فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 7 مهر 1398 ساعت 1:11 بعد از ظهر

استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت خصلت/ چشمان محبوب خداوند از چشم‌چرانی‌ها بسته می‌شود

استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت خصلت/ چشمان محبوب خداوند از چشم‌چرانی‌ها بسته می‌شود

دارالعرفان/ مفسّر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی بیان کرد: اگر کسی محبوب خدا قرار بگیرد، خدا راه آراسته شدن به هشت خصلت را به روی او باز می‌کند و از جمله این خصلت‌ها فروبستن چشم به روی نامحرمان و خوف از عظمت پروردگار است؛ چشمان محبوب خداوند از چشم‌چرانی‌ها بسته می‌شود و از عظمت پروردگار هراسناک می‌شود و به‌خاطر آن هراس، قدم خلاف برنمی‌دارد.

 

برخی از بزرگان دین با دلیل و برهان نکات بسیار مهمی را ثابت کردند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ هدایت، بیان کرد: برخی از بزرگان دین و شخصیت‌های کم‌نظیر مکتب اهل‌بیت(ع) با دلیل و با استفاده از آیات قرآن و روایات نکات بسیار مهمی را ثابت کرده‌اند، از جمله حاج ملاهادی سبزواری که چهل سال درس معارف داشت و تأثیر نَفَسش در درس به‌گونه‌ای بود که در طول آن چهل سال، چند نفر در درس او نالهٔ بلندی کشیدند و از دنیا رفتند. خودش هم یک روز که مسائل برهانی را مطرح می‌کرد، یک‌مرتبه رشتهٔ درس را عوض کرد و به سراغ الهیات آمد، اما هنوز درس تمام نشده بود که ناله‌ای زد و سرِ درس از دنیا رفت. اینها همان‌هایی هستند که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: اگر دست قدرت خدا روحشان را در بدنشان نگه نمی‌داشت که به اجل معیّن برسند، روح بدن آنها را رها می‌کرد و به‌طرف قرب الهی به پرواز می‌آمد.

 

برخی از قرب الهی و حقیقت دور هستند

مبلغ بین الملل ادامه داد: اما برخی از این قرب و حقیقت دور هستند و دوری برخی از حقیقت، دوری بسیار سنگین و سختی است. اگر کسی آدم را به خود بیاورد، می‌بیند که بین او و پروردگار چه حجاب‌های سنگینی قرار دارد؛ حتی حجاب‌هایی که در مناجات شعبانیه از آن به «حُجُب نور» تعبیر شده است و خوانندهٔ دعا به پروردگار می‌گوید: این حجاب‌ها را بین من و خودتان پاره کنید.

 

علم وجود مبارک رسول خدا(ص) علم ملکوتی و مُلکی بوده است

وی به علم ملکوتی و مُلکی رسول خدا(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان دین، با دلیل و نه با ادعا ثابت کردند که علم وجود مبارک رسول خدا(ص) علم ملکوتی و مُلکی بوده است و علمی که پروردگار به او عطا کرد، به کسی عطا نکرد. در اسم اصلی پیغمبر(ص)، دو «میم» هست که یک «میم» به علم مُلک، یعنی آگاهی به ظاهر آفرینش و «میم» دوم هم به ملکوت، یعنی آگاهی او به پشت پرده و هرچه که هست، اشاره دارد. وقتی آدم پیغمبر اکرم(ص) را به این زیبایی بشناسد و بفهمد که او در چه مقامی از آگاهی است، آن‌وقت به روایات حضرت که با آیات قرآن مجید هماهنگ است و به عبارت دیگر، قرآن کاملاً تأیید می‌کند این حرف‌ها برای ایشان است، بهتر عمل خواهد نمود. حال بر ما لازم است که وقتی روایتی از قول رسول خدا(ص) یا ائمهٔ طاهرین(ع) برای شما مطرح می‌کنیم، مؤید قرآنی هم بیاوریم که هیچ شکی در صدور روایت نماند.

 

آراسته شدن محبوبان خدا با هشت خصلت

استاد انصاریان گفت: در روایات آمده است: «اذا احب الله عبداً» هرگاه کسی محبوب خدا و مورد محبت پروردگار شود، «ألهمه ثمان خصال» خدا راه آراسته شدن به هشت خصلت را به روی او باز می‌کند؛ اگر بعداً به آن خصلت چهارم رسید، آنجا با بیان ده وصف، نشان می‌دهد که وقتی این هشت خصلت از افق وجود انسان طلوع کرد، انسان «ولیّ‌الله» می‌شود. آن‌وقت اگر ده نفر، بیست نفر یا صد نفر ولیّ‌الله شدند، جمعشان «اولیاءالله» می‌شود؛ چندبار در قرآن به‌عنوان یک گروه ویژه مطرح هستند که یکی در سورهٔ یونس است: «أَلاٰ إِنَّ أَوْلِيٰاءَ اَللّٰهِ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ، اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ كٰانُوا يَتَّقُونَ»(سورهٔ يونس ، آیات 62-63). آیهٔ بعدی‌ بسیار فوق‌العاده‌ای است: «لَهُمُ اَلْبُشْرىٰ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ فِي اَلْآخِرَةِ»(سورهٔ يونس ، آیهٔ 64). وقتی ولیّ‌الله شد، یک ویژگی پیدا می‌کنند و آن اینکه در معرض مژدهٔ خدا در دنیا و آخرت قرار می‌گیرند.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه‌های علمیه اظهار کرد: راوی از امام صادق(ع) می‌پرسد که آیا این مژده در دنیا قابل‌حس است؟ حضرت می‌فرمایند: برای بعضی‌ها قابل‌حس است و برای بعضی‌ها هم این مژده در خواب می‌رسد؛ مانند حضرت یوسف(ع) که سن کمی داشت و هنوز مکلّف شرعی نشده بود. شب می‌خوابد، صبح بلند می‌شود و به پدرش می‌گوید: «إِذْ قٰالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يٰا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ اَلشَّمْسَ وَ اَلْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سٰاجِدِينَ»(سورهٔ يوسف ، آیهٔ 4) من دیشب خواب دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه به من سجده کردند. آن‌وقت یعقوب(ع) در تفسیر کلی این خواب می‌گوید؛ «وَ كَذٰلِكَ» این که در خواب دیده‌ای یازده ستاره و خورشید و ماه به تو سجده کرده‌اند، کاملاً درست است، «وَ كَذٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ»(سورهٔ يوسف ، آیهٔ 6)، پروردگارت تو را در آینده به‌عنوان بنده‌‌ای کامل و انسانی جامع انتخاب می‌کند، «وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ اَلْأَحٰادِيثِ» علم باطن و درون به تو می‌دهد که پشت پرده را ببینی، «وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ» و نعمت‌های خودش را هم در دنیا و هم در آخرت بر تو کامل می‌کند، «كَمٰا أَتَمَّهٰا عَلىٰ أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْرٰاهِيمَ وَ إِسْحٰاقَ».

 

وی به مژدۀ دیگری آن هم در بیداری اشاره و اظهار کرد: مصادیق مژدهٔ در بیداری هم در قرآن کریم زیاد است؛ یک نمونه مادر موسی(ع) است. «وَ أَوْحَيْنٰا إِلىٰ أُمِّ مُوسىٰ»(سورهٔ قصص، آیهٔ 7) به مادر موسی از طریق قلبش الهام کردم، «أَنْ أَرْضِعِيهِ» بچه‌ات را شیر بده و نگران حکومت فرعون نباش. «فَأَلْقِيهِ فِي اَلْيَمِّ» این بچهٔ یک‌روزه را در دریای نیل بینداز، «وَ لاٰ تَخٰافِي» از انداختنش در دریا نترس، «وَ لاٰ تَحْزَنِي» غصه هم نخور، «إِنّٰا رَادُّوهُ إِلَيْكِ» او را به دامنت برمی‌گردانم «وَ جٰاعِلُوهُ مِنَ اَلْمُرْسَلِينَ» و سومین پیغمبر اولوالعزم خودم قرار می‌دهم. حال هر کدامش را می‌خواهی، انتخاب کن؛ یا او را نگه بدار و شیرش بده، یا در دریا بینداز.

 

ولیّ‌الله هم در خواب و هم در بیداری وصل به خداوند است

استاد انصاریان تأکید کرد: ولیّ‌الله هم در خواب و هم در بیداری وصل به خداوند است، هم وقتی در جادهٔ حوادث قرار می‌گیرد، نه‌تنها نمی‌لغزد و چپ نمی‌کند، بلکه راهش را به‌طرف قرب و لقای الهی حرکت می‌دهد.

 

محبوب خداوند چشم از نگاه به نامحرمان فرو می‌بندد

وی با بیان اینکه  اگر کسی محبوب خدا قرار بگیرد، خدا راه آراسته شدن به هشت خصلت را به روی او باز می‌کند و عاشق این هشت خصلت می‌شود که متحقق به این هشت خصلت شود، گفت: یکی از این هشت خصلت فروبستن چشم از نگاه به نامحرمان است، «غض البصر عن محارم الناس». چشم پل بسیار خطرناکی بین انسان و شیطان(ابلیس) است. بسیاری از خانواده‌ها در این مملکت به‌خاطر چشم متلاشی و از هم پاشیده شده‌اند، خیلی از عقدها به طلاق و خیلی از عمل‌ها به زنا تبدیل شده است. یکی از عضوهایی که پرونده‌های بسیار خطرناکی پیش خدا دارد، چشم است.

 

وی ادامه داد: چشمان محبوب خداوند از چشم‌چرانی‌ها بسته می‌شود و نگاه نمی‌کنند؛ نه اینکه بخواهند و به خودشان فشار می‌آورند که نگاه نکنند بلکه به این نقطه می‌رسند که نمی‌خواهم. مانند زلیخا که در برابر یوسف قرار گرفت و یوسف نگاهی به او نکرد و هفت سال زندانی شد.

 

خوف از عظمت پروردگار دیگر خصلت بنده محبوب خداوند

نویسنده کتاب ارزشمند «نفس» خوف از عظمت پروردگار را دیگر خصلت بنده محبوب خداوند عنوان و بیان کرد: «والخوف من الله عزّوجل» وقتی بنده‌ای محبوب خداوند شود، او را وارد عرصهٔ بیم می‌کند و از عظمت پروردگار حساب می‌برد. «خوف من الله»، یعنی از عظمت پروردگار هراسناک می‌شود و به‌خاطر آن هراس، قدم خلاف برنمی‌دارد و می‌گوید او را چه‌کار کنم!

 

استاد انصاریان در پایان گفت: در کتاب شریف «اصول کافی» که معتبرترین کتاب حدیث ماست، کلینی(ره) داستانی از زبان امام زین‌العابدین(ع) نقل می‌کند: وقتی آن مرد در تنهایی به آن زن جوان زیبا حمله کرد که به او تجاوز بکند، زن هم هیچ قدرت دفاعی نداشت و مرد دید که مثل بید می‌لرزد! مرد گفت: چه شده است؟ زن گفت: برای اینکه یکی مرا می‌بیند که هیچ طاقت ندارم او مرا در این عمل ببیند و از دیدن او دق می‌کنم. مرد گفت: اینجا کسی نیست! زن گفت: او همه‌جا هست، او پروردگار است که مرا در این 30-35 سال در بستر زنا ندیده بوده و این اولین‌بار است که می‌بیند؛ آن‌هم زنای زوری که من نمی‌خواهم! مرد بلند شد و گفت: خانم تو که در این کار هیچ تقصیری نداری؛ منِ بدبخت را بیدار کردی؛ همان خدا مرا هم می‌بیند.

 

 متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • هشت خصلت
  • محبت خداوند
  • راه محبوب شدن
  • اولیاءالله
  • بشارت خداوند
  • علم رسول خدا
  • کلام معصومین(ع)
  • مؤید قرآنی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    شهادت مظلومانه شيعيان در مرز پاكستان
    ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
    با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
    به مناسبت دهه فجر؛ مستند یاران انقلاب از رادیو ...
    برگزاری اولین همایش بین‌المللی گردشگری اسلامی ...
    استاد حسین انصاریان: شفاعت امام حسین علیه السلام ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائرین اربعین حسینی ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^