فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 9 تير 1398 ساعت 11:42 صبح

استاد حوزه علمیه قم؛ باید امروز امام صادق(ع) را به جهانیان معرفی کنیم/ ابوحنیفه؛ همه ما جیره خوار و عائله جعفر بن محمد هستیم

استاد حوزه علمیه قم؛ باید امروز امام صادق(ع) را به جهانیان معرفی کنیم/ ابوحنیفه؛ همه ما جیره خوار و عائله جعفر بن محمد هستیم

دارالعرفان/ عضو شورای پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: امروز جامعه بشری نیازمند معرفی امام صادق(ع) به عنوان شیخ الائمه(ع) و آثار و برکات علمی و دینی ایشان است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی غضنفری در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) که درمؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از حرکت های خوبی که توسط مراجع معظم تقلید صورت گرفته است برپایی مراسم عزاداری با پای پیاده است که موج گسترده ای را به تأسی از این بزرگان در کشور و امت اسلامی به راه انداخته بطوریکه مردم نسبت به برپایی آیین های سوگواری و عزداری اهتمام ویژه تری پیدا می کنند و همانند روز عاشورای حسینی دست به احیای شعائر اسلامی می زنند.

 

اظهار نظر ابوحنیفه در خصوص امام صادق(ع)

وی افزود: شناخت امام صادق(ع) وظیفه ای است که اگر به آن عمل کنیم به حقایق نابی در مکتب حقه جعفری خواهیم رسید. امام صادق(ع) کسی است که نه تنها شیعه و جامعه اسلامی مرهون زحمات و تلاش های ایشان است بلکه عالم بشریّت از اقدامات حضرت بهره مند شده اند.

حجت الاسلام غضنفری ادامه داد: از نظر فقهی روایات حضرت دارای جایگاه رفیعی است که ابوحنیفه به عنوان یکی از بزرگان اهل سنت درباره حضرت می گوید؛ «همه ما، جیره خوار و عائله جعفر بن محمد هستیم».

 

امام صادق(ع) و 400 فرع فقهی از یک روایت

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به کلامی از آیت الله العظمی وحید خراسانی افزود: در کتاب صحیح مسلم یک حدیث در رابطه با حج و فروع آن و ابعاد مختلفش از امام صادق(ع) نقل شده است که 400 فرع فقهی در باب حج از این روایت قابل استفاده است و اهل سنت در بسیاری از موارد، فقه حج خود را از همین روایت و فروع فقهی آن بهره می برند، این نشان از اهمیت جایگاه امام جعفرصادق(ع) نزد امت اسلامی دارد.

وی همچنین با اشاره به سخن پروردگار درباره امام صادق(ع) گفت: حضرت حق می فرمایند: (لأکرمنّ مثوی جعفر) جایگاه جعفر بن محمد(ع) را جایگاه ویژه ای خواهم کرد. امروز ما به سمت و سویی در حرکت هستیم که باید جهانیان را با امام صادق(ع) آشنا کنیم.

 

کرسی های درس و شاگردان امام صادق(ع) فراتر از مرزهای جغرافیایی بود

عضو شورای پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در خصوص 4هزار شاگرد حضرت گفت: این تعداد، شاگردان و راویان حدیث از آن حضرتند که نام و مشخصات آنها در منابع مختلف -از جمله اعیان الشیعه سید محسن امین- موجود است. حسن بن علی وشّاء می گوید: در مسجد کوفه 900 نفر را دیدم که می گفتنند؛ «سمعتُ جعفر بن محمد» یا «قال جعفر بن محمد».

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به وسعت و گستردگی شاگردان حضرت از حیث تعداد، تنوع فرقه ای، تنوع جغرافیایی افزود: شاگردان حضرت متعدد بودند و همچنین از گروه های مختلف فکری، مربوط به مرز خاصی نبودند و از مدینه آغاز و آسیا، آفریقا و شامات را دربر می گرفت و این باعث گسترش علوم حضرت در سرتاسر جهان شد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تنوع علوم که امام صادق(ع) ارائه می کردند بسیار زیاد بود به طوریکه دانشمندان متعددی در علوم مختلف پای کرسی درس حضرت در رشته های علوم، فقه، حدیث، تفسیر، نجوم، شیمی (کیمیا)، طب و دهها عرصه دیگر رشد و نموّ داشتند و ریشه یافته های علمی بسیاری که امروز در اختیار بشر قرار دارد در زمان امام صادق(ع) شکل گرفته و به دست بشر امروز رسیده است.

 

مهدویت مظلوم و مهجور است

وی در پایان سخنان خود با اشاره به عصر غیبت امام زمان(عج) و مظلومیت موضوع مهدویت گفت: شیعیان باید نسبت به وظایف خود در زمان غیبت اهتمام و توجه جدی داشته باشند، دفاع از امام عصر(ع) در بیان و عمل، چنانکه در دعای پر معنا و ارزشمند «اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ صَاحِبَ الزَّمَانِ..» آمده است : «واجعَلنی مِنَ ... الذّابّینَ عَنهُ» یعنی ما را از دفاع کنندگان از امام زمان (ع) قرار بده! و برای این دفاع باید کار کرد و این کارها را باید از خانواده خود آغاز کنیم و معرفی کنیم امام عصر(عج) را برای آنان که بدون تردید بسیار مؤثر خواهد بود.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم معنوی، ذاکر اهل بیت(ع) کربلایی هادی صالحی به ذکر مصیبت شهادت امام صادق(ع) پرداخت.

 

 

  • ابوحنیفه
  • مراسم عزداری
  • برپایی آیین سوگواری
  • صادق آل محمد(ص)
  • شاگردان حضرت
  • کلام آیت الله وحید خراسانی
  • صحیح مسلم
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خطر فروپاشی و ریزش مسجد الاقصی
    هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
    300هزار نفر ميهمان سفره‌های حضرت رضا(ع)
    مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
    گزارش از برنامه‌ سخنرانی استاد عرفان و اخلاق ...
    حاج رضا انصاریان مداح پیشکسوت وخادم الرضا (ع)
    استاد حسین انصاریان: آثار هر عملی تا روز قیامت ...
    گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
    در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم ...
     استاد انصاریان: تشویق قرآن به عمل صالح/ عمر رفته ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^