فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انتشار قرآن موسوم به امام زمان(عج) تا عید

به گزارش شيعه آنلاين، چاپ قرآن امام زمان (عج) به خط ميرزا احمد ني‌ريزي به مراحل نهايي نزديك شده و تا عيد نوروز منتشر خواهد شد.

احسان شكراللهي مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: كتابخانه مجلس شوراي اسلامي بيش از يك سال روي قرآن موسوم به امام زمان كار مي‌كند كه در واقع اين قرآن بزرگ‌ترين دست‌نويس تاريخ خط است.

وي در ادامه افزود: ميرزا احمد ني‌ريزي ثواب قرائت اين قرآن را به امام زمان تقديم كرده و خود اين قرآن هم وقف شده كه پس از ظهور به دست حضرت ولي عصر (عج) برسد.

شكراللهي قرآن امام زمان را يكي از نفايس موجود در گنجينه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي دانست كه به لحاظ مكتب خوشنويسي جزو بهترين كتابت‌هاست.

به گفته وي اين قرآن كه نزديك به 800 صفحه دارد در صفحات اوليه داراي تذهيب زيبايي متعلق به دوران صفويه است و ساير صفحات جدول‌كاري و همچنين حاشيه‌هايي با شمسه و ترنج دارد كه به اين قرآن زيبايي خاصي بخشيده است.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: چون مي‌خواستيم كل قرآن را چاپ كنيم مدتي در اختيار مؤسسه دارالقرآن بود تا اغلاط رسم‌المشقي و املايي گرفته شود كه كاري پرزحمت و طولاني بود و به لطف خدا انجام شد و اكنون در حال چاپ نمونه‌ها هستيم تا بتوانيم اين قرآن را تا عيد نوروز منتشر كنيم.

شكراللهي، ني‌ريزي را بزرگ‌ترين نسخ نويس تاريخ خط دانست و گفت: او كه در عصر صفوي مي‌زيسته داراي فاخرترين كتابت‌ها به ويژه كتابت قرآن است.

وي همچنین افزود: ما خوشنويسان ديگري داشتيم كه خط زيبا و درخشاني دارند ولي هيچيك به اندازه ني‌ريزي پركار نبودند و آثار او به لحاظ كميت و كيفيت با ساير آثار قابل مقايسه نيست.

وي درباره چگونگي انتشار اين قرآن تصريح كرد: از نسخ خطي اسكن رنگي گرفتيم و در اختيار مؤسسه گرافيكي قرار داديم كه خط را از دل متن بيرون كشيدند تا بتوانند اصلاحات را انجام دهند. در عين حال نهايت سعي را انجام داديم كه اين كتاب مطابق نسخه اصلي منتشر شود.

شكراللهي خاطرنشان كرد: اين قرآن متن و حاشيه است يعني فضايي كه در آن قرآن نوشته شده رنگ كاغذش متفاوت از رنگ جدول و حاشيه‌هاست.

وي در ادامه افزود: در نسخه اصلي متن و حاشيه به گونه‌اي است كه از دو نوع كاغذ در صفحات استفاده شده و ما سعي كرديم رنگ متن و حاشيه را منطبق با رنگ اصلي حفظ كنيم.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^