فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
80% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 13 تير 1398 ساعت 8:01 بعد از ظهر

جایگاه دختر و دخترداری از نگاه استاد انصاریان

جایگاه دختر و دخترداری از نگاه استاد انصاریان

دارالعرفان/ مفسّر و محقق اندیشمند علوم و معارف اسلامی گفت: جایگاه و مقام دختر به گونه ای است که پيغمبرى اولوالعزم از داشتن دختر محروم بود، براى رسيدن به اين نعمت به درگاه خداوند متعال دعا كرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در بخشی از کتاب ارزشمند «نظام خانواده در اسلام» آورده اند: مستحب است انسان، در صورتى كه از دختر داشتن محروم است، دست نياز به جانب حق بردارد، و براى دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا كند و بنالد.

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: ابراهيم خليل(ع) آن پيامبر بزرگ با داشتن فرزندى چون اسماعيل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن ناليد. امام صادق(ع) دعاى او را بدين صورت نقل مى كند: «انَّ ابْراهيمَ سَأَلَ رَبَّهُ انْ يَرْزُقَهُ ابْنَهً تَبْكيهِ وَتَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ»؛ از حضرت حق درخواست دختر كرد تا حداقل پس از مرگش گريه كننده و ناله كننده و خلاصه مجلس گرم كن و يادآور داشته باشد.

 

مفسّر برجسته قرآن کریم افزود: هدفى كه در اين روايت بازگو شده خيلى مهم نيست، آنچه مهم است اصل مطلب است كه پيغمبرى اولوالعزم از داشتن دختر محروم بود، براى رسيدن به اين نعمت دعا كرد.

ایشان بیان کرد: اينكه انسان پدر دختر باشد افتخار دارد، چراكه رسول باكرامت اسلام پدر دختر بود، اين همرنگى با رسول خدا(ص) در زندگى، كه با عنايت شدن دختر به انسان تحقق پيدا مى كند واقعاً افتخار دارد، امام صادق(ع) فرمود: «كانَ رَسُولُ اللّهِ ابا بَنات»؛ پيامبر بزرگوار خدا پدر دختران بود.

استاد انصاریان با بیان اینکه اگر كسى دختر نداشت ولى داراى خواهر بود، باز هم درى از رحمت حق بر وى باز شده به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام ششم(ع) مى‌ فرمايد: «مَنْ عالَ ثَلاثَ بَنات اوْ ثَلاثَ اخَوات وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ» و همینطور رسول حق(ص) فرمودند: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَناتُ، مُلْطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ مُؤْنِساتٌ، مُبارَكاتٌ، مُفَلِّياتٌ»؛ دختران چه خوبند، مهربان و نرمخو، مددكار و آماده به كار، انيس انسان، بابركت، و علاقه مند به پاكيزگى.

امام ششم(ع) فرمود: «مَنْ عالَ ابْنَتَيْنِ، اوْ أُخْتَيْنِ، اوْ عَمَّتَيْنِ اوْ خالَتَيْنِ حَجَبَتاهُ مِنَ النّارِ»؛ كسى كه دو دختر، يا دو خواهر، يا دو عمه، يا دو خاله را سرپرستى كند، سرپرستى آن دو او را از آتش جهنم حفظ مى كند.

 

استاد انصاریان و دو داستان شنیدنی

مؤلف کتاب ارزشمند «نظام خانواده در اسلام» بیان کرد: مردى به مردى كه نزد رسول حق نشسته بود خبر داد همسرت دختر آورد، رنگ آن مرد تغيير كرد، رسول اسلام(ص) فرمود: چه شده؟ عرضه داشت: خير است، فرمود: بگو چه اتفاقى افتاده؟  گفت: از خانه بيرون آمدم در حالى كه همسرم درد زائيدن داشت، اين مرد به من خبر داد دختردار شده ‌ام، حضرت فرمود: زمين حمل كننده او، آسمان سايه سرش، و خداوند روزى ‌دهنده اوست، دختر دسته گل خوشبوئى است كه آن را مى ‌بوئى، سپس رو به اصحاب كرد و فرمود: «كسى كه داراى يک دختر است، مشكل دارد -تربيت و حفظ او، تهيه جهیزيه، آماده كردن مقدمات عروسى، دلهره داماددارى- و براى هر كس دو دختر است، خدا را به فرياد او برسيد، و هر كس داراى سه دختر است جهاد و هر كار مكروهى را معاف است، و هر آن كه چهار دختر دارد، اى بندگان خدا او را كمک دهيد، به او قرض دهيد، و به او رحمت آوريد».

 

چقدر دختر عزيز است، كه رسول حق يارانش را به يارى دخترداران دعوت كرده، و كمک به دخترداران را وظيفه الهى امت قرار داده است.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم اظهارداشت: مردى در زمان امام صادق(ع) دختردار شد، خدمت امام رسيد، حضرت او را ناراحت و خشمگين ديد به او فرمود فكر كن خداوند به تو وحى مى ‌كرد من براى تو انتخاب كنم كه خداى تو هستم، يا تو با بودن من انتخاب مى ‌كنى، چه جواب مى دادى؟ عرض كرد: مى ‌گفتم؛ اى خداى من، تو براى من انتخاب كن. حضرت فرمود: هم اكنون خداوند مهربان دختر براى تو انتخاب فرموده، اى مرد در داستان موسى و خضر آمده كه وقتى خضر(ع) به مصلحت آن خانواده به دستور خدا كودک را كشت، به موسى(ع) گفت: «فَاردنا انْ يبْدلهما ربَّهما خيراً منه زكوهً واقرب رُحماً»؛ خواستم تا به جاى او خداوند فرزندى بهتر و متوجه ‌تر به رعايت رحم به او بدهد.

 

حضرت حق به جاى آن كودكى كه بدست خضر كشته شد، و موسى معترض شد و خضر به او گفت خدا بهتر از آن را به پدر و مادرش مى‌ دهد، دخترى عنايت فرمود كه هفتاد پيغمبر از نسل او بوجود آمد!!

امام صادق(ع) فرمود: «الْبَناتُ حَسَناتٌ وَالْبَنُونَ نِعْمَهٌ، وَالْحَسَناتُ يُثابُ عَلَيْها وَالنِّعْمَهُ يُسْأَلُ عَنْها»؛ دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى‌ دهند، و از نعمت بازپرسى مى ‌كنند.

شب معراج به رسولش(ص) فرمود: «... قُلْ لِاباءِ الْبَناتِ: لا تَضيقَنَّ صُدُورُكُمْ عَلى بَناتِكُمْ فَانّى كَما خَلَقْتُهُنَّ ارْزُقُهُنَّ»؛ به دخترداران بگو، بر دختر داشتن بى ‌حوصلگى نكنيد، همانگونه كه آنها را آفريدم، روزى هم مى ‌دهم.

امام صادق(ع) فرمود: كسى كه مرگ دخترش را بخواهد، قيامت بر خدا وارد مى شود، در حالى كه او را جزء عاصيان به حساب مى ‌آورند.

استاد انصاریان ادامه داد: واقعاً روايت عجيبى است؛ هیچ فرهنگى در تمام تاريخ بشر بدين صورت از دختردارى جانب‌دارى نكرده است، بلكه بعكس، وضع دختران و زنان در نزد اقوام و ملل، وضع خوبى نبوده است. اين زحمات بى ‌شائبه رسول خدا(ص) بود كه انقلاب معنوى عظيمى در مسئله حيات دختران و زنان و زن دارى و دختردارى ايجاد كرد. در هر صورت معناى روايت بدين مضمون است: كسى كه به بازار رود، و چيزى بخرد و آن را به خانه براى زن و فرزند ببرد، مانند كسى است كه بار مستمندان را به دوش كشيده. او در خانه دختران را در گرفتن تحفه مقدم بدارد، همانا كسى كه دخترش را خوشحال كند به مانند اين است كه برده اى از اولاد اسماعيل را در راه خدا آزاد كرده است!!

 

این مبلغ عرصه بین الملل تأکید کرد: مسئله عجيب ‌تر اين كه رسول حق(ص) فرمود: فرزندانتان را به خاطر گريه و ناله ‌اى كه به جهت كودكى دارند كتک نزنيد زيرا گريه طفل معنادار است. گريه آنها در چهار ماه اول شهادت به توحيد، و در چهار ماه دوم صلوات و درود بر پيامبر و آل، و چهار ماه سوّم دعا براى پدر و مادر است.

وی تصریح کرد: بنابراين شهادت ‌دهنده به وحدانيت حق، و درود فرستنده به نبى و آل و دعا كننده به پدر و مادر را نزن، نه اينكه مستحق كتک نيست، بلكه به خاطر گريه معنادارش، واجب است با تمام وجود او را رعايت كنى، و لطف و محبت خود را از او دريغ ننمائى.

 

یک روایت بسیار خواندنی از امام صادق(ع) به نقل از استاد

خطیب توانای حوزه علمیه در ادامه این مطلب به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: سكونى كه از ياران امام صادق(ع) است مى گويد در حال غم و غصه و حزن و اندوه وارد بر امام ششم(ع) شدم، فرمود: سكونى سبب غصه تو چيست؟ عرض كردم دختردارشدم، فرمود بارش را زمين مى ‌كشد، رزقش را خدا مى دهد، زمان زندگيش با تو فرق مى ‌كند، و رزق خودش را مى‌ خورد، به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد. سپس حضرت از من پرسيد: چه نامى براو نهاده‌ اى؟ گفتم: فاطمه. حضرت صدازد: آه آه آه. آنگاه دست بر پيشانى گذاشت و آه كشيدن را ادامه داد، سپس فرمود: اكنون كه نام او را فاطمه گذاشته ‌اى، به او ناسزا مگو، لعنتش مكن و او را كتک نزن.

رسول خدا(ص) فرمودند: «مَنْ كانَ لَهُ أُنْثى فَلَمْ يَنْبِذْها وَلَمْ يُهِنْها وَلَمْ يُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَيْها ادْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّهَ»؛ آنكه داراى دختر است، او را از خود نراند، اهانتش نكند، پسران را بر او مقدم ندارد، خداوند وى را وارد بهشت مى كند.

و فرمود: «مَنْ كانَتْ لَهُ ابْنَهٌ واحِدَهٌ كانَتْ خَيْراً لَهُ مِنْ الْفِ حِجَّه وَالْفِ غَزْوَه وَالْفِ بَدَنَه وَالْفِ ضِيافَه»؛ كسى كه يک دختر دارد اجر او از هزار حج، و هزار جهاد، و هزار قربانى و هزار مهمانى بيشتر است!!

 

 

برگرفته از کتاب نظام خانواده در اسلام نوشته استاد انصاریان

  • نظام خانواده در اسلام
  • اسلام و جایگاه دختران
  • ولادت فاطمه معصومه(س)
  • روز دختران
  • فرهنگ دخترداری
  • حيات دختران
  • زنان و زن دارى
  • 0
    80% (نفر 5)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    کشف آثاری متعلق به حضرت یحیی(علیه السلام) در ...
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
    عزای حضرت سیدالشهداء در فرانکفورت آلمان + تصاویر
    حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائرین اربعین حسینی ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^