فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 24 تير 1399 ساعت 12:53 صبح

استاد انصاریان

 شناخت حضرت معصومه(س) موجب اجتناب از معصیت خواهد شد  

دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: کسی که از حضرت معصومه(س) شناخت داشته باشد، در عبادت به‌سوی رشد حرکت می‌کند و در معصیت نیز اجتناب برای او حاصل می‌شود. 
 شناخت حضرت معصومه(س) موجب اجتناب از معصیت خواهد شد  

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان به مناسبت دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: وجود الهی حضرت معصومه(س) کسب فیوضات کرده و با کسب فیوضات، به این مقامات و درجات بسیار بالا و والا رسیده است که زیارت ایشان، تنها گوشه‌ای از آن درجات را به ما نشان می‌دهد. کسی که از حضرت معصومه(س) شناخت داشته باشد، حداقل به احترام ایشان، از عبادت در شهر قم کم نمی‌گذارد و به گناه اضافه نمی‌کند. در عبادت به‌سوی رشد حرکت می‌کند و در معصیت نیز اجتناب برای او حاصل می‌شود؛ یعنی وقتی در خانه‌اش هم نشسته است، می‌داند که شعاع وجود ایشان ناظر بر انسان است و خجالت می‌کشد که معصیت و گران‌فروشی کند، ربا بخورد، رشوه بگیرد یا مردمی که به ادارات مراجعه می‌کنند را معطل و اذیت کند و کارشان را انجام ندهد.

 

در علم خدا، اکنون قیامت برپاست

نویسنده کتاب ارزشمند «دنیا از نظر اولیا» در مورد ظاهر و باطن هستی، نزد خداوند، گفت: زمان دربارهٔ پروردگارِ عالم معنی ندارد! خدا می‌فرماید: «وَإِنْ كُلٌّ لَمَّا جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ»(سورهٔ یس، آیهٔ 32) ظاهر و باطن هستی، امروز، گذشته‌ و آینده‌، یکجا پیش من است؛ به عبارت دیگر خدا گذشته، حال و آینده ندارد. ما می‌گوییم که قیامت بعداً برپا می‌شود؛ اما در علم خدا، اکنون قیامت برپاست، بهشتی‌ها در بهشت و جهنمی‌ها هم در جهنم هستند و گذشته، امروز و آینده هم حاضر و موجود است، لازم نیست که زمان رد بشود تا خدا مسئله‌ای را در حرکت زمان ببیند. یقین بدانید که عمل همه انسان‌ها در حال حاضر نزد پروردگار، پیغمبر(ص) و مؤمنون که ائمهٔ طاهرین(ع) هستند، دیده می‌شود.

 

انسان در معرض دید خداوند، پیامبر(ص) و اولیای الهی

مبلغ برجسته بین الملل ادامه داد: در حال حاضر هیچ ‌کسی از اعمال پنهان یا آینده و گذشتهٔ ما خبر ندارد؛ ولی پروردگار، پیغمبر(ص)، مؤمنون و ائمه(ع) آگاه هستند. من اگر این‌گونه آیات در زندگی‌ام طلوع داشته باشد و یقین داشته باشم که خدا مرا می‌بیند، پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام و ائمه(ع) نیز اِشراف دیدنی به من دارند؛ آیا می‌توانم گناه کبیره انجام دهم؟! آیا می‌توانم ظلم به مردم کنم؟ آیا می‌توانم جنس مورد نیاز مردم را انبار کنم تا 10 برابر شود و ده برابر فشار به طبقات پایین جامعه بیاید؟ اگر بدانیم که خدا، پیغمبر(ص)، ائمهٔ طاهرین(ع) و روح اولیای الهی، مانند حضرت معصومه(س) به من مشرِف است، این اقدامات را انجام نمی‌دهیم.

 

اولیای الهی دلِ آدم را پر از نور می‌کنند

استاد انصاریان در پاسخ به این پرسش که اولیای الهی که نورشان به‌صورت عام در حضرت معصومه(س) تجلی داشته است، خودشان چه ویژگی‌هایی داشته‌اند؟ گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «نَحْنُ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ» ما اولیای الهی هستیم. این اولیاءالله که حضرت معصومه(س)، خواهرشان، دخترشان و عمه‌شان بوده؛ انسان را زنده می‌کند، دلِ آدم را پر از نور می‌کند و قلب آدم را با قرآن حرکت می‌دهد. خداوند در سوره یونس آیه 64 می‌فرماید: «لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۚ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ این اولیای خدا هستند که حضرت معصومه(س) در دامن اینها پرورش پیدا کرده است».

 

ارزش والای حضرت معصومه(س) در کلام حضرت رضا(ع)

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی در مورد ارزش والای حضرت معصومه(س) در کلام حضرت رضا(ع)، بیان کرد: حضرت معصومه(س) دختر ولی‌الله بوده، ولی اتصال فکری، روحی، اخلاقی و عملی شدید به ولی‌الله داشته است و از طریق این اتصال، کسب ارزش می‌کرد. این‌قدر ارزش او بالا رفت که امام هشتم به سعد‌بن‌سعد فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ» کسی که خواهر مرا در شهر قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. منظور امام، شیعیان است، اگر شما مردان و زنان اهل ایمان و رعایت‌کنندگان حلال و حرام خدا، ایشان را زیارت کنید و روز قیامت در پرونده‌تان کم داشته باشید، همهٔ کمبود ما را زیارت ایشان جبران می‌کند. وقتی امام می‌گویند بهشت واجب می‌شود، یعنی دیگر موانع رفتن بهشت از سر راه شما برداشته می‌شود و با زیارت حضرت معصومه(س)، راه شما به بهشت آسان و راحت می‌شود و مشکلی در قیامت نخواهید داشت.

 

ورود آیت‌الله بروجردی به قم و رونق حوزهٔ علمیه

وی به معرفت و علاقه آیت الله بروجردی نسبت به حضرت معصومه(س) اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم بروجردی(ره) یک بیماری پیدا کردند که ایشان را از بروجرد به تهران، بیمارستان فیروزآبادی آوردند. امام که آن‌وقت حدود سی سال داشتند، با تعدادی از علما به دیدن آیت‌الله بروجردی می‌روند و به ایشان عرض می‌کنند که شما وقتی از بیمارستان بیرون آمدید، به بروجرد نروید و به قم بیایید. ایشان هم می‌فرماید که من با قرآن استخاره می‌کنم. وقتی با قرآن استخاره می‌کنند، تصمیم قطعی می‌گیرند که به قم بیایند و دیگر به بروجرد برنمی‌گردند. از برکات حضرت معصومه(س)، حوزهٔ علمیه‌ای که هفتصد طلبه داشت، با ورود آیت‌الله‌العظمی بروجردی هفت‌هزار طلبه پیدا می‌کند. از این هفت‌هزار نفر، تعدادی مراجع تقلید بعد از ایشان می‌شوند، تعدادی نویسندگان قویِ چیره‌دستی می‌شوند که با مقالاتشان توانستند جوانان کشور را زیر نظر ایشان جذب اسلام کنند، تعدادی مدرّس طلبه‌پرور و تعدادی هم مبلّغ و منبریِ ورزیدهٔ دینی شدند. اقامت ایشان در قم شانزده سال طول کشید و برکات وجود ایشان از قم به کشورهای مختلف آسیا، اروپا و آمریکا پخش شد.  

وی افزود: اگر حضرت معصومه(س) در قم دفن نبود، شخصی مثل آیت‌الله‌العظمی بروجردی علتی برای آمدن به قم نداشتند. یقیناً ایشان بعد از آن استخاره، به احترام دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) به قم آمدند و مقیم شدند.

 

معرفت آیت‌الله بروجردی به شأن حضرت معصومه(س)

استاد انصاریان در مورد معرفت آیت‌الله بروجردی به شأن حضرت معصومه(س) نیز گفت: آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) به خدا، پیغمبر(ص)، ائمه(ع) و حضرت معصومه(س) معرفت داشتند. پادشاه عربستان به‌نام سعود‌بن‌عبدالعزیز به ایران می‌آید و به حاکمان آن زمان ایران می‌گوید که من علاقه دارم به قم بروم و رهبر مذهبی شما را ببینم. از طرف دربار به محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) می‌آیند و می‌گویند: پادشاه عربستان می‌خواهد به زیارت شما بیاید، ایشان می‌فرماید: من علاقه‌ای به ملاقات با شاهان ندارم، از طرف من از ایشان عذرخواهی بکنید و بگویید که ایشان نیاید. وقتی نمایندگان دولت آن زمان می‌روند، یکی دوتا از علما می‌گویند: آقا او را راه می‌دادی تا بین ما و عربستان که بعد از کشتن ابوطالب یزدی خیلی مناسب نیست، رابطهٔ حسنه‌ای برقرار می‌شد و حاجی‌های ایران راحت‌تر به آنجا می‌رفتند. ایشان فرمود: من هیچ‌کدام اینها را نمی‌خواهم! اینها زیارت قبور را حرام می‌دانند و اگر پادشاه عربستان به قم بیاید، برای زیارت حضرت معصومه(س) نمی‌رود. این بی‌احترامی به عمه من است و نباید بیاید! در حقیقت آیت‌الله‌العظمی بروجردی این معرفت را به حضرت معصومه(س) داشتند که اگر شاه مملکتی به زیارت نرود، بی‌ادبی به دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) است لذا او را راه نداد.

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • معرفت
  • دوری از گناه
  • اولیای الهی
  • حکایتی شنیدنی
  • آثار وجودی
  • شأن حضرت معصومه
  • پادشاه عربستان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^