فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1398 ساعت 06:56 صبح

استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا هستیم، برای خود ارزش قائل شویم/ سفرهٔ باطنی و معنوی خدا چیست؟

استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا هستیم، برای خود ارزش قائل شویم/ سفرهٔ باطنی و معنوی خدا چیست؟

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی، ترک مسجد و اطاعت از مردم مفسد را از جمله علل غفلت عنوان کرد و گفت: خداوند در قیامت هیچ انسانی را در دادگاه به خاطر استفاده از نعمت‌ها بازخواست نمی‌کند بلکه بازخواست انسان‌ها به دلیل ناشکری و غفلت از حقیقت‌هاست.

 

اعتقاد همهٔ ما به قرآن، انبیا و ائمهٔ طاهرین(ع) خداست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد رسول اکرم(ص) در تهران، اظهار کرد: ما که اهل قرآن هستیم، به انبیای الهی و ائمهٔ طاهرین(ع) مؤمنیم؛ می‌دانیم و یقین داریم که ظهور و به‌وجودآمدن‌ همهٔ موجودات عالم هستی با قدرت، رحمت، لطف و ارادهٔ خداوند بوده است. اول همهٔ عالم هستی از اوست و چون ثابت شده هر اولی آخری دارد، آخرِ عالَم هستی هم براساس اعتقاد همهٔ ما به قرآن، انبیا و ائمهٔ طاهرین(ع)؛ خداست.

 

از خدا هستیم، برای خود ارزش قائل شویم

مبلغ برجسته بین الملل گفت: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَیهِ رٰاجِعُونَ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 156). من اگر به این آیه دل بدهم، باور و یقین کنم که من از خدا هستم، خیلی برای خودم ارزش قائل می‌شوم؛ یعنی وجود من فقط متّکی به خداست. او اراده کرد و خواست که مرا با قدرتش، حکمتش، احسانش و لطفش به‌وجود بیاورد و سر سفرهٔ گستردهٔ عالم قرار دهد. از زمانی که در رحم مادر بودیم تا این لحظه، سر این سفره هستیم و به قول خودش در سورهٔ لقمان، در این سفره هیچ‌چیز برای انسان‌ها کم نگذاشته و برای استفاده از نعمت‌های این سفره شرطی نگذاشته است.

 

بازخواست انسان‌ها به دلیل ناشکری است نه به دلیل استفاده از نعمت‌ها 

وی به گسترهٔ نعمت خداوند برای همه انسان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت صادق(ع) می‌فرمایند: خدا در قیامت هیچ انسانی را در دادگاه به خاطر استفاده از نعمت‌ها بازخواست نمی‌کند بلکه بازخواست انسان‌ها به دلیل ناشکری و عدم سپاس‌گزاری است.

 

سفرهٔ باطنی و معنوی خداوند

استاد انصاریان در مورد سفرهٔ باطنی و معنوی خداوند نیز گفت: خداوند می‌فرماید: «وَبٰاطِنَةً»(سورهٔ لقمان، آیهٔ 20)، نعمت‌های معنوی هم برایتان قرار داده‌ام؛ انبیا، قرآن، عقل، فطرت، ائمهٔ طاهرین(ع)، عالِم دل‌سوز و واعظ، نعمت‌های باطن من است که برای شما هم قرار داده‌ام. آنهایی که از این نعمت باطن من استفاده کنند، تمام نعمت‌های ظاهر مرا درست مصرف و هزینه می‌کنند. از این نعمت‌های من قدرت می‌گیرند و این قدرت را در راه خدا مصرف می‌کنند.

 

پیامد گره خوردن بندگان با نعمت‌های معنوی خداوند

 وی ادامه داد: وقتی آدم با نعمت‌های معنوی گره می‌خورد، از نعمت‌های مادی هم خیلی درست استفاده می‌کند و حلال و پاکیزه‌اش را به‌دست می‌آورد. وقتی هم که از نعمت‌های مادی توان می‌گیرد، چون با نعمت‌های معنوی گره دارد، توان را خرج خدا می‌کند. البته آنهایی که خیلی ردهٔ بالا هستند، می‌گویند برای خدا حرف می‌زنیم؛ اگر بخواهم برای خدا حرف بزنم، با توجه به گرهی که به نعمت‌های معنوی خورده‌ام، دیگر دروغ نمی گویم، غیبت نمی‌کنم و تهمت نمی‌زنم. کسانی که اهل توجه هستند، با زبان، نگاه، شنوایی و شکم خود برای خودشان آتش درست نمی‌کنند بلکه با قدم‌، دست‌ و قلم‌ خود بهشت‌ می‌سازند.

 

غفلت حالتی شیطانی است

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی در ادامه به علل غفلت اشاره و خاطرنشان کرد: انسان نباید غفلت کند که غفلت بسیار خطرناک است! غفلت به ‌معنی بی‌توجهی است که من کنار نعمت‌ها به پروردگار توجهی نکنم. کلمهٔ غفلت در قرآن و روایات زیاد آمده است. در کتاب‌های مهم ‌ماست که مردی خدمت حضرت مجتبی(ع) آمد و به حضرت عرض کرد: یابن‌رسول‌الله، مرتب می‌گویند غافل نباش و غفلت نکن؛ غفلت چیست؟ حضرت فرمودند: غفلت حالتی شیطانی است و شروع آن هم از آنجایی است که شما رابطه‌ خود را با مسجد قطع کنید؛ چون اگر به مسجد بروید، امام جماعت یا یک گوینده یا یک آدم عالِم یا یک آدم دل‌سوز، مطالبی برای شما می‌گوید که با شنیدن آن مطالب، انسان متوجه‌ای می‌شوید. اما اگر به مسجد نروید، در لجنزار غفلت می‌افتید. در رادیو و تلویزیون زیاد منبر می‌گذارند؛ اما مساجد، «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ»(سورهٔ جن، آیهٔ 18)، به پروردگار وصل است و معنویت و نور دارد. امام مجتبی(ع) می‌فرمایند: در مسجد هدایت می‌شوید.  

استاد انصاریان گفت: روایتی در کتب سنی و شیعه آمده که در روز قیامت که سایه‌ای جز سایهٔ رحمت خدا وجود ندارد، انسانی - مرد یا زن- را در سایهٔ رحمت خدا می‌آورند که هیچ آسیبی از قیامت نمی‌بیند. پیغمبر(ص) می‌فرمایند:« قَلْبُهُ مُتَعَلّقُ بِالْمَسْجِدِ إذا خَرَجَ مِنْه» وقتی این شخص از مسجد بیرون می‌رود، قلبش به مسجد گره دارد و شوق بازگشت به این مکان را در دل جای داده است.

 

ترک مسجد، یکی از علل غفلت

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه یکی از علل غفلت را ترک مسجد عنوان و بیان کرد: انسانی که با مسجد ارتباط نداشته باشد، بدبخت است. از سوی دیگر پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمایند: کسی که به انتظار نماز نشسته است، همین انتظارش بازکنندهٔ درِ بهشت است؛ حالا اگر هنوز اذان نگفته‌اند، قرآن و نماز شب هم بخواند، دیگر کسی نمی‌تواند ارزش او را ارزیابی کند. این مجموعه برای توجه به نعمت است که «مِنَ اللّه» است و این مجموعهٔ نعمتِ هزینه‌شدهٔ با توجهِ به «مِنَ اللّه» بودن نعمت، «إلیهِ راجِعُون» من را به خدا برمی‌گرداند و در پیشگاه خدا، کنار رحمت و لطف خدا می‌روم.

 

دومین علت غفلت، اطاعت از مردم مفسد

استاد انصاریان دومین علت غفلت را اطاعت از مردم مفسد دانست و اظهار کرد: عامل دوم غفلت «وَطَاعَتِکَ المفسد» است، یعنی مطیع مردم مفسد شوید؛ هرچه آدم‌های فاسد به تو می‌گویند، قبول و عمل کنید.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • امام حسن مجتبی(ع)
  • حسابرسی
  • بازگشت
  • مبدأ ظهور
  • علل غفلت
  • سفرهٔ مادی و معنوی
  • بازخواست انسان‌ها
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    پایان ساخت ضریح طلای مرقد مطهر امامین عسکریین ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    ...



    گزارش خطا  

    ^