فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
50% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 21 مهر 1399 ساعت 09:42 صبح

استاد انصاریان

برای دیدن چهره آسمانی امام حسین(ع)، باید با چشم دل و عقل نظر بیندازیم

دارالعرفان؛ مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم گفت: سیدالشهدا به‌تنهایی همه هستی است و هرچه خوبان دارند، او به‌تنهایی دارد.
برای دیدن چهره آسمانی امام حسین(ع)، باید با چشم دل و عقل نظر بیندازیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در اولین جلسه از مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در دهه سوم صفر که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشتند: برای دیدن چهره آسمانی امام حسین(ع)، باید با چشم دل و عقل نظر بیندازیم؛ چراکه دیدن چهره آسمانی، عرشی، ملکوتی و الهی حضرت سیدالشهدا به‌جز با چشم دل و عقل امکان ندارد.

استاد انصاریان افزود: اینها در بخشی از آیات قرآن، روایات و زیارت‌ها و دعاهایی که از حضرت نقل شده، وجود دارد. در روایات نیز آمده است که راه دیگری وجود ندارد و این تماشا با چشم عقل و دیده دل؛ طبق روایات، تنها می‌تواند چهره بسیار محدودی از حضرت را نشان دهد و کار تماشای کامل، فقط در قیامت است.

 

ایشان تصریح کرد: خدمت یکی از مراجع بزرگ بودم، ایشان فرمودند: وقتی آخوند خراسانی(ره) -این پهلوان علم و عمل و اخلاق و مربی بیش از 1000 نفر جامع‌الشرایط- از دنیا رفت، اهل دلی از شاگردانش که خیلی دلش می‌خواست آخوند را در عالم بعد ببیند، شبی به شرف زیارت ایشان مشرف شد، با علم به اینکه استاد از دنیا رفته است.

این استاد حوزه ادامه داد: ایشان عرض کرد که امکان خبردادن از برزخ به من برای شما میسر است؟ آخوند خراسانی فرمود: نه، تنها می‌توانم یک مطلب بگویم. بیش از 70 سال در علم و درس و فلسفه غوطه‌ور بوده‌ام و در دنیا فکر می‌کردم که در این سیر معرفتی، حداقل امام حسین(ع) را شناخته‌ام؛ اما وقتی وارد برزخ شدم، دیدم در دنیا جاهل کامل نسبت به ایشان بوده‌ام و ایشان را به‌خوبی نشناخته‌ام. در اینجا به من نشان داده شد که سیدالشهدا(ع) کیست، چه عظمتی دارد و چه دُّرِ گران‌بهایی در این دنیا بوده است.

 

نویسنده کتاب ارزشمند «راه و رسم بندگی» عنوان کرد: باید در مقام جست‌وجو و حرکت علمی درآمد تا گوشه‌ای از آن کلی را درک کرد، نباید آن را ترک کرد و بگویند مطلقاً نمی‌توانند بفهمند. همان برای انسان یک معدن عظیم و موتور حرکت پرقدرتی جهت رفتن به‌سوی کمالات الهی است.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید: «ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ » راسخون در علم، عالمانی هستند که علم آنها تا قیامت تغییر نمی‌کند و این انبیا و ائمه هستند که علمشان نور بود که این نور برگرفته از نورالله است و قابل‌تغییر نبود.

وی افزود: برای این آیه شریفه که در سوره احقاف، آیه 15 است، تفاسیر مختلف روایی وجود دارد. 9 روایت یافته‌ام که اهل‌بیت(ع) در آن متفق‌القول می‌گویند این آیه، تطبیق کاملی با زندگی امام حسین(ع) دارد و ایشان مصداق اکمل است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم گفت: مطالب و جملات بی‌نظیری در این آیه است و اگر کسی بخواهد از نظر معنا، واقعیت و عمق تفسیر کند، یقیناً کتاب کاملی می‌شود و شاید چند جلد خواهد شد. علم و پند و معرفت در این آیه نهفته است. «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ».

وی عنوان کرد: با تطبیق آیه به امام حسین(ع)، می‌بینیم که این انسان به‌معنای امام حسین(ع) است؛ چون او به‌تنهایی همهٔ انسان است. اگرچه یک فرد است، اما جمع است؛ یعنی کل انسان‌ها در این یک نفر گنجانده شده‌اند. در تعبیر معنوی، سیدالشهدا به‌تنهایی همه هستی است و هرچه خوبان دارند، او به‌تنهایی دارد.

 

استاد انصاریان ادامه داد: این اتفاق یک‌بار در عالم اتفاق افتاد که همه انبیا، فرشتگان، جن و انس و زمین و آسمان با شنیدن روضه آن حضرت برایش گریه کردند: «فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنْظَرِينَ». در همه هستی، حسین(ع) را می‌بینیم؛ در ملائکه، جن و انس، گیاهان و زمین و درختان، انبیا و ائمه اطهار، او را می‌بینیم. فقط کافی است ما عمق روایت را بفهمیم و بدانیم که حسین به‌تنهایی همه هستی است.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) گفته‌اند: من از حسین و حسین از من است. این را درک کنیم؛ چون پیامبر(ص) مقام جمعی ندارد و همه کمالات، حسنات، عبادات، نبوت، امامت و توحید است و وقتی می‌گویند حسین از من است، یعنی وجود من است و من وجود او هستم. اگر همین روایت را بفهمیم، می‌بینیم انسانِ در آیه؛ امام حسین(ع) به‌تنهایی همه است.

 

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: تمام 9 ماهی که در رحم مادر بود، حضرت فاطمه(س) رنج می‌کشید و غصه داشت. گویا بو برده بود که او چه کسی است و چه خواهد شد! در کمال مشقت و رنج، او را به‌دنیا آورد که نشان می‌دهد منظور رنج خاصی است. گفته می‌شود کودک 6 ماهه ناقص می‌شود، اما این چه 6 ماهه‌ای بود که همه عالم را پر کرده است.

ایشان اظهار داشت: «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ». مدت در رحم بودن، 30 ماه است و او 6 ماهه به‌دنیا آمده است؛ اما در دنیا به کمال مطلوب، کمال عقل و بدن و روح رسید و 40 سال او کامل شد.

استاد انصاریان بیان کرد: او با پروردگار حرف زد و گفت: خدایا! به من الهام کن تا هرچه نعمت به من داده‌ای، شکر کنم و هرچه نعمت ظاهری و باطنی به پدر و مادرم داده‌ای، شکر آن را بر گردن من بینداز تا در قیامت در شکر تو بدهکار نباشند و این توفیق را به من بده. «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ».

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) گفت: خدایا! به من لطفی کن تا هر قدمی در باطن یا ظاهر برمی‌دارم، عملی باشد که تو بپسندی. فرزندان من از نظر اعتقاد و ایمان، روح و عمل صالح و در همه امور شایسته بار بیایند. «أَصْلِحْ لي في ذُرِّيَّتي » یعنی من از اصلاح‌گری تو سودمند شوم و همان‌گونه که من برای امام علی(ع) و فاطمه(س) بودم، فرزندان نیز برای من باشند. دعا این‌گونه مستجاب شد که خداوند 9 فرزند تاریخی و پی‌درپی به او داد که از بین آنها، از زین‌العابدین(ع) تا امام عصر(عج)، همه امام معصوم شدند.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: امام می‌فرمایند که اهل دعا باشید، اما دعایی که مستجاب شود. قلب و نیّت و ایمان را به دعا گره بزنید تا دعا مستجاب شود. «إِنِّي تُبْتُ إِلَيْکَ» در آیه، به‌معنای توبه کردن نیست؛ چون او معصوم و در پاکی نمونه بود. او جزء آیه «انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ» است. این عبارت، یعنی با همه وجود به تو رجوع کردم و از تو می‌خواهم.

وی در پایان بیان کرد: برخی شامه‌ها بسیار قوی است. اهل‌بیت(ع) فاصله زیادی با کربلا داشتند، اما شامه ملکوتی‌شان بوی کربلا و امام حسین(ع) را می‌شنید و کاش ما نیز این‌گونه باشیم و از این فاصله بوی کربلا را با مشام خود احساس کنیم.

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • برزخ
  • آخوند خراسانی
  • دهه آخر صفر
  • عزاداری سیدالشهدا(ع)
  • روضه سیدالشهدا(ع)
  • جایگاه امام حسین(ع)
  • سخنرانی مجازی
  • 0
    50% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    پانزدهمين نمايشگاه سالانه آثار و هنرهای اسلامی ...
    احداث مرکز بزرگ اسلامی در دانمارک
    مسدود شدن 17 پايگاه اطلاع‌رسانی به دليل محتوای ضد ...
    آمار تکان دهنده طلاب وهابي در سراسر جهان
    راه‌اندازی نخستين شبكه ماهواره‌ای اسلامی ...
    برگزاری همايش «قرآن در زندگی مسلمانان» در ...
    حمله کننده به قدیمی ترین مسجد آلمان بازداشت شد
    سرکوب تظاهرات مردمی توسط پلیس امارات
    چند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
    استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^