فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 27 مهر 1399 ساعت 10:28 صبح

استاد انصاریان

با چشم دل و نور عقل می‌توان عظمت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را درک کرد

دارالعرفان/ مفسر قرآن کریم گفت: با چشم دل و نور عقل می‌توان عظمت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) و معرفت آن‌ها را درک کرد.
با چشم دل و نور عقل می‌توان عظمت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را درک کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در دهه آخر ماه صفر با گرامیداشت ایام شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: وجود مبارک سیدالشهداء، انسانی کامل و جامع است و در تفاسیر روایی بسیاری از اهل‌بیت(ع) این مطلب با سند نقل شده است که آیه شریفه «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا  حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ» در رابطه با وجود حضرت امام حسین(ع) است.

استاد انصاریان افزود: آنهایی که پروردگار به آنها بصیرت داده است پیامبر و امامان را با چشم دل به خوبی می‌بینند چرا که با چشم دل و نور عقل می‌توان عظمت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) و معرفت آن‌ها را درک کرد.

ایشان تصریح کرد: اگر ارتباط با عالم غیب و اتصال به خدا را حس نمی‌کنیم مشکل از ماست، همان‌طور که 40 سال ابوجهل همسایه پیامبر بود اما نوری را درک نمی‌کرد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: با چشم دل و نور عقل می‌توان امام حسین(ع) را با کمک قرآن و روایات ببینیم و کاری به ظواهر دنیایی‌شان نیز نداشته باشیم و کل جریان در ظاهر زندگی دنیا تا شهادت پیش آمده را انتخاب خدا بدانیم، وقتی او را انسان کامل و جامع دیدیم با همه وجود حس می‌کنیم که نیازمند به او هستیم و دنیا و آخرت ما آبادی‌اش با ولایت و امامت او و دیگر ائمه(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای اسیر دنیا می‌شوند و با جان‌کندن برای جمع کردن دنیا تلاش می‌کنند اما در یک لحظه دنیا از دست آن‌ها گرفته می‌شود و با دست خالی به آن دنیا می‌روند، اما باطن‌بینها که امام حسین(ع) را امام و خزانه علم الهی و مصباح الهدی و سفینه النجات می‌بینند دستشان در دنیا پُر می‌شود و این سرمایه را به عالم برزخ و آخرت می‌برند.

نویسنده کتاب ارزشمند «عناصر شخصیت انسان» اظهار داشت: وجود مقدس او با چه سرمایه‌ای تبدیل به انسان کامل و بی‌نظیر و بی‌بدیل شد، یقیناً سرمایه اول و در حقیقت اصل سرمایه معرفت الله است، یعنی شناخت پروردگار عالم و شناخت وجود مقدس حق و شناخت اوصاف او و شناخت جلال و کمال او و لمس همه این حقایق، انسان را در راه کامل شدن و جامع شدن قرار داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: چون انسان با این معرفت؛ می‌بیند چیزی در این عالم قابل تکیه کردن نیست و آن‌چه در این عالمِ ماده است از دست رفتنی است. خدا این امکانات را قرار داده برای توانمند شدن انسان و سلامت و عبرت گرفتن، تا که عبدالله واقعی شود. آن‌هایی که در راه عبدالله شدن و هزینه انسان شدن شود ماندگار است و از دست نمی‌رود و پایدار است، این مواد دنیایی است که انسان برای زندگی ظاهر استفاده می‌کند تا عبدلله شود و سر از عبادت و بندگی و معرفت و کرامت درآورد، این‌ها ماندگار می‌شود بقیه زیور و زینت حیات دنیاست و بهاری است که به خزان سخت می‌خورد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 20 سوره حدید عنوان کرد: در این آیه «أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا» آمده است که دنیا محل زودگذر است و می‌تواند دنیا تبدیل به رضوان یا تبدیل به عذاب الهی شود، اگر انسان به طرف کمال و معرف الله باشد آن‌گاه رضوان در پیش است.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) در مورد سرمایه معرفتی که دارد این‌گونه می‌فرماید -البته درک این دو جمله امام حسین بسیار سخت است-، معلم معرفت من تو هستی، در سوره بقره می‌آید «أَنْتَ الَّذِی تَعَرَّفْتَ إِلَیَّ فِی کُلِّ شَیْءٍ فَرَأَیْتُکَ ظَاهِرا فِی کُلِّ شَیْءٍ»، یعنی پروردگار درباره حضرت آدم(ع) که از نظر گسترده وجود و عظمت چون دیگر پیامبران(ص) نبود و قابل مقایسه با سیدالشهدا نیست می‌گوید «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها»، یعنی ما کل اسم‌ها (نور و حقیقت اسماء حسنی) را به او یاد داده‌ایم.

 

استاد انصاریان گفت: باید اسماء الهی حقیقتش با جان ما یکی شود، رحمان و رحیم نور است و اگر در باطن من جلوه کند انسان بزرگ و نورانی می‌شوم و یک ولی‌الله خواهم شد -در آن‌جا کل شی مطرح نبود اما در این‌جا آمده است-، امام می‌فرماید تویی که خودت را در کل شی به من نمایان کردی کل شی یعنی عددی که نهایت ندارد، همانند سلول‌های بدن که نمی‌توان آن را شمرد، آسمان‌ها و کهکشان‌ها و عوالم بالا، هفت آسمان، اجرام، اتم‌های آنها هر کدام جزء کل شی است و امام می‌فرماید «وَرأیتُک ظاهِراً فِی کلِّ شَی ءٍ».

وی افزود: امام می‌فرماید من تو را با کل شی شناختم و آشکارا تو را در کل شی دیده‌ام. معلوم می‌شود کل شی در منظر ایشان است و چشمی دارد به اندازه وسعت ظاهر و باطنی که وجود او را در کل شی آشکارا دیده است و او را کامل شناخته است، در وجود ایشان، کتاب کل شی وجود داشته است، آنها آمار کل هستی را در خود داشته‌اند.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: قرآن دارای ظاهر و باطن است و امام حسین(ع) قسم می‌خورد که امام مبین من هستم، حتی امور ظاهری آنها به سمت خدا بوده است اما نباید فقط ظاهر زندگی دنیوی آن‌ها را دید. آن‌ها پرداخت می‌کنند و در برابر آن توقع دریافت ندارند. امام حسین(ع) می‌فرماید من پرداخت می‌کنم و خون خودم را به خود تو می‌دهم، بین من و تو، جاده هم نمی‌تواند فاصله ایجاد کند.

 

وی تصریح کرد: همه سرمایه را در عاشورا به تو پرداختم و هیچ توقعی ندارم، همه لذت من در این است که خداوند همه هستی من را گرفت و در راه خودش آن را فدا کردم، آنها شیعیان خود را با نام تا قیامت می‌شناسند و آمار شیعیان را دارند؛ کل شی این است.

وی گفت: معرفت امام حسین(ع) نسبت به پروردگار این‌گونه است که واجبه الاطاعه است و من با شوق و عشق بکوشم، همه ما در راه معرفت الهی مدیون سید الشهدا هستیم.

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • توبه
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم صفر
  • دارالعرفان
  • مجازی
  • عزای سیدالشهدا(ع)
  • حقیقت امام حسین(ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جمع‌آوري نمادهاي مذهبي شيعيان عربستان
    افزايش نفوذ شيعيان در قاره آفريقا
    توهین‌ ارتش انگلیس به نمادهای‌اسلامی
    توهين گروه‌هاي ناشناخته يمني به قرآن
    برگزاری گردهمایی مسلمانان فرانسه
    تخريب بزرگترين قبرستان مسلمانان قدس
    آغاز همايش بين‌المللی «واقعه كربلا» در تركيه
    اجرای دوره تابستانه آموزش علوم اسلامی در «شارجه» ...
    جمع آوری ده هزار كتاب با موضوع امام علي (ع) در ...
    مقابله با کتب آموزشی اسلامی در تگزاس

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^