فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 16 بهمن 1398 ساعت 12:02 صبح

استاد انصاریان: یقیناً همه ما شیعه‌ایم/ خداوند، آمرزندهٔ همهٔ گدایان درگاه الهی است

استاد انصاریان: یقیناً همه ما شیعه‌ایم/ خداوند، آمرزندهٔ همهٔ گدایان درگاه الهی است

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی حضرت زهرا(س) را معدن ارزش‌ها و دانش الهی دانست و گفت: کسانی که اهل دل هستند و چشم باطن دارند، وقتی دورنمای وجود حضرت زهرا(س) را نگاه می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که گویا پروردگار عالم کل ملک و ملکوت را در ایشان خلاصه کرده است. پیامبر(ص) زهرا را بو می‌کشیدند چون زهرا بوی همهٔ نعمت‌های خدا را می‌دهد. 

 

حضرت زهرا(س) در شناخته ‌نشدن مانند لیلةالقدر است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در تهران، اظهار کرد: شناخت شخصیت عقلی، روحی و ایمانی صدیقهٔ کبری(س) خیلی سخت و شاید هم غیرممکن است. آن مقداری هم که ما از شخصیت ایشان خبر داریم، با کمک قرآن و روایات است و از خودمان چیزی نمی‌دانیم؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند: «حضرت زهرا(س) در شناخته ‌نشدن مانند لیلةالقدر است» در حقیقت آنچه از حضرت زهرا(س) تاکنون شناخته نشده است، شخصیت الهی ایشان می‌باشد و این هم لطف ویژهٔ حق به او بوده که ایشان در هجده سال(حداقل) و25 سال(حداکثر) به کتاب عظیم عرشی و ملکوتی تبدیل شده است. آنهایی که اهل دل هستند و چشم باطن دارند، وقتی دورنمای وجود ایشان را نگاه می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که گویا پروردگار عالم کل ملک و ملکوت را در ایشان خلاصه کرده است.

 

استشمام بوی بهشت از حضرت زهرا(س)

مبلغ برجسته بین الملل ادامه داد: هر وقت این دختر وارد اتاق شخصیت اول هستی می‌شد، پیامبر اکرم(ص) تمام‌قد از جا بلند شده، خم می‌شدند و دستش را می‌بوسیدند، البته نه به‌عنوان اینکه دخترم است. معنی احترامش این بود که او شخصیت بی‌نظیری در عالم است و پیغمبر(ص) با این معنا به او احترام می‌کردند، دستش را می‌بوسیدند و گاهی هم به او می‌گفتند: جانِ پدرت فدایت شود.

 

حضرت زهرا(س) بوی همهٔ نعمت‌های خدا را می‌دهد

وی گفت: وقتی یکی از خانم‌های کم‌ظرفیتِ محدود، به حضرت ایراد گرفت که برای چه خم می‌شوی، دستش را می‌بوسی و او را بو می‌کشی؟! پیغمبر(ص) به او گفتند: من زهرا را بو می‌کشم، چون زهرا بوی بهشت می‌دهد؛ یعنی بوی همهٔ نعمت‌های خدا را می‌دهد.

 

سه درخواست زهرا(س) از ذات بی‌نهایت خداوند

استاد انصاریان به سه درخواست صدیقهٔ کبری(س) از پروردگار مهربان عالم اشاره و اظهار کرد: «اللهم انی اسئلک الهُدی والتُقی»؛  «والعفاف والغنا»؛ «والعمل بما تحبّ وترضی»؛ حضرت می‌گوید: خدایا به من عنایت کن؛ نه نمازی بخوانم که خودم خوشم می‌آید، نه دست‌به‌جیب کردنی که خودم خوشم می‌آید دست در جیب کنم؛ نه گریه کردنی که خودم خوشم می‌آید. چون عملی که برای خوشامد خودم باشد، به درد خودم می‌خورد و سود و نتیجه‌ای ندارد. توفیق انجام عملی را به من بده که آن عمل را تو دوست داری و با انجامش تو خشنود می‌شوی.

 

چشم آینده‌نگر رسول خدا(ص)

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چشم آینده‌نگر رسول خدا(ص) در اوج کمال اشاره و تصریح کرد: رسول خدا(ص) روایتی در کتاب تفسیر علی‌بن‌ابراهیم قمی دارد که چهار صفحه است. این کتاب در اوایل قرن چهارم نوشته شده و روایت برای حجةالوداع، آخرین حج پیغمبر است. رسول خدا(ص) در شهر مکه و در مسجدالحرام، تمام اوضاع زمان فعلی جهان را که گوشه‌‌ای هم از وضع ایران است، خبر داده. فکر می‌کنم هیچ‌چیزی از این روایت نمانده که اتفاق نیفتاده باشد و همه آنها اتفاق افتاده است؛ حتی راجع‌به لباس خانم‌ها و جوانان که در زمان خودشان این لباس‌ها وجود نداشت، خبر داده است؛ راجع‌به آرایش زنان، رابطهٔ آزاد بین مردان و زنان، حاکم شدن ربا بر جهان و پست‌های مهم خانم‌ها در دولت‌ها، خبر داده است.

 

یقیناً همه ما شیعه‌ایم

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه در پاسخ به این پرسش که آیا ما شیعه هستیم؟ گفت: یقیناً شیعه‌ایم. یک دلیل مهم آن، این است که به عشق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مراسم‌های عزاداری شرکت می‌کنیم، یک دلیل دیگر اینکه نماز مغرب و عشا را آن‌گونه خواندیم که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به ما یاد داده‌اند، دلیل آن هم گریهٔ بر ابی‌عبدالله(ع) است که این از علامات مؤمن است. امیرالمؤمنین(ع) به حضرت حسین(ع) فرمودند: «یا عبرة کل مؤمن» ای مایهٔ گریهٔ هر مؤمن. ما آنقدر زحمت نکشیده‌ایم که میثم، ابوذر و سلمان بشویم؛ اما در حد خودمان شیعه‌ایم.

 

بخشش همه گناهان بندگان پس از درخواست بخشش از خداوند

وی ادامه داد: خدای ما بنده‌اش را که به دستوراتش عمل کرده، در آغوش رحمت می‌کشد. خدای ما غافر است؛ یعنی خیلی راحت حاضر است وقتی بنده به او بگوید 10 سال اشتباه کردم و حرفت را گوش ندادم، گناه و چشم‌چرانی کردم، به شهوت حرام آلوده شدم، غلط کردم و دیگر چنین نمی‌کنم، درجا کل گناهان 10 ساله را می‌بخشد. این‌گونه از طریق صفات می‌توان او را شناخت.

 

خداوند، آمرزندهٔ همهٔ گدایان درگاه الهی است

استاد انصاریان با بیان اینکه خداوند، آمرزندهٔ همهٔ گدایان درگاه الهی است، گفت: صدیقهٔ کبری(س) خودش را گدای او و او را معدن بی‌نهایت می‌داند. می‌داند که اگر معقول از او گدایی کند، پروردگار عالم دستش را پُر می‌کند. ما هم باید این را بدانیم که اگر دست گدایی دراز کردیم، دست ما را برنمی‌گرداند. خدا پیغامی به حضرت داود داده و از داود سؤال می‌کند: داود! در این دورهٔ خلقت آدم تاکنون، خبر داری گدایی که از من گدایی کند، من او را رد کرده باشم!؟ هر کس مرا صدا بزند، جواب می‌دهم؛ هر کس از من بخواهد، عطا می‌کنم و هر کس آمرزش بخواهد، می‌آمرزم. 

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • لیلة القدر
  • صدیقهٔ کبری(س)
  • بوی بهشت
  • شخصیت الهی
  • ذات پروردگار
  • درخواست حضرت زهرا(س)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    وضعیت وخیم اقتصادی مسلمانان ایغور چین
    شهادت مظلومانه شيعيان در مرز پاكستان
    قدردانی مسلمانان فرانسه از رسانه ملی
    بچه‌‌دار شدن يک پیر زن و پیر مرد به برکت ماه محرم
    استاد حسین انصاریان: شفاعت امام حسین علیه السلام ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائرین اربعین حسینی ...
    رحمانیت و رحیمیت امام حسین(ع) بسیار اعجاب‌انگیز ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^