فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 ارديبهشت 1399 ساعت 1:29 بعد از ظهر

در راستای فعالیت‌های مجازی مؤسسه دارالعرفان؛ پویش کتابخوانی با محوریت کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» آغاز شد

در راستای فعالیت‌های مجازی مؤسسه دارالعرفان؛ پویش کتابخوانی با محوریت کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» آغاز شد

دارالعرفان/ همزمان با حلول ماه مبارک رمضان و قوت گرفتن فعالیت‌های مجازی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان به‌ویژه پویش کتاب و کتابخوانی با محوریت کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» در ماه بندگی، در بستر فضای مجازی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، پویش کتابخوانی با محوریت کتاب ارزشمند «تمرین بندگی» از سری کتاب‌های سیری در معارف اسلامی استاد انصاریان می‌باشد که در قالب 14 موضوع اصلی و قریب به یکصد موضوع فرعی، مطالب ناب و ارزشمندی را در باب علوم و معارف اسلامی و اهل‌بیت(ع) در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

 

این گزارش حاکیست: پویش کتابخوانی یکی از برنامه‌های اصلی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان می‌باشد که در این ایام شیوع ویروس کرونا و حمایت از شعار «در خانه بمانیم» به‌منظور مطالعه کتاب ذکر شده و ارسال نکات برگزیده آن برای ما، تا از طرف شما در فضای مجازی نشر داده شود؛ از سوی مؤسسه دارالعرفان ویژه ماه مبارک رمضان دنبال می‌شود.

لذا بر خود لازم می‌دانیم ضمن دعوت همه مخاطبان و ارادتمندان ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) به مطالعه این کتاب ارزشمند و کاربردی، آنرا برای شما خوبان معرفی کنیم.

بر اساس این گزارش؛ کتابی که اکنون معرفی آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود چهاردهمین اثر از این مجموعه سترگ و دربردارنده چهارده گفتار در باب «تمرینِ بندگی (شرح حدیث مضمار)» می‌باشد که توسط این مفسر بزرگ قرآن کریم به زیور طبع آراسته شده است.

 

این گزارش می‌افزاید: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه 28 کتاب شریف نهج‌البلاغه آورده است؛ «أَلا وإِنَّ الْیَوْمَ الْمِضْمارُ وَغَداً السِّباقُ وَالسَّبْقَةُ الجَنَّةُ وَالْغایَةُ النَّار؛ آگاه باشید که امروز روز تمرین و فردا زمان مسابقه است؛ پاداش و جزای برنده، بهشت و فرجام بازنده، آتش است» و استاد انصاریان برپایه همین خطبه نورانی ساختار این کتاب ارزشمند را بنیان نهاده است.

استاد انصاریان در این کتاب آورده است؛ حدیث «إِنَّ الْیَوْمَ الْمِضْمارُ» به تمرین‌گاه بودن دنیایی که انسان در آن زندگی می‌کند، اشاره دارد؛ دنیایی که خدا برای آدمی مقرر کرده است، حیات و مرگ در آن جریان داشته، هر گوشه آن مجموعه‌ای از حکمت‌ها و براهین است و از نعمت‌ها سرشار. این عالَم با هر آنچه که دارد، محلی برای تمرین (مضمار) است.

 

استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه می‌افزایند: همه عبادات برای مؤمنان، نوعی تمرین برای نیرومند شدن روح و بدن است. در این جهان، هرگز مسابقه‌ای برگزار نخواهد شد؛ به بیان دیگر، همه انسان‌ها در دنیا، تا لحظه پایانی عمر خویش، تنها در حال تمرین هستند. در این میان، برخی افراد سست و ضعیف، به تمرین کردن بی‌علاقه‌اند؛ آنان به تن‌پروری عادت کرده و هرگز خود را به زحمت نمی‌افکنند. گویی آنان درصدد تمرین دادن روح خود با عبادات نبوده و گویی نمی‌خواهند روح خود را قدرتمند سازند. اما کسانی که در پی تعالی و رشد معنوی خود هستند، در دنیا اهل تمرین‌اند؛ همانان که خداوند آنان را ستوده و رستگار خوانده است. آنان تا روزی که ملک‌الموت جان آنان را مانند پدری مهربان از بدن‌هاشان سِتانده و آنان را به عالَم دیگر منتقل سازد، همواره در سخت‌کوشی و تمرین برای رسیدن به مقصودند.

 

این گزارش حاکیست، چهارده فصل خواندنی این کتاب شریف عبارتند از؛ «ابعاد نگاه حضرت علی(ع) به محل تمرین»، «مصادیق برخی تمرین‌های معنوی»، «تمرین خدمت به مردم»، «تمرین کسب علم»، «تمرین تفکر واندیشه درباره هستی»، «اهمیت بینش زیبا به محل تمرین»، «سختی‌های محل تمرین»، «تجارت در محل تمرین»، «تمرین نیکی کردن به والدین»، «تمرین صله رحم و خدمت به خلق خدا»، «تمرین یکتاپرستی»، «تمرین برای تقویت انگیزه معنوی»، «راهنمایی‌ها در محل تمرین» و «پاداش تمرین‌ها» از جمله عناوین اصلی این کتاب خواندنی است.

 

بر اساس این گزارش، علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این کتاب به ریز موضوعات دیگری همچون؛ «نگرش مثبت به دنیا»، «دنیا محلی برای تمرین»، «پاداش روزه»، «مصادیق پدر مهربان»، «آفریدگار بی همتا»، «رحمت خدا»، «درب‌های هشت‌گانه بهشت»، «دانش امام علی(ع) تجلی دانش خدا»، «دنیا از نگاه امام علی(ع)»، «معنای تقوا»، «آسایش پس از سختی»، «ترجیح فقرا بر اغنیا»، «بهشت مشتاق بهشتیان»، «روزه، تقویت اراده»، «مفهوم (ارض) در بهشت»، «مشکل گشایی با دعای شریف کمیل»، «کمک‌های پنهانی»، «معنای خمس»، «دلسوزان خلوت شب»، «دنیا، سرای سختی»، «مفهوم قیومیت خدا»، «سختی، مقدمه راحتی»، «سختی‌های کربلا»، «ارزش اندیشه»، «رحمت بی نهایت خداوندی» مواجه شوند.

 

این گزارش می‌افزاید: «ارزش اندیشه»، «نفرین یونس پیامبر(ع)»، «مصیبت حضرت زهرا(س)»، «ارزش تفکر در خلقت»، «معنای (ساعة) در فرهنگ اسلامی»، «علت رستگاری حُر»،« تفکر درعواقب اعتیاد»، «بسترسازی تفکر در رسانه‌ها»، «درک زیبایی دنیا»، «نگاه نادرست به دنیا»، «نگاهی زیبا به دنیا»، «پیامبرعام و پیامبر خاص»، « چهار عالم و سه سفر»، «اصول دست‌یابی به بهشت»، «پیشمانی بی‌ارزش»، «شب جمعه، شب توبه»، «اهمیت احترام به پدر و مادر»، «همت والا در صله رحم»، «وعده‌های الهی»، «حیات جاودان»، «حقایق ملکوتی»، «لذایذ زیان‌بار»، «امامان و علامت‌های هدایت»، «پندهای آسمانی»، «توقف زمان در آخرت»، «بدگمانی به خدا»، «تربت سیدالشهدا(ع)» از جمله برخی از ریز موضوعات خواندنی این کتاب ارزشمند است.

 

علاقه‌مندان شرکت کننده در پویش کتاب و کتابخوانی می‌توانند نکات برگزیده خود را در بخش نظرات همین صفحه برایمان کامنت نموده، به منظور دانلود رایگان کتاب بر روی لینک زیر کلیک نمایید؛

http://www.erfan.ir/themes/farsi/assets/TamrinBandegi.pdf

 

 

 

 

  • ماه مبارک رمضان
  • استاد انصاریان
  • فضای مجازی
  • نشر دارالعرفان
  • بهار قرآن
  • پویش کتابخوانی
  • تمرین بندگی در ماه بندگی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    شهادت 22تن از شيعيان در يمن
    همایش بین‌المللی «کربلا» در ترکیه
    تظاهرات مسلمانان ولز علیه تصویب قوانین ضداسلامی ...
    انتشار مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام ...
    تدابیر امنیتی در آستانه اربعین حسینی در کربلا ...
    نام‌نویسی اولویت‌های جدید حج تمتع تا 20 بهمن 84
    گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
    گزارش تصویری/مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در ...
    استاد انصاریان: باور قیامت دیدگاه انسان را نسبت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^