فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1398 ساعت 11:19 صبح

استاد انصاریان: مهار همه چیز، به دست اهل توحید/ کنار معشوقه ابدی ماندن، صبر و حوصله می خواهد

استاد انصاریان: مهار همه چیز، به دست اهل توحید/ کنار معشوقه ابدی ماندن، صبر و حوصله می خواهد

دارالعرفان/ محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه امور ظاهری کسانی که اهل توحید نیستند را به زانو درمی‌آورد، تحقیر و محکوم می‌کند؛ اما خداوند مهار همه چیز را به دست اهل توحید داده است، گفت: معشوقه هایی که در این دنیا به آنها دل خوش کردید را ارزیابی کنید و ببینید آیا معشوق دنیایی به توحید پروردگار می ارزد و ماندگار است! بدانید کنار معشوقه ابدی ماندن، کمی صبر و حوصله می خواهد، عوارض دنیایی می‌گذرد، ولی این معشوق نمی‌گذرد و بقا دارد.

 

انسان این توانایی را دارد که از فرشته مقرب الهی هم برتر شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیۀ همدانی‌های تهران، اظهار کرد: انسان کلمة الله هست و در بین همۀ موجودات از جایگاه ویژه ‌ای برخوردار است. پیغمبر(ص) به سبکی و امیرالمؤمنین(ع) هم با سبک دیگر بیان فرمودند که انسان قدرت برتر شدن از فرشتگان را دارد البته در کلام پیغمبر(ص) یک کلمه اضافه‌تر از کلام امیرالمؤمنین(ع) هست و آن اینکه انسان این توانایی را دارد که از فرشته مقرب الهی هم برتر شود.

 

انسان باید بتواند خود را با توحید، نبوت و ولایت اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم معنا کند

وی ادامه داد: آدمی باید همت کند و اراده به خرج دهد و به قول قرآن مجید بکوشد یا به تعبیر دیگر قرآن جهاد کند، یعنی یک کوشش قوی «وَجاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِه»(حج، 78) که خودش را معنا کند یا به عبارت دیگر خود را با توحید، نبوت و ولایت اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم معنا کند.

 

کسی که در قلب خود توحید را تجلی دهد به دیگران هیچ نیازی ندارد

استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه در ادامه به ارزش توحید اشاره و خاطرنشان کرد: شیخ صدوق(ره) در کتاب «توحید» خود، از قول رسول خدا(ص) نقل می‌کند که ارزش توحید یعنی توحیدی که انسان وصل به خدا شود، بهشت است «ثمن الجنه لا اله الا الله». در یک روایت مفصل دیگر هم نقل می‌کند که «لا اله الا الله» گفتاری است، کسی که در قلبش توحید را تجلی دهد به این معنا که چیزی را در این عالم به عنوان یار خدا، کمک خدا و شریک خدا قرار ندهد و به این حقیقت توجه داشته باشد که پروردگار عالم «عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِير» است، دیگر نیازی به دیگران ندارد.

 

استاد انصاریان افزود: «لا اله» یعنی هر معبودی غیر از وجود او را باید نفی کنید، اگر به بدترین بیماری مبتلا شدید و دارو خوردید، نگویید کار دارو و طبیب بود، واقعاً یقین داشته باشید که طبیب شعاعی از طبیب بودن حق است، اثر دارو هم به ارادۀ پروردگار بوده است؛ دارو مقداری مواد زمینی و معدنی و شیمیایی است، اگر پروردگار عالم اجازه نمی‌داد دارو و طبیب هیچ کاره بودند، در حقیقت در همین اندازه هم نباید به توحید انسان خدشه ای وارد شود.

 

توحید، باید انسان را از افتادن در محرمات نگاه دارد

 وی با بیان اینکه راه بهشت توحید مخلصانه است، گفت: به پیغمبر(ص) گفتند: اخلاق در توحید چیست که می‌فرمایید «من قال لا اله الا الله مخلصاً»؟ فرمود: «ان یحجزه عن حرم الله» توحید، او را از افتادن در محرمات نگاه دارد. اولیای خدا به مسائل بسیاری برخوردند که ظاهر آنها خیلی شیرین و پول ساز بود و عیش و نوش انسان را به عرش می‌رساند، ولی آنان در مقابل کاری که پیش آمد یا پیشنهادی که به آنان داده شد، مقاومت کردند.

 

کسانی که در برابر محرمات مقاومت کنند، کم هستند

نویسنده کتاب ارزشمند «راه و رسم رستگاری» تصریح کرد: در میان انسان ها از زمان حضرت مسیح(ع) تا به امروز، کسانی که در برابر محرمات مقاومت کنند، کم هستند. چنان که پروردگار می‌فرماید: «وَقَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُور»(سبا، 13) این وابستگان واقعی به من اندک هستند. وابستگان واقعی به خداوند نمی‌توانند از محبوب ازل و ابد جدا شوند و به یک محبوب فانی و از دست رفتنی دل ببندند. بافت آنان ارتباطی با عشق مجازی ندارد که جهان با این عظمت را خلاصه در پول، معشوقه، صندلی یا مقام کنند؛ چنین انسان هایی نمی توانند جهان را خلاصه در یک نفر کنند و خدا را بسیار کوچک شمارند چرا که پشت آنان با توحید به خاک رسیده و دیگر نمی توانند بلند شوند.

 

استاد انصاریان گفت: قبل از اینکه عاشق دنیا و مادیات آن شوید، ابتدا ارزیابی کنید که آیا معشوق دنیایی به توحید پروردگار می ارزد و ماندگار است!؟ ببینید این معشوق، سود عقلی، فکری و عبادتی دارد یا این معشوق که نام آن پول است، فقط لذت خیالی دارد؟ این معشوق که اسمش دوست دختر یا دوست زن است، فقط لذت غریزۀ جنسی دارد؟ این دو سه کیلو چوب به نام صندلیِ مقام لذت نشستن دو یا سه روزه و امر و نهی کردن دارد؟  کاری نکنیم که دنیا ما را چنان تحقیر کند که تا ابد انگشت به دهان بمانیم.

 

معشوقه های این دنیا به دوری از عشق حقیقی نمی ارزد!

مبلغ برجسته عرصه بین الملل با خطاب قرار دادن قدرتمندان تاریخ، اظهار کرد: معشوقه های این دنیا می ارزید که مدام بگویید «من اعلیحضرت هستم، شاهنشاه هستم، رئیس‌جمهور آمریکا هستم، قارون هستم، فرعون هستم؟» معشوقه های کسی مثل صدام که ادعای قدرت داشت، خیلی زود از دستش رفت، بعد هم از یک سوراخ خاکی عین موش او را بیرون کشیدند و قطعه‌قطعه‌اش کردند. قذافی متکبرترین شاه دنیا را از یک مخروبه بیرون کشیدند و برای زنده ماندن خود التماس می کرد. بنابراین معشوقی که می‌خواهید انتخاب کنید ابتدا ارزیابی کنید که چقدر می‌ارزد که روان شما را بگیرد و از خود پر کند و تو را به اسارت بکشد.

 

وی گفت: عده ای تا حدودی چراغ توحید در دلشان روشن است و می‌توانند جلوی پای خود را ببینند. کسانی که اهل توحید نیستند جلوی پایشان را هم نمی‌بینند «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُون»(بقره، 18). امور ظاهری آنها را به زانو درمی‌آورد، تحقیر و محکوم می‌کند؛ اما خداوند مهار همه چیز را به دست اهل توحید داده است.

 

وی در پاسخ به اینکه اهل توحید چه زمانی این مهار را جلو می‌کشند؟ اظهار کرد: آنان هیچ وقت چنین نمی کنند چون می‌گویند خدا این قدرت را به ما نداده که بی جهت تصرف در امور کنیم، بهتر این است که این قدرت را به کار بگیریم برای این که نفس اماره را به اسارت درآوریم که به ما کاری نداشته باشد. هر روز نگوید صندلی، معشوقه، پول و ثروت و... می‌خواهم، بلکه بیان کند همین شرایط و نعمتی که خدا به من عطا کرده و حلال و پاک است، برایم بسیار ارزش دارد. خداوند در این باره می فرماید: بندۀ من «خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُون» این هفت میلیارد از هر چیزی با حرص جمع می‌کنند؛ در حالی که عبادت، پاکی و سلامت برای آنان بهتر و مفیدتر بود.

 

کنار معشوقه ابدی ماندن، صبر و حوصله می خواهد

استاد انصاریان در پایان به ارتباط دو طرفه محبت اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید: «يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَه» هم آنها عاشق من هستند و هم من عاشق آنها هستم. کنار این معشوقه ابدی ماندن، کمی صبر و حوصله می خواهد، عوارض دنیایی می‌گذرد، ولی این معشوق نمی‌گذرد و بقا دارد. این معشوق «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ »، «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعا»(زمر، 53)، «فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيم»(مائده، 39) در ارتباط با ماست. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِين»(بقره، 222)، «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين»(آل‌عمران، 76)، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين»(بقره، 195)، «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِين»(آل‌عمران، 146).

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • نفس اماره
  • رابطه انسان و خدا
  • عاشق و معشوق
  • جهاد در راه حق
  • معشوقه های دنیایی
  • توحید پروردگار
  • محبت و عشق در قرآن
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مسكو؛ ميزبان نشست شورای آموزش اسلامی روسيه
    ادامه نسل‏کشی شیعیان در پاکستان
    ابراز نگراني وزير دادگستري آلمان درباره افزايش ...
    تجليل از آيسسكو در خدمت‌رسانی به علم و فرهنگ ...
    توقف پخش شبکه ماهواره ای ثقلین توسط "نیل ست"
    برگزاری همايش «پايتخت‌ها و شهرهای اسلامی» در مكه
    ادعــای سرپــوش گذاشتــن بر انفــجاری در مــرقد ...
    استاد انصاریان: نگاه به نامحرم نوعی زنای تصویری ...
    تعطیلی عقل انسان را به سوی دوزخ می‌برد
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^