلام و فرمان خدا در قرآن است كافر، و از گردونه اسلام خارج است.

 

نویسنده کتاب ارزشمند «اسلام دین آسان» با بیان اینکه حجاب حافظ وقار، شخصيت، كرامت، اصالت و عظمت زن و حافظ زیبایی و منافع او براى شوهر است، افزود: زن در عين حجاب داشتن، مى‌تواند مدارج تحصيلى و طريق كمالات و فضائل را بپيمايد و اينكه حجاب مانعى براى او در راه رشد و ترقى  است، وسوسه‌اى شيطانى و القاء فكرى غلط از جانب استعمارگران غارتگر و دزدان ناموس و هرزه‌هاى كشورهاى غربى و شرقى است.

استاد انصاریان اظهارکرد: گرمى خانواده‌ها، استحكام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگى، آرامش قلوب مردان، ثبات دل‌بستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونى و شرعى خود، برپائى خانه و خانواده، برجائى اعتماد و اطمينان مرد به زن، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان مملكت است و اينكه مردان، زیبایی چهره و زينت و زيور زنانى غير از زن خود را نبينند.

 

ایشان گفت: مردان اگر به‌راحتی و به‌آسانی در تمام صحنه‌هاى اجتماعى دسترسى به زنان داشته باشند، ضمانتى براى اثبات محبت و دل‌بستگی آنان به همسرانشان نخواهد بود. تحريک هوا و هوس و شهوات آنان را از زندگى خود دلسرد و خود، كلنگى براى خراب كردن كانون گرم خانواده خواهند شد.

مفسّر قرآن کریم افزود: تاكنون بى‌حجابى زن باعث گمراهى میلیون‌ها مرد و به گناه افتادن ديگران و پيدا شدن هيولاى طلاق در خانواده‌ها و پديد شدن عشق مرد به زن شوهردار و روابط نامشروع شده و همان‌طور كه يهوديت و مسيحيت مى‌خواسته علت خروج بسيارى از مردان و زنان از عرصه‌گاه ملكوتى اسلام و ديندارى شده است.

وی تصریح کرد: پايه‌گذاران بى‌حجابى خود از اين مسأله به ستوه آمده و عوارض آن را از پديده‌هاى شوم قرون اخير مى‌دانند. نظام خانواده در ايران نظامى قوى، مستحكم، بر اساس حيا و عفت، وقار و ادب، ايمان و تقوا و نبودِ طلاق مگر به ندرت بود.

 

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: از زمانى كه فرهنگ استعمار غرب به دست ولگردى دوره‌گرد، بی‌سوادی پليد، آلوده‌اى خائن، وطن‌فروشى كثيف به نام رضاخان پهلوى به ایران آمد، حجاب و پوشش قرآن را از بسيارى از زنان به غارت برد، وضع خانه و خانواده به‌صورت ديگری شد. آمار طلاق فزونى گرفت در حدى كه در اواخر حكومت آن خانواده نابكار در هرماه بين شش تا هفت هزار درخواست طلاق به دادگاه‌ها داده مى‌شد. مردان و جوانان زن‌دیده بى‌زن مى‌شدند و زنان شوهرديده بدون شوهر. اين دو طايفه آزاد شده از تعهد زن‌دارى و شوهردارى به جامعه مى‌پيوستند و سفره فساد و افساد را گسترده‌تر مى‌كردند.

مترجم «نهج البلاغه» و «صحیفه سجادیه» ادامه داد: مرجع بزرگ، حكيم خبير مرحوم آيت اللّه شاه‌آبادى پس از مسأله كشف حجاب، بدون ترس از حكومت وقت، چنانكه مستمعين آن بزرگوار برايم نقل كردند، بارها در عرشه منبر و در مجالس عمومى و خصوصى فرياد زد: رضاخان با به غارت بردن حجاب قرآن و كشتن قیام‌کنندگان عليه بى‌حجابى در مسجد گوهرشاد، در كنار حرم ملائک پاسبان حضرت رضا(ع) كمر صد و بيست و چهار هزار پيامبر را شكست. آرى آن عارف عاشق و هشيار بينا كه در مسائل اسلامى و در فلسفه و حكمت مجتهدى توانا و بصيرى كم‌نظير بود، كشف حجاب و بدحجابى را شكننده كمر فرستادگان خدا مى‌دانست!!

 

تصمیم پاپ و تمام کشیش‌ها برای از بین بردن اسلام چه بود؟

نویسنده کتاب ارزشمند «تفسرحکیم» بیان داشت: قطب در كتاب بسيار مفيد «آيا ما مسلمان هستيم؟» مى‌گويد بر اساس مداركى كه ديدم، يكى از پاپ‌ها از تمام كشيش‌ها و کاردینال‌ها در واتيكان دعوت كرد و از آن‌ها خواست براى كشتن اسلام و خاموش كردن چراغ دين، به‌صورتى كه براى واتيكان و مسيحيت خرج زیاد نداشته باشد نظر بدهند. كميسيونها براى اين منظور تشكيل شد و نظرياتى از جانب صاحب‌نظران اظهار شد. از ميان تمام آراء و نظريات اين رأى مقبول همه كشيشان و کاردینال‌ها و خودِ پاپ قرار گرفت كه براى كشتن اسلام قوى‌ترين اسلحه و كم‌خرج‌ترين برنامه، بيرون آوردن دختران و زنان مسلمان از حجاب و قرار گرفتن آنان در اختيار جوانان و مردان به‌صورت آزاد، در كوچه و بازار، وسایل عمومى، پاركها و سينما، ادارات و مراكز تجارى، تئاترها، و مراكز اجتماعى است؟!

 

اين برنامه به دست خائنان، انجام گرفت و هوا و هوس زنان و دختران كم‌ايمان يا بى‌ايمان به اين آتش دين‌سوز و شعله خانمان برانداز كمک كرد و وضع را در ممالک اسلامى و مملكت ايران به جائى رساند، كه نزديک بود دين خدا كه محصول زحمات انبيا و امامان و علما و دانشمندان است بميرد و چراغ هدايت خاموش گردد، ولى دست حق از آستين مردى از سلاله انبياء و نتيجه امامان يعنى خمينى بت‌شكن در كشور ايران بيرون آمد و بر سينه نامحرم زد و دين را از اسارت اشرار نجات و حجاب قرآن را به ناموس اسلام برگرداند.

بر امت اسلام فرض و واجب است كه انقلاب آن انسان الهى را حفظ كنند و از ارزشهاى آن نهضت عظيم الهى محافظت نمايند و نگذارند دشمنان زخم‌خورده، اين چراغ روشن را كم‌نور يا بى‌نور نموده ملت ايران را به وضع سابق برگردانند، تا بتوان با پايمردى و ثبات قدم فرهنگ انقلاب را صادر، و ساير ملت هاى بيرون رفته از مدار اسلام را به اسلام برگرداند.

استاد فرزانه حوزه علمیه تأکید کرد: با توجه به آنچه بيان شد، به ارزش گفتار آن متفكر شهيد، كه بارها در سخنرانی‌ها فرياد زد: "حجاب مصونيت است نه محدودیت" پى مى‌بريم. آرى حجاب براى زن و براى شوهر او، خانواده‌اش، جامعه و بخصوص جوانان و آنان كه ازدواج نكرده‌اند مصونيت از هزاران خطر و انواع فساد و افساد و مانع از هم‌پاشيده شدن كانون گرم خانواده‌هاست.

 

معظم له با بیان اینکه محققين معتقدند؛ «مسأله پوشش زن و حجاب او در چهارده آيه و برخى براین عقيده‌اند در25 آيه مورد استفاده قرار گرفته است»، اظهارداشت: اميرالمؤمنين امام علی(ع) خطاب به حضرت مجتبى(ع) و در حقيقت خطاب به تمام مردم فرمودند؛ «محرم نامحرمى را جداً مراعات كن، زيرا اين برنامه براى تو و همه زنان نامحرم مصونيت از افتادن در خيال گناه و خود گناه است، و اگر قدرت دارى كه زنان خانواده تو مردى غير تو را نشناسند، اين برنامه را انجام بده».

 

مَحرمان زن از نظر قرآن مجيد

استاد انصاریان ادامه داد: كتاب خدا كه كتاب هدايت و مايه سعادت و سازنده شخصيت و آورنده خير دنيا و آخرت براى مردم است، در يک آيه آنان را كه به زن محرم هستند معرفى مى‌كند، تا براى زنان روشن باشد در مقابل چه كسانى آزاد و در برابر چه افرادى بايد زیبایی و زينت خود را بپوشانند.

ایشان بیان داشت: قرآن کریم  در آیه 31 سوره مبارکه نور می‌فرماید؛ «... وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و زينت و آرايش خود، جز آنچه قهراً ظاهر مى‌گردد، براى بيگانگان و نامحرمان آشكار نسازند، و بايد سينه و بر و دوش خود را با مقنعه بپوشانند، و زينت و جمال خود را آشكار و ظاهر ننمايند جز براى؛ شوهران، پدران، پدران شوهر، پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر،  پسران خواهر، زنان امت، كنيزان ملكى خود، و مردانى كه به زنان هيچ رغبتى ندارند و يا كودكى كه هنوز آگاهى بر مسائل زنان ندارد، از غير اينان احتراز لازم و پوشش و حجاب واجب است،  در هنگام حركت آنگونه پاى بر زمين نزنند، كه زينت پنهان پايشان از جانب نامحرمان دانسته شود، اى اهل ايمان همه شما به درگاه حق توبه كنيد تا هماى فلاح و رستگارى و پيروزى را در آغوش بگيريد».

 

زنان مسلمان، دختران امّت محمد(ص) به خاطر دنيا و آخرت خود، فرامين حكيمانه حق را گردن نهيد، و مردان باغيرت، و جوانان بزرگوار ناموس خود را از تعرّض هوس‌بازان، با پوشش اسلامى و حجاب قرآنى حفظ نمائيد، بگذاريد همسرتان همسر شما باشد، نه اينكه همگان از جمال و زیبایی و زينت و بدن او لذت ببرند، كه اين خلاف غيرت و جوانمردى، اخلاق و شرف و وجدان و مروّت است.

«مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ»(نساء/ 79)

انتهای پیام /

  • استاد انصاریان
  • آیات و روایات
  • نظام خانواده در اسلام
  • حجاب و عفاف
  • نشر دارالعرفان
  • اهمیت حجاب
  • مصونیت
  • 1
    80% (نفر 5)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    یگانه
    بنام خدا بسیار ممنونم نکات ارزشمندی را بیان کردین/ سلامت باشید
    پاسخ
    0     0
    20 دى 1399 ساعت 7:02 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^