فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 14 فروردين 1399 ساعت 00:09 صبح

 استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک می‌کنند!/ قرآن، ناجی زنان از تحمیلات فرهنگی شیطانی

 استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک می‌کنند!/ قرآن، ناجی زنان از تحمیلات فرهنگی شیطانی

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه قبل از اسلام اجازه ندادند که زن بفهمد چه کسی است و معدن چه ارزش‌هایی است؛ و رسول خدا(ص) به‌تدریج گوهر از دست‌رفتهٔ معنوی زن را به جامعهٔ انسانی برگرداند، گفت: امروز هم، عقل و روح زن را خاک می‌کنند و در دنیا به کالای پول درآوردن تبدیل کرده‌اند. با ترفندهایی که داشتند زن را کاملاً به جاهلیت قبل از بعثت پیغمبر(ص) برگرداندند و ظلم عظیمی به پیغمبر(ص) کردند؛ ولی زنانی که باعفت، عصمت، باکرامت و باایمان و با عبادت ماندند، زحمات پیغمبر را سپاسگزاری کردند و اینان در قیامت مستحق رحمت پروردگار مهربان عالم هستند.

 

رسول خدا(ص) به‌تدریج گوهر ازدست‌رفتهٔ معنوی زن را به جامعهٔ انسانی برگرداند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ آیت‌الله ابن‌الرضا خوانسار به شخصیت و کرامت زن در کتاب خدا اشاره و اظهار کرد: غیر از فرهنگ پروردگار، فرهنگ‌های اختراعی و ساختگی، زمینی، مادی و شیطانی، هزاران سال شخصیت زن را به محاق برده بودند و ارزش زن را در بین همهٔ ملت‌ها و همهٔ مناطق انسان‌نشین نابود کرده بودند. پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام در سرزمینی مبعوث به رسالت شدند که آن سرزمین شخصیت زن را تحت تأثیر فرهنگ‌های اختراعی و شیطانی نابود کرده بود. قرآن مجید و وجود مقدس رسول خدا(ص) به‌تدریج این گوهر ازدست‌رفتهٔ معنوی را به جامعهٔ انسانی برگرداند. ابتدا کتاب خدا بعضی از سوره‌هایش را به نام زنان قرار داد، مثل سورهٔ نساء؛ و بعضی از سوره‌ها را به نام یک زن مزین کرد، مثل سورهٔ مریم.

 

غارتگران تاریخ به هویت، شخصیت و عظمت زنان دستبرد زده‌اند

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در سورهٔ نساء به حقوق انسانی زن بیشتر توجه شده و در سورهٔ مریم به عظمت، شخصیت و کرامت یک زن به‌عنوان نمونه (و الگو) بیشتر توجه شده است و اسم هم می‌برد: «یٰا مَرْیمُ إِنَّ اَللّٰهَ اِصْطَفٰاک وَ طَهَّرَک وَ اِصْطَفٰاک عَلیٰ نِسٰاءِ اَلْعٰالَمِینَ»(سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 42). قرآن دربارهٔ یک زن در جزء پانزدهم سخن می‌گوید و شخصیت ایمانی، اخلاقی و عصمت و عفت او را مطرح می‌کند و با طرح این مسائل می‌خواهد به همهٔ زنان جهان درس بدهد که شما باکرامت و با شخصیت آفریده شده‌اید؛ اما غارتگران تاریخ به هویت، شخصیت و عظمت شما دستبرد زده‌اند. حتی پیچیدگی کار این فرهنگ‌ها به‌صورتی بوده که نگذاشته شما بفهمید دارای شخصیت و کرامت انسانی هستید لذا با این گم کردن شما پیش خودتان، هر بلای ناجوانمردانه‌ای که دلشان خواست، بر سر شما زنان آوردند و شما هم تسلیم هجوم این مسائل ظالمانه بودید.

 

قرآن مقابل این هجوم عظیم ظالمانهٔ قرن‌ها حرکت کرد

وی به حمایت قرآن از شخصیت و ارزش‌های زنان اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت اتفاق نیفتاد که زنان انقلاب کنند، علیه دولت‌های قبل از اسلام قیام کنند و فریاد زنان برای بازگرداندن حقوق انسانی‌شان بلند شود در حقیقت آنان را کاملاً به استضعاف فکری کشاندند. زنان هم پیش خودشان خیال می‌کردند که زندگی‌شان همین‌گونه باید باشد، نمی‌فهمیدند اسیرند و تمام ارزش‌هایشان غارت شده است. قرآن که آمد، مقابل این هجوم عظیم ظالمانهٔ قرن‌ها حرکت کرد، فریاد زد و داد کشید، سوره‌ای را به نام یک زن کرد. گاهی هم بدون اسم بردن از زنانی که شخصیت خودشان را بازیافته بودند و فهمیده بودند که زن هم مانند مرد معدن ارزش‌هاست، خبر دادند؛ چه در سورهٔ نساء که اعلام می‌کند زن دارای حقوق بزرگی است، چه در سورهٔ مریم که اعلام می‌کند یک زن می‌تواند عالی‌ترین مقامات انسانیِ الهیِ ایمانی و اخلاقی را دارا شود و چه در آیاتی که با نشانی دربارهٔ یک زن حرف می‌زند، از چهرهٔ الهی و مقام انسانی زن پرده برمی‌دارد.

 

مقامات معنوی، آخرتی، عبادتی و اخلاقی برای زنان کمتر از مردان نیست

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند با این رده‌بندی در قرآن، می‌خواهد به تمام زنان دنیا بعد از نزول قرآن، درس بدهد که اسیر فرهنگ‌های اختراعی و شیطانی نشوید تا ارزش‌های شما را مانند روزگاران جاهلیت به غارت ببرند، شما را از انسانی آزاد به حیوانی مستضعف تبدیل کنند و هر بلایی که می‌خواهند، سرتان دربیاورند؛ به‌گونه‌ای که به شما باورانده باشند که باید این بلاها را بکشید. همگی به ‌خصوص زنان باید سوره مریم را بخوانند، بفهمند و بدانند که مقامات معنوی، آخرتی، عبادتی و اخلاقی برای زنان کمتر از مردان قرار داده نشده است. 

وی به تعریف جامع و الهی خدا از آسیه به عنوان یک زن در قرآن اشاره و تصریح کرد: در قرآن یک آیه از زنی وجود دارد که بیدار نبود و بیدار شد؛ زنی که خودش را نمی‌شناخت و خودش را شناخت؛ زنی که در روزگار غفلت اسیر فرهنگ بت‌پرستیِ ظالمانهٔ مصر بود، بعد با نبوت کلیم‌الله پیوند خورد، از طریق نبوت کلیم‌الله هم با خدا پیوند خورد، خودش را پیدا کرد و فهمید چه کسی و چه چیزی است. 

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی ادامه داد: آسیه زنی است که خود را از زیر بار فرهنگ ابلیسی درآورده، کلیم‌الله را به‌عنوان نمایندهٔ خدا شناخته، به فرهنگ کلیم‌الله اتصال یافته و از طریق این فرهنگ به خدا اتصال پیدا کرده، هنوز هم ملکهٔ مملکت و قدرت دوم کشور است. حالا آشکار شده که مؤمن شده، معلوم شده که زن چه قدرت معنوی عظیمی دارد، معلوم شده که زن در ارزش‌ها کم از مرد ندارد، این زن در برابر تهدید مرگ نمی‌هراسد و از ایمان به خدا دست برنمی‌دارد. 

 

قبل از اسلام اجازه ندادند که زن بفهمد چه کسی و معدن چه ارزش‌هایی است

وی گفت: قبل از اسلام جلوی این فهم را گرفته و نگذاشته بودند زن بفهمد چه کسی و معدن چه ارزش‌هایی است. به او هم قبولانده بودند که تو ضعیف هستی، ملکیت نداری، کنیزی و انسان نیستی. پس از آن پیغمبر(ص) آمد و این باور نجسِ خطرناک را از زن گرفت و باور دیگری جای آن گذاشت که من انسان و عبدالله هستم و از ارزش‌های مرد کم ندارم. 

خداوند در سورهٔ مبارکهٔ حدید خطاب به پیغمبر(ص) می‌فرماید: «یوْمَ تَرَی اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنٰاتِ»(سورهٔ حدید، آیهٔ 12)، در قیامت هم مردان مؤمن و هم زنان باایمان را می‌بینید. «یسْعیٰ نُورُهُمْ بَینَ أَیدِیهِمْ وَ بِأَیمٰانِهِمْ بُشْرٰاکمُ اَلْیوْمَ جَنّٰاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهٰارُ خٰالِدِینَ فی‌ها ذٰلِک هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ» نور، این زنان پیش روی آنها را تا ابدیت و طرف دیگر وجودشان را تا ابدیت روشن می‌کند. این خورشید در دنیا به‌دست آمده و برای بازار قیامت نیست.

 

قرآن، ناجی زنان از تحمیلات فرهنگی شیطانی

استاد انصاریان قرآن را ناجی زنان از تحمیلات فرهنگی شیطانی دانست و تصریح کرد: قرآن زن را از آن‌ همه بار و تحمیلات فرهنگیِ شیطانیِ قرن‌ها نجات داد و به زن فهماند انسانی همراه با همهٔ ارزش‌ها هستی. یک سوره به نام کل زنان داخل قرآن گذاشت که سورهٔ نساء نام دارد و یک سوره به نام یک شخصیت ویژه گذاشت که سورهٔ مریم است. از آسیه این‌گونه تعریف کرد، فقط برای اینکه به کل زنان بعد از قرآن بفهماند که شما استعداداً مقام آسیه، مریم و مقام مادر انبیا را دارید، فقط مراقب باشید که فرهنگ‌های بالا و پایین، ماهواره‌ها، ضدیت‌ها و فرهنگ‌های اختراعی شما را به حزب شیطان نکشاند. شما استعداداً مریم، آسیه، خدیجه و مادر ابراهیم هستید. شما شیطان و ابلیس و بدون روح انسانی نیستید.

 

دین اسلام در تربیت دختران پیشگام است

وی با اشاره به اینکه دین اسلام در تربیت دختران پیشگام است، گفت: اسلام در بین دختران کم‌سن آمد و کسانی را مانند حضرت معصومه(س) تربیت کرد. تمام صفات حضرت خدیجه(س)، پیغمبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، صدیقهٔ کبری(س) و امامان تا موسی‌بن‌جعفر(ع) را به این دختر منتقل می‌کند و از طریق قانون وراثت که برای تمام دنیا قانون مسلّمی است، این دختر به‌وجود می‌آید. امام رضا(ع) درباره حضرت معصومه(س) می‌فرمایند: «هر کسی او را در قم زیارت کند، "وجبت له الجنة" بهشت بر او واجب می‌شود». این بدن در شهر قم با غربت دفن می‌شود، اما همین قبر سبب می‌شود که امروز اسلام، انبیا و ائمه(ع) از برکت همین قبر به تمام کرهٔ زمین پخش شود. کنار همین قبر بود که حوزهٔ علمیه را ساختند، کنار این قبر بود که هزاران انسان بزرگوار جذب این شهر شدند و تا حد اجتهاد، نویسندگی، خطیب شدن و مفسر شدن تربیت شدند. اینها همه از برکت وجود یک خانم است. 

مبلغ برجسته بین الملل گفت: حضرت معصومه(س) شخصیت بسیار عجیبی است، در زیارتش می‌خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» برای اینکه ما بهشتی شویم، شما پیش خدا از ما شفاعت کن. «فإن لک عند الله شأناً من الشأن» چون شما دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) پیش پروردگار مقامی داری که گفتنی نیست. اینکه حضرت معصومه(س) می‌تواند در قیامت شفاعت کند نتیجهٔ تربیت الهی، قرآنی و ولایتی است که بسیاری از زنان جوامع اسلامی را از این حوزهٔ باعظمت بیرون‌ بردند و دوباره به روزگار جاهلیت، یعنی به آن‌ وقتی برگرداندند که بدن دختر را خاک می‌کردند.

 

امروز هم به نوع دیگری عقل و روح زن را خاک می‌کنند!

استاد انصاریان در پایان اظهار کرد: امروز هم عقل و روح زن را خاک می‌کنند و در دنیا به کالای پول درآوردن تبدیل کرده‌اند. با ترفندهایی که داشتند زن را کاملاً به جاهلیت قبل از بعثت پیغمبر(ص) برگرداندند و ظلم عظیمی به پیغمبر(ص) کردند؛ ولی زنانی که باعفت، عصمت، باکرامت و باایمان و با عبادت ماندند، زحمات پیغمبر(ص) را سپاسگزاری کردند و اینان در قیامت مستحق رحمت پروردگار مهربان عالم هستند.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • حضرت معصومه(س)
  • شخصیت زن
  • آسیه
  • صفات الهی
  • ارزش زن
  • کرامت زن
  • فرهنگ‌های ساختگی
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    شكايت وارثان منشاوی از شيخ الأزهر
    درخواست یک مرکز شیعی در کویت برای مبارزه با تفرقه
    گزارش تصویری/ عزاداری منظم جوانان در محل "خیمه ...
    استاد انصاریان: نور هدایت به انسان اطمینان خاطر ...
    استاد انصاریان:مشکلات اقتصادی نباید انسان را از ...
    استاد انصاریان: انسان بصیر آبادکننده دنیا، برزخ ...
    گزارش تصویری مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به ...
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^