فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 13 فروردين 1399 ساعت 9:15 بعد از ظهر

 استاد انصاریان: بشارت خداوند به مؤمنین/ مؤمنین واقعی در سیل فسادها از مسیر خود منحرف نمی‌شوند

 استاد انصاریان: بشارت خداوند به مؤمنین/ مؤمنین واقعی در سیل فسادها از مسیر خود منحرف نمی‌شوند

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: مؤمن حقیقی، شایسته فوز عظیم و وعده قابل‌تحقق پروردگار است، این مؤمنان در صفاتی ثابت‌قدم هستند و نمی‌لغزند؛ هر باد، موج و طوفانی که می‌خواهد بوزد، اما آنها از مسیر خود منحرف نمی‌شوند. 

 

بشارت خداوند به مؤمنین 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در دانشگاه امام صادق(ع) تهران، اظهار کرد: خداوند، خریدار جان و مال مردم مؤمن است که در عوض این جان و مال، جنت ویژه‌ای را به آنها عنایت می‌کند. در آیه 111 سوره توبه می‌فرماید: «إِنَّ اَللّٰهَ اِشْتَریٰ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوٰالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ اَلْجَنَّةَ» کار این مؤمنین را بیان می‌کند؛ «یَقتلون و یُقتلون»، با دشمنان خدا و دین و مردم وارد جنگ می‌شوند، از دشمن می‌کشند، عده‌ای از خودشان هم کشته می‌شوند. سپس می‌فرماید: این وعده‌ای که به آنها دادم در مقابل جان و مالشان، جنت است. «وَعْداً عَلَیهِ حَقًّا» وعده قابل‌تحقق. بعد هم احتمالاً به ارواح شهدای راه خود خطاب می‌کند که جنت مژده باد به شما: «فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیعِکمُ اَلَّذِی بٰایعْتُمْ بِهِ» چه معامله بزرگی با خدا کردید! «ذٰلِک هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ». جنتی که پروردگار عالم از آن جنت، تعبیر به فوز عظیم می‌کند.

 

مؤمن حقیقی، شایسته فوز عظیم و وعده قابل‌تحقق پروردگار است

استاد انصاریان به 9 ویژگی مؤمن حقیقی اشاره و بیان کرد: هر شخصی که این نُه ویژگی را داشته باشد، مؤمن حقیقی، شایسته فوز عظیم و وعده قابل‌تحقق پروردگار است. «اَلتّٰائِبُونَ اَلْعٰابِدُونَ اَلْحٰامِدُونَ اَلسّٰائِحُونَ اَلرّٰاکعُونَ اَلسّٰاجِدُونَ اَلْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنّٰاهُونَ عَنِ اَلْمُنْکرِ وَ اَلْحٰافِظُونَ لِحُدُودِ اَللّٰهِ وَ بَشِّرِ اَلْمُؤْمِنِینَ»﴿التوبة، 112﴾ خداوند به پیغمبر اکرم(ص) می‌گوید: بر وجود مبارک تو واجب است به مؤمنینی که این اوصاف را دارند، لقا، رحمت، مغفرت، رضوان و قرب مرا بشارت دهی.

 

مؤمنین واقعی در طوفان فساد و حادثه از مسیر خود منحرف نمی‌شوند

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه ادامه داد: از نُه ویژگی که در این آیات مطرح شده، مشخص است که بر استمرار و بر ثبوت دلالت دارد؛ به عبارت دیگر اولاً، این 9 صفتشان تا لحظه آخر عمرشان استمرار دارد و در این صفات هم، ثابت‌قدم هستند و نمی‌لغزند. زمانه، حادثه، فساد و تحولات هرچه می‌خواهد باشد. به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) «کالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکهُ الْعَواصِفُ» هر باد، موج و طوفانی که می‌خواهد بوزد، اما آنها از مسیر خود منحرف نمی‌شوند.

 

عبد، نسبت به حقایق و قیامت عارف و عالم هستند

استاد انصاریان گفت: بعد از «التائبون»، ویژگی دوم این مؤمنان، «العابدون» بود. اهل دل -و به تعبیر حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه)، اهل قلوب- طایفه‌ای لطیف با درک بالا هستند. اهل دل یا به تعبیر دیگر اصحاب قلوب، درباره لغتِ "عبد" فرموده‌اند: عبد از سه حرف ترکیب شده، «عین، با، دال» که هر کدام از این حروف اشاره به یک حقیقتی است. «عین»، اشاره به این است که عبد نسبت به حقایق؛ یعنی توحید، نبوت، امامت، احکام، حلال، حرام و قیامت عارف و عالم هستند. عین، علم، عالم. عرفان، عارف؛ شناخت درستی دارند. یک شناختی که از دست نمی‌دهند، از دست‌شان هم نمی‌شود گرفت.

به قول راغب اصفهانی(ره) در کتاب المفرداتش، «این‌ها علمِ بی‌جهل دارند، علمشان همراه تاریکی نیست که یک بخش از قلب‌شان یا عقل‌شان علم باشد، یک بخش دیگرش هم جهل باشد». شیطان و خدا، حق و باطل، نور و ظلمت در اینها با همدیگر نیست. حقیقت نور در آنهاست. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «مؤمن در پنج نور می‌چرخد. یتقلب فی خمسه انوار؛ ورودش نور است، خروجش نور است، علمش نور است، کارش نور است». اینها با تاریکی سر و کار ندارند. علمشان به پروردگار علم واقعی است، این علم و عرفان را هم از زمان پیغمبر(ص) به بعد از قرآن و رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) گرفته‌اند.

 

طلبه؛ باید مفسر، محقق و مدقق باشد

مبلغ برجسته بین الملل خطاب به طلاب گفت: طلبه باید مفسر، محقق و مدقق باشد، در اصول، فقه، ادبیات و معانی بیان مجتهد و صاحب‌نظر باشد؛ به همه طلاب توصیه می کنم به میان مردم بروند؛ نترسید و برای خدا حرکت کنند. «أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنیٰ وَ فُرٰادیٰ»﴿سبإ، 46﴾ به خدا قسم کار به نتیجه می‌رسد. من قبل از انقلاب گاهی به میان لات‌های تهران می رفتم، در اولین برخورد فحش نثارم می‌کردند، اما در نهایت رابطه دوستی بین ما برقرار شد و آنها تغییر کردند و به سمت خداوند آمدند، امروز هم ضد انقلاب کم نداریم، حرف‌های بیهوده هم به همه می‌گویند، اما می‌توان همین‌ افراد را توبه داد و دل آنان را نرم کرد.

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خداوند انبیاء را در سوره انبیاء تعریف می‌کند، «وَجَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنٰا وَ أَوْحَینٰا إِلَیهِمْ فِعْلَ اَلْخَیرٰاتِ وَ إِقٰامَ اَلصَّلاٰةِ وَ إِیتٰاءَ اَلزَّکٰاةِ وَ کٰانُوا لَنٰا عٰابِدِینَ»﴿الأنبیاء، 73﴾ انبیا بندگان من بودند، اگر انسان در چهارچوب آن نوع بندگی قرار بگیرد، یا پیغمبر یا امام یا مؤمنی می‌شوند که خداوند در دو آیه سوره توبه آنها را بیان کرده است.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید
 

  • مؤمن حقیقی
  • فوز عظیم
  • وعده قابل‌تحقق پروردگار
  • رضوان و قرب خدا
  • اصحاب قلوب
  • علمِ بی‌جهل
  • شیطان و خدا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای جنجالی شیخ الازهر :جایز است با پول مسلمانان ...
    بررسی طرح ورود کتب شیعی به الازهر
    نصب بزرگترین لوسترهای جهان در حرم امام حسین (ع)
    برگزاری مسابقات سراسری حفظ قرآن كريم در مسجد ...
    مراکش دو هزار مسجد قديمي را پلمپ مي کند
    برگزاری جشن ميلاد امام حسن مجتبی(ع) در مركز ...
    محکومیت اقدامات ضد شیعی در بحرین
    از سه چيز دوري كنيد.
    استاد انصاریان بیان کردند؛ عقل با ارزش‌ترین ...
    مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر با سخنرانی استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^