فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 17 دى 1399 ساعت 08:19 صبح

استاد انصاریان

توحید نیرویِ اتصال مؤمنین به پروردگار عالم است

دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: وجود مقدس حضرت زهرا (س) برخوردار از توحید تام بوده و این توحید بود که در قدرت دفعش، دولت زمان را به محاکمه می‌کشاند و قدرت روزگارش را به تنهایی دادگاهی می‌کرد. با ۱۸ یا به نقلی ۲۵ سال سن، این همه آثار عظیم را از خودش بروز داد و از جمله آثار ویژه‌اش، فرزندانش بودند. بررسی کنید و ببینید که کدام خزائن این گوهرها را داشته است؟ تمام خزائن از بین رفته، اما بر استحکام این خزینه افزوده شده است و گوهرهای آن تا ابدیت باقی می‌ماند.
توحید نیرویِ اتصال مؤمنین به پروردگار عالم است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در فاطمیه اول در قم، بیان داشت؛ کل موجودات عالم هستی و به تعبیر قرآن مجید، آفاق و به تعبیر دانشمندان، کیهان و کل حقایقی که در نفس وجود دارد و کل قرآن مجید، آیات خدا هستند. آیه به معنای نشانه است.

 

در بیشتر آیات قرآن وقتی که سخن از آیات طبیعت و از آیات انفسی و آیات قرآن به میان می‌آید همه به تعقل و تفکر ختم می‌شوند. در این عالم طبیعت یک زنبور را می‌بینید که پروردگار در سوره نحل در دو آیه از وجود زنبور و از کارکرد زنبور و محصول آن گزارش می‌دهد. در پایان آیه نیز می‌فرماید در همه شئون زنبور و برنامه‌هایش، نشانه مهمی وجود دارد، البته برای گروهی که اهل اندیشه و تفکر هستند. اما اندیشه کنند که به کجا برسند؟ وقتی اندیشه و تعقل کنند، می‌بینند تمام این نشانه‌ها در جاده توحید نصب شده است؛ یعنی این آیات و نشانه‌ها انسان را به مقصد دیگری هدایت نمی‌کند.

 

آیات خدا راهی برای رسیدن به توحید

در این جاده علامت‌گذاری شده که مردم خدا را پیدا کنند و پیدا هم می‌کنند. اگر کسی در این نشانه‌ها و علامت‌گذاری‌ها دقت نکند از توحید محروم می‌ماند و در دنیا و آخرت دستش خالی خواهد شد. این نشانه‌گذاری‌ها برای این نیست که به این نشانه‌ها برسند و متوقف شوند و جلوتر نروند، مانند بسیاری از دانشمندان که خیلی خوب خورشید را بررسی کردند، کتاب هم نوشتند و تحقیقات خود را جمع‌آوری کرده یا در کهکشان‌ها مطالعه کردند و از جهان‌های دور کتاب نوشتند، یا پیدایش جهان را تکوین هستی دانستند، اما در همه این کتاب‌ها نامی از خداوند و مالک خلقت نیاوردند.

 

این‌ها قدرت خدا و عدل سازنده را نشان می‌دهد مثل اینکه هر چه تابلو در جاده می‌بینید، نشانه‌ای است که این شهر از این راه می‌رود. اگر هم بلد نباشید به شما آموزش می‌دهند. اینها برای این است که صاحب خلقت شناسانده شود و مردم به توحید برسند، چون وقتی جای توحید در زندگی خالی باشد، ابلیس آن جای خالی را پر می‌کند. بالاخره دشمنان، شیاطین و ابلیسیان در کمین هستند که قلب‌های خالی از توحید را پر کنند، اما در قلبی که توحید باشد، یعنی جلوه تام «لا اله الا الله»، وجود داشته باشد، ‌آنها می‌بینند جای خالی نیست که جا بگیرند، لذا صاحب‌دل را رها می‌کنند.

 

توحید نیروی اتصال مؤمنین به خداوند

امام رضا(ع) اینچنین فرمود که خداوند می‌گوید «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» یعنی این دژ و قلعه من است و آن کسی که وارد این حصار شود، ایمن است. چون به قدری دیوارش بلند است که دشمن نمی‌تواند واردش شود. این حصن، حصین الهی است. نیروی اتصال مؤمنین به پروردگار عالم، توحید است و انرژی بسیار فوق‌العاده‌ای است که از طرفی دفع شدید است که «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و از طرفی هم نیروی جذب شدیدی دارد که فیوضات خاص الهی را به طرف موحد جذب می‌کند.

 

دافعه و جاذبه حضرت زهرا(س) را در احوالات ایشان بخوانید. اگر بعد از مرگ پیامبر(ص) ایشان نرمش اندکی به کسانی که در روز روشن، حد آنها را غارت کردند، نشان می‌داد و اگر همسرش امام علی(ع) گوشه چشم مهر و محبتی به آنها نشان می‌داد، از همه این مصائب و بلاها در امان بودند اما صدیقه کبری(س) و امام علی(ع) دشمنان را در همه جهاتشان دفع کردند، یعنی حقیقت «لا اله» را تحقق بخشیدند.

 

در سوره مؤمنون فرمود که مشرکان و باطل‌گرایانی که از توحید جدا زندگی می‌کنند، وقتی لحظه مرگشان می‌رسد و پرده کنار می‌رود و آنچه را باید ببینند با چشم دیدند و وضع و بدبختی خودشان را مشاهده کردند و از همه سخت‌تر اینکه جای خودشان را در جهنم دیدند، در اینجا فریاد رجوع می‌زنند و می‌گویند خدایا ما را بازگردان تا ما در دنیا عمل صالح انجام دهیم، خدا جوابشان را می‌دهد و می‌گوید: همین‌جا هم دارید دروغ می‌گویید. یعنی به قدری پستی در شما تنیده شده که با دیدن وضع خودتان در جهنم نیز دارید دروغ می‌گویید.

 

ظهور توحید به صورت تام در حضرت زهرا(س)

توحید به صورت تام در وجود مقدس صدیقه طاهره(س) طلوع داشت. اعمال، تفکر، شکل زندگی، شوهرداری و فرزندداری، سخنان نورانی حضرت در دو خطبه‌شان در مسجد و خانه و شگفت‌آورتر از همه دعاهایشان توحیدی است. انسان کاملاً حس می‌کند که وجود مقدسشان برخوردار از توحید تام بوده و این توحید بود که در قدرت دفعش دولت زمان را به محاکمه می‌کشاند و قدرت روزگارش را به تنهایی دادگاهی می‌کند و خودش قاضی و رأی‌دهنده می‌شود و با استدلال مسأله را مطرح کرده که قوی‌ترین قاضی‌های عالم نمی‌توانند یک نقطه ایراد به محاکمات او بگیرند.

 

ایشان با دلایل عقلی و قرآنی دولت قدرتمند زمانش را دفع کرد. از نظر ظاهری دولت، قدرت داشت که درِ خانه را آتش زد و به بازوی امام علی(ع) طناب بست و او را کشان‌کشان برد، اما این قدرت را حضرت زهرا(س) دفع کرد و فیوضات خاصه را جذب کرد که در ۱۸ یا نهایتاً ۲۵ سال سن این همه آثار عظیم را از خودش بروز داد. از جمله آثار ویژه‌اش نیز فرزندانش است. شما بررسی کنید و ببینید که کدام خزائن این گوهرها را داشته است؟ تمام خزائن از بین رفته اما بر استحکام این خزینه افزوده شده است و گوهرهای آن تا ابدیت باقی می‌ماند.

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • استاد حسین انصاریان
  • شهادت حضرت زهرا(س)
  • دارالعرفان
  • فاطمیه اول
  • آیات انفسی
  • جاده توحید
  • صاحب خلقت
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    بررسی مسائل حقوقی در اسلام از دیدگاه قرآن در ...
    لندن؛ ميزبان همايش «پيروی از سنت پيامبر اكرم(ص) ...
    مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
    گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
    گزارش از برنامه‌ سخنرانی استاد عرفان و اخلاق ...
    استفاده از حجاب برای زنان اندونزی اجباری می‌شود
    تمهیدات هلال احمر برای نیمه شعبان درکربلا
    عشق خديجه به رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
    استاد انصاریان: کمک به بازسازی اعتاب مقدسه موجب ...
     استاد انصاریان: تشویق قرآن به عمل صالح/ عمر رفته ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^