فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دو میلیون و 500 هزار شیعه در روسیه

هم اکنون بيش از 30 ميليون مسلمان در روسيه زندگي مي کنند و اين گروه، قشري تاثيرگذار در اين کشور هستند.


به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ  دکتر «ابوذر ابراهيمي ترکمان» رايزن فرهنگي ايران در روسيه گفت: "حدود دو ميليون و 500 هزار شيعه در روسيه زندگي مي کنند."
ابراهيمي ترکمان ادامه داد: کشور روسيه پس از فروپاشي در سال 1991 در حدود 156 ميليون نفر جمعيت داشت که از اين رقم، در حدود 13 تا 15 ميليون نفر مسلمانان بودند؛ اما "در حال حاضر جمعيت روسيه کاهش يافته و به حدود 140 ميليون نفر رسيده است که اين رقم نشان دهنده کاهش جمعيت اين کشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است."
رايزن فرهنگي ايران در مسکو با بيان اينکه "جمعيت مسلمانان در اين دوره با افزايش روبه  رو بوده است"، گفت: مسلمانان طي 20 سال گذشته با افزايش دو برابري، جمعيتشان به 25 تا 30 ميليون نفر افزايش پيدا کرده است.
به گفته وي، در حدود 100 ميليون مسيحي ارتدوکس در روسيه زندگي مي کنند و يهوديان البته بعنوان يک اقليت تاثيرگذار در اين کشور سکونت دارند، ولي بسياري از اين يهوديان به سرزمين هاي اشغالي مهاجرت کرده اند.
ابراهيمي با اشاره به اينکه "مسلمانان روسيه، بومي اين کشور هستند"، گفت: اين مسلمانان، مهاجر نيستند و در روسيه و در تاتارستان، داغستان و چچن متولد شد ه اند و شهروند درجه يک و اصيل روسيه محسوب مي شوند.


** روسيه، دوست با کشورهاي اسلامي
رايزن فرهنگي ايران در مسکو درباره رابطه روسيه با کشورهاي اسلامي و مسلمانان داخلي اين کشور گفت: مسوولان روسيه اهميت زيادي به ارتباط با کشورهاي اسلامي و نيز مسلمانان داخلي روسيه مي دهند.
"ديميتري مدودف" رييس جمهور روسيه در سال 2009 چهار مرتبه با مسلمانان اين کشور ديدار و حتي به مساجد مسلمانان سرکشي کرد و با مفتي هاي اين کشور به گفت وگو نشست.
رايزن فرهنگي ايران در روسيه با اشاره به تشکيل "بنياد حمايت از آموزش هاي ديني" در روسيه خاطرنشان کرد: روس ها مي گويند با تشکيل اين بنياد، قصد دارند مسلمانان اين کشور را از افراطي گري دور سازند.
معاون رايزني فرهنگي پيشين ايران در ترکمنستان با تاکيد بر اينکه "روس ها اولويت خود در سياست خارجي را به ارتباط بيشتر با کشورهاي اسلامي داده اند،" خاطرنشان کرد: کشور هند با داشتن بيش از 200 ميليون مسلمان جايگاهي در سازمان کنفرانس اسلامي ندارد، اما روسيه با داشتن 30 ميليون مسلمان عضو ناظر اين سازمان است و اين موضوع نشان دهنده اهميتي است که روس ها براي ارتباط با کشورهاي اسلامي قائل هستند.


**سياست هاي کرملين دربرخورد با شهروندان مسلمان روسيه
ابراهيمي ادامه داد: سياست هاي دولت روسيه در برابر مسلمانان داخلي اين کشور، يک سياست عاقلانه است، به نحوي که مسلمانان اين کشور، خود را جزو لا ينفک روسيه مي دانند.
رايزن فرهنگي ايران در مسکو، با اشاره به انجام 5 پرواز مستقيم در روز بين روسيه و آذربايجان گفت: شيعيان آذري مقيم روسيه تاثير زيادي بر شيعيان کشور آذربايجان دارند و با توجه به اينکه شيعيان روسيه اکثرا مقلد رهبر معظم انقلاب اسلامي هستند، اين مسأله مي تواند براي ايران هم اهميت داشته باشد.
ابراهيمي ترکمان با اشاره به ديدار "مدودف" با مسلمانان قفقاز اظهار داشت: رييس جمهور روسيه در اين ديدار اعلام کرد که مايل نيست واژه تروريسم اسلامي و افراط گرايي اسلامي را بکار ببرد، زيرا به اعتقاد وي، مسلمانان، افراط گرا و تروريست نيستند.
وي افزود: مدودف معتقد است که تروريست نمي تواند مسلمان باشد و مسلمان نيز نمي تواند تروريست باشد، زيرا تعاليم اسلامي و آموزه هاي ديني ،مسلمانان را از اين کار منع مي کند.
ابراهيمي ترکمان ادامه داد: نگاه غالب حاکمان روسيه به شيعيان، ستودني است، اما مقابله با افراط گرايان در دستور کار آنها قرار دارد، خواه اين افراط گرايي از سوي کمونيست ها صورت گيرد، و خواه از سوي پيروان ديگر اديان.


**علاقه وافر روس ها به ادبيات فارسي
ابراهيمي ترکمان در ادامه اين گفت وگو به علاقه روس ها به ادبيات ايراني و فارسي اشاره کرده و مي گويد: براساس يک تحقيق، روس ها از سال 1865 تاکنون، کتاب هاي ادبي ايراني را به زبان روسي ترجمه کرده اند. طي اين سالها کتاب هايي چون بوستان و گلستان سعدي، غزليات حافظ، شاهنامه فردوسي، بهارستان جامي، مخزن الاسرار نظامي و بسياري از کتاب هاي ادبي ايراني به زبان روسي ترجمه شده اند که پس از چاپ منتشر شده و در بازارهاي کتاب روسيه توزيع شده است.
مديرکل فرهنگي پيشين آسيا و اقيانوسيه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مي افزايد: روس ها درباره امام خميني (ره) و شهيد مطهري نيز آثار خوبي منتشر کرده اند که با استقبال مردم اين کشور روبه رو شده است.
ابراهيمي ترکمان تصريح کرد: کتاب "انسان کامل" که از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در مسکو به زبان روسي ترجمه و منتشر شده بود، بعنوان کتاب سال جمهوري اسلامي شناخته و معرفي شد و کتاب مثنوي معنوي که اين رايزني به زبان روسي ترجمه کرد نيز بعنوان کتاب سال جمهوري اسلامي معرفي شد.
وي در توضيح بيشتر توجهي که در روسيه به زبان و ادبيات فارسي وجود دارد، به ذکر يک خاطره مطبوعاتي در اين کشور پرداخت و گفت: يک روز يکي از خبرنگاران روس از پوتين سوال کرد که در تعطيلات چه مي کند. پوتين نيز در جواب اين خبرنگار گفت: "همسرم يک کتاب ديوان خيام به من هديه داده است که در تعطيلات آن را مي خوانم."


**مشترکات فرهنگي ايران و روسيه
رايزن فرهنگي ايران به مشترکات فرهنگي ايران و روسيه هم نيم نگاهي دارد و مي گويد: ما با بخش هايي از مردم روسيه اشتراکات زباني داريم.
ابراهيمي ترکمان در همين زمينه اضافه کرد: مردم آستيا در روسيه به زبان فارسي صحبت مي کنند که تا حدودي با زبان فارسي حال حاضر در ايران متفاوت است؛ اما به هرحال خود را ايراني مي دانند. البته آنها معتقد هستند که زبان فارسي اصيل، زبان آنها است و ايراني  ها در زبان فارسي تغيير و تحول ايجاد کرده اند.
همچنين با تعداد زيادي از مهاجران افغاني و تاجيک در روسيه، اشتراکات زباني داريم. حدود سه ميليون آذربايجاني نيز در روسيه زندگي مي کنند که آذري هاي ايران با آنها اشتراک زباني دارند.
اين کارشناس فرهنگي ادامه داد: علاوه بر اشتراکات زباني، اشتراک ديني و مذهبي قوي نيز بين ايران و روسيه وجود دارد، به گونه اي که اشتراک مذهبي با سه ميليون شيعه موجود در روسيه و نيز اشتراک ديني با 30 ميليون مسلمان در اين کشور از آن جمله است.
ابراهيمي ترکمان خاطرنشان کرد: علاوه بر اين، در آداب و رسوم نيز مشترکات زيادي بين دو کشور وجود دارد، به گونه اي که در قبرستان هاي داغستان، کلماتي چون ؛ "الله، محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين" بر روي قبور نوشته شده است.
وي تصريح کرد: هنگام ورود به شهر "دربند" شما مي توانيد شنونده اذان از مناره  هاي مساجد اين شهر باشيد که نواي "اشهد أنّ عليا ولي الله" سر مي دهند.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^